Wormenkuur erin krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:12

Trouwens als ze vervelend gaat doen met haar hoofd door de spuit niet gaan graaien ofzo... Gewoon rustig blijven. Fres heeft 't ook niet zo op dat ding. Maar ja, je krijgt 'm er naar een paar keer proberen wel in. (en dan zijn we beledigd Haha!)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:26

ik weet niet of dit al gezegd is, heb niet alles gelezen, maar wat bij de meeste pony's wel wil, is:
twee sneetjes brood pakken, tussen het brood de wormenkuur doen (dus niet los maar de hele spuit!!!) en zo zodat de spuit niet zichtbaar is voor je paard.
dan het broodje geven, en als ie in het broodje hapt snel de spuit indrukken Lachen succes ermee

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:16

Mijn paard vind het ook niet te pruimen maar met wat hulp lukt het wel. Ik snap alleen echt niet dat ze die dingen niet wat smakelijker maken. Is toch niet al te moeilijk lijkt me.

Broodjes met wormenspuit erop etc dat eet ze dus echt niet op! Dus hup heeeeeeeeeeel snel die spuit erin en koppie omhoog.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:20

Heb je inderdaad al eens aan zo'n 'wormenspuitbitje' gedacht? Dat is een speciaal bitje zodat je makkelijk de spuit via dat bitje naar binnen kunt krijgen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:33

Mijne vertikt het ook. De 5-daagse antbioticakuur was dus echt een waar drama.

Ze ziet/ruikt het al, je mag haar hoofd vastpakken maar verder ontwijkt ze heel handig je andere hand. Vastzetten werkt zowiezo niet, ze trekt ALLES naar de knoppen. Onze tactiek: pa houdt haar vast (wordt vervolgens alle kanten opgesleurd, maar ok). Ik probeer in de buurt te komen met de spuit. Soms gaat het goed, soms wordt het zo'n drama dat mevrouw zelfs even flink gaat steigeren. Maar daarna is het dan altijd meteen over en kan ik gewoon de spuit erin stoppen... Verward
Dus: de aanhouder wint Knipoog

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 07:38

Het klinkt allemaal erg makkelijk met spuit in de strot douwen maar dat lukt echt niet. Ik zet hem zowiezo niet vast dan weet ik zeker dat hij gaat hangen maar hij loopt me gewoon omver en zijn hoofd zo hoog dat ik er gewoon niet meer bijkan. Zelfs de stalhouder (een man van 2 meter ofzo Knipoog ) lukte het niet in één keer.
Ben benieuwd of het me gaat lukken over 4 dagen Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:32

Vastzetten in zijn stal met zijn kont in de hoek,
tong er zo ver mogelijk uittrekken en de spuit achterin leegspuiten.
Doordat ze de tong dan weer naar binnen trekken belandt het goedje helemaal achterin de mond.
Ik heb ook een lastig geval thuis, maar op deze manier lukt het mij altijd zonder problemen.
En anders zet je toch gewoon een praam op en gooi je een handdoek over zijn hoofd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:45

Ze vinden het bij mij alledrie smerig, dat even vooropgesteld, maar eentje maakt er wel een heel groot drama van. Ik ben 45 minuten bezig geweest met haar (zoals jij het ook omschrijft). Toen kreeg ik ineens een ingeving en heb ik het vanaf de andere kant van haar hoofd geprobeerd. En toen ging het in 1 keer goed. Weet niet of dat de volgende keer weer zo makkelijk op te lossen is, maar misschien kun je het ook proberen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:46

Oh ja, het door het eten doen werkt bij mijn paarden ook niet. Ze ruiken van een kilometer afstand al dat er iets niet klopt ... zonde van de toch wel prijzige wormenspuit ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:47

Ik doe het door het voer en dat werkt ook prima. Voorheen had ik de kuur in brokvorm en dat was helemaal ideaal.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:05

cornelie schreef:
Voorheen had ik de kuur in brokvorm en dat was helemaal ideaal.

Dat klinkt als hét ideale produkt!! Heb je d'r meer info over?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:09

Als je twee maanden lang je paard dagelijks een wormenspuit met appelmoes geeft, hebben ze de echte wormenspuit zo te pakken. Gelukkig zijn mijn paarden niet moeilijk (hoewel de jongste nu bij de antibiotica het hoofd zo hoog houdt dat ik er niet meer met de spuit bijkan *LOL*

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:41

Wij doen het altijd met z'n tweeen, hoewel het bij allebei de paarden ook wel alleen zou gaan. Eentje houdt het hoofd van het paard omhoog, de ander doet het spul in z'n mond, zo ver mogelijk naar achteren.
Daarna is het afhankelijk van welk paard. Bij de ruin is er verder geen probleem meer. Die slikt het wel door, en ik geef hem gewoon een handje vol brokjes.

Bij de merrie houdt ik de mond eventjes dicht, totdat ik hoor dat ze slikt, want anders veegt ze het gewoon met haar tong ergens aan af. Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:09

sammetje schreef:
Ik snap alleen echt niet dat ze die dingen niet wat smakelijker maken. Is toch niet al te moeilijk lijkt me.

equimax is met appelsmaak, mijn paard vind het lekker Haha!

simba2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:54

gewoon oefenen, ik had ne pony zitten die er absoluut niet van wilde weten, zo een spuitje met die vieze pasta erin Haha!
ik heb hier eens goed over nagedacht en ik kwam op het volgende idee
ik heb mij zo een spuitje waar de pasta (wormenkuur) in zit bijgehouden
en ik deed er suikerwater in en dit een paar keer geprobeerd
en je gelooft het of niet maar hij hoeft het spuitje nog maar te zien en hij staat er al Tong uitsteken
ik doe dit twee maal per week en als ik de ontwormingskuur dan eens moet geven dan geeft hij er echt niet voor als er een keertje van die pasta uit komt, gewoon even doordenken

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:11

Mijn pony heeft er ook een hekel aan, zelfs die met appelsmaak probeert ze uit te spugen Clown Zodra de spuit zit zeg maar hou ik haar hoofd omhoog en probeer ik haar wat brokken enzo te voeren. Maar ze vertikt het om haar tanden van elkaar te halen Scheve mond Zo sta ik nog rustig25 min ofzo te wachten totdat ze het goedje eindelijk doorslikt

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:13

Ik heb ook zo'n patiënt.Volgens mij voelt ze al dat ze er één moet hebben als het zover is,het is mij nog nooit gelukt.
In het verleden heeft de DA het nog weleens geprobeerd,dat lukte meestal wel,maar ja,het is van de gekke om de DA om de 2 maanden te laten komen.

Zoals al eerder gezegd,ik pak nu 2 boterhammen,druk ze in haar mond ter hoogte van d'r kiezen,handje biks erachteraan,niks aan de hand.
Kwestie van oefenen lukte bij mij helaas niet,maar dit is de ideale oplossing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:16

ik gebruikte ook die brokjes, maar volgens mij bestaat dat niet meer. Bij een heel moeilijk paard (die steigerde als ze maar DACHT dat ik ging ontwormen) deed ik het in twee uitgeholde appels. ging er zo in, geen probleem . Gewoon boven op een betje voer in een emmer, ze likte zelfs de emmer schoon...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:46

Ik heb het pas bij Matsie (shetveulen) tussen twee koekjes ingesmeerd..

Ken je die bisquitjes met chocolade of wit spul ertussen? Nou daar leek het precies op.. het zag er erg lekker uit.. en dat vond Matsie ook. In één keer hap.slik.weg..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:15

IK heb een bepaalde greep waardoor ik binnen 2 sec. de spuit in Patos haar keelholte heb zitten (wel de inhoud van die spuit Knipoog) Ik ga net zo staan als bij het indoen van het hoofdstel, 1 hand op de neus, de ander met spuit. Dan doe ik de spuit net als bij een jong paard dat zijn mond niet open wil doen voor het bit ver in de mondhoek, als de mond opengaat duw ik hem nog een stukje verder en spuit hem leeg. Daarna steun ik het hoofd een minuutje zodat ze haar mond niet leeg kan spugen. Je moet het gewoon vaak doen, dan wordt je vanzelf handig, iedereen heeft ook z'n eigen manier.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:58

mijn paard heeft dus echt een hekel aan de smaak, want met appel kaneelsmaak is geen probleem, maar de gewone furexel is echt een hel. Als je zijn halster vastpakt wordt je gewoon opgetild haha. Ik ga er dan naaststaan en met mijn vingers een beetje in zijn mondhoek prutsen en dan heel stiekem ineens die spuit erin. Dat werkt wel redelijk. Ik gebruik ook een hele spuit terwijl hij denk ik 400-500 kg nodig heeft, maar dat gaat dus wel verloren met zn gestuiter. Gelukkig spuugt hij het niet echt uit en ik geef hem gelijk zijn eten erna.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:03

8 jaar geleden toen ik Kathy net had, moest ze ontwormt worden. Het werd voor mij de eerste keer om dat te doen. Dus was een kennis van mijn vader er bij en mijn vader zelf. Die kennis weet veel van paarden.
Wat een gesodemieter zeg. Nou eeen gevecht was het eindelijk gelukt, dachten we.....

Mevrouw roggelde gewoon haar hele wormspuit op de grond Boos!
Ik geef haar ook altijd 600 kg (een hele spuit). Ze zou eigenlijk 450 kg moeten krijgen, maar omdat er ook altijd wat naast gaat geef ik wat meer

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:24

pak de tong van je paard vast in een hand pak met dezelfde hand het halster ( halster echt vastpakken, als hij dan begint te trekken kan je hem in iedergeval niet per ongeluk terugtrekken aan z'n tong) met de andere hand spuit je de wormenkuur ver achterin zn mond. dan even wrijven (bij de keel zo) en weg issie! suc6 OK dan!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:26

Prober dat maar eens bij Kathy Tong uitsteken

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:31

Breitling schreef:
mijne niet, mijne likte zelfs de restjes nog van de spuit af Haha!

das raar ik moest het eenkee rop de manege doen, ik heb hem gewoon gedwongen Tong uitsteken viger in de zijkant van ze mond steken spuit er in. spuit leeg hoods ophoog klaar. alleen ik kreeg als dang een beet in me been. sjee, wormen zijn echt niet fijn hoor