Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:45

Anoukie schreef:
Daar heb je dan ook meteen mijn punt te pakken Knipoog. Want ik vind dat je met een haf of fjord niet de sport moet ambieren maar de recreatie (en nu ga ik er vast een hele hoop boos maken). Een uitzondering daar gelaten, zijn dat geen sportpaarden. Dus daarmee Z halen is een nobel doel, maar ook een beetje onrealistisch (vind ik).

Amondi, het lijkt misschien alsof ik lange tenen heb, maar ik vond het erg denigrerend klinken. En we hebben maar 1 fjord bij ons op stal dus ik acht de kans klein dat die mijn tenen weet te vinden Haha!.

Inderdaad, onrealistisch, en daardoor des te knapper dat ze het wel halen!

Maar okee, ik snap je punten ook wel.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:50

een fjord en een haflinger kunne makkelijk in de sport als jij een goede ruiter en een beetje een paardje dat goed wil leren kan je ook ver komen.
het hoeven niet alleen de grootere paarden te zijn de kleintjes kunnen het ook
een shet van mijn vriendin loopt m
en een meisje die bij mij op stal stond reed z1 met haar haflinger

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:50

Wanneer je het Z gehaald hebt, zegt dat in ieder geval dat je in een bak een beetje redelijk kunt sturen. Voor de kunde buiten een bak zegt het niet zoveel, ken Z2 ruiters die hun paard bij ons op de drafbaan nog niet eens een rondje kunnen stappen zonder aan de kletter te gaan. Op zo'n moment zegt Z me niet zoveel Haha!.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:01

liesje_waal schreef:
een fjord en een haflinger kunne makkelijk in de sport als jij een goede ruiter en een beetje een paardje dat goed wil leren kan je ook ver komen.

Blijf ik bij mijn punt dat het geen sportpaarden zijn. Wil je de sport in, neem dan een paard dat daarvoor gefokt is.

En ik zei al, de uitzonderingen daar gelaten. Ik vind een fjord of haf of shet in de ring leuk, maar ik vind het niet mooi.

Dus des te knapper? Mwa, ik zie dat niet zo. Dat is wel iets waar ze zich achter verschuilen vind ik. Het ligt bij velen vaak aan het feit dat zij een ander dier rijden dan de genoemde KWPNer waardoor ze geen winst rijden.

Je komt niet zomaar in het Z. Of door veel wilskracht en volharding (dus er 6 jaar over doen ofzo) of omdat jij en je paard een leuke combi zijn en het aardig doen. De supertoppers zijn de Z ook weer zo uit.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:05

Kitty schreef:
Trouwens: iemand die meerdere paarden naar de Z gereden heeft, bewijst toch wel over een aardig stukje stuurmanskunst te beschikken.

Dat vind ik ook wel.

Maar niet iedereen blijkt dat dus te kunnen... Sommigen kunnen zelfs niet eens een ander paard dan dat van henzelf rijden. Zo zijn er mensen bij ons op stal die met hun eigen paard Z zijn, maar die op het paard van een ander niet eens vooruit komen Verward

Ikzelf ben nog lang geen Z, maar kan op ieder paard weg komen. Wat dat betreft vind ik dat ik het beter doe dan die persoon die Z is, maar alleen haar eigen paard kan rijden...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:07

Ik ben het niet met je eens, fjorden en haflingers zijn in principe geen sportpaarden, maar tegenwoordig zijn er vele zo gebouwd dat ze makkelijk de dressuur in kunnen. Ik ken meerdere fjorden en haflingers die in het M en Z rijden, vaak vind ik de combinatie van fjord met een te grote ruiter erop niet leuk, en dat kan wel in hun nadeel werken. Maar als ik een meisje van stal zie rijden op haar fjord, waarmee ze nu M1 mag starten, heb ik toch bewondering! Want ondanks al die vooroordelen die mensen zoals jij hebben, lukt het haar toch!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:10

liesje_waal schreef:

Je kunt hoog of laag springen maar fjorden en haflingers zijn niet gebouwd voor dressuurwerk. Heb jij dus de ambitie Z te worden dan raad ik je aan om bij voorbaat dus al niet zo'n paard te kopen. Tegenwoordig zijn er steeds meer sportgefokte, dus ja, daar komt een enkeling nog wel mee in het Z, maar zoals eerder gezegd is dat meer uitzondering dan regel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:11

Kitty schreef:
Trouwens: iemand die meerdere paarden naar de Z gereden heeft, bewijst toch wel over een aardig stukje stuurmanskunst te beschikken.

Hier heb je gelijk in, maar nu heb je het over mensen die meerdere (grote nadruk!) paarden in het Z hebben gestart. Het gros van de Z-ruiters behoort niet tot deze behoorlijk kleine groep. Ik vind veel Z-ruiters voor het niveau waarop ze rijden schrikbarend slecht rijden, oftewel, ik verwacht dat ze stukken beter rijden zoals hun niveau doet vermoeden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:12

sommige kunnen het wel en andere niet.
ik had bijvoorbeeld les van een meisje die haar pony binnen een jaar van groen naar Z heeft gereden, maar op mijn pony stapte ze na een rondje al af : "dat jij het volhoud met deze pony" zei ze toen.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:15

Nou ja, als je Z rijdt, moet je toch wel iets kunnen. Dus wat is "rijden"?

Allicht verschilt het nogal, maar over het algemeen zou ik toch wel zeggen dat je kunt rijden als je Z rijdt.
Of het rijden op de juiste manier is (waar het hier nu volgens mij stiekem een beetje om gaat) of dat je dat ook op andere paarden kunt, dat is weer een ander verhaal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:17

MargaV schreef:
Dus wat is "rijden"?

Idd, goed uitgangspunt voor een andere discussie: 'wanneer kun je rijden?' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:17

Hoe kan je meten of iemand kan rijden? Wat is kunnen paardrijden? Waaraan kan je zien of iemand kan paardrijden?

Wat is de definitie van " kunnen paardrijden"?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:18

Effy schreef:
Je kunt hoog of laag springen maar fjorden en haflingers zijn niet gebouwd voor dressuurwerk. Heb jij dus de ambitie Z te worden dan raad ik je aan om bij voorbaat dus al niet zo'n paard te kopen. Tegenwoordig zijn er steeds meer sportgefokte, dus ja, daar komt een enkeling nog wel mee in het Z, maar zoals eerder gezegd is dat meer uitzondering dan regel.

ik rij af en toe dressuur ja en dat gaat supper wil idd ook gaan proberen om mijn haflinger uit te brengen in de dressuur
we zullen zien het gaar er bij mij niet om winne maar om plezier en ervaring op doen met paard en de ruiten zelf
en ik blijf er bij dat fjorden en haflingers ook ver kunne kommen
maar zoals gezecht is daarnet als je te lang bent kan het in je nadeel werken

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:19

Als je kunt blijven zitten, tempo kunt controleren en kunt sturen, dan kan je paardrijden, toch? Cool

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:19

Het is en blijft een jury sport, daarom denk ik niet dat als je Z start het ook iets over je 'rijkunsten' zegt, volgens mij kan iemand pas iets beoordelen als diegene bijvoorbeeld een maand lang ook de trainingen volgt, een proefje is maar een moment opnamen...

Ik vind dat je pas kan rijden als op ieder paard probleemloos kan wegrijden en ook in alle disiplines.... (en zonder hulpmiddelen!)

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:21

liesje_waal schreef:
ik rij af en toe dressuur ja en dat gaat supper wil idd ook gaan proberen om mijn haflinger uit te brengen in de dressuur
we zullen zien het gaar er bij mij niet om winne maar om plezier en ervaring op doen met paard en de ruiten zelf
en ik blijf er bij dat fjorden en haflingers ook ver kunne kommen
maar zoals gezecht is daarnet als je te lang bent kan het in je nadeel werken

Maar als je dus wel die winnaarsmentaliteit hebt --> geen fjord of haflinger (of tinker en ga zomaar door...).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:22

Wat Fjorden en Haflingers etc. betreft: een paard van dat ras aanschaffen met de bedoeling er ver mee in de dressuur te komen lijkt mij idd niet realistisch. Maar een paard van dat ras aanschaffen en vervolgens met de instelling 'we doen gewoon ons best' tot een zeker niveau weten komen (in welke tak van sport dan ook) lijkt mij zeker niet onrealistisch. Niet iedereen heeft tenslotte dezelfde ambities en wedstrijdinstelling. Knipoog

[Edit] suffe typo's
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-10-04 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:23

Ik merk trouwens dat er ontzettend veel mensen in de Z blijven hangen, die opeens een dipje krijgen. Z rijden betekent voor mij niet veel, sommige mensen hebben ook echt talent, maar soms zie ik er mensen tussen rijden!! Z2 vind ik een grotere prestatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:25

Je hebt ruiters die heel goed wedstrijdgericht kunnen rijden. Dus zeer punctueel en proefgericht, daarnaast heel goed om kunnen gaan met de zenuwen.

Je hebt ook ruiters die heel goed paarden kunnen africhten, maar in de ring maar zozo presteren. Toch zijn de paarden van deze ruiters vaak voor bovenstaande ruiters weer heel makkelijk te rijden.

In mijn ogen kan iemand paardrijden als ik op de paarden stap van deze persoon en er zo mee weg kan rijden. Je het gevoel hebt van : oliebol dit is een fijn paard die fijn na te rijden is!
Wat voor klasse deze persoon heeft gereden vind ik weinig toegevoegde waarde hebben.

Overigens vind ik eigenlijk dat je ook wel een B parcours moet kunnen springen. Dat is zo goed voor je balans ed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-04 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:26

Tulandro schreef:
Ik ben het niet met je eens, fjorden en haflingers zijn in principe geen sportpaarden, maar tegenwoordig zijn er vele zo gebouwd dat ze makkelijk de dressuur in kunnen. Ik ken meerdere fjorden en haflingers die in het M en Z rijden, vaak vind ik de combinatie van fjord met een te grote ruiter erop niet leuk, en dat kan wel in hun nadeel werken. Maar als ik een meisje van stal zie rijden op haar fjord, waarmee ze nu M1 mag starten, heb ik toch bewondering! Want ondanks al die vooroordelen die mensen zoals jij hebben, lukt het haar toch!

Ze mag nu M1 starten, dus L2 eigenlijk. Dat zijn, nogmaals, uitzonderingen. Moet je nagaan wat dat meisje misschien wel voor elkaar krijgt met een echt sportpaard Knipoog.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:27

Pipo schreef:
Je hebt ruiters die heel goed wedstrijdgericht kunnen rijden. Dus zeer punctueel en proefgericht, daarnaast heel goed om kunnen gaan met de zenuwen.

Je hebt ook ruiters die heel goed paarden kunnen africhten, maar in de ring maar zozo presteren. Toch zijn de paarden van deze ruiters vaak voor bovenstaande ruiters weer heel makkelijk te rijden.

In mijn ogen kan iemand paardrijden als ik op de paarden stap van deze persoon en er zo mee weg kan rijden. Je het gevoel hebt van : oliebol dit is een fijn paard die fijn na te rijden is!
Wat voor klasse deze persoon heeft gereden vind ik weinig toegevoegde waarde hebben.

Daar heb je gelijk in, het bewijs dat ik een paard goed heb ingereden, vind ik bewezen als de meeste mensen er zo mee weg kunnen rijden. Er zijn goede ruiters in het Z, die blijven er zoals gezegd ook maar even, andere klooien jaren aan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:30

Anoukie schreef:
Ze mag nu M1 starten, dus L2 eigenlijk. Dat zijn, nogmaals, uitzonderingen. Moet je nagaan wat dat meisje misschien wel voor elkaar krijgt met een echt sportpaard Knipoog.

nee, want zij rijdt juist ontzettend goed op haar fjord. Deze fjord (en zo zijn er ook nog vele anderen) is dressuurgefokt, met een mooi front en voldoende lengte in de rug en ruime gangen. Ik ken ook een haflinger die nu Z2 is, en die rijdt ook winst!!
Ik ben het wel met je eens dat er genoeg beesten bij deze rassen tussen zitten die niet eens aan kunnen galopperen, maar als ik sommige dressuurgefokte paarden zie.. daar vind ik ook niks aan! Ik denk dat je bij elk ras goed moet zoeken, en je moet die fjorden en haflingers niet onderschatten, want er zijn goede tussen, net als bij KWPN'ers.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:34

Karin schreef:
Wat Fjorden en Haflingers etc. betreft: een paard van dat ras aanschaffen met de bedoeling er ver mee in de dressuur te komen lijkt mij idd niet realistisch. Maar een paard van dat ras aanschaffen en vervolgens met de instelling 'we doen gewoon ons best' tot een zeker niveau weten komen (in welke tak van sport dan ook) lijkt mij zeker niet onrealistisch. Niet iedereen heeft tenslotte dezelfde ambities en wedstrijdinstelling. Knipoog

[Edit] suffe typo's

ik zal wel gewoon mijn best doen om ver te komen
maar gaat mij ook om gezellig houd en leuke dingen plaats van alleen maar stress als het neit lukt jammer dan
je hebt het geprobeert ieder paard en ruiter moet de kans krijgen
en hoop dat we wel ver komen Knipoog Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:36

Pipo schreef:
Wat is de definitie van " kunnen paardrijden"?

Ooit eens gelezen:
"The art of keeping a horse between you and the ground"
Nog best een hele kunst soms Schijnheilig

Tja, wat is goed kunnen rijden en kun je dat automatisch als je Z bent? Moeilijk hoor. Ik ken mensen die net L rijden en waar ik toch echt (gezond) jaloers op ben hoe vanzelfsprekend en licht het er allemaal uit ziet en ik ken mensen die al meerdere paarden naar het Z "gewrongen" hebben waar ik toch echt niet warm of koud van wordt qua rijden. Maar andersom kan het natuurlijk ook weer. Dit is een discussie waar je nooit uit komt denk ik.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:37

het is gewoon goed als je verschillende paarden correct kan rijden. Ik heb M dressuur gereden met een paard, heb veel mazzel gehad met dit paard, maar met een ander paard kwam ik echter niet verder dan L, de harde confrontatie met jezelf , zelfs naar jaren rijden voel ik me vaak op nieuwe paarden echt weer een beginner.

ik ken dus ook mensen die met een goed leerpaard ver zijn gekomen maar op een groen paard niks ervan bakken hoor! maar ken ook mensen die niet verder gekomen zijn dan L, deze mensen hebben meer in hun mars maar hebben nooit de goede paarden onder hun kont gekregen, of hebben de mogelijkheid om een paard maar 2 keer per week te rijden.
Kijk en als je maar 2 keer per week rijdt, maar je kan iedere paard netjes laten lopen vind ik het al reuze knap!