Wie weet waarom zóó duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:34

De hoge prijzen worden maar ten dele veroorzaakt door een hoge kostprijs.

Paardensportartikelen zijn luxe-artikelen. Aan luxe-artikelen zijn mensen over het algemeen bereid om meer geld uit te geven dan aan niet-luxe-artikelen. Bovendien koopt men dan niet simpelweg een voorwerp maar ook de uitstraling van dat artikel. Met een Pikeur rijbroek, een Anky dekje en een Rambo deken heb je meer gekocht dan alleen een paar lappen stof. Je koopt er een gevoel bij en daar moet je flink voor betalen. Hoe belangrijker een doelgroep dat bijgekochte gevoel vindt, hoe meer er voor dat gevoel moet worden betaald.

Via marketing wordt er flink op dat gevoel gewerkt. De doelgroep is over het algemeen gevoelig voor het idee dat ze hun paard tekort doen als ze hem niet het allerbeste gunnen. Voor een iets hogere kwaliteit kan dus gelijk een flink hogere prijs worden gevraagd; er zal hoe dan ook altijd vraag zijn als een produkt het imago heeft van de beste kwaliteit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:31

Als je dit zinnetje veranderd: Voor een iets hogere kwaliteit kan dus gelijk een flink hogere prijs worden gevraagd
in: voor een bekend merk, waaraan de consument ook kwaliteit toehecht, (..)
dan heb je perfect je commerciele economieboek gequoted

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:38

Aangezien ik niet zozeer op gevoel 'dingen' koop (okee paarden gaan op gevoel, 'dingen' niet), zal je mij niet zo snel zien rondlopen in Anky's geadverteerde spulletjes.

De meerwaarde moet bij mij zeker komen uit kwaliteit; ik tel zeker wel een 200 euro meer neer als ik zeker weet dat ik een paardendeken van onbetwijfelde kwaliteit koop (dus rambo). Een Pikeurrijbroek zegt me niets, als zie ik wel dat ze een mooiere pasvorm hebben, ik vind dat de meerprijs niet geheel waard. Bovendien passen ze mij vast niet Knipoog

Maar idd, je betaald ook 'imago'. De meeste mensen willen ook een duurder imago voor henzelf, uiterlijk is zeer belangrijk voor veel mensen, ook uiterlijke schijn. En dat is een kostbaar grapje Nagelbijten / Gniffelen

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:24

WenK schreef:
Ik sprak laatst iemand met een ruitersportzaak en die vertelde mij dat de marges op ruiterartikelen enorm laag zijn. De ruitersportzaak verdient er dus amper aan. Waarom de inkoopprijzen zo hoog zijn vraag ik me ook af. De fabrikanten zullen er goed aan verdienen denk ik...

Dat is dus absoluut niet waar!!!! De ruitersportzaak verdient echt bergen met geld als je sommige absurde marges aanhoudt! Ik weet dat er hier in de buurt winkeliers zijn die gewoon ver3 dubbelen!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:26

Bedenk ook dat hoe groter de productie, hoe lager de kostprijs per product. Ik denk dat er op 1 pikeur rijbroek - wel 100 replay spijkerbroeken worden gemaakt/gekocht. Als het er geen 1000 of meer zijn.

(er zijn voor bv het ontwerpen en maken van de broek net zo veel mensen en machines nodig, maar van de spijkerboek worden er 100 gemaakt, en van de rijbroek maar 1. Die kosten voor de productie worden dus voor een replay broek 100x goedkoper! wel erg kort door de bocht, maar voor het idee...)

Het publiek voor rijbroeken is veel kleiner, de oplage dus lager, en de prijs hoger.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:55

Sommige artikelen zijn belachelijk duur, maar ik wil wel graag even aantekenen dat paardensportartikelen over het algemeen genomen veel beter van kwaliteit zijn dan kleding oid voor normaal gebruik. Ze scheuren niet snel, slijten niet hard, en sommige broeken zijn zelfs al waterafstotend. Jassen van de betere merken zijn haast onverwoestbaar. Voor de robuustheid en de technologie betaal je ook. Rijbroeken die ik op mijn twaalfde gekocht heb van Pikeur, daar rijd ik nog steeds mee. De spijkerbroeken van toen zijn echter allang versleten. Dus die rijbroeken hebben hun geld opgebracht. Ook de eskadron peesbeschermers zijn al zo'n 8 jaar oud, en daar heb ik altijd mee door de modder een dergelijken gereden. Zijn nog steeds in goede staat.

Sommige producten zijn gewoon te duur, maar andere zijn duur omdat ze een bepaalde kwaliteit en onderzoek herbergen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:06

BEZOEKERSPROFIEL

De bezoekers van PAARD & KOETS kunnen onderverdeeld worden in 2 categorieën: De eerste categorie bestaat uit personen in de leeftijd van 30 jaar en ouder met een bovenmodaal inkomen. Zij zijn grotendeels in het bezit van één of meerdere paarden, en onder hen zijn zowel professioneel geïnteresseerden als fervent hobbyisten. De tweede categorie bestaat uit gezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar, waarbij vaak zowel ouders als kinderen in de paardensport aktief zijn.

Okee, dit is een stukje uit Paard en koets, maar over het algemeen gezien is het zo (volgens mij) dat paardrijden altijd een beetje tot de "elite" sport werd gerekend, net als bijv. golf.
Tegenwoordig rijden meer mensen paard dan vroeger en volgens mij is het zelfs de nr. 1 sport waar het meeste geld aan wordt besteed momenteel.
Ik heb het idee dat (helemaal sinds de euro..) de prijzen in een paar jaar bijna verdubbeld zijn.
Maar: de mensen betalen het ervoor. Je hebt het nodig.
En dan zijn er ook nog vele vele mensen die een blauwe maandag op een paardrijles zitten (ik hoor het vaak zat) en een rijbroek, rijjasje, rijlaarzen, cap en de hele reutemeteut *nieuw* willen hebben en na 10 lessen: "ik vind het toch niet zo leuk..."

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:50

Ik koop graag als mijn financien het toelaten, de "duurdere" spullen zoals ze hier omschreven staan (Pikeurbroeken, Ankyjassen/pads etc.). Waarom? Omdat ik andere rijbroeken van B merken waardeloos vind zitten, de stof blijft niet mooi, pasvorm is bagger etc. De duurzaamheid van mijn broek van 160 euro is hoger dan die van merk B die 1 seizoen meegaat. Zo kun je ieder seizoen een rotbroek voor 40 euro kopen en na een jaar of 2 heb je die Pikeur eruit, terwijl je met die Pikeur, als je er zuinig op bent, rustig 4 jaar kunt doen.

Verder ben ik gewoon een snob en wil ik zowel zakelijk (werk) als prive (thuis/paard) er netjes en verzorgd bijlopen. Ik betaal het ervoor, ook al ben ik ook heel blij als ik iets uit de uitverkoop op de kop tik!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:19

en dan heb je nog de mense die, Nieuwe anky sokken moeten want de oude staan niet bij haar nieuwe broek en het dekje moet er natuurlijk ook bij passen, ow doe dan maar meteen een set bandages der bij staat ook altijd leuk. Aan die mense verdienen ze zat Nagelbijten / Gniffelen

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:04

randie schreef:
en dan heb je nog de mense die, Nieuwe anky sokken moeten want de oude staan niet bij haar nieuwe broek en het dekje moet er natuurlijk ook bij passen, ow doe dan maar meteen een set bandages der bij staat ook altijd leuk. Aan die mense verdienen ze zat Nagelbijten / Gniffelen

hahaha das een lachwekend stukje randie *LOL*

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:31

Ylana schreef:
Waarom? Omdat....... we het nodig hebben.
Zonder hoofdstel kan er niet gereden worden, zonder zadel idem!

doe ik vaak genoeg Bloos

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:33

ik ben het er wel mee eens ja, vadaar dat ik ook dingen koop op marktplaats enzo. Het is belaggelijk een bit laatst voor 80€!!!! Ziekelijk. een shabrak ook het zelfde verhaal... Wat is het? Nou een lapje stof dat onder het zadel van je paard ligt. Wat betaal je ervoor? Veel te veel
Waarom het zo is is mij een raadsel, werkelijk een raadsel

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:36

randie schreef:

Die mensen kan je ook in hun waarde laten. Ze mogen toch zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:45

VValar schreef:
Nou mijn gemiddelde rijbroeken zijn ook zo rond de 100 euro. Misschien scheelt het ietsje in de prijs, maar niet veel. Simpel om het feit dat goedkopere rijbroeken bij mij niet lekker/goed zitten en dat de stof vaak ook slecht(er) is. Goedkoop is duurkoop bij mij. Helaas Boos!

De mijne zijn nog duurder.............en nog lang niet de duurste!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:46

randie schreef:

Je hoeft het niet te kopen! Iederen zo zijn meug.....als die mensen daar hun geld aan uit willen geven laat ze toch. Misschien gaan zij wel nooit op vakantie of gaan ze niet zoveel opstap. Je kan ook niet in hun portemonnee kijken, het is maar waar je principes liggen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:37

Ik vind het echt belachelijk dat de meeste paardenspullen zo duur zijn.

Ik moet alles voor de paarden zelf betalen, lessen, kleding, poetsspullen e.d., en het is amper op te brengen.
Ik moet het doen met zakgeld, en het beetje geld dat ik verdien met werken.
Om paardendingen te kunnen kopen laat ik veel andere dingen schieten, ik ga niet naar de bios, koop geen overbodige andere dingen, ga niet stappen, alleen maar om paardrijkleding te kunnen kopen.
Als ik een rijbroek koop, wil ik wel iets met een beetje kwaliteit, en dan zit je al snel op de 70/80 euro. Nou, daar moet ik aardig lang voor sparen/werken
Nou vind ik mezelf niet zielig, ik heb het er graag voor over, maar je ziet dat alles veel duurder wordt. Ik ga echt geen 50 euro uitgeven aan een dekje of 10 euro aan een simpele borstel.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:49

Toen ik stage liep bij een ruitersportzaak mocht ik wel eens mee naar de groothandel. Ik nam dan ook spullen mee tegen groothandelsprijzen en dat scheelde soms wel meer dan de helft!

Ik heb toen veel ingeslagen daar, ik was erg blij met die prijzen die de groothandel hanteerde Haha!

Ligt ook heel erg aan de merken, Bij dingen van bv BR zaten veel grotere verschillen tussen groothandel en winkelprijs dan bij merklozen of lager geklasseerde merken

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:52

Het is inderdaad heel erg duur. Ik heb zelf in een ruitersportzaak gewerkt en daar hadden ze dus vaak minstens 50% winst (uitgezonderd zadels) en bij eigen merk producten zelfs nog meer... hij rijdt dan ook vrolijk in zijn nieuwe Mercedes rond *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:59

Sorrie hoor maar ruitersport artikelen gaan een keer over de kop. dus 100 % komt er boven op.

Maar er moet nog even wat vanaf. huur pand, verzekeringen pand, glw pand, verzekeringen geldstromen, verzekeringen inventaris, inventaris, boekhouder, belastingen, personeel, gemeentelijke heffingen, en zo kan je er nog wel meer dingen bij verzinnen......... Als je bedenkt dat in de horeca de prijzen 4 keer over de kop gaan......... dan is de paardenbranche nou niet DE branche waar je het echt in kan verdienen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:14

Er wordt hier door sommige mensen wel erg gezeurd hoor... Niemand verplicht je om een broek van 180, sokken van 15 of een dekje van 50 euro te kopen. Als je daar geen geld voor over hebt, koop het dan lekker niet, maar laat mensen die het er wel voor over hebben ook in hun waarde (jaloezie?)!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:56

Paardenspullen zijn altijd al duur geweest, maar na de invoering van de euro zijn de prijzen echt niet normaal gestegen.

Ik vind het altijd wel leuk om dingen te kopen, maar het moet gewoon niet teveel kosten.

Voor mijn paard kijk ik minder naar de prijs als voor mijzelf. Voor mij mag een rijbroek niet meer kosten als 80 euro.
Ik heb nu een rijbroek van eurostar deze heb ik al 5 jaar en heeft dus echt wel zijn geld opgebracht. ( en ja hij is intensief gebruikt.) Ik weet niet of eurostar onder de B catogorie valt voor sommige, maar ik ben er erg tevrede over.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:34

Eurostarrijbroeken gaan lang mee. Tenminste bij mmij wel. Ik heb er 5/6 jaar mee gedaan en weer doorverkocht.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:41

Misser schreef:
Er wordt hier door sommige mensen wel erg gezeurd hoor... Niemand verplicht je om een broek van 180, sokken van 15 of een dekje van 50 euro te kopen. Als je daar geen geld voor over hebt, koop het dan lekker niet, maar laat mensen die het er wel voor over hebben ook in hun waarde (jaloezie?)!

Helemaal met je eens. Maar dat zal je altijd wel blijven houden denk ik.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:22

Dees schreef:
Aangezien ik niet zozeer op gevoel 'dingen' koop (okee paarden gaan op gevoel, 'dingen' niet), zal je mij niet zo snel zien rondlopen in Anky's geadverteerde spulletjes.

De meerwaarde moet bij mij zeker komen uit kwaliteit; ik tel zeker wel een 200 euro meer neer als ik zeker weet dat ik een paardendeken van onbetwijfelde kwaliteit koop (dus rambo). Een Pikeurrijbroek zegt me niets, als zie ik wel dat ze een mooiere pasvorm hebben, ik vind dat de meerprijs niet geheel waard. Bovendien passen ze mij vast niet Knipoog

Maar idd, je betaald ook 'imago'. De meeste mensen willen ook een duurder imago voor henzelf, uiterlijk is zeer belangrijk voor veel mensen, ook uiterlijke schijn. En dat is een kostbaar grapje Nagelbijten / Gniffelen

mee eens, somige mensen zijn patsers, kijk maar naar het gemiddelde meisje met een paard op onze manege.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:23

Anoukie schreef:
Helemaal met je eens. Maar dat zal je altijd wel blijven houden denk ik.

ik ben niet jaloers, helemaal niet. Maar ik vind het raar dat het zó duur is. Ik koop het niet voor mijn paarden tenzei iets dus idd nodig is