hoe hebben jullie je paard ingereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:52

Dus Paartje jij bent dus al 3/4 jaar kwijt aan longeren? Over 1 paard inrijden doe je dan ongeveer een jaar. Lijkt mij een beetje overdreven veel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:48

remi schreef:
Misschien ben ik erg Blond maar wat is dat dan Verward

Das de dochter van Claus Penquitt, Nathalie en heeft een paar leuke boekjes geschreven, ook over je paard kunstjes aanleren.

Komt neer op goede band krijgen en daar al een tijd mee bezig zijn en steeds een klein stapje verder.
Ik heb niet gelongeerd, wel veel gewandeld gefietst, gehandpaard etc.

Op een heel natuurlijke manier ben ik erop gaan zitten , zonder stress

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:55

Dank je voor de uitleg, maar ben je er wel met zadel op gaan zitten? Of moet ik natuurlijke manier lezen: zonder zadel. En hoe deed je het dan met het galopperen dat gaat aan de hand vrij lastig lijkt mij( of je moet een hele goede conditie hebben Haha! )Of vaak losgooien, naast de fiets galopperen lijkt me niet handig en als handpaard lijkt het me niet verstandig. En wat rij je nu? ( recreatief of wedstrijden)

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:03

leuk zoveel reacties !!
het longeren, hoofdstel, longeren, zadel, longeren , los komt ik heeeeeeel vaak tegen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:09

remi schreef:
Dank je voor de uitleg, maar ben je er wel met zadel op gaan zitten? Of moet ik natuurlijke manier lezen: zonder zadel. En hoe deed je het dan met het galopperen dat gaat aan de hand vrij lastig lijkt mij( of je moet een hele goede conditie hebben Haha! )Of vaak losgooien, naast de fiets galopperen lijkt me niet handig en als handpaard lijkt het me niet verstandig. En wat rij je nu? ( recreatief of wedstrijden)

Haha! Whow, wat eeen explosie aan vragen!

Uiteindelijk ben ik er wel met een zadel op gaan zitten!
Galop deed ik niet.
Mijn merens was niet helemaal uitgebalanceerd, dus ik zag dat niet zitten. Pas na 3kwart jaar, toen ik er dus òp zat, ben ik de galop gaan doen, gewoon in het bos, rechtuit. Hij heeft nog steeds moeite met bochten in de galop, maar is dan ook pas 5.
Op de fiets in galop zag ik inderdaad niet zitten. Als handpaard kan het wel ,maar je hebt heel snel concurrentie tussen 2 paarden. mijn Haffie is veel langzamer dan de Merens. Dus met een klein galopje lag de Merens op kop, en dan is het hek van de dam! Dat doen we dus niet! Ik handpaard nog steeds met ze, alhoewel het wel veel minder is geworden. Een hele snelle draf doen we wel.

Ik ben een recreant, doen trektochten, met alle bagage te paard mee!
Hij is een echte kilometervreter. en ik zou heel graag nog eens een endurance willen rijden.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:16

Bij twan de manier die hier al tig keer is verteld(of dat ze het er mee eens zijn Knipoog) En met Laine heb ik gewoon zadel op gedaan gewoon 2 keer geoefend met aansingelen enzo volgens mij 1x er mee gelongeerd of misschien wel helemaal niet weet ik niet meer Bloos.En toen ik er op gegaan aan de longe en stap en draf gedaan daarna meteen los uitgestapt..Galop heeft ze nog niet gedaan hoor maar ging heel goed moet wel vertellen dat ze 10 jaar is en wel elke dag gelongeerd werd gewoon;

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:45

ik ben lekker eigenwijs en leer ze meestal als laatste te longeren

nu weer eerst grondwerk , op de stem stap draf en terug tm halt
weit (rechts ) en hierom(links)
zadel er op eerst los , later steeds iets beter aangesingeld
hoofdstel met bitje ernaast lopend rechts en links lichte druk uitoefenen
terwijl je ook weit en hierom zegt , bij geen sterk protest 1 x hangen
en dan er op
en gaan op de stem en been / zit hulpen
steeds minder stem en meer been/zit hulpen

en als laatste als het paardje volgroeid is pas longeren ...

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:58

Ik neem aan dat je het paard alleen stil laat staan met een losliggend zadel erop?

Tja Antheman ik ben een tikkeltje nieuwsgierig vandaar al die vragen Bloos

Maar wat ik me nu afvraag,omdat je paardje nu dus moeite heeft met het galoperen in de bochten of het longeren dan misschien toch niet handig was geweest?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:52

Hey Antheman wat leuk! Ik heb Amber ook beleerd volgens de Penquitt manier, alleen in iets sneller tempo (dus niet in anderhalf jaar, maar in 4 maanden) en niet eerst als handpaard bij gebrek aan leidend paard Knipoog
En ik heb haar er ook bij gelongeerd, maar dat doet Nathalie Penquitt toch ook?
Amber was ook compleet ontspannen toen ik er uiteindelijk op kon gaan. Ik vind het een erg prettige methode, eerst het vertrouwen en dan komt de rest bijna als vanzelf!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:32

Alet schreef:
Hey Antheman wat leuk! Ik heb Amber ook beleerd volgens de Penquitt manier, alleen in iets sneller tempo (dus niet in anderhalf jaar, maar in 4 maanden) en niet eerst als handpaard bij gebrek aan leidend paard Knipoog
En ik heb haar er ook bij gelongeerd, maar dat doet Nathalie Penquitt toch ook?
Amber was ook compleet ontspannen toen ik er uiteindelijk op kon gaan. Ik vind het een erg prettige methode, eerst het vertrouwen en dan komt de rest bijna als vanzelf!

Ik kon niet longeren!! De wei was te veel te nat, midden in het bos..
daarna naar een boer die verbood te longeren op de wei..
Dus gewoon uit praktisch oogpunt.
Ik heb Andor wel in een jaar beleerd, kon ook, had een volwassen paard! Hij was 2 en half toen hij bij mij kwam en heeft het eerste half jaar bijna niets gedaan, behalve leren voetjes geven en normaal een halster omdoen enzo. Maar wel veel gewandeld!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:40

Je moet ook een manier kiezen die bij je past, je ziet ook de verschillen tussen professionele africhters (ik heb het nu over de goede), terwijl die meestal toch goede resultaten boeken. De een doet eerst veel grondwerk, de ander longeert veel, een derde doet het weer anders. Belangrijkste is dat het paard vertrouwen in zijn begeleider/ruiter krijgt. Uiteindelijk is er op gaan zitten dan toch maar een kleine stap.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:49

Kendra schreef:
Je moet ook een manier kiezen die bij je past, je ziet ook de verschillen tussen professionele africhters (ik heb het nu over de goede), terwijl die meestal toch goede resultaten boeken. De een doet eerst veel grondwerk, de ander longeert veel, een derde doet het weer anders. Belangrijkste is dat het paard vertrouwen in zijn begeleider/ruiter krijgt. Uiteindelijk is er op gaan zitten dan toch maar een kleine stap.

Mee eens, maar een prof moet eraan verdienen, dus moet het allemaal veel sneller!
Ik kon en wilde er de tijd voor nemen.