Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Arabesk schreef:Galopperen op de weg kan niet als je paardje hoefijzers heeft, je gaat op je plaat ermee. Op 'blote' voeten kan het wel, mits je voldoende grip hebt.
Weleens paardjes in bijv. Oostenrijk op de rotsten zien galopperen?? Die hielden er ook niks aan over, en rotsgrond is toch wel ff 10x erger dan onze gladde egale asfalt wegen
Tomaatje schreef:Die paarden zijn het gewend. Die lopen van jongs af aan op stenen. De paarden hier staan op stro. En lopen op zachte ondergrond.
Mits je het rustig opbouwt is het geen enkel probleem
Arabesk schreef:Nou des te meer reden om ze te laten wennenMits je het rustig opbouwt is het geen enkel probleem
De bodem in NL is veel te zacht voor paardenhoeven, en we zetten ze ook nog op een megalaag stro en rijden ermee in een zachte bak. Lopen op het harde is juist goed voor de doorbloeding van de hoef.
Sokkebok schreef:Paarden voor de kar hebben geen gewicht op hun rug dus dat zal minder erg zijn dan wanneer je er op zit en dan uren gaat rijden op het harde met ijzers, maar dat doet ook bijna niemand. Ik heb met mijn vorige paard heel veel aangespannen gereden en heeft hier nooit last van gehad.
Als je met je paard zonder ijzers met mate regelmatig op het harde stap of wat draaft dan slijten de hoeven en heb je minder vaak een hoefsmid nodig, dus eigenlijk puur natuur dus, tenzij de hoeven een afwijkende stand hebben.
Sokkebok schreef:Paarden voor de kar hebben geen gewicht op hun rug dus dat zal minder erg zijn dan wanneer je er op zit en dan uren gaat rijden op het harde met ijzers, maar dat doet ook bijna niemand. Ik heb met mijn vorige paard heel veel aangespannen gereden en heeft hier nooit last van gehad.
Als je met je paard zonder ijzers met mate regelmatig op het harde stap of wat draaft dan slijten de hoeven en heb je minder vaak een hoefsmid nodig, dus eigenlijk puur natuur dus, tenzij de hoeven een afwijkende stand hebben.

ZaimFahd schreef:Dat is raar...
Waarom hebben dan al die endurance paarden hoefijzers als het beter is om zonder hoefijzers op het harde te draven...