Draven op harde weg goed voor hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:51

Die paarden zijn het gewend. Die lopen van jongs af aan op stenen. De paarden hier staan op stro. En lopen op zachte ondergrond.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:00

Arabesk schreef:
Galopperen op de weg kan niet als je paardje hoefijzers heeft, je gaat op je plaat ermee. Op 'blote' voeten kan het wel, mits je voldoende grip hebt.
Weleens paardjes in bijv. Oostenrijk op de rotsten zien galopperen?? Die hielden er ook niks aan over, en rotsgrond is toch wel ff 10x erger dan onze gladde egale asfalt wegen Knipoog

Ik kan me niet voorstellen dat de mijne in galop zou uitglijden eigenlijk (heeft wel ijzers voor). Ik kan ook in galop over nat gras zonder problemen. Zou het haast gaan uitproberen... Schijnheilig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:08

Tomaatje schreef:
Die paarden zijn het gewend. Die lopen van jongs af aan op stenen. De paarden hier staan op stro. En lopen op zachte ondergrond.

Nou des te meer reden om ze te laten wennen Knipoog Mits je het rustig opbouwt is het geen enkel probleem OK dan! De bodem in NL is veel te zacht voor paardenhoeven, en we zetten ze ook nog op een megalaag stro en rijden ermee in een zachte bak. Lopen op het harde is juist goed voor de doorbloeding van de hoef.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 10:58

Ik ben blij dat ik dit allemaal weet! De hoeven zijn een stuk beter geworden, en de hoefsmid hoeft niet meer elke 3 weken te komen. Hij is 2 maanden geleden voor het laatst geweest! OK dan! Maar volgende week komt hij wel. Maar gelukkig hoeft het niet meer elke 3 weken!! Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:31

Patos komt max. 2x per maand op de weg om naar de les te gaan. Dat half uurtje stap ik alleen, draven alleen in de berm. Ik heb altijd geleerd dat stap op het harde zorgt voor sterke pezen, maar dat draven en galopperen juist heel slecht is. Hoe het zit bij paarden die gewend zijn aan veel lopen op het harde weet ik niet.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:36

Ik draaf al jaren heel veel over harde bodem. Mijn pony heeft er nooit last van gehad. De dierenarts vind dat ze prachtige benen heeft.

Je moet het opbouwen. Maar dat is met alles zo. Ik heb er denk ik wel 4 jaar over gedaan om de pezen zo af te harden dat ze zo veel over harde bodem kan draven.

En röntgenologisch heeft ze helemaal niet zulke mooie benen. Ze heeft hele slechte sesambenen. Maar juist omdat de spieren en pezen super getraind zijn ervaart ze daar geen nadelige gevolgen van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:06

niet draven met ijzers over de weg Verward

nou sorrie hoor maar als ik mijn pony voor de kar zet
zonder ijzers slijten ze toch wel errug hard
en ik laat m voor de kar toch echt wel een hoop draven !

denk dat veel menners het met me eens zijn
en zand slijt bijna net zohard als beton dus dat is geen excuus

alle anderen bij ons staan zonder ijzers
en op 1 na slijten die haast niet en draven ook rustig over de weg
hebben een hele harde bak

en nooit been /hoef problemen(staan 7 paarden en 4 verschillende rassen)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:32

Arabesk schreef:
Nou des te meer reden om ze te laten wennen Knipoog Mits je het rustig opbouwt is het geen enkel probleem OK dan! De bodem in NL is veel te zacht voor paardenhoeven, en we zetten ze ook nog op een megalaag stro en rijden ermee in een zachte bak. Lopen op het harde is juist goed voor de doorbloeding van de hoef.

Maar dat zei je niet! En er zit verschil tussen lopen en draven Lachen

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:21

wel handig dit; ben ik een stuk sneller op de manege vanaf nu, maar ik ben wel altijd bang dat haar hoeven gaan splijten of scheuren want mijn paardje heeft hele slechte hoeven die van niks al gaan scheuren enz....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:17

Mij is altijd geleerd dat stappen op de harde weg goed is voor de pezen.
Mijn pony had een peesklap en moest iedere dag op het asfalt stappen.
Draven en galopperen is een ander verhaal.

Tuurlijk draaf ik wel kleine stukken als er geen berm is maar lange stukken draven op de harde weg doe ik zeker niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:50

Tomaatje schreef:
Maar dat zei je niet! En er zit verschil tussen lopen en draven Lachen

Ja ook draven.... Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:04

Jordy loopt vaak hele stukken op het asfalt, en heel vaak in draf. De weg naar de rijvereniging (minimaal een half uur rijden) loopt hij helemaal over asfalt, waarvan het hij het grootste deel draaft (zeker 3/4 van de weg, denk zelfs wel meer). Hij heeft keiharde benen en hoeven, niets mis mee. Overigens loopt hij dat soort stukken in draf op asfalt zonder ijzers, en zijn hoeven slijten nog nagenoeg niet.
Ik draaf dus rustig op de verharde weg met hem, hij loopt zelf liever op het verharde dan in de berm.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:08

Ik draaf veel over de weg om de pezen van mijn paard te verharden. Dit doen ik zeker 3 x in de week.
Paarden voor de kar draven ook veel op de weg en hebben ook ijzer onder. Dit kan geen kwaad, mits goed opgebouwd.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:17

Paarden voor de kar hebben geen gewicht op hun rug dus dat zal minder erg zijn dan wanneer je er op zit en dan uren gaat rijden op het harde met ijzers, maar dat doet ook bijna niemand. Ik heb met mijn vorige paard heel veel aangespannen gereden en heeft hier nooit last van gehad.
Als je met je paard zonder ijzers met mate regelmatig op het harde stap of wat draaft dan slijten de hoeven en heb je minder vaak een hoefsmid nodig, dus eigenlijk puur natuur dus, tenzij de hoeven een afwijkende stand hebben.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:20

Sokkebok schreef:
Paarden voor de kar hebben geen gewicht op hun rug dus dat zal minder erg zijn dan wanneer je er op zit en dan uren gaat rijden op het harde met ijzers, maar dat doet ook bijna niemand. Ik heb met mijn vorige paard heel veel aangespannen gereden en heeft hier nooit last van gehad.
Als je met je paard zonder ijzers met mate regelmatig op het harde stap of wat draaft dan slijten de hoeven en heb je minder vaak een hoefsmid nodig, dus eigenlijk puur natuur dus, tenzij de hoeven een afwijkende stand hebben.

Ken anders veel endurance en jachtruiters die juist op de weg draven, uiteraard met ijzers, puur voor de pezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:25

Sokkebok schreef:

Zo zwaar zijn wij niet hoor, op een paard van 600 kg, vormen wij maar 1/10 van het gewicht (als je voor het gemak even 60 kg bent met zadel). Zeker merries zijn berekend op dit gewicht ivm veulens. Dus je hoeft niet bang te zijn dat hoeven sneller slijten als je erop zit, dan dat je ernaast loopt.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:27

ZaimFahd schreef:
Dat is raar...

Waarom hebben dan al die endurance paarden hoefijzers als het beter is om zonder hoefijzers op het harde te draven...

Ze hebben het hier over eventjes op een verharde weg, dat dat zonder ijzers kan, of goed is. Ik heb nog nooooit meegemaakt dat een endurence wedstrijd maar eventjes duurde... Verward