losgooien in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:49

Mijn paard staat nooit alleen in de paddock, ze heeft er altijd een maatje bij. Die is jonger en erg speels, ze krijgt genoeg beweging.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:23

Als ik mijn bijrijdpaard los gooi, dat laat ik m altijd zelf begaan. Als ik hem dan bij mij roep en hij smeert 'm weer, dan jaag ik 'm een klein beetje op, want dan moet hij blijkbaar nog wat energie kwijt.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:27

ik heb vraagje in zelfde idee eigenlijk. Sommige hier vinden losgooien dus niet goed maar vrijspringen dan? Dan jaag je ze ook op, ik denk niet dat ze uit zichzelf namenlijk zullen springen. Vinden jullie dat dan ook slecht?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:31

Ik jaag ze altijd even lekker op van te voren.

Niet gek natuurlijk, maar lekker laten draven.
Daarna mogen ze hun zelf even lekker redden Lachen
Springen laat ik ze ook wel eens doen los.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:33

Mira vindt het ook lekker, en vaak staat ze gewoon te vreten, dan laat ik dr ook maar (we hebben een open bakrand buiten, dus kop d'r door en eten Bloos! ) en soms wordt ze zelf hyper, of gezellig met een andere pony. Als ze niet wil, houd ze vanzelf wel op!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:35

Soms vind ik wel dat mensen verschrikkelijk bezorgd over hun paard kunnen doen. Wat geeft het nou als je paard gaat bokken en scheuren terwijl hij nog koud is? Ik snap wel dat mensen heel voorzichtig zijn met hun kostbare dier en blessures liever voorkomen dan genezen, maar denk eens aan het paard als kuddedier en niet als huisdier. Buiten moeten ze ook sprintjes trekken en plotseling wenden of een haakse bocht maken.
Ik jaag Ben nooit op, maar zodra ik hem lekker in de paddock zet gaat hij na het rollen direct aan de haal. Het paard weet echt wel wat hij kan en tot hoe ver hij kan gaan. Pas als hij klaar is met gek doen en uitsloven, ga ik hem longeren zonder lijn. Lekker veel drafwerk op beide zijden, totdat hij heerlijk ontspannen is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:38

het verschil is: buiten zijn ze coinstant in beweging
ze grazen nl al stappend
dus de spieren zijn in beweging en dus lekker warm
wij halen de paarden koud van stal
hup hup galopeer maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:27

Nadat ik met mijn paardje gewerkt heb laat ik haar ook regelmatig even los in de bak lopen. Ik gebruik dan een zweep omdat ze anders niet voorruit te branden is. Ze krijgt dan de kans om zonder lijn en zonder ruiter vrij te bewegen, zonder andere paarden. Wel belangrijk omdat mijn paardje erg laag in de rangorde staat. Ik heb het idee dat ze het erg leuk vindt, ze wordt opgewekt en straalt in mijn ogen toch wel degelijk vrolijkheid en joligheid uit.
Mijn band met haar is daardoor echt niet slechter geworden. Eerder sterker, ze weet wanneer ze moet lopen en wanneer ze naar me toe moet komen. Ik zie het als een soort spelletje en zij volgens mij ook.
Ik zou het zelf niet doen met een paard wat 23 en een half uur op stal staat. Dan vraag je in mijn ogen wel om blessures.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:32

mijn idee is ook dat als het als een soort longeren zonder lijn doet het helemaal geen kwaad kan! ik vind het altijd te gek dat pel doet wat ik vraag terwijl hij helemaal niet vast zit. meestal gebruik ik ook geen zweep hoor is niet nodig maar af en toe wel een ook dat gaat prima. rustig in laten stappen en vervolgens aan het werk om daarna weer netjes uit te stappen! hij weet ook precies wanneer hij klaar is en dan komt ie netjes naar het midden(mij dus) toe lopen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:33

Coby schreef:
Ik zou het zelf niet doen met een paard wat 23 en een half uur op stal staat. Dan vraag je in mijn ogen wel om blessures.

als je het netjes opbouwt kan het toch geen kwaad ?? je kan toch ook rijden met een paard dat 23 en een half uur op stal heeft gestaan mits je rustig aan begint.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:09

kekaro schreef:
als je het netjes opbouwt kan het toch geen kwaad ?? je kan toch ook rijden met een paard dat 23 en een half uur op stal heeft gestaan mits je rustig aan begint.......

Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde meer de knetterende galopsprongen en vreemde bokkesprongen die hoogstwaarschijnlijk komen wannneer je een paard wat zo lang op stal staat zomaar losgooit en opjaagt in de bak. Dat lijkt me niet echt niet goed voor de benen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:29

nee daar heb jij gelijk in dat lijkt me zeker niet goed !! als hij echt zo lang binnen heeft gestaan zet ik hem los ga ik uitmesten, dan haal ik hem weer op ga poetsen opzadelen instappen enz enz. en zo doe ik dat met loslongeren ook Haha!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:40

dutske schreef:
het verschil is: buiten zijn ze coinstant in beweging
ze grazen nl al stappend
dus de spieren zijn in beweging en dus lekker warm
wij halen de paarden koud van stal
hup hup galopeer maar!

Als ik mijn paard na een nacht stal de wei op doe dan gallopeert en bokt ze ook eerst een paar rondjes. Dan heeft ze toch ook geen warming up gehad. Je kunt ook overbezorgd zijn.

en als ik een hindernis in de bak zet dan springt ze er zelf overheen en ik heb zelfs al een paar keer gehad dat ze eroverheen sprong en omdraaide en vanzelf weer terug sprong. Ze vind het gewoon leuk om even uit te razen. Of dat nu in de bak is of in de wei.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:56

maar dan beslist ze zelf of ze gaat rennen of niet, tis wat anders als jij met de zweep gaat zwiepen, dan moet ze wel rennen of het nu goed voelt of niet....

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:16

je kunt toch ook losgooien in de bak zonder zweep. Zweep of niet mijn paard rent toch wel, moet ik dan eerst rondjes warm gaan lopen=

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:35

dat kan altijd natuurlijk alleen mijn paard verzet dan geen stap, gaat even lekker uitgebreid rollen en that's it

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:28

Ik houd er ook niet van

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:25

Marliesje schreef:
Als een gek opjagen zou ik niet doen. Maar een beetje laten rennen en losspringen kan imo geen kwaad.

Wat breftreft warming up, als ik mijn paard loslaat in de wei gaat ze ook zonder warming up meteen rennen en bokken uit zichzelf, lijkt me niet dat dat echt kwaad kan.

helemaal mee eens. Mijn paard gaat uit zichzelf altijd al rennen. ik hoef hem niet op te jagen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:48

Bij ons mag het niet, ik heb er al verschillende ongelukken mee zien gebeuren. Paarden die uit de bak springen, die ondanks het remmen tegen of zelfs door de omheining schoven. Ik vind het toch te link, iig als je een paard hebt wat als een briesende hengst door de bak gaat vliegen.

Sharlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:03

Tja sommige mensen kunnen ook overbezorgd zijn. Als je je paard uit de stal trekt en je gooit hem in de wei... gaat ie toch ook niet eerst uit zichzelf een paar rondjes stappen om `warm te worden` zodat ie gek kan gaan doen daarna?? Mensen het is een paard, geen huisdier. In de kudde doen ze het ook allemaal en in diezelfde kudde dragen ze ook echt geen peesbeschermers, dekens of vliegennetjes.

Begrijp me niet verkeerd, al die dingen zijn heerlijk om een paardje extra te verwennen en ik doe het ook, maar laat het dier dan wel een dier blijven. Zet m lekker in de bak, laat m (evt. door beetje opjagen) lekker gek doen..... Kan zekeer geen kwaad en geloof me maar, t paard vindt t stukken leuker dan onder het zadel dressuren of longeren. Hij zal je er dankbaar voor zijn en dat schept toch een band??

Paard is van origine een wild, vrij dier. Losgooien brengt m alleen maar terug naar waar die eigenlijk vandaag komt. Als je m niet over de zeik brengt en netjes peesjes omdoet... Waarom niet???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:16

mijn paardjes staan altijd in de bak (met loopstallen) en soms "jaag"
ik ze ook op de een loopt op de vinger maar de nieuwe heeft soms
de hulp van een zweepje nodig , niet om te slaan maar als verlenging van mijn arm , een touwtje daar doet hij het niet voor

soms zet ik een klein hindernisje neer de een springt er over de ander loopt er netjes omheen
2 vd 6 springen er ook over heen als ik niet in de bak sta gewoon uitzich zelf en 1 vd 6 stapt er over omdat dat nou eenmaal de kortste weg naar stal is

denk dat als je ze niet over de zeik jaagt
en ze daarna altijd eventjes uitnodigd en evt naast ze uitstapt
zie ik het probleem niet zo

bij ons werkt t vertrouwend niet andersom , ze gaan steeds beter
op het vingertje alles doen voor me en worden zoals altijd
na het werk dmv een peentje oid beloond