Menselijke gevoelens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:17

Wij hebben ook zo'n pennykind op stal (gehad) die met dr paard 'praatte', dat dat beest niet allang eerder een hap uit dat blonde stuiterende staartje heeft genomen verbaast me!
Ontiegelijk braaf dier met een ontiegelijk eigenwijs eigengereid pennymeisje die zelfs het woordje 'braaaaaaf' kan bleren! Ze kon alleen maar schreeuwen en snauwen tegen dat dier en als ie maar een oor bewoog dan kreeg ie al keihard NEE te horen en soms een dreun in het wilde weg.
Ze praatte ook tegen dat dier alsof ie haar kon verstaan, zo in de trant van : "dat weet je dat je dat niet mag, dat heb ik je gisteren ook al verteld!"
Het is dat dat paard zo'n goedzak is..... Je ziet aan dat hele dier dat ie constant aan het waarschuwen is naar dr maar zij zelf ziet dat niet!
Als ik haar dan met mn boerenverstand daarop probeerde te wijzen om ongelukken te voorkomen dan kreeg ik me toch een grote bek!

Hoe moet je nou zo iemand aan het verstand peuteren dat het zo niet hoeft? Ze is zelfs op een cursus NH geweest bij Conrad Pruijssen en dat mocht helaas niet baten....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:17

Zelfs een brave, goed gemanierde en perfect luisterende hengst blijft je af en toe uitproberen (ik heb er zo ook eentje).

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:19

@ Cissy: dat krijg je ze niet aan het verstand gepeuterd. Heb ik ook wel eens geprobeerd. Totdat het een keer echt fout gaat en dan ligt dat natuurlijk aan het paard...............

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:21

Anya schreef:
Maar het zijn de equivalenten van paardenemoties.
Cool Haha!

Leuke woordspeling *LOL* *LOL*

Odi, ik heb iets minder last van Penny neigingen, maar als een van mijn beestjes te ver gaat, dan wordt hij/ zij op zeer "paardse" manier van repliek voorzien.
Maw: jij bijt mij..........ik pak een flink stuk neus en hap terug, zo hard als mijn (valse) tanden dit toelaten (is hard zat Haha! ), Jij schopt (naar) mij............ dit wordt per kerende post terug gestuurd, jij steigert als ik je aan een touwtje meeneem............wordt a la minute getackelt en op zijn rug gelegt ( dit laatste doe ik totdat ze uiterlijk 3 maanden zijn, daarna is hij me te zwaar Haha! Haha! )

Ik bedoel maar, ik doe niets wat ze(onderling) zelf ook niet doen en reken maar dat het overkomt.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:33

[quote="Kitten"] jij steigert als ik je aan een touwtje meeneem............wordt a la minute getackelt en op zijn rug gelegt ( dit laatste doe ik totdat ze uiterlijk 3 maanden zijn, daarna is hij me te zwaar
quote]

Volgens mij is dit gebruikelijk bij honden en niet bij paarden Verward .
Waarschijnlijk is de boodschap niet duidelijk over gekomen, als je de basis er goed in hebt zitten zal een paard niet bijten of slaan. Waarom zouden ze? Dan zijn jouw signalen al in een eerder stadium onduidelijk.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:36

@ Kitten: terugbijten heb ik nog niet gedaan, bijten bestraf ik met een tik tegen de neus. Verder helemaal met je verhaal eens!

Mijn hengst is een keer met zadel en al achterover gevallen (gelukkig schuin), toen hij aan de hand begon te steigeren. Waarschijnlijk dacht hij dat ik hem op zijn rug heb gelegd, want hij heeft het nooit meer gedaan! Was stevig geschrokken, een geluk bij een ongeluk dus....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:39

@ Odi: een paard is een kuddedier en in een kudde heerst een rangorde. De meeste paarden (en vooral hengsten) zullen hun hele leven proberen die rangorde in hun voordeel te veranderen! Ongeacht de goede of slechte basis. Een goede basis zorgt er hooguit voor dat ze het minder vaak proberen en makkelijker te corrigeren zijn. Maar corrigeren blijft (hopelijk niet te vaak) noodzakelijk.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:40

Ik ben het er absoluut mee eens dat je een paard het beste kunt corrigeren zoals dit ook in de natuur gebeurd. Ik heb mijn paard ook wel eens een flinke schop verkocht toen ze mij dreigde te trappen en inderdaad, ze heeft het nooit meer gedaan. Hetzelfde geld voor andere ''asociale'' dingen die ze doet. Als ik haar bv. naar de wei breng wil ik absoluut geen getrek aan het touw, met opstijgen dient ze gewoon netjes stil te staan etc. Ik vind het niet meer als normaal dat dit soort gedrag gecorrigeerd moet worden. Wanneer je dat niet doet kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Toch zie ik in dit topic ook dingen als ''praten tegen paarden'' etc, ik vind dat dit niet meteen de stempel ‘’penny’’ opgedrukt moet krijgen. Ik weet zeker dat paarden (en welke andere dieren dan ook) zeker wel weten wat wij bedoelen. Wanneer wij bijvoorbeeld duidelijk ''NEE'' zeggen straalt onze lichaamstaal ook nee uit, misschien begrijpt het paard het woord nee dan wel niet (al zullen ze op den duur best een connectie zien denk ik) aan de hand van onze lichaamstaal weten ze echt wel wat we bedoelen. Zelfs als je gewoon wat brabbelt denk ik wel dan een paard ziet of je het goed of kwaad bedoeld.

Nog even over paarden en menselijke gevoelens, paarden kennen ook echt heel duidelijk vriendschap en verdriet. Zo heeft mijn paard een echte hartsvriendin gevonden in een merrie bij mij op stal. Iedere keer als ze elkaar zien begroeten ze elkaar vrolijk met de neuzen tegen elkaar. Daarnaast kan een paard ook echt treuren om het verlies van een bevriend paard. Mijn paard was zeker twee weken van slag toen een van haar vriendjes verhuisde Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:02

[quote="Odi"][quote="Kitten"]
Volgens mij is dit gebruikelijk bij honden en niet bij paarden Verward .
quote]

Dacht je? Kijk maar eens goed naar een koppel stoeiende jonge paarden.
Ze doen niets anders, dan constant proberen de tegenpartij uit hun evenwicht te brengen, door tegen elkaar op te stijgeren, elkaar bij de benen te pakken en dat alles om de ander plat te krijgen.
Want buik omhoog is (gedwongen) overgave.

Dat deze manier vaker bij honden wordt toegepast, zit hem eerder in de omvang van het dier dan in het resultaat, want geloof me ook bij veulentjes werkt dit perfect.

Met mijn eigen veulens had ik overigens zelden problemen, maar als opfokbedrijf krijg je niet alleen de beestjes van een ander, maar ook de (kennelijk bijbehorende) opvoedkundige problemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:05

Het paard zal haar zelf wel aan het verstand peuteren dat dit niet goed is Haha! Haha! Haha!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:15

[quote="KittenDacht je? Kijk maar eens goed naar een koppel stoeiende jonge paarden.
Ze doen niets anders, dan constant proberen de tegenpartij uit hun evenwicht te brengen, door tegen elkaar op te stijgeren, elkaar bij de benen te pakken en dat alles om de ander plat te krijgen.
Want buik omhoog is (gedwongen) overgave.[/quote]

Moet toegeven dat ik dit nog nooit gezien heb, het steigeren en uit balans raken en in de benen bijten komt me bekend voor. Maar dat een paard op de rug gaat liggen heb ik nog nooit gezien, alleen met rollen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:22

Die gaat ook niet uit zich zelf op zijn rug liggen, daar zorgt de tegenpartij wel voor. Haha! Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:02

Odi schreef:
Het is me een beetje onduidelijk over welk punt jij je zorgen maakt. In heel veel dingen lijken dieren toch op mensen. Bij een dier zie je toch ook dat ze pijn hebben, vrolijk zijn, ergens geen zin in hebben etc. Geloof alleen niet dat dieren haatgevoelens hebben en dat soort eigenaardige trekjes die mensen wel hebben.
Of bedoel je iets totaal anders?

Waar ik mijn zorgen over maak, is dat ik nou al een aantal keren mee gemaakt heb, dat een probleem van een persoon zelf, geprojecteerd op het paard wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:09

Kun je een specifiek voorbeeld geven ??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 16:41

Sugarmiss schreef:
Kun je een specifiek voorbeeld geven ??
Laatst op wedstrijd zag ik iemand een hond een jasje aan trekken. Waarschijnlijk had ik een vreemde oogopslag toen ik daar naar stond te kijken, en zonder wat te vragen kreeg ik te horen, hij vind dat heel prettig vond hoor.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:48

Ik ken zo iemand *LOL* *LOL* *LOL*
haar hond had een jas met een rugzakje(was makkelijk voor de sigaretten) Over paarden had ze ongeveer hetzelfde idee Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:55

Op een paardenjas kun je een hoop zakjes voor sigaretten kwijt Haha!

GVM: ik weet dat er een hele industrie draait om wat mensen denken dat dieren leuk vinden c.q. nodig hebben Lachen
Ik ben ook een jassenmens en aangezien ze zelf hun hoofd erin steken ga ik er ook maar vanuit dat ze het prettig vinden om hem te dragen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:56

GoedVetMan schreef:
Waar ik mijn zorgen over maak, is dat ik nou al een aantal keren mee gemaakt heb, dat een probleem van een persoon zelf, geprojecteerd op het paard wordt.

Show me your horse and I can tell you who you are....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:00

hmm dat maakt SM een kou-kleum Cassidy Cool Haha!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:24

Mijn paard krijgt geen jas aan omdat ik denk dat hij het koud heeft, maar omdat ik niet wil dat ie zelf een al te dikke jas kweekt Lachen

Er is trouwens een ding wat ik niet echt 100% naar paardentaal kan verklaren, schoot me te binnen tijdens het aardappels schillen Clown was zo eens aan het nadenken over paardengedrag, emoties etc.
Je hebt draken van paarden die veranderen in engeltjes zodra je er een kind op zet. Ok, zo'n kind vraagt niet veel van zo'n paard maar toch...
Als ik dan naar mijn tinkie kijk: als mijn dochter (11) op hem rijdt probeert hij (hoewel het hem steeds minder lukt) haar aan alle kanten in de z**k te nemen, rent hard achter andere paarden (of katten Haha! )aan, probeert compleet z'n eigen ding te doen etc.
Maar zoals vorige week: madam zat in galop en viel er opeens om onverklaarbare reden vanaf Verward tussen paard en boarding in. Op het moment dat zij valt staken er vier behaarde pootjes in de grond: meneer bleef doodstil staan totdat ik erbij was en hem naar opzij zette.
Zo voorzichtig is hij dan dus, heb dat al eens eerder gemerkt, maar het lijkt bijna op meedenken in menselijke zin Verward Hoe zouden jullie dat verklaren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:27

Anya schreef:
hmm dat maakt SM een kou-kleum Cassidy Cool Haha!

Dat zegt ze net zelf...Haha!

IK heb het niet zo snel koud en mijn paard ook niet ...

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:27

ik voel me ook wel een beetje aangesproken
bij dit onderwerp!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:30

Sandra_H schreef:
Zo voorzichtig is hij dan dus, heb dat al eens eerder gemerkt, maar het lijkt bijna op meedenken in menselijke zin Verward Hoe zouden jullie dat verklaren?

Zelfde gedrag zie je ook bij geestelijk gehandicapte mensen.
Ik denk dat ze voelen als er een mens of dier problemen heeft.
Als er een paard ziek is dan voelen ze dat. Ze voelen aan of er een sterfgeval is op stal, of een veulentje is geboren.
Een paard heeft een antenne die wij mensen niet kunnen bevatten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:31

hommel schreef:
ik voel me ook wel een beetje aangesproken
bij dit onderwerp!!!!!

Welkom op bokt. Verklaar je nader...?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:34

GoedVetMan schreef:

Denk dat jij je terecht zorgen maakt.