Pelham bij robuuste rassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:49

Voordat ik een Noriker kocht heb ik 4 jaar op een stoeterij gewerkt waar Norikers gefokt werden, ze hadden er daar een stuk of 100 en ik heb er 10-tallen zadelmak mogen maken. Ik wist dus héél erg goed waar ik aan begon. Mijn paard is in Oostenrijk beleerd voor de wagen, in 1 t/m 4span, ik had al een paar jaar ervaring met paarden dus ik heb hem zelf zadelmak gemaakt.

Ik wist dus heel erg goed wat voor paard ik zou kopen en hoe sterk ie zou kunnen zijn . Als hij die kracht tegen me gaat gebruiken, heb ik een probleem. Ik probeer dat voor te zijn door passende maatregelen te gebruiken.

De enige persoon hier op Bokt die Morrie regelmatig rijdt is Margreet en zij snap ook perfect waarom ik die pelham erin heb hangen. Verder stuur ik niemand met Morrie het verkeer in, niet dat ik vind dat ze niet kunnen rijden ofzo, maar omdat ik weet wat er zou kunnen gebeuren en als je verkeerd reageert, in paniek raakt ofzo, dan heb je een geweldig probleem!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:51

Ik vind niet dat je je hoeft te verdedigen hoor Smurf. Zolang je je paard maar het grootste gedeelte van de tijd onder controle hebt, dan is er niet aan in de hand toch?!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:15

Hier nog een pelham ruiter, en idd iemand die ook heel goed bekend is met het ras waar ze op rijdt. Maar wel altijd met beide teugels en een kinketting ( sommige mensen rijden zonder, maar die zijn gek!) Ik ben gewoon gezegend met een racemiep, en ik ben maar al te vaak afhankelijk geweest van een noodrem, en wat ben je dan blij als je die hebt! Momenteel rij ik haar ook vaak met een hackemore, en dat vinden wij beiden ook prettig rijden. Ik zeg altijd maar: een bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Beter even eraan zitten met een scherp bit, dan constant eraan moeten zitten met een trens.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:29

Smurf, jij hebt een geval apart Haha! Mijn stukje was dan ook niet tegen jou bedoeld, jij gaat, voor zover ik dat kan beoordelen, er goed mee om.
Van Irish neem ik dat ook aan, lijkt me ook iemand met genoeg verstand daarvoor.

Ik heb niets tegen een pelham, zeker niet, maar wel tegen de manier waarop ik vaak zie dat een pelham gebruikt wordt. Dus door onervaren mensen, of op een compleet verkeerde manier, en meestal dus een combinatie van beiden.
Dus bijvoorbeeld met pelhamriempjes, of met de onderste teugel constant ook aangespannen. En dat dan met een paard wat gewoon een goede opvoeding modig heeft.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:38

bij ons verhuren ze Fjorden, ik zag ze van de zomer rijden met een pelham erin, alleen aan de onderste ring een teugeltje en geen kinketting. Van een afstandje dacht ik nog: wat staat die Fjord netjes te wachten voor het stoplicht......

Ik ben maar ff naar de eigenaar van die Fjorden gegaan en nu rijden ze rond op een dubbel gebroken trensje, de pelhams heeft ze maar even afgevoerd.

Ik ben gewend me te verdedigen op dit gebied, ik kan geen ritje maken of ik word er wel over aangesproken door mensen die het zielig vinden voor Morrie, zoveel ijzer in z'n mond Ach gut

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:14

Tja, voor Dennis heb ik ook een pelhammetje. Heb hem tot nu toe 1x gebruikt toen ik in een vreemde omgeving naar buiten ging samen met een pishengstige merrie. Just in case dus. Achteraf helemaal onnodig en is dat ding de kast in verdwenen.

Mocht ik ooit een tanker hier krijgen die wel dwars door een simpel trensje heen gaat in extreme situaties komt hij weer uit de kast, maar dan ook alleen buiten. In de bak kan je toch niet verder dan de bakrand, dus dat doe ik ten alle tijden op een trensje(of zelfs minder).

Ipsilonka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:18

Ik zit er aan te denken om er ook 1 te kopen, in de bak gaat alles prima. Maar ben ik een keer in het bos of op de hei, dan kan stap met een lange teugel, draf ook nog wel, maar in galop luistert hij gewoon niet naar zijn dubbelgebroken trens. Een maand terug voor het eerst geprobeerd met mijn liverpoolstang en ik denk dat het voor ons beide het fijnste rijd. Ik stap er met veel meer vertrouwen op. Prima bevallen! Hij weet ook prima welk bit hij in heeft (hij kan ook voor de kar).

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:22

Ik rijd dressuurmatig dus met een dubbelgebroken bit met m'n fjord
En buiten ook gewoon,en als ik naar het strand ga meestal ook maar neem voor de zekerheid wel een pessoa bitje mee,ik vind het altijd fijn om met een los teugeltje buiten te kunnen rijden,dus als ze dan drammerig is kan ik alsnog dat bit in doen.Bitten kunnen 'vind ik' alleen scherp inwerken als je hem dus ook daad werkelijk verkeerd of gemeen gebruikt.