Uitglijden wat kan ik er tegen doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:25

Ik verplaats het trouwens even naar VMR.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:29

mijn pony glijdt ook wel is op zn ijzers, maar hij loopt aardig ruinm en schuift door met mn hoeven.

wideapunten zijn slecht, omdat paarden vaak stukje doorschuiven, en met die punten erin remt het teveel af inderdaad.
maar mijn pony draaitmet zijn achterhoeven en als ik er dan puntjes in zou zetten, dan wordt die draai geblokkeerd en dat isook heel slecht.
ik probeer bij gladde stenen gewoon zo min mogelijk erover te lopen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:11

Apple schreef:
Op glad oppervlakte heeft die van mij er ook soms last van. Het komt wat meer voor als hij bijna naar de smid moet.

Ik heb ooit gehoord dat dit vooral voorkomt bij paarden die hun achterhand goed onder zich zetten (en dus duidelijk 'overstappen' in stap) op die manier kunnen ze wat meer glijden als ze hun hoef neerzetten. Je paard is niet lomp hoor Lachen. Je hebt kans dat ze zelf haar lopen wat gaat aanpassen op het gladde gedeelte om het glijden te voorkomen Lachen.

Die van mij doet dat ook op straat, hij glijdt dan iets uit.
En hij stapt heel ruim, 3 voetafdrukken over. Maar over een paar weken gaan ze achter eraf.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:29

Maar de ijzers er af halen is ook niet zo'n goed idee denk ik want ze heeft natuurlijk niet voor niks ijzers?? wat denken jullie dat het beste is?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:37

Ligt eraan waarvoor je ze gebruikt. Mijn paard heeft mooie voeten, maar ik heb graag wat extra grip als ik in de zomer op gras rijdt. Meer functie heeft het voor mij eigenlijk niet.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:19

Mijn paard had et van de week ook op eens op de weg hij heeft voor ijzers maar eerst gleed hij nooit uit nu gleed hij 3x bijna met zn voorbenen in de split ik vond et doodeng straks ging die echt in de split :S maar iemand zei ook tegen mij je moet je paard dan goed bij jou houden teugels op maat en goed met je benen erbij voor ondersteuning en minder ´´lompigheid en overhaastheid``

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:42

Ik heb even navraag gedaan bij de smid vandaag(die was er toch)
Het zijn allemaal verschillende factoren bij elkaar die dit dus kunnen veroorzaken.Zo dus ook het overstappen in stap wat te maken heeft met de been stand.Als de koot iets meer naar achter is gericht heb je dus al sneller kans van uitglijden sit omdat een paard dan ruimer stapt omdat de hoef meer naar achter gekanteld is.
Zo kan het komen omdat de ijzers gewoon op zijn dat is ook een optie.
en ga zo maar door..Er zijn dus veel dingen die het kunnen zijn maar lomp nee dat zijn ze beduidend niet.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:32

Aha, oke bedankt voor de informatie !! Lachen

ze heeft ook zo'n rubber dingetje (bij de ijzers) onder haar voeten zitten alleen bij haar voor benen. weet ff niet meer hoe dat heet Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:50

een zooltje???

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:59

Mijn friesche merrie stapt ook ruim over en glijd ook vaak (met doodnormale ijzers) met haar achterbenen over straat.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:00

ja kan wel

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:54

bedankt voor de reactie´s allemaal !! Lachen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:41

xSemmiex schreef:
Maar de ijzers er af halen is ook niet zo'n goed idee denk ik want ze heeft natuurlijk niet voor niks ijzers?? wat denken jullie dat het beste is?

Dat weet jij beter dan wij! Waarom heeft je paard eigenlijk ijzers?

Bij 9 van de 10 paarden begrijp ik sowieso niet waarom er ijzers onder zitten, die paarden komen nagenoeg niet op het harde en hebben ook geen therapeutisch beslag o.i.d.. Veel mensen vinden het 'verzorgd' staan.
Naar mijn idee heeft het meer na- dan voordelen. Ik zou ze er dan ook onderuit halen.