Waar slachthuis in nederland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:31

Als het paard hersendood is dan voelt hij ook niks meer, de hersenen geven namelijk de pijnprikkel door en die werken niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:47

Ik heb het ooit jaren terug een keer gezien bij een paard, dat was niet mijn eigen paard, maar een paard dat bij een oud handelaartje stond. Ik verzorgde daar paarden, deze stond er een paar dagen met een olifantsbeen en moest dus afgemaakt. Ik mocht het eigenlijk niet zien, want het was een rotgezicht, maar ik wilde het, voorals het later ooit mijn eigen paard zou overkomen ( die ik toen nog geen eens had). Ik heb het gezien, maar het "schieten" vond ik geen echt rotgezicht. He tpaard stond rustig en toen het gebeurde viel het om, maar toen voelde het al niets meer, dat kon je gewoon zien. Daarna werd het opgetakeld, niet echt leuk om te zien, maar je merkte gewoon dat het paard er totaal geen erg meer in had, dus voor mij was dat paard gewoon dood en dat was het dus ook.
( Ik raad je trouwens aan, dit niet bij je eigen paard af te wachten, laat desnoods iemand meegaan die je volledig vertrouwt, zodat je wel zeker weet dat het gebeurd is, maar het van je eigen paard zelf zien lijkt me een rot iets.)
Klinisch dood, of hersendood is eigenlijk gewoon dood, maar dan de eerste tijd van de dood, waarin reanimatie misschien nog effect zou kunnen hebben, daarna ben je biologisch dood en is er echt niets meer aan te doen. Maar als je dus klinisch dood bent, voel je dus niets meer, want je hersenen krijgen geen zuurstof, omdat je hart niet meer pompt en je niet meer ademhaalt. Hoe dat met het afschieten van een paard is, weet ik niet, maar als iemand zegt dat een klinisch dood paard nog voelt, geloof ik dat gewoonweg niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:54

Als een paard geschoten wordt, gaat er een schokgolf door de hersenen waardoor het bewustzijn van het dier meteen weg is. Het hart klopt echter nog best een tijdje door, daarom wordt ook meteen de halssnede gedaan zodat het karkas goed kan uitbloeden. Daar heeft hij echt niets van in de gaten, op het moment van schieten is ie al "weg" als het ware, alleen de "machine" van zn lichaam ligt niet meteen stil zeg maar.
Het klinkt allemaal heel naar, schieten en leeg laten bloeden en zo, maar zoals Jet al zegt, het is echt geen naar gezicht (als het je eigen paard is ligt het natuurlijk wel anders), maar ik zou er bij Vos zelfs wel bij willen zijn mocht het ooit zo ver komen want je ziet zo'n beest gewoon in 1 klap wegvallen.