voorkeur africhtingsniveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:51

Ik ben niet over de dam hoor Scheve mond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:53

Dat hoeft ook niet.

Maar het zelf aanrijden van een 3-jarige wordt hier wel heel erg geromantificeerd...........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 10:11

Het ging mij er bij het starten van dit topic eigenlijk om om eens te zien wat men zoal vindt van hoever een 3 jarige zo in zijn algemeenheid mag zijn qua africhting.
Mag ik concluderen dat de meesten vinden dat een 3 jarige nog behoorlijk groen mag of zelfs moet zijn?
Daarnaast zijn er een aantal die zondermeer aannemen dat als een paard al wat verder is in de africhting dat je automatisch met de 'ellende' van een ander zit opgezadeld. Zou het misschien ook niet zo kunnen zijn dat je juist een zeer fijn opgevoed en afgericht paard onderhanden krijgt, beter dan je zelf ooit zou kunnen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:23

Ik denk zeker dat je ook geluk kunt hebben wat dat betreft, maar het is toch altijd even wennen ook al is het paard heel correct aangereden.
Als er nu iets niet helemaal lukt met Vos, dan kan ik dat meestal wel herleiden tot iets wat eerder in de africhting misschien anders had gemoeten. Dan zit ik in ieder geval met mijn eigen "ellende" ipv die van iemand anders, ik weet hoe ik het heb aangepakt en hoe dit eventueel te corrigeren.
Wat natuurlijk niet betekent dat er geen fijn aangereden jonge paarden te koop zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:41

Een 3-jarig paard hoeft imo nog niet veel te kunnen.
Maar ik ben niet van mening dat een paard dat al ingereden is slechter is, tuurlijk niet. Maar ik ben er wel voor om een paard niet te vroeg in te rijden. En inrijden wordt altijd geromanticeerd. Totdat mensen erachter komen dat het niet lukt en het paard ergens anders heenbrengen om te corrigeren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:52

Buiten dat je voor het zelf inrijden van een paard de nodige ervaring nodig hebt, moet je het ook maar net treffen.

Zelf zou ik niet snel gaan kijken bij een paard van 3 die een half jaar daarvoor is ingereden.
Mócht het dan wel hét paard voor me zijn.... zou ik het dier weer een half jaar het land opgooien (sterk overdreven Haha! ) en daarna tegen z'n/haar vierde levensjaar weer oppakken. De periode van rust is dan wel sterk afhankelijk van de totale ontwikkeling van het paard.
Ik ben er altijd sterk voor een paard zadelmak te maken en licht in te rijden, vervolgens een periode van rust en daarna weer oppakken en doorrijden.

'Andermans ellende' zou ik niet zo'n ramp vinden: dat zet je snel genoeg weer naar je eigen hand. Bij de aankoop van zo'n paard (afhankelijk van de leeftijd) zou ik wel véél meer vragen hebben c.q. stellen over de 'geschiedenis' van het paard etc.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:53

Ik denk dat de meeste mensen meer struikelen over met 2.5 ingereden dan dat ze inrijden romantiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:45

CGJ12 schreef:
Dat hoeft ook niet.

Maar het zelf aanrijden van een 3-jarige wordt hier wel heel erg geromantificeerd...........

Genoeg gedaan en durf dat nog wel weer een keer aan. Lachen
Heb dan ook net een 3 jarige merrie aangeschaft
6 weken onder het zadel, waarvan de ruiter tussentijds nog vakantie heeft gehad. Dus kent net wat beginselen
Heerlijk

Maar ik geef toe, dat er teveel mensen zijn die niet weten wat een groen paard inhoud (lieft ook nog 1 met goed sport papier, dus veel te veel voor de amatuer qua karakter)
Zelf gaan klooien zonder goede begeleiding en dan heb je het geetter aan de gang.
En komt zo'n paard, lekker sterk, wetend hoe hij onder alles uit kan komen op een africhtingsstal, die dan "ff" alles goed mogen maken Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:45

batje schreef:
Ik denk dat de meeste mensen meer struikelen over met 2.5 ingereden dan dat ze inrijden romantiseren.

Dat denk ik dat dat hier met deze stelling idd zo is.
Andere stelling was duidelijker geweest verwacht ik Lachen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:59

Mijn paard was 2 jaar en tien maanden toen ie zadelmak werd gemaakt. Ik kreeg hem toen hij tien keer onder het zadel was geweest. Hij wordt nu 3 keer in de week gereden en gaat superhard... We moeten goed in de gaten houden dat hij nog maar zo jong is. Anders loopt ie met vier jaar in het Z. Waar je voor kiest zal dus helemaal niet veel uitmaken. Als je zelf maar in de gaten houdt hoe oud je paard is en wat je ervan kan verwachten..
En daarbij is ervaring natuurlijk gewenst. Anders kan je het jezelf nog erg moeilijk maken.
Denk dat als je voor optie één zou gaan dat je dan heel sterk in je schoenen moet staan om 'm niet in één keer over de kop te jagen.

groetjes joyce

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:03

De stelling was met opzet zo geformuleerd om te kijken of er inderdaad mensen zouden struikelen over het aanrijden van een 2.5 jarige. Ik kom namelijk toch erg veel tegen dat paarden op jonge leeftijd al aangereden worden. Dat zijn natuurlijk voornamelijk paarden die de handel in moeten of die naar de HK gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:07

Ik heb altijd gereden voor de handel
Maar ook daar werd netjes gewacht tot de 3
Idd soms wel eens 2 maanden te vroeg, maar dat was bij een al redelijk "uitgegroeid' typje
Maar jonger uitziende gingen nog mooi de opfok in en kwamen in de herfst terug en werden dan zadelmak gemaakt.
Of zelfs het jaar erop (bij van die grote slungels)

Dus niet iedereen in de handel doet het vroeg Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:13

runningkawa schreef:
Dus niet iedereen in de handel doet het vroeg Lachen

Nee, dat bedoel ik ook zeker niet te zeggen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:16

Maar ik ben het zeker wel met je eens, dat je het vroeg inrijden steeds vaker hoort
Ik ben daar ook zeker geen voorstander van

En idd voor de HK en dat soort dingen word het ook wel in de hand gewerkt.
Het zou beter zijn als ze daar de leeftijdsgrens zouden aanpassen in wat het paard moet laten zien.

Maar alles draait om vroegtijdig geld binnen slepen
En amatuers die dat zien, denken dat het oke is en doen het klakkeloos na.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:16

én je hebt handel en handel.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:26

De mate van africhting van een 3jarige ligt compleet en totaal aan de driejarige in kwestie. Het is de kennis van de ruiter die het beste uit het jonge paard haalt zonder te overvragen.

De ene is als hij net 4 is al M klaar, de andere kan misschien net een recht lijntje lopen zonder om te donderen.

Het is compleet en geheel afhankelijk van de mentale en lijfelijke gesteldheid van het paard.

Om jonge paarden in te rijden moet je vooral veel gevoel hebben voor het moment, constant je rijtechniek aanpassen aan wat op dat moment nodig is, open staan voor de comminicatie tussen ruiter en paard, weten wanneer je persee op de strepen moet staan en wanneer je iets door de vingers kan zien. Weten of je hem gerust moet stellen of aan moet pakken........ Daarom ben ik van mening dat je pas zelfstandig paarden kan inrijden en of beleren als je minimaal een jaar of twee-drie voor een handelaar hebt gereden waar je meer dan 10 verschillende paarden per week onder de kont krijgt.

Op een manege kan je dat gevoel niet ontwikkelen, Ook heb je dat gevoel niet ontwikkeld als je een keer een paard naar het Z gereden heb. Dat gevoel leer je alleen ontwikkelen als je heel, heel, heel veel verschillende paarden gereden heb.

Uiteraard zijn er `makkelijkere`rassen om in te rijden.

Een paard dat er mentaal en lijflijk klaar voor is kan je best op 2,5 jarige leeftijd aanrijden. MITS het dier genoeg tijd krijgt om te herstellen van zn inspanningen. Ik heb het ook wel eens gedaan bij hele brutale paarden. Aanrijden, 4 maanden doorrijden 3 keer per week 20 minuten om daarna weer een heel zomerseizoen de kudde in te gaan en dan als 3,5 jarige het weer op te pakken.

Als er een groep zuinig is op de paarden is het de handel wel........... die moet er namelijk zn brood aan verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:32

Ik ben het er helemaal mee eens, dat de ene naar het Z "speelt" en de ander daar echt moeite voor moet doen.
Maar als je ze zadelmak maakt met de 3, spelen de getalenteerde nog zo naar het Z (en hoger)
Daar hoef imo geen paard eerder voor zadelmak te maken.
En dat word imo wel een trend, of is bij vele een trend/gewoon
Wat is het over 10/15 jaar?

En dat vrij geven, vind ik ook nog niet zo raar bij een ouder paard Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:40

Is ook zo RK, een paard dat op 2,5 jaar zeer getalenteerd is zal dat met 3,5 nog steeds zijn Haha! Haha! Haha! Vroeger inrijden heeft geen zin....... eerder zou het lucratiever zijn om het dier later in te rijden omdat hij zich mentaal meer ontwikkeld heeft.

Vrij geven, moet altijd kunnen Haha! Haha! Haha! Alleen wordt nou net dat stukje vaak over het hoofd gezien.

Van een jong getalenteerd paard kan je best heel veel vragen......... maar geef het dier wel de tijd om dingen te "verwerken". Bij Tyrza wordt er ook steeds meer gevraagd van het paard......... ze lopen alleen wel alle 4 de dagen in de week dat ze vrij zijn op het land. Ze zijn beide 2,5 week vrij geweest, vorige week zijn we ze weer op gaan pakken en beide heren gingen er met frisse moed tegenaan. Ze hadden er echt zin in Haha! Haha! Haha! Daarmee werdt mijn mening over vrij geven weer bevestigd.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:42

Ik denk wel dat de kwaliteit van de paarden van de laatste jaren zó enorm is gestegen dat de paarden wel meer kunnen hebben. Aan de andere kant wordt er ook nog steeds lukraak gefokt en 'geëxperimenteerd' zodat er ook heel wat 'troep' rond loopt.

Ik weet dat ik hierboven twee uitersten beschrijf, maar zo is het uiteindelijk ook: je kunt twee kanten op. Zoals door gijsenkim beschreven: je moet het juiste gevoel hebben bij zo'n jong dier, veel ervaring hebben dus.... Een gemiddeld ervaren ruiter met wat ruitergevoel kan imo best een jong paard inrijden, maar die ruiter moet wel verstand hebben van wat hij/zij onder de kont heeft. Goed het paard kunnen observeren en kunnen begrijpen of het dier het e.e.a. al aankan.
Verder denk ik dat er veel goede paarden 'verhandeld' worden, maar dan moet je wel naar 'de betere' handelsstallen. Helaas zijn er nog vele slechte handelaren....

Hoe de kwaliteit van de sportpaarden ook aan het verbeteren is... ik blijf iig voorlopig nog bij mijn standpunt van een jong paard zadelmak maken, stap, draf, galop en rem erop en dan weer even vakantie geven.

Enne Kawa... helemaal met je eens dat een ouder paard ook een vakantie verdient. Mijn paarden krijgen elk jaar 2 x een eerlijk verdiende vakantie. Aan mijn paarden zelf merk ik wanneer ze wel weer zin hebben in het werk.
Ik merkte dat mijn beide paarden vorige week de balen hadden en ze hebben dus ieder 5 dagen helemaal vrij gehad. Gisteren weer begonnen en ze waren er weer helemaal klaar voor....
Ach, zelf nemen we toch ook eens een extra dagje vrij???? OK dan!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:52

B.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een pony gekocht die nog helemaal groen was met 4 jaar. En met groen bedoel ik ook gif-groen als dat die niet eens mee kon lopen aan het halster.

Heerlijke pony, leren meelopen, poetsen, voetjes geven, longeren etc en na een paar maanden zo mak als een lam en klaar om in te rijden. Rustig ingereden aan de longe en later los. Een ander paard dat wat jonger was ingereden had veel meer moeite om in balans te lopen als haar.

Ik heb er echt wel baat bij gehad met het late inrijden

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:54

Tja zoals jullie al zeggen zo gaat het ook met mijn paard. Hij werd door de mensen waar ik hem van kocht ingereden omdat ie iets te "bijdehand" werd...Lachen En nu hij het eenmaal oppakt doet ie alles met bij wijze van. Twee vingers in zijn neusje Lachen. Oortjes erop en gaan.. Hij zou nu een M2 proef kunnen lopen. Maar hij is nog steeds jong. En ik wil hem nog steeds langer houden dan 2 jaar Knipoog)
En verder denk ik idd dat afwisseling heel belangrijk is. Hij loopt iedere dag zoiezo in de wei of in de buitenbak voor een aantal uur. Met allemaal leeftijdsgenoten. En hij vermaakt zich prima... Als ik het zo lees heb ik volgens mij best een gelukkig paard *LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:19

C. Ik wil geen dressuurgefokt paard Tong uitsteken

Even zonder dollen, ik zou voor optie 2 gaan. Ik wil graag weten wat er met een paard is gedaan en hoe kun je dat beter weten dan wanneer je alles zelf doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:22

haha

verhip er staat dresuur gefokt paard, jij bent wakker

Sorry, zo'n paarden heb ik niet.
En ook vrij weinig ervaring met zadelmak maken van dit soort Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:25

Haha, jij had ook voor optie C gegaan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:29

nou optie D
Ik wil wel een dressuurgefokt paard, maar kom steeds met een springen gefokte thuis Haha!