HELP!! Paard eerst gekocht......(JURIDISCH!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:13

Excuseme schreef:
Verder ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen dat het paard gezond was tijdens de verkoop.(Nieuw recht bij dierenverkoop, vraag een dierenspeciaalzaak maar eens hoe fijn die is)

Dat klopt dus niet want het gaat hier om een rechtshandeling tussen particulieren, er is dus geen sprake van consumentenkoop.

De bovenstaande beweringen van oa de Jurofoon zijn juist. Als ze het erop aan laten komen is de kopende partij hier degene die moet aantonen dat er sprake is van een verborgen gebrek.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:54

ik weet wel dat (grote) aankopen binnen drie dagen ongedaan gemaakt kunnen worden

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:28

Over die "mondelinge afspraak over het keuren" hoef je je niet druk te maken... Hij kan het niet bewijzen (ook omdat die er dus nooit geweest is)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:15

Nee oke maar nu het volgende:

Ze willen nu eerst 3 a 4 weken wachten en dan nog eens laten keuren.

Maar de DA kon niet vertellen waar het paard kreupel aan liep op die 2 benen.
Misschien is het wel overbelasting geweest van dat springen en dollen door de wei met die shetlanders.
Maar misschien is het ook wel heel wat anders.
In ieder geval was er aan de buitenkant niet veel te zien aan de benen.

Advies van DA was om gewoon nog 3 a 4 weken door te rijden en te trainen en dan nog eens opnieuw keuren.

Paard kon prierpijn hebben van de lange reis.

Maar natuurlijk ook geblesseert geraakt zijn met dat dollen.

De Da heeft daar niet eens verder na gekeken!!!

Dus hoe kan ie nu advies gaan geven!!
Misschien moet het paard juist op rust in plaats van lopen!!

Deze mensen beweerden dat ze sterk stonden en al een advocaat ik de arm hadden genomen.
Ik vind het heel erg allemaal maar ik heb een gezond paard afgeleverd en nu krijg ik dit allemaal.

Net ofdat het nog niet moeilijk genoeg is om je lieverd te moeten verkopen!! Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:34

Laten ze dat beestje gewoon eens efkes alleen rustig op de wei staan.. en dan afwachten. Dan laten ze 'm na een tijdje weer keuren als ze dat zo graag willen. Daar hoef jij niet mee te zitten. Kan ze alleen advies geven daarin.
Je hebt naar eer en geweten (en gevoel) gehandeld, neem ik aan. Dan moet je jezelf niets kwalijk nemen.
Ze hadden dat beestje rustig in zijn stal moeten zetten en gewoon laten wennen. Dan erna eens kijken met weide en rijden. En tja..vooraf keuren natuurlijk.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Leg die gewoon je zaak voor. Als je die niet hebt, ga je persoonlijk langs rechtswinkel ofzo. Eea voor je gemoedsrust en info.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:55

Moeten de kopers nu niet bewijzen dat het paard de aandoening al had bij aankoop? Dus eerst onderzoeken WAT het is.....als het een aandoening is waarbij NIET gezegd kan worden dat hij het al had is de koop niet ongedaan te maken.

Ik heb 1 jaar geleden paardje gekocht, gekeurd, en na 1 maand bleek het toch atactisch, maar ik kon niet bewijzen dat ze het al had, al heb ik later gehoord dat ze 2x zonder reden gevallen is bij andere eigenaren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:32

Als dit paard je echt aan het hart gaat, zou ik hem terughalen. Ikzelf zou geen juridisch touwtrekken willen hebben over mijn paard.

Kans dat het paard iets ernstigs heeft,kans dat het pienuts is.

Als het pienuts is (sommige paarden kunnen gevoelig zijn op een volte harde bodem, zeker als ze koud uit stal getrokken worden) kun jij dit evt. met behulp eigen DA opknappen. Betere nieuwe koper zoeken. Laat ze maar naar jouw komen, ik zou nooit zo maar mijn paard opladen in de hoop dat hij verkocht gaat worden, wel zelf wegbrengen.

Is het ernstig (foto's geven uitsluitsel) kun je zelf beslissen wat te doen.

Ik denk dat het te onduidelijk is om te weten of je juridisch gezien in je recht staat, verborgen gebrek is nog niet aangetoond.

Mijn paard was vorig jaar kreupel bij klinisch onderzoek, foto's wezen niets uit. Paard alleen kreupel op buigproef en nu is hij helemaal ok. Rara wat was er aan de hand, geen idee. Paard is nog nooit kreupel geweest, dus ik was heel verbaasd.

Als ik op rottige schoenen een te lange wandeling heb gelopen doen mijn voeten/enkels/gewrichten ook pijn, maar ben niet kreupel voor het leven hoor.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:00

Als ik mijn paard kon blijven houden had ik haar niet weg gedaan of allang terug gehaald!!

Maar helaas zit ik nu in een hele vervelende situatie, financieel kan ik het paard niet meer onderhouden!!

En daarom heb ik het ook verkocht.

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:19

corina schreef:
Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering bij centraal beheer.

Schijnheilig Als ik jou was zou ik contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering die weten vast meer als wij allemaal. Laat je maar eens goed inlichten en zij kunnen eventueel ook voor een advocaat zorgen.

SUCCES. OK dan!

Laat eens weten hoe het is afgelopen!

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:37

Momenteel heb ik persoonlijk een geschil inzake de aankoop van een paard, hierdoor denk ik dat ik er relatief veel vanaf weet. Het betreft in jou situatie een consumenten(ver)koop en in zo een geval dient de wederpartij aan te tonen dat het paard ten tijde van de verkoop niet in orde was. Dit kan hij echter niet bewijzen want er heeft geen keuring plaats gevonden en als het paard niet ok was had hij hem ook niet afgenomen en het aankoopbedrag aan jou voldaan. Op het moment dat jij een professionele paardenhandelaar zou zijn had je wel degelijk een probleem kunnen hebben, in dat geval moet de verkoper (jij) namelijk aantonen dat de blessure bij de nieuwe eigenaar is ontstaan. Het betreft dan namelijk een consumenten koop en een consument is zeer goed beschermd in de nieuwe EU regelgeving welke per 1-1-2003 ook voor nederland van kracht is. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval en de koper uitnodigen om juridische stappen te ondernemen indien hij voet bij stuk houdt, iedere (eerlijke) advocaat zal hem afraden een zaak tegen jou te beginnen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:58

Ik vind het nogal een vreemde manier van keuring trouwens, wel aangeven dat 'ie niet goed loopt, maar niet kijken wat er fout is. Mijn paard loopt ook al maanden niet goed, en daar zijn heel wat foto's etc aan te pas gekomen voor er duidelijk was wat er precies aan de hand was. De kans is namelijk supergroot dat het gewoon kwam door dat gedoe in die wei.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:05

dixie schreef:
O:) Als ik jou was zou ik contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering die weten vast meer als wij allemaal. Laat je maar eens goed inlichten en zij kunnen eventueel ook voor een advocaat zorgen.

SUCCES. OK dan!

Laat eens weten hoe het is afgelopen!

ik ga hier in mee, neem contact op met je rechtsbijstand... wij hebben ooit een paard gekocht, voor veel $$$, achteraf bleek hij niet goed en door rechts bijstand van centraal beheer hebben wij ons geld, 1.5 jaar later, terug gekregen... (paard was onderussen al geslacht... helaas)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:04

Nou, hier mijn reactie dan even. Dit raakt mijn vakgebied, maar helaas niet helemaal. Laat mijn echtgenoot hier nou meer van weten.... Haha!

Als een paard verkocht is met een verborgen gebrek moet de verkoper hiervan redelijkerwijs op de hoogte geweest zijn of kunnen zijn. Bovendien is in dit geval de koper zeker tekort geschoten in zijn onderzoeksplicht. Deze geldt vóór de koop en niet daarna.
Bovendien is de koop tot stand gekomen, alles is afgewikkeld. De koper heeft dus een bewijsprobleem. Deze zal moeten aantonen dat het gebrek voor de koopovereenkomst al bestond (is bijzonder lastig natuurlijk), daarnaast moet hij aantonen dat de verkoper dit kon of behoorde te weten (zo mogelijk nog lastiger).
Daarnaast....de koper heeft een probleem. Die moet maar zien dat hij geld van jou terugkrijgt. Hij zal je eerst in gebreke moeten stellen, jij moet op papier je verhaal terug doen (zorg voor 'dossieropbouw''). Komt het eventueel voor de rechter dan zit jij aan de goede kant vooralsnog, want de koper heeft het bewijsprobleem!
Advies dus: laat maar klungelen, jij weet dat je een gezond paard hebt afgegeven (zij vonden keuren niet nodig) en zij moeten nu maar aantonen dat het anders is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:06

Oh ja, en neem contact op met je rechtsbijstandverzekeraar CB! Je betaalt er tenslotte voor.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:01

Ik heb in ieder geval al 2 verklaringen van mensen die ook interesse in haar hadden en zijn wezen kijken en hebben gereden.
En dat ze toen niet kreupel liep maar gewoon goed was.

van maandag 11 oktober en dinsdag 12 oktober.

Dus dat was er vlak voor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:16

Wat een vervelende situatie zeg!! Maar was het wel een officiele keuring? Want het klinkt allemaal nogal vaag. Daarbij.....is ze nou echt kreupel of alleen bij bepaalde beweging, want om nou te zeggen dat je een paard gewoon moet doortrainen Verward.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:34

Mij lijkt dat jij in je recht staat, als geloof ik goed dat je je beroerd erom voelt.