Ik heb een veulen liever in een gemengde groep staan, het voordeel daarvan is dat ze begeleid worden door een ouder,stabieler paard. Een opfok is meestal een groep leeftijdgenoten, die kunnen elkaar wel afstraffen maar niet opvoeden in mijn ogen.
Anoniem
Geplaatst: 14-10-04 11:33
Bij mij is opfok helemaal niet perse 1 groep leeftijdsgenoten Dat kan, maar hoeft niet Ken ook plaatsen waar alles gewoon door elkaar heen staat qua leeftijd
Verder kunnen imo wel leeftijdsgenoten elkaar "opvoeden" Wat voor ons belangrijk is, is het stukje rangorde leren kennen. En spelen, sprintjes trekken voor sterke benen.
Wat vind jij dat een ouder paard meer aan een jonger paard kan leren?
coydog
Geplaatst: 14-10-04 11:38
Het omgaan met bepaalde situaties, die voor het oudere paard al bekend zijn bijvoorbeeld. Dat ze leren om ergens niet of juist wel bang van te zijn. Je moet bij een groep leeftijdsgenoten maar de mazzel hebben om de leider van die groep in bezit te hebben, dan ben je ook niet blij als hij met 3 naar huis komt.
Anoniem
Geplaatst: 14-10-04 11:54
Dat maakt niks uit Lees het bericht van Kim maar eens
coydog
Geplaatst: 14-10-04 12:04
Toch hebben ze als ze in de groep leider zijn de neiging om dat ook bij jou uit te proberen. Zit in de aard van het beest, als dat al eerder door een sterker paard afgestraft word zal hij/ zij er wat voorzichtiger in zijn.
ibikus
Geplaatst: 14-10-04 12:07
Wat betreft dominantie, mijn jonge paard was het dominante paard in 'zijn' kudde hengsten. Alle andere hengsten werden door hem getackled en bestegen. Toch is het daarna in de omgang altijd een schat van een beest geweest, ik kon hem zelf tussen de andere hengsten een halster omhangen en meenemen wanneer ik dat wilde. Hij is in de omgang bijna onderdanig te noemen. Geef hem een tikje op zijn neus en hij staat te trillen. Nu is hij inmiddels gecastreerd en kan gewoon in de wei met ruinen, merries en veulens en is geen knokker, alleen maar een speler.
Ik hoor mensen wel vaker 'dominantie' noemen als probleem bij paarden uit de opfok, ik zelf heb juist bij paarden uit de opfok daar nooit geen problemen mee gehad
Anoniem
Geplaatst: 14-10-04 12:08
Kawa is altijd leider geweest in de groep (ook over oudere) Idd dat is zijn karakter En idd, het is geen paard in omgang voor de pure beginner geweest maar een echte etterzak is het nooit geweest. Hij weet niet anders als dat de mens baas over hem is. (lees bericht van Kim maar eens, waar ik me bij aansluit) Zou hij zijn betutteld als jong paard, weet ik zeker dat het een grote etter zak was geweest. Maar hij heeft altijd in een groep gelopen, ook met oudere, maar voor de rang orde maakte dat bij hem niets uit, die oudere gingen ook wel voor hem aan de kant. En dat heb ik bij meerdere paarden zo gezien.
Saskia9
Geplaatst: 14-10-04 13:23
ik ben echt voor het kudde idee, een jong paard in de opfok, of met meerdere veulens,of gewoon sociaal contact met andere paarden,
Als het maar niet in een pension word gehouden, in zn eentje in de stal, half uur per dag met een ander naar buiten
jammer genoeg zie je dat maar al te vaak, mensen denken vaak dat hoe jong ze een veulen hebben,en hoe meer ze er mee doen, hoe groter de band tussen hun word,
Ze vinden dat het veulendan overal aan moet wennen, halster mee lopen verkeer en alles,
prima, maar dit kan ook als ze in de opfok staan, 1 keer in de week halstertje om,stukje poetsen en lopen, en pas als het 2 is wat meer mee beginnen,
helaas gebeurd dit tegenwoordig niet meer.. maar zo zou ik dat het liefste willen zien !