Manegeruiters: wat kun je eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:32

Bij ons staan maar drie paarden en je kan elke week min of meer wel kiezen, gewoon even vragen of er eentje bij is die helemaal op is en dan regelen we het onderling wel hoe we die andere verdelen Lachen.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:35

Bij ons wordt ook ingedeeld. De voorkeuren zijn wel bekend, en er wordt gekeken naar wat zowel paard als ruiter nodig heeft. Als een paard een vervelende bui heeft, zal er een goede ruiter op gezet worden om hem eens aan te pakken, en als een ruiter bijvoorbeeld leert wijken, zal die een paard krijgen waar dat goed op te leren is.

Zo wordt er met iedereen rekening gehouden, paarden en ruiters. Uiteraard kan je altijd overleggen met de instructie als je het paard niet leuk vindt...

Iedereen op stal is bewust van het feit dat jij daar komt om iets te leren, maar ook dat je een flinke smak geld neerlegt, en het dus wel naar je zin moet hebben!

vind het trouwens wel opvallend dat iedereen hier wel even bij zijn opmerking vermeld dat hij/zij weliswaar op een manege rijdt of gereden heeft, maar dat ze wel ALTIJD de moeilijkste, friste, ongewildste paarden en ponys rijden/reden Haha!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:39

Toen ik nog op de manegepaarden reed was het altijd zo dat jij werd ingedeeld op een paard. En vlak voor de les keek jue dan in het boek op wie je zat. Af en toe kon je dan wel onderling ruilen maar dat werd niet altijd op prijs gesteld. Wel kon je een les van te voren aangeven dat je graag eens op een bepaald paard wou rijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:56

Toen ik nog op een manege reed koos de lesgeefster op wie je reed. Ze keek vooral naar wat je aan kunt en niet alleen naar wie je leuk vindt. Als beginner kwam je niet op een lastig paard en andersom kwam je als gevorderde niet op een beginnerspaard, waar je weinig anders op kan dan je laten vervoeren. Als je echt niet op een paard durft, was het anders. Dan hoefde je er niet op, in ieder geval voorlopig niet...

1x per jaar mocht je kiezen, met je verjaardag op voorwaarde dat je tracteerde.

Ik vind dat zelf een goede manier. Je leert op een manege met verschillende paarden omgaan en zo dus ook beter rijden. Als je altijd op dezelfde wilt rijden zal je moeten zorgen dat je er of zelf een koopt, of dat je een verzorgpaard vindt.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:00

Ik vindt het wel kwalijk dat op veel maneges er geen gevorderden op beginnerspaarden rijden. Op die manier stompen die paarden steeds meer af.
Bij ons worden ook de makke paarden
"goed" gereden, en zo blijven alle paarden leuk. Er zijn er genoeg die in een beginnersles rustig meehobbelen, maar als ze daadwerkelijk wat moeten doen nog helemaal neit zo makkelijk zijn!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:20

BIj ons reden op sommeige beginnerpaarden wel gevorderden hoor. Maar op 1 niet veel en op een andere geen meer. Dat laatste paard was al heel oud en was zo braaf, maar echt een uur gevorderden was gewoon te zwaar. Die andere is van iemand prive en die rijd er zelf dus gevorderd op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:44

Wij krijgen altijd een lijstje voorgeschoteld, en een voor een mag je zeggen op wie je wil.
We mogen dus op zich zelf kiezen, maar als ik dus bijvoorbeeld zou zeggen dat ik op een paard wil waar ik de vorige 2 keren ook op heb gereden dan kiezen hun er een uit voor mij. Durf je ECHT niet hoef je daar niet op, maar op je eigen keuze mag je dan ook niet Knipoog

Ik vind het een goed systeem, bij ons worden onderling ook afspraakjes gemaakt : ''deze week ga ik op die, dan mag jij volgende week''

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:21

bij ons schrijf je gewoon van te voor op de boek met wie je wil rijden,dan zorgen de andere ruiters dat dat paard dezelfde les niet meer meeloopt
nooit geen problemen
ik heb een jaar lang iedere week met een pony gereden, en nu sedert een jaar bijna altijd met een van de braafste paarden
alle paarden lopen in alles lessen mee
behalve emilio, die loopt enkel prive en beginners

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:31

Bij ons worden we meestal ingedeeld, maar we mogen ook best vaak zlef kiezen. Dus een beetje afwisseling dat vind ik zelf erg leuk!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:42

op de manege hier werden we eigenlijk altijd ingedeelt, behalve als we op zondag reden (zusje en ik)
dan mochten we zelf kiezen. en dan reed ik dus bijna altijd op dezelfde pony.. Tong uitsteken
door de weeks hing het er een beetje vanaf wie er indeelde, maar meestal werd er wel een beetje rekening gehouden met favorieten..
als je echt niet durfde of iets dergelijks viel er onderling meestal wel te ruilen (met toestemming van de leiding enzo..)

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:50

Ik rijd altijd op dezelfde pony, als ik op een andere pony wil mag dat ook, maar ligt er op dat moment aan hoeveel anderen gelopen hebben enzo! Maar ik wordt altijd standaard ingedeeld op die pony, en staat er niks ingedeeld zit ik er ook op. Maar ik vind het juist wel leuk! Ik heb de afgelopen 3 jaar bijna altijd op diezelfde pony gereden, behalve bij ziekte/kreupelheid natuurlijk Lachen Ik rijd wedstrijden ook altijd op die pony.

In de andere lessen wordt het volgens mij wel gewoon ingedeeld, maar meestal mogen ze de week ervoor aangeven op wie ze graag willen, en dan wordt gekeken of dat mogelijk is. Er wordt dus wel rekening gehouden met favorieten ed.

Shadow0
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 18:23

Ik vind dat bloksysteem (een maand lang 1 paard) wel goed klinken trouwens. Veel afwisseling maar toch ook tijd genoeg om wat te wennen.

Ik heb (sinds ik niet meer op de eerste pony mocht omdat ik te groot werd) nooit meer echte favorieten gehad, en hoef dus niet per se te kiezen, of steeds op dezelfde.
Maar ik ben snel onzeker en rijd dus liever niet op erg moeilijke paarden. Na een paar mindere ervaringen heb ik nu dus een paar keer aangegeven dat ik iets echt niet wil, maar ik wil eigenlijk ook niet zeuren.

Op de eerste manege (jaaaaren geleden) kon je reserveren, dus reed ik meestal op dezelfde. (Soms werd er wat veranderd, maar meestal niet)
Nu gaat het vooral op indeling.
⚠️ Shadow0 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:31

Bij mij in de groep (en volgens mij in de meeste andere groepen bij ons op de manege ook) heeft bijna iedereen een vast paard. Alleen nieuwelingen nog niet. In principe rijd je daar dan iedere week op. Omdat jargeau een tijd geleden verkocht is heb ik de afgelopen maanden steeds verschillende gereden, maar nu is er een nieuw paard waar ik nu 1 keer op gereden heb en die vond ik echt super. Dus ik denk dat die nu mijn vaste word. Af en toe kan het voorkomen dat mij of iemand anders word gevraagd om voor 1 keer te wisselen omdat diegene die het langste in de groep rijden de favoriete paarden rijden.

Je mag trouwens altijd weigeren als je ergens echt niet op wilt.