Buitenrijden in winter; wat allemaal nodig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:47

Ik heb thermolaarzen, een goede jas (met donsvoering, zet uit als het echt koud is)
Vorig jaar heb ik thermo-ondergoed geprobeerd. De truitjes zijn fijn, de onderbroeken niet. Na een keer rijden kon ik die afschrijven, het had zo geschuurd dat de broek door was.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:53

Ik ben allergisch voor kou, dus sinds vorig jaar heb ik standaard een mayo aan en als het erg koud is ook nog een legging erover aan en dan dikke sportsokken. Ook met fietsen, want om half 8 's morgens als je naar school fietst is dat echt klote, als ik dan aankwam zat ik het eerste uur de hele tijd te krabben en dan kreeg ik super erge eczeem... Scheve mond

Ik heb geen eczeem op handen / voeten / hoofd gelukkig. Maar wel vaak verkouden. Ik doe dan ook een sjaal om, ik vind die palestina sjaals errug fijn zitten, lekker warm en zacht, die doe ik onder m'n jas. Dan een 'gewone' winterjas. Mijne is helaas wel veels te groot, is van m'n pa die hem niet gebruikte. Die is wel van merk outdoor sports, is winddicht en waterdicht (niet 100 %, maar ik heb een keer een uur in de stromende regen gereden ermee en alleen bij m'n eleboog begon het ietsje te lekken). Verder... Vorig jaar heb ik geloof ik niet met handschoenen gereden want die had ik toen volgens mij nieteens... Verward Maar van m'n handen heb ik dus weinig last. Lachen Ik doe wel altijd een jogging broek aan ipv rijbroek in de winter, die is lekker warm. Haha! Verder gewone jodphurs met chaps. Soms wel ietsje koude tenen maarja ook maillot + sportsokken he. Lachen

beetje lange beschrijving... Bloos

Als je nog een waxjas zoekt heb ik er eventueel nog wel een voor je. Clown (wel vrij grote, maat L)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:54

Water en winddichte jas; daar doe ik het mee Haha! En leef nog steeds Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:06

Tegen kou kan je je kleden, maar in de regen is mijn waxjas (wel een lange) heilig, heerlijk droog en tegen de wind.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:11

ik heb jaren gegroomd op de huifkar in de winter en dat is pas koud *brrr*

Ik heb een thermobroek, thermo ondergoed (Zeeman) lange onderbroek van thermospul.
Nu ik weer op het paard zit in de winter heb ik de winterlaarzen van Mountain Horse, echt een aanrader!
Ik heb een soort dunne neopreen handschoenen voor de winter, waterafstotend en winndicht en toch nog gevoel in de vingers, gewoon in een ruitersportwinkel gekocht, merkloos en vrij goedkoop (10 euro ofzo)

Sjaal heb ik nooit om, krijg ik het benauwd van, wel van die ski shirts met een ritsje in de kol, die ik open kan doen als ik het te benauwend vind......

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:13

Meld zich !! Haha!

Haha, ik rij dus het hele jaar door vaak buiten.. Jaaajaaa OOK 's winters !!
Errug koud idd,

Ik heb aan ;
Rijbroek (met erge kou thermobroek erover *LOL*)
Jas echt een hele warme met een Happy Valley trui eronder !!
Thermolaarzen, met 2 paar dikke sokken erin..

En leren handschoentjes,
deze vind ik altijd het warmst !!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:56

Tegen de kou trek je aan:
Grootvaders lange onderbroek + T-shirt met lange mouwen.
Rijbroek (overmaats) + blouse met trui (fleece o.i.d.)
Lange chaps (leer) + plus gevoerde lange heavy-coat Driza-Bone

Voeten:
2 paar sokken (eentje overmaats) en ARBO goedgekeurde schoenen met stalen neus (zijn overmaats), hoog model.

Handen:
Soepele, echt lederen handschoenen, goed gevoerd.

Hoord:
Cap met mutsje erover (de meeste warmte verlies je op je hoofd)

Let erop dat het voldoende ruim zit er niks wordt afgekneld. Zorg dat de laagjes goed over elkaar passen, probeer dit uit alvorens te gaan rijden.
Zorg dat je goed warm bent, alvorens jezelf aan te kleden, een koud lijf opwarmen bij temperaturen rond het vriespunt valt niet mee.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 22:45

jeetje wat een tips allemaal, super bedankt !!! ik ga maar 'ns goed rondkijken inderdaad en kijken wat handig/fijn is !!

Shadow0
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:51

Nog 1 tipje, mag dat? Veel lekker warme kleren (van thermo-ondergoed tot waterdichte kleding in alle soorten) kun je vinden in de buitensportzaken: Perry voor de betaalbaardere dingen, Beversport voor de himalaya-bestendige anti-kou-spullen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:51

Ik heb angora ski-ondergoed. Het ziet er niet uit Bloos , maar is heerlijk warm en kriebelt absoluut niet.
Verder zelfgebreide wolllen sokken van mijn mams of ski-sokken , over mijn angora-onderhemd een fleece ski-truitje en de beste koop die ik vorig jaar gedaan heb: mijn verwarmde zooltjes voor in mijn laarzen OK dan! !
Ik had vorig jaar bij Krämer of Lösdau (een van de twee Knipoog ) leren, gevoerde laarzen gekocht.
Nu heb ik meestal zo veel last van koude voeten, dat ik soms na het rijden niet eens meer durf af te stappen, zo´n pijn doet dat aan m´n voeten Scheve mond .
De zooltjes doe je in je laarzen . Het kabeltje is lang genoeg, die doe je aan de buitenkant van je voet naar boven leiden (=plat kabeltje, voel je niks van). De accuutjes klip je aan de bovenkant van je laarzen vast.
Ze waren redelijk duur (iets van 40 €), maar ik heb er zoveel plezier van, dat het z´n prijs dubbel-en-dwars waard is !
Ik heb ze bij Tschibo gekocht ( www.tschibo.de ), maar ik heb ook gehoord dat je dat in een winkel voor jagers-spullen kan krijgen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:53

Thermo-broeken ? ben ik hier paar keer tegengekomen. Welke hebben jullie, want daar heb je ook nog aardig wat verschil in voglens mij. Hebben jullie echt een thermo rijbroek ? En doe je die aan ipv een gewone of over een gewone ??

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:32

Zie trouwens al een leuk beeld van mezelf; t-shirt, bodyprotector waardoor je al een michelin vrouwtje lijkt, 2 dikke truien erover en ook nog maar een jas. Daaronder een rijbroek met een thermobroek erover aan, warme laarzen of 3 paar sokken Haha! en dan een muts en eroverheen een cap ...........vraag me af of je nog op je paard komt met al die kleren Pling

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:39

Ik doe liever 2 dikke mutsen op dan een cap

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:47

Prinnie schreef:
Ik weet dat er mensen op bokt zijn met neopreen chaps. Van die lange, schijnen wel lekker te zitten.

*meldt*
http://www.bluebalance.nl/chaps.htm - ik heb de blauwe. Haha!

Verder rijd ik met een donsjack, een fleecejack of meerdere fleecetruien over elkaar, soms ook met een bodywarmer eronder of erover. Uiteraard een sjaal. En inmiddels heb ik hele fijne fleecehandschoenen van Horka gevonden, dubbellaags, laten geen wind en kou door. Mijn schoenen zijn de gevoerde Rimfrosts van Mountain Horse die nu hun derde winter ingaan. Daar heb ik maar heel zelden koude voeten in, zelfs bij temperaturen onder nul gaat het goed.

Ik moet me bij (vries)kou echt goed aankleden, anders bibber ik volledig van m'n paard. Geef mij maar 30 graden. Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:47

Karin schreef:
. Mijn schoenen zijn de gevoerde Rimfrosts van Mountain Horse die nu hun derde winter ingaan. Daar heb ik maar heel zelden koude voeten in, zelfs bij temperaturen onder nul gaat het goed.

ik heb op de site van m.h. zitten kijken en ze hebben zover ik het begrijp verschillende 'winter' laarzen. Jij hebt dus de rimfrosts. Is dat een 'gewone' mh laars maar dan met voering ? en wat kosten ze ongeveer ? is het te vergelijken qua warmte met thermolaarzen ???

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:48

die laarzenheb ik ook, ze zitten geweldig en je kan er ook ngewoon mee door de blub lopen, even onder de kraan en klaas is kees...
En geen koude voeten, en ik ben een super koukleum!

helaas zitten de mijne in een kast die ik never nooit meer open krijg, anders had ik ze al aangehad vandaag.....

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:52

thermobroek en dikke handschoenen, jas uit paardenwinkel..dikke sokken

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:03

Ik heb een lange waxjas, daar graag ik een dik grofgebreid wollen vest onder en een fleece kol (heb een hekel aan sjaals)
Gewoon m'n dikke rijbroek, dunne sokken, daarover skisokken en m'n bergschoenen. Lage chaps. Af en toe vooten uit de beugels en goed je enkels draaien en je tenen wiebelen.
Of m'n hoofd een buff (te koop bij de betere buitensport of wielersportzaak) die ik bij guur weer (wij rijden een eind langs de bosrand, brrr) zo draag, nog wat dieper over m'n voorhoofd:
Afbeelding

plus m'n helm natuurlijk. Die buff is fijn omdat ik anders door de ventilatiegaten een koude kop krijgt, en je nek en hals blijven helemaal warm zo.
Goede handschoenen, ik gebruik hele dunne gewone met leren paardrijhandschoenen erover. Is het nat-koud dan doe ik plastic handschoenen over de gewone aan.

Belangrijkste tip is denk ik nog: Doorrijden! Maak een lekkere draf als je koud word, dan ben je zo weer warm.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:08

Ik vind waxjassen nogal zwaar. Ik doe 's winters zelf altijd plastic zakjes om mijn voeten heen. Wordt wat broeierig en zweterig, maar daar voel je niets van als je de zakjes gewoon om je sokken doet. Je voeten blijven er wel heerlijk warm onder. Thermolaarzen heb ik geen ervaring mee, maar ik vind het toch elke keer weer opnieuw leren rijden als je ander schoeisel aan hebt.

Verder heb ik ook nog altijd het probleem dat ik koude handen heb. Ik heb dan maar gewoon handschoenen aan, die niet te strak zitten. Ik mis altijd het gevoel van mijn teugels, maar dan is in ieder geval de directe kou van je handen af.

's Winters als het echt koud is, doe ik ook altijd een trainingsbroek onder mijn spijkerbroek (ik rijd western Knipoog ) aan. Zit heerlijk warm, schuurt niet en je hebt nergens last van Lachen

Kun je niet gewoon een jas kopen die wel waterdicht is en aardig winddicht, maar die wel ademt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:48

IngridM schreef:
ik heb op de site van m.h. zitten kijken en ze hebben zover ik het begrijp verschillende 'winter' laarzen. Jij hebt dus de rimfrosts. Is dat een 'gewone' mh laars maar dan met voering ? en wat kosten ze ongeveer ? is het te vergelijken qua warmte met thermolaarzen ???

Ik heb niet de laarzen, maar de schoenen. Voluit heten ze de Rimfrost Paddock:

Afbeelding

Volgens mij zijn ze iets van 75 euro. Ik weet dat de ervaringen ermee verschillen, bij sommige mensen laat de voering los maar ik ben er nog even tevreden mee als toen ik ze net had. Lachen

Ze hebben trouwens een binnenzool van kunstbont, zodat er geen kou door de zool heen naar boven kan trekken.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:46

Karin schreef:
Ik heb niet de laarzen, maar de schoenen. Voluit heten ze de Rimfrost Paddock:

[image]

Volgens mij zijn ze iets van 75 euro. Ik weet dat de ervaringen ermee verschillen, bij sommige mensen laat de voering los maar ik ben er nog even tevreden mee als toen ik ze net had. Lachen

Ze hebben trouwens een binnenzool van kunstbont, zodat er geen kou door de zool heen naar boven kan trekken.

Die heb ik ook Ingrid, dat zijn echt super warme schoenen (soms zelfs te warm ). En ze gaan inderdaad lekker lang mee!

Enneh....gewoon een maillot van de Hema onder je rijbroek helpt ook goed hoor; dan hoef je niet naar de ruitersportzaak Knipoog

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 22:49

Sannah schreef:
Die heb ik ook Ingrid, dat zijn echt super warme schoenen (soms zelfs te warm ). En ze gaan inderdaad lekker lang mee!

Enneh....gewoon een maillot van de Hema onder je rijbroek helpt ook goed hoor; dan hoef je niet naar de ruitersportzaak Knipoog

hmmmm Bloos een maillot onder m'n rijbroek, dan past m'n rijbroek niet meer Haha!

maar dan die schoenen en rijden met chaps ??

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:59

IngridM schreef:
maar dan die schoenen en rijden met chaps ??

Ja, met lange chaps, dan worden je bovenbenen ook niet koud.
Vroeger gebruikte ik met buitenrijden lange waxchaps. Vond ze wel fijn omdat ze wind- en waterdicht waren en niet zo dik als leren chaps.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 23:07

mmmm moet dus gaan kiezen tussen
* winterlaarzen (thermoboots) met thermobroek
* winterschoenen met lange chaps.........

jeetje wat een keuzes nog voor zoiets......... Schijnheilig

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:01

Goh, dat ik nog steeds leef zeg....
Ahum, ik heb een 4 in 1 jas waar bij kou nog een dikke fleece trui ondergaat. Als het vriest ofzo zorg ik dat ik met lekker warme voeten in de rijlaarzen stap met plastic zakken om de voeten. Sjaaltje is dan ook wel lekker en een muts. Paar simpele handschoentjes (gewone leatherfeel) Ik heb eigenlijk nooit koude handen.

Als ik alleen maar wat ga stappen doe ik mijn fullchaps aan. Als ik in de bak sta zorg ik wel dat ik goede warme schoenen aan heb. Voor extreme gevallen heb ik van die zakjes die na het wrijven warm worden en die stop ik dan bij mijn sokken in.