Het verschil tussen ligging dressuur- springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:34

Tyrza schreef:
Dat antwoord gaf men dus ook. MAARRRR... ik mag aannemen dat niet elke dag in de training gesprongen wordt. En dán nog wordt het zadel verder naar voren gelegd, terwijl dit dus bij het dressuren geen functie zou hebben, immers, het ondersteund alleen het basculeren. Haha!

En what about het neerkomen? Dat vormt dan mi. een extra belasting voor de toch al ver doorslaande kogelgewrichten en pezen.

En stel je eens voor: je rijdt op een muur van 2 meter af... en je gewicht zit dus meer naar voren. HOE help je zo'n dier de gehele voorhand plus gewicht van de ruiter omhoog te duwen met de achterhand?? Ik zou juist de achterhand meer helpen door het gewicht meer naar achteren te leggen...

1e: Simpel, als er niet gesprongen wordt gooi ik er een dressuurzadel op Knipoog Haha!
2e: Mag je me nader proberen uit te leggen want het gewicht van de ruiter/combinatie blijft imo hetzelfde
3e: *stelt zich muur voor en krijgt koude rillingen* Haha!
Als je verder op de rug gaat zitten lijkt me dat juist niet comfortabel voor een paard. Het paard moet de kans krijgen om de achterhand goed onder de massa te plaatsen voor de afzet. (krijg je dat verhaal over lendenmechanisme enzo weer) Je creeert net als bij een elastiek een spanning in de spieren die het paard nodig heeft om te springen en op het moment van afzet wordt deze spanning omgezet in energie. Tja, en hoe creeer je die spanning Verward Paard goed laten kijken naar de sprong, benen eraan om de spanning op te wekken, achterhand goed onder de massa laten galopperen eventueel samen met zithulp (al doen sommigen het ook zonder) het paard naar het ideale afzetpunt te begeleiden.
Demonstratie tijdens Indoor Meppel op de vrijdagavond bij het puissance springen Knipoog

Een normaal paard draagt 2/3 van het gewicht op de voorhand en 1/3 op de achterhand. Ik denk dat een springzadel dit intact wil houden door ook 2/3 van het gewicht van de ruiter op de voorhand te plaatsen. Op die manier houdt je toch een zekere balans.

Ik zeg niet dat ik het weet hoor, ik probeer alleen even een redenatie te maken over het hoe en waarom. Scheve mond

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:53

annegti schreef:
1e: Simpel, als er niet gesprongen wordt gooi ik er een dressuurzadel op Knipoog Haha! ja hehe, maar ik mag aannemen dat de profi's alleen op een springzadel het werk doen Knipoog
2e: Mag je me nader proberen uit te leggen want het gewicht van de ruiter/combinatie blijft imo hetzelfde idd het gewicht blijft hetzelfde, de verdeling niet. Zie het maar als een vrachtwagen die zijn goederen verkeerd verdeeld heeft en moet remmen
3e: *stelt zich muur voor en krijgt koude rillingen* Haha!
Als je verder op de rug gaat zitten lijkt me dat juist niet comfortabel voor een paard. Het paard moet de kans krijgen om de achterhand goed onder de massa te plaatsen voor de afzet. (krijg je dat verhaal over lendenmechanisme enzo weer) en wat denk je dat er bv in de piaffe gebeurd? Daar moet het paard de achterhand ook goed onder de massa plaatsen Je creeert net als bij een elastiek een spanning in de spieren die het paard nodig heeft om te springen en op het moment van afzet wordt deze spanning omgezet in energie. Tja, en hoe creeer je die spanning Verward Paard goed laten kijken naar de sprong, benen eraan om de spanning op te wekken, achterhand goed onder de massa laten galopperen eventueel samen met zithulp (al doen sommigen het ook zonder) het paard naar het ideale afzetpunt te begeleiden.

Een normaal paard draagt 2/3 van het gewicht op de voorhand en 1/3 op de achterhand. Ik denk dat een springzadel dit intact wil houden door ook 2/3 van het gewicht van de ruiter op de voorhand te plaatsen. Op die manier houdt je toch een zekere balans. klinkt mij niet logisch in de oren

Ik zeg niet dat ik het weet hoor, ik probeer alleen even een redenatie te maken over het hoe en waarom. Scheve mond ik ook, ik vind dit soort discussies heerlijk, dus be my guest Lachen

Ander vraagje: waarom denk je dat het zadel bij dressuurruiters verder naar achteren wordt geplaatst?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:02

eh pfff, moeilijke kwestie...

Ik denk niet dat een springzadel verder naar voren ligt dan een dressuurzadel, maar dat het vooral zo oogt ivm. de zweetbladen.
Waarom 'ons' zadel zo'n model heeft, heeft met de balans in de verlichte zit te maken.
met de verlichte zit hoor je het gewicht niet naar voren te plaatsen. Je hoort je bovenlichaam te kantelen en je billen iets naar achteren te brengen en zo het gewicht boven de steunpunten (voet en knie) te verdelen. Daardoor kun je balans houden in de verlichte zit zonder je handen te gebruiken.
met een dressuurzadel is dit vrijwel onmogelijk, omdat de beugels te lang zijn om het gewicht verdelen. (ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verwoorden)

De ene rede die ik kan bedenken om een zadel var naar voren te leggen is, dat je het paard minder hinderd in de daling van de sprong, omdat je in de daling al terug moet gaan zitten met je bovenlichaam.
De andere rede is, dat de rug verder naar achter zwakker is dan het voorste gedeelte en zo het paard de rug makkelijker bol kan maken op de sprong en in het dressuurwerk....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:44

Tyrza schreef:
Ander vraagje: waarom denk je dat het zadel bij dressuurruiters verder naar achteren wordt geplaatst?

Ik denk, *don't shoot me* dat veel dressuurzadels te ver naar achteren liggen. Voor oa. het optische beeld, eventueel nog versterkt met een voorsingel. Zodat het lijkt dat een paard meer front maakt maar je de rug van een paard behoorlijk belast. 'K heb vanavond zelf de proef op de som genomen en ben met een rolmaat alle zadels op mijn paard aan het testen geweest; conclusie: ze liggen allemaal op hetzelfde punt alleen lijkt het idd door de vorm van de zweetbladen zo dat het springzadel verder naar voren ligt.

Overigens denk ik ook dat meer springpaarden als dressuurpaarden met een niet passend zadel op de rug rondlopen. Immers: voor een dressuurpaard wordt vaak het zadel aangemeten, voor het springpaard wordt voor 10 paarden hetzelfde zadel gebruikt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:39

Haha, dat vind ik nou leuk, dat jij het dressuurzadel in eerste instantie te ver naar achteren vind liggen. Knipoog

Juist omdat het zadel meer op de rugspieren wordt gelegd, ontstaat er meer contact met de rug, waarbij de inwerking van de zit van groot belang is voor de verzameling van achteren uit.

Bovendien wordt het zadel achter de schouder(spieren) gelegd, zodat deze niet belemmerd worden in de beweging.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:14

Tyrza schreef:
Haha, dat vind ik nou leuk, dat jij het dressuurzadel in eerste instantie te ver naar achteren vind liggen. Knipoog

Juist omdat het zadel meer op de rugspieren wordt gelegd, ontstaat er meer contact met de rug, waarbij de inwerking van de zit van groot belang is voor de verzameling van achteren uit.

Bovendien wordt het zadel achter de schouder(spieren) gelegd, zodat deze niet belemmerd worden in de beweging.

Zoals ik al zei maakte het bij mijn zadels niks uit of ik de dressuur of de springvariant pakte. Ze lagen allebei op hetzelfde punt op de rug. Alleen doordat de zweetbladen bij het springzadel verder naar voren zijn gebouwd lijkt deze verder naar voren te liggen. (mijn paarden zitten nu onder de zwarte strepen van een stift Haha! ) De singel lag eveneens op dezelfde plek. De rugligging maakt dus niks uit. Zitpositie van de ruiter maakte ook niet uit.

Over die schoudervrijheid: Die bereik je ook door een goed passend dressuurzadel op de normale plek neer te leggen, dus twee vingers achter de schouder en een ruime hand achter het voorbeen. Daarvoor hoef je volgens mij echt geen aparte voorsingel om je paard te knopen en nog verder naar achteren op de rug te gaan zitten. Met alle gevolgen van dien....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:16

Helemaal mee eens: een voorsingel zal alleen nodig zijn als je zadel schijft, dus niet past Knipoog

Maar om nog even terug te komen op die ruiters die het zadel expres naar voren gooien: het schijnt dat sommige profi's vlak voor de ring in te gaan het zadel nog eens extra naar voren leggen.

Toch vind ik het aantal reagerende bokkers hier tegenvallen.

Heeft niemand anders een mening hierover???

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:10

Moeilijk, ik heb altijd op veelzijdig en springzadels gereden. Ik snap het niet zo goed dat er altijd wordt gezegd dat het zadel achter de schouder moet liggen. Welk gedeelte dan?? Mijn zadel ligt met de boom(dragende gedeelte achter de schouder, maar met de voor kussen/ zweetbladen iets over de schouder. Dit is de plek waar hij goed ligt en niet schuift. Een dressuurzadel ligt in mijn ogen hetzelfde alleen daar heb je die zweetbladen niet. Is volgens mij gezichtsbedrog!! Ik heb alleen het idee dat als je een zadel extreem ver naar voren legt(zoals wordt aangegeven), je dan erg achterin komt te zitten en als het ware je paard in de rug drukt/naar voren drukt, je gaat dan vanzelf erg achterin hangen. Dus als ze zeggen dat als je een zadel ver naar voren legt, je dan je gewicht naar voren verplaatst is dit niet juist, je zit dan juist meer achterin het zadel en zit achter het diepste punt!! Want je zadel kanteld dan als ware omdat het hoger ligt dan hoort. In mijn ogen dan tenminste(weet niet of je me begrijpt!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:30

Weet je wat ik denk, Ik denk dat het gewoon een oeroude gewoonte is die nog niet doorbroken is.

Haha! Haha! Haha!

Het enige dat ik denk is dat het misschien de afsprong vergemakkelijkt omdat je de achterhand/rug meer ontlast omdat je het gewicht meer op de voorhand legt...... Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:32

gijsenkim schreef:
Weet je wat ik denk, Ik denk dat het gewoon een oeroude gewoonte is die nog niet doorbroken is.

Haha! Haha! Haha!

Kreeg jij die "inval" ook zo plotseling? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:33

yep Haha! Haha! Haha!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:45

Waarom zou het de afsprong vergemakkelijken dan?? Mijn ervaring zegt dat je juist meer achterin de rug drukt, als het zadel extreem ver naar voren ligt!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:43

geen flauw idee, maar ik bedoelde de afzet...

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:24

Ok!! Maar eh, misschien een idee om het springzadel in vervolg niet meer te ver naar voren te leggen??? Je moet toch ergens beginnen met een gewoonte doorbreken, of niet dan!! Dan maar bij jezelf!!