Tyrza schreef:Dat antwoord gaf men dus ook. MAARRRR... ik mag aannemen dat niet elke dag in de training gesprongen wordt. En dán nog wordt het zadel verder naar voren gelegd, terwijl dit dus bij het dressuren geen functie zou hebben, immers, het ondersteund alleen het basculeren.
En what about het neerkomen? Dat vormt dan mi. een extra belasting voor de toch al ver doorslaande kogelgewrichten en pezen.
En stel je eens voor: je rijdt op een muur van 2 meter af... en je gewicht zit dus meer naar voren. HOE help je zo'n dier de gehele voorhand plus gewicht van de ruiter omhoog te duwen met de achterhand?? Ik zou juist de achterhand meer helpen door het gewicht meer naar achteren te leggen...
1e: Simpel, als er niet gesprongen wordt gooi ik er een dressuurzadel op

2e: Mag je me nader proberen uit te leggen want het gewicht van de ruiter/combinatie blijft imo hetzelfde
3e: *stelt zich muur voor en krijgt koude rillingen*
Als je verder op de rug gaat zitten lijkt me dat juist niet comfortabel voor een paard. Het paard moet de kans krijgen om de achterhand goed onder de massa te plaatsen voor de afzet. (krijg je dat verhaal over lendenmechanisme enzo weer) Je creeert net als bij een elastiek een spanning in de spieren die het paard nodig heeft om te springen en op het moment van afzet wordt deze spanning omgezet in energie. Tja, en hoe creeer je die spanning
Paard goed laten kijken naar de sprong, benen eraan om de spanning op te wekken, achterhand goed onder de massa laten galopperen eventueel samen met zithulp (al doen sommigen het ook zonder) het paard naar het ideale afzetpunt te begeleiden. Demonstratie tijdens Indoor Meppel op de vrijdagavond bij het puissance springen
Een normaal paard draagt 2/3 van het gewicht op de voorhand en 1/3 op de achterhand. Ik denk dat een springzadel dit intact wil houden door ook 2/3 van het gewicht van de ruiter op de voorhand te plaatsen. Op die manier houdt je toch een zekere balans.
Ik zeg niet dat ik het weet hoor, ik probeer alleen even een redenatie te maken over het hoe en waarom.