onderzoek gewichtsverdeling *schokkend*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 05:33

moet je ook zien hoe ikzlef opstap...dan is die belasting nog zwaarder..

hebben ze t gewicht ook gerekend als een merrie gedekt moet worden?
dat is dan ook veeeeeel te zwaar

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:13

Wij stappen op stal gewoon met een trapje/krukje op...bij de manege waar ik eerst reed zijn ze daar ook op over gegaan scheelt echt al veel voor een paard...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:24

Dat het opstappen vanaf de grond belastend kan zijn, dat wist ik. Maar als je deze cijfers ziet is het toch schrikken. Vooral als je bedenkt dat er (onwetende) mensen zijn die bij het inrijden lekker op een driejarige gaan hangen.

Ik zoek altijd een opstapje. Lachen

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:38

Ik stap zelf altijd op met behulp van een opstap... Het behoud van mijn paard en zadel. En ik vind het gewoon makkelijker...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:59

Ik sta meer te kijken van de warmbloed waar nog niemand opgestegen is. Een verschil gewoon in stand van 102? Ben dan toch wel benieuwd wat voor warmbloeds dat geweest zijn en met name het africhtingsniveau.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:06

Ik kan me voorstellen dat de links-rechts belasting ook verschilt omdat de meeste mensen altijd links van hun paard lopen. Moet het paard omdraaien dan wordt hij altijd linksom (om de begeleider heen) gevraagd. Ook het omdraaien/weglopen vanaf de poetsplaats etc. gaat meestal linksom (let er maar eens op, ook bij anderen!). Daardoor wordt een paard denk ik ook al erg eenzijdig belast ('trekt krom') waardoor het gewicht niet meer gelijk verdeeld is over links en rechts.
Wat denken jullie, kan dat het ook mee te maken hebben?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:57

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Hier staat het ook, bij fabeltjes, ik denk dat het er wel iets mee te maken heeft.

Eerlijk gezegd probeer ik wel links- en rechtsom op te stijgen maar rechts is bij mij zo stijhijf!! Bloos!

Het is er bij mij ook ingedramd, 20 jaar geleden...Links, alles links...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:22

runningkawa schreef:

Denk als het echt zo ernstig was er veel paarden wel zouden vluchten met opstappen
Of denk ik nu te simpel?

Als paarden zich niks pijnlijks zouden laten welgevallen, dan was bijv.
een organisatie als Brooke niet nodig, denk ik zomaar ? Knipoog Slim

Opmerkelijk dat de ervaring van de slager niet meer indruk maakt... >;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:43

runningkawa schreef:

Denk als het echt zo ernstig was er veel paarden wel zouden vluchten met opstappen
Of denk ik nu te simpel?

Het vluchten met opstappen wordt toch getypeerd als 'ondeugd' wat we af moeten leren?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:04

Citaat:
runningkawa schreef:

Of denk ik nu te simpel?

Het vluchten met opstappen wordt toch getypeerd als 'ondeugd' wat we af moeten leren?

Ik zie anders maar heel erg weinig paarden die pas beginnen met stappen als de ruiter het aangeeft. Vaak doen ze toch wel een of twee stapjes...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:13

Even los van dat je paard door het opstappen scheef wordt.

Je trekt met 'gewoon' opstappen ook je zadel scheef. Na een paar jaar is je zadel dus ook scheef geworden. En dit gaat ook weer door op de rug van je paard, als je je zadel niet recht laat maken.

Ik moet zeggen dat ik ook 9 van de 10 keer met een opstapje opstap. Nou moet ik alleen nog oefenen om er rechts net zo makkelijk op te komen als links Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:18

Ik stap tegenwoordig altijd met het opstapje op, aangezien Pablo 1.51 is en ik 1.71 glij ik zo mijn zadel in. Gaat veel fijner als vanaf de grond en mijn zadel ligt veel rechter op zijn rug zo! Bij ons op stal stapt trouwens bijna iedereen via het opstapje op!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:31

Zullen we met z'n allen maar gewoon helemaal ophouden met paardrijden, ze vrij laten in de natuur en ze hun gang laten gaan. Jeeh, tegenwoordig wordt er wel overdreven met overal rekening mee houden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:39

Citaat:
Zullen we met z'n allen maar gewoon helemaal ophouden met paardrijden, ze vrij laten in de natuur en ze hun gang laten gaan. Jeeh, tegenwoordig wordt er wel overdreven met overal rekening mee houden!

Een opstapje is toch een kleine moeite, groot plezier (voor het dier).

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:43

Ja nu is het een opstapje, volgende week is het een lift. Elke dag word er wel wat anders bedacht. Vind het de laatste tijd een beetje de spui gaten uitlopen. Iedereen is bezig over het paard zo dicht mogelijk bij de natuur houden maar ondertussen heb je wel elke dag weer een ander middeltje ergens voor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:47

Okkie1 schreef:
Ja nu is het een opstapje, volgende week is het een lift. Elke dag word er wel wat anders bedacht. Vind het de laatste tijd een beetje de spui gaten uitlopen. Iedereen is bezig over het paard zo dicht mogelijk bij de natuur houden maar ondertussen heb je wel elke dag weer een ander middeltje ergens voor.

Daar ben ik het wel mee eens. Als je echt natuurlijk rijden gaat ook helemaal niet, want paardrijden zelf is niet natuurlijk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:52

PeruaansePas schreef:
Een opstapje is toch een kleine moeite, groot plezier (voor het dier).

Dat opstapje brengt wel weer extra (veiligheids)risico's met zich mee (paard kan zich eraan beschadigen of ervan schrikken); het opstapje moet óf op een plek staan, waar het niet in de weg staat, dus buiten de rijbaan, óf er moet altijd iemand aanwezig zijn die het opstapje voor je weghaalt als je eenmaal zit.

Wel ben ik het ermee eens dat je best eens vaker met een opstapje op je paard zou kunnen stappen. Ik denk wel dat het minder nadelig is voor de eenzijdige belasting van de paardenrug dan vanaf de grond af te stijgen, maar zoals eerder genoemd: het is ook net hóe je opstijgt.

Ik zie de logica er wel van in en mijn instructrice heeft het ook al eens aangehaald.....
Ik ga toch maar eens vaker met een opstapje opstijgen ...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:52

PeruaansePas schreef:
Ik zie anders maar heel erg weinig paarden die pas beginnen met stappen als de ruiter het aangeeft. Vaak doen ze toch wel een of twee stapjes...

Ik bedoelde het cynisch.

Ik probeer mezelf links en rechts aan te leren op te stappen, ik kan het hekje niet gebruiken bij de huidige bak. Hierdoor ga ik wel nadenken over een opstapje, maar of ik het ga doen..?
Ik zie niet helemaal voor me hoe: in deze huidige bak kan ik niet buiten opstappen en al rijdend het hek openen en sluiten (rothek..) en als ik een opstapje in de bak zet, hoe haal ik dan het opstapje weer uit de bak?
Of eh ben ik nou Blond

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:53

O, PP heeft ook een reactie getypt terwijl ik zat te typen Lachen
Ik ben meestal alleen als ik rij...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:00

Dat probleem bedacht ik dus ook. Als je het opstapje in de bak hebt staan is het lastig. Zet je het buiten de bak, dan moet je iemand hebben die de bak voor je dicht wil doen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:09

ik ga nu toch maar die hijskraan aanschaffen Clown

Maar zonder gein,ik had hier nog nooi bij stil gestaan
Ga straks maar eens proberen om rechts op te stappen Haha!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:11

Ik denk dat in mijn geval een opstapje stukke gevaarlijker zou zijn, ik heb zo'n lomp paard, die zou zo haar nek erover breken...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:20

Het opstapje kan toch ook in de hoek van de rijbaan geplaats worden? Zo staat het niemand in de weg tijdens het rijden.
Of je kan buiten de rijbaan opstijden en de deur open laten staan?

Dit lijken mij in ieder geval geen onoverkomelijke problemen. Zeker niet als het beter is voor je paard.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:24

Tsja, die opmerking van die slager, daar schrik ik idd wel van. Ik had al wel zelf bedacht dat alles links doen niet slim is als je een rechtgericht paard wilt.

Zwaardere mensen of stijvere mensen of onervaren mensen mogen ook nooit zonder opstapje op mijn paard stappen, dat begrijp ik dan ook nog wel dat dat niet goed kan zijn.

Maar vanaf vandaag pak ik er dus een emmer bij en zal mijn voornemen om afwisselend op te stijgen ook in praktijk gaan brengen. Ik vind mezelf ook best stom dat ik dit niet eerder gedaan heb.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:26

Nooit geweten Bloos . Wel iets om bij stil te staan inderdaad. Heb hie rin de omgeving nooit iemand zo op zien stappen maar het moet te regelen zijn. Ga in ieder geval kijken of ik ook eens af en toe rechts op kan stappen scheelt vast al iets.