Wat zal ik doen, ijzers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:20

xxappiexx schreef:
Ik heb nog iets gevonden over dit probleem, d'r staat ook bij hoe je het kunt oplossen.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoefproblemen_index_pagina.html

quote van de website: Paarden die in wat voor manier last hebben van gevoelige zolen dienen altijd te worden beslagen.

Voor de rest zijn mensen, die een paard beslag ontzeggen omdat het duurder is, in mijn ogen het hebben van een paard niet waard.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:26

Ik zou er niet al te snel voor kiezen om je paard op ijzers te zetten. Op blote voeten is toch altijd beter vind ik. Rijd je erg veel buiten? Ik denk dat je toch eens over hoefschoenen na moet gaan denken. Bij mij op stal heeft iemand ze ook en die is er echt heel tevreden over.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:44

Cassidy schreef:
Voor de rest zijn mensen, die een paard beslag ontzeggen omdat het duurder is, in mijn ogen het hebben van een paard niet waard.

daar ben k het idd mee eens

maar los daar van vind ik niet dat iedereen zn paard zomaar moet laten beslaan zonder dat het echt nodig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:47

Cassidy schreef:
quote van de website: Paarden die in wat voor manier last hebben van gevoelige zolen dienen altijd te worden beslagen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:03

ja om dezelfde reden als cassidy

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 23:03

Cassidy"]
[quote="Cassidy"]quote van de website: Paarden die in wat voor manier last hebben van gevoelige zolen dienen altijd te worden beslagen.
[/quote]
[/quote]

Ik heb dat stukje gelezen en ik heb ook het idee dat dit Nagoya`s probleem is: gevoelige zolen Scheve mond .. Volgende week zaterdag komt de smid, dan vraag ik hem `ns wat hij ervan vindt.

[quote="sammetje schreef:
Ik zou er niet al te snel voor kiezen om je paard op ijzers te zetten. Op blote voeten is toch altijd beter vind ik. Rijd je erg veel buiten? Ik denk dat je toch eens over hoefschoenen na moet gaan denken. Bij mij op stal heeft iemand ze ook en die is er echt heel tevreden over.

Ja, op het moment rijd ik alleen maar buiten, ik heb nl alleen de beschikking over een buitenbak en die is nu veel te nat en te zwaar om in te rijden (in `t voorjaar word deze waarschijnlijk gedraineerd).

Ik heb zelf ook altijd gedacht: op blote voeten is beter, maar nu Nagoya zo gevoelig loopt van voren, begin ik daar toch over te twijfelen. Ik heb aan twee verschillende dierenartsen advies gevraagd en zij zeiden dat ijzers waarschijnlijk toch beter zouden zijn voor Nagoya, dus hier voel ik op dit moment het meeste voor.
Als ik haar laat beslaan van voren, wordt het lastig om de ijzers er weer af te doen, mocht ik dat ooit willen en daarom denk ik ook goed na over dit besluit. Het is en fijn dat ik van jullie je mening krijg OK dan! , vaak kijken anderen er op een hele andere manier tegen aan.
Ik overleg sowieso nog met de smid, ik ben benieuwd wat hij me aanraadt.

Oja, het gaat mij dus totaal niet om de kosten van beslaan. Ik wil dat doen wat voor Nagoya het beste is, ook als dat betekent dat ik wat meer geld kwijt ben aan de smid..

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:11

Ik zou zeker met de smid overleggen, maar als je het mij vraagt hebben twee verschillende dierenartsen je het ook al geadviseerd. Misschien niet verkeerd om er dan toch een ijzertje onder te leggen. Eraf kan ook nog altijd is geen probleem. Ik heb zelf ook een paardje met moeilijke hoeven en heb er een superlicht allu ijzertje onder liggen met een verdikking om het probleem van de lage verzenen op te lossen. Ja en dan ontzie je de pezen een beetje. Werkt super.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:31

Overleg met de smid zoals ik hier zoveel hoor KAN overleg zijn met de duivel. Ik zeg dus met nadruk KAN !
Het gaat vaak wel om zijn brood en hij zal dus per definitie de neiging hebben om ijzers te adviseren.

Ik heb een hele goede hoefsmid voor wat betreft het werk wat hij doet. Maar dat betekent niet dat ik het in alle gevallen met hem eens ben over WAT er moet gebeuren.
ALS het moet gebeuren leg ik het lot van de hoeven graag in zijn handen !

Het is niet eens een oude hoefsmid of iemand van het "oude stempel" om het zo maar te zeggen (schat een jaar of 35 Lachen ) maar toch...

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 10:03

lageveld schreef:
Overleg met de smid zoals ik hier zoveel hoor KAN overleg zijn met de duivel. Ik zeg dus met nadruk KAN !
Het gaat vaak wel om zijn brood en hij zal dus per definitie de neiging hebben om ijzers te adviseren.

Ik heb een hele goede hoefsmid voor wat betreft het werk wat hij doet. Maar dat betekent niet dat ik het in alle gevallen met hem eens ben over WAT er moet gebeuren.
ALS het moet gebeuren leg ik het lot van de hoeven graag in zijn handen !

Het is niet eens een oude hoefsmid of iemand van het "oude stempel" om het zo maar te zeggen (schat een jaar of 35 Lachen ) maar toch...

Dat zou i.d.d. kunnen, maar op dit punt vertrouw ik mijn smid op een eerlijk advies. Als hij komt kijkt hij eerst of bekappen nodig is, zo niet, dan zegt hij dat en gaat `ie weer. Hij is niet uit op zoveel mogelijk geld, maar zo goed mogelijk werk..

Maar goed dat `t zei Knipoog , want er zullen ook smeden zijn die hun advies baseren op de hoeveelheid geld dat ze ermee verdienen..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:47

Jouw paard is nog erg jong Steefje dus ik neem aan dat je nog niet zo heel heel buiten rijdt. Als je paard nu gevoelig is wil dat niet per definitie zeggen dat dat ook zo blijft. Juist door je paard ook regelmatig op hardere/ongelijke oppervlakken te laten lopen, kàn de kwaliteit van de hoef verbeteren.

Als een ijzer echt nodig is dan is dat zo maar ik zou het zeker zo lang mogelijk proberen uit te stellen.

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:44

Een hoefsmid bekapt een paard zoals hij een paard bekapt die een ijzer onderkrijgt.Een hoefsmid die een paard natuurlijk bekapt,bekapt een paard op een andere manier.Je zou je ook eens kunnen laten adviseren door iemand die natuurlijk bekapt.Verder zitten er toch wel wat nadelen aan ijzers,snel uitglijden op straat of in het natte gras,paarden met ijzers hebben minder grip,hun hoeven worden uiteindelijk ook smaller door het gebruik van ijzers en ze hebben een slechte doorbloeding.Mijn paard heeft nog nooit op ijzers gestaan ook omdat de hoefsmid die ik eerst had zei dat ze prima hoeven heeft,nu gebruik ik de Strasser methode en ben daar erg tevreden over,ze heeft veel meer grip en ja ook zij loopt gevoelig over kleine steentjes,maar dit is maar een klein nadeel tegenover veel voordelen en als je paard zo jong is zou ik 'm zeker nog niet laten beslaan.