eerste keer stang en trens welke kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:19

OmarLinosa"]
Heey orsini!!! Vind dat je het gewoon rustig aan moet proberen hoor, stang en trens! Lukt het niet dan kan je altijd weer terug gaan op gewoon trensje.
[/quote]
Door schade en schande wijs worden dan maar.
Met een beetje pech loopt ie nog een half jaar ver achter de loodlijn en kort in de nek.....

[quote="OmarLinosa schreef:
Al vind ik wel dat als je eenmaal z start met S&T dat je niet elke paar dagen moet wisselen. Lijkt me niet zo fijn, steeds andere bitten in een paard z'n mond, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Dat is per paard verschillend.
Vele Z+ paarden lopen door de week op trens en eens in de zoveel tijd op s&t.........

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:11

nou als hij minder gaat lopen op een s&t combinatie dan blijf ik hem gewoon lekker rijden op trens. Op zich doet hij het daar ook heel erg goed op maar alleen in de galop wil hij nog al eens te veel gaan "kiepen"op de voorhand met als gevolg dat ik hem dan bijnan niet op het achterbeen terugkrijg. Mijn instructrice zegt dat hij dit veel minder zal doen op S&t omdat je dan net wat meer in te brengen hebt op dat moment.

Maar voor de duidelijkheid ik hang erin waarop hij het beste loopt, logisch toch, maar dan moet ik het wel eerst proberen anders weet je het niet

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:26

Dat ver achter de loodlijn lopen valt volgens mij wel mee. Als je er maar verantwoord mee om gaat. Maar dat moet je sowieso met een dier, is mijn mening. Dat het idd per paard verschilt klopt, maar vind het ook voor degene die erop zit verschillen. een kan nu eenmaal beter om gaan met s&t dan anderen. Ken mensen die beter gewoon op trens kunnen blijven rijden. terwijl het voor het paard niks uit maakt.
Opletten bij het starten met s&t is inderdaad dat je paard terughoudend wil gaan lopen. Door ontspanning op te zoeken moet dat goed op te lossen zijn. Dat je nog een half jaar last zou hebben van een keertje stang en trens rijden lijkt me erg sterk.. Maar wie weet heeft iemand er een vervelende ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:29

En als je verder wilt na het Z2 moet je er toch een keer aan geloven...

Wat het galopperen betreft: ik denk dat je dat eerst op trens moet oplossen. Zo'n paard zou ik dus wel nog even mee wachten met op S&T zetten.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:58

even ter verduidelijking:

een trens kan je het beste in een bustrens nemen, deze ligt het stilst in de mond (aangezien twee bitten al best veel is) een enkelgebroken maakt een punt in de mond, je wilt niet dat de 2 bitten elkaar gaan raken in de mond, dus is het vaak handiger een dubbelgebroken te nemen en ook in een normale dikte.
de stang moet niet al te dik zijn, dan kan hij zijn mond niet meer op elkaar doen en loopt hij dus altijd met zijn tanden bloot. lichte tong boog, niet te scherp want dan zit hij in het gehemelte te prikken en heb je weer kans dat de bitten elkaar raken en niet te slap, want dan krijg je teveel druk op de tong met gevolg dat sommige paarden met de tong gaan "spelen". de scharen hebben vaak een normale lengte.

Gebruik altijd een rubbertje of een gelpad onder je kinketting.

de trens moet 0.5/1cm groter zijn dan de stang en zit ook boven de stang.

dit is mijn ervaring met s&t.
voor ieder weer verschillend, al heb ik het al met heel wat paarden uitgeprobeerd en daar werkte het goed bij.
Later kan je per paard wat dingen veranderen, maar dit is het fijnste begin. Ach gut