staat julie paard 24uur op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:12

Tja, er zijn maar weinig paarden die bij mij op de manege staan die er elke dag een paar uit komen. Ik doe die van mij wel geregeld op de wei, maar sommige paarden zien de wei nooit!! Erger kun je het niet hebben, maar het gebeurt zo ontzettend veel!!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:25

Mijn paard komt het hele jaar buiten van 08.00 tot een uurtje of 13.00
Weer of geen weer. Heel soms als het echt heel slecht is, dan blijven ze binnen of gaan ze maar een uurtje of twee naar buiten... Maar ze proberen het te voorkomen. En anders idd even in de bak... Verder kom ik elke dag, ze komt er dus elke dag uit.... als ik niet kan doet mijn stalgenootje het.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:29

Mijn paard staat nu ook niet meer op de wei, ik zorg er wel voor dat ie minimaal 3 uur per dag zn stal uit is, verdeeld over 2 keer per dag..

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:36

mijne staat nu nog 24 uur per dag buiten, maar als het echt te nat word moet hij ook dag en nacht naar binnen omdat anders de weilanden helemaal vertrapt worden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:40

Mijn paard heeft de hele zomer dag en nacht buiten gestaan. Nu staat hij overdag buiten en gaat om ong. 19 uur naar binnen. Straks kunnen ze niet meer op het land, dan wordt het te nat. Ik zet hem dan zo vaak mogelijk in de paddock, liefst met vriendje of vriendinnetje! en lekker rijden en wandelen kan ook. Ik hoop dat het nog even goed weer blijft!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:43

Mijne staat meestal de hele dag opstal, maar ik rij wel altijd. Ook gaat hij 3 tot 5 keer per week nog in de stapmolen.

sarajevotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:00

hoi,
mijn paard staat dag en nacht buiten in de winter en in de zomer
in de winter wel met een deken !
ze kan altijd binnen want ze heeft een schuilstal maar als het regent gaat
ze er toch niet instaan

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:06

ik ben daar tegen,
Ik kijk vooral naar het welzijn voor mijn paard,
zomers staat mijn haf dag en nacht buiten,in kudde verband,
En swinters gaan ze snachts naar binnen,
komen ze sochtends buiten en gaan ze savonds weer naar binnen..

ideaal,
ik hoor vaak mensen die op stal staan waar hun paard maar 2 uurtjes buiten kunnen,
ofom de dag,
en dan staan ze vaak nog alleen,
nee sorry,
mijn paard wil ik gelukkig hebben,
ik doe daar niet aan !

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:40

De mijne staat nu nog dag en nacht buiten, maar moet straks ook weer fulltime op stal staan. Ik ga altijd voor mijn werk langs, mag hij even in de stapmolen. En s-avonds komt hij er gemiddeld 2 uur per dag uit (rijden, longeren, loswerken, gewoon loslopen etc).
Ik vind het ook niet leuk dat hij 24 uur op stal moet staan, maar het is bij ons in de omgeving nou eenmaal niet anders in de winter.
En om nu meteen te zeggen dat paarden daar stalondeugden door ontwikkelen, is ook wel heel erg kort door de bocht. Lang niet ieder paard wat 24/7 op stal staat, ontwikkelt een stalondeugd.
Wat ik wel echt schandalig vind, is mensen die hun paard op een pensionstalling hebben staan, waar dus wel gevoerd wordt, gewoon een dag niet komen. Het paard komt er dan dus niet uit en de stal wordt niet gemest!!! Dat vind ik echt niet kunnen, maar helaas gebeurt het maar al te vaak.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:45

Mijn paardjes staan nu ongeveer 10 uurtjes per dag buiten en zodra het te nat wordt moeten ze helaas binnen blijven.
Een wei mag dan gebruikt worden dus als ik ga mesten zet ik ze daar in.
Dan staan ze iig nog een uurtje buiten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:42

het is in de randstad inderdaad helaas gebruikelijk de paarden in de winter binnen te zetten ivm de grond.

ik vind dat eigenlijk niet kunnen, een paard hoort buiten te staan!
maar helaas zijn er heel weinig stallen die deze mogelijkheid bieden.

op de vorige stal kwamen ze in de zomer maar 3 uur buiten en bij de nieuwe stal maar 2 uur! en in de winter staan ze dus gewoon binnen.

het is dan ook altijd vechten om de 2 paddocks, waar je maximaal een half uur gebruik van mag maken.

daarom rijd ik eigenlijk zoveel mogelijk in de buitenbak, zodat ze wat
frisse lucht krijgt! in de binnenbak is het toch altijd druk en in de buitenlucht is ze tenminste echt buiten.
gebruik van mag maken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:52

Ik ben er ook tegen. Een paard hoort naar buiten te kunnen. Minstens een paar uur vind ik!

Ivanka heeft dan ook altijd de mogelijkheid om naar buiten te kunnen, haar stal staat in haar wei en daar staat de deur in principe altijd van open. In de winter staat ze 's nachts wel op stal, maar dan gaat ze 's ochtends tegen 9 uur weer naar buiten.

Ik snap wel dat het in de randstad moeilijk wordt om je paard buiten te zetten ivm de onbeschikbare grond. Maar ik vind het wel erg jammer...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 01:12

Er zijn vaak een paar factoren: ten eerste de kleigrond en ten tweede geen paddock o.i.d extra (ruimte+ aanleggen = duur) en ten derde ook vaak dat het voor een staleigenaar/pensionhouder teveel moeite is of teveel tijd kost om de paarden allemaal buiten/binnen te zetten.
Echt, bijna overal waar ik kom gaan ze in de zomer 24/7 naar buiten (lekker makkelijk&lekker goedkoop) en in de winter helemaal niet.
En ik heb al bij een x aantal stallen gestaan, of anders wel gevraagd!
Het is wel mogelijk in de randstad, om ze op kleigrond buiten te zetten, dan moet je gewoon weinig paarden erop laten en telkens een ander stuk afzetten. Mensen die maar een klein aantal (eigen) paardjes aan huis hebben staan zetten ze wel lekker buiten hier.
Maar ja, die hebben meestal geen ruimte voor pensionklanten.