Hart in m'n strot: trainingsmolen 1e keer drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:02

erg zeg!
komt vast vanzelf wel goed
hij moet gwn wennen Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:04

CGJ12 schreef:
Dus je leidt je paard ook niet de trailer in?
Als hij toespringt haal jij het kleine deurtje echt niet.

CGJ12, de vraag is misschien niet aan mij persoonlijk gericht, maar zou wel graag willen reageren, vandaar.

Als ík voor de eerste keer een paard laat, waarvan ik weet dat hij het niet eerder heeft gedaan, doe ik dat eerst door er doodleuk met het paard in te wandelen. Doet 'ie dit niet, ga ik dit opbouwen en laat hem (met voer, als 'ie daar gek op is) stappie voor stappie erin lopen. Ik sta dan vlak voor óf achter de voorste stang, vlakbij het deurtje dus.
Het verschil tussen trailerladen en een stapmolen is dat die stapmolen in beweging is en in de trailer kun je alle tijd nemen....
Vind het dus eigenlijk niet te vergelijken.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:08

Ik stap zelf liever zo'n vak van de stapmolen in dan een kleine trailer met enge laadklep waar zo'n dier zo overheen springt..........

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:12

CGJ12 schreef:
Ik stap zelf liever zo'n vak van de stapmolen in dan een kleine trailer met enge laadklep waar zo'n dier zo overheen springt..........

Hmmm... jammer dat we zo ver uit elkaar wonen, anders konden we elkaar nog een beetje (uit de brand) helpen Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:00

Zoals meerderen al gezegd hebben; eerst de stroom eraf! Wij hebben dat ook altijd gedaan als er een nieuw paard aan de molen moest wennen.

Daarnaast zeg je dat de molen omdraait en dat je paard dan helemaal in paniek raakt (van erg naar achteren lopen tot paniekerig omkeren). Je kan de molen zodanig programmeren dat hij bijvoorbeeld het eerste half uur niet omdraait. Ik raad je sterk aan om dat dus in te stellen, anders maak je het alleen maar onnodig moeilijker voor je paard.
Tevens zetten wij bij een 'nieuw' paard er een paard voor waar hij erg goed mee kan opschieten. Liefst natuurlijk een heel rustig paard en één die van nature de leiding neemt, waardoor jouw paard er als vanzelf achter blijft lopen. Hopelijk heb je zo'n paard bij de hand?
Succes ermee!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:26

Randy01 schreef:
Ja, heb zo'n paard 'bij de hand'. Mijn eigen merrie. Hij is helemaal wég van haar. Zal je tips zeker meenemen! Bedankt.

Dat is dan helemaal geweldig! Liep die er de laatste keer niet voor?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 13:27

Ja, heb zo'n paard 'bij de hand'. Mijn eigen merrie. Hij is helemaal wég van haar. Zal je tips zeker meenemen! Bedankt.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:28

Bokt doet een beetje spooky Haha! . Ik wist je antwoord al van tevoren...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:29

O, oké, ik blijf ertussen Haha! . Randy01, dat komt omdat jouw tijd van je laatst geplaatste bericht niet klopt Verward

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 13:31

Ja, bokt doet erg maf. Ik zie dat meerderen hun berichtjes een uur in de toekomst plaatsen....
Nee, mijn merrie stond er gisteren niet voor. Wel een andere merrie 1 vak verder die hij ook erg 'lekker' vind.
Morgen maar even mijn merrie voorop....

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:57

ik zou er ook niet voor kiezen mee te lopen. Wel liever een rustig paard
mee laten lopen en zeker niet alle onervaren paarden tegelijk.

En.......er zijn paarden die absoluut niet tegen stapmolen kunnen (zal wel zoiets als claustrofobie kunnen zijn) Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 14:10

Ik ga het in ieder geval morgen nog even proberen met (delen van) tips die gegeven zijn. Als het morgen niet beter gaat, laat ik de hoop maar varen....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:20

Je kunt de eerste keer ook het beste de stroom eraf halen en met je paard een paar rondes lopen waarbij jij het hek vooruitduwt, gaat dit goed dan stop je en trek je het hek naar je toe waardoor je paard vanzelf om gaat draaien, dit herhaal je een aantal keer, daarna ga je eruit en zet je hem gewoon aan met de stroom erop. Dan snapt je paard ook wat de bedoeling is.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:17

Probeer het dan ook alleen met die 2 paarden te doen! Dus geen andere paarden erbij in de molen, dat leidt alleen maar af.
Ik zou het trouwens ook niet te lang doen de eerste paar keren. Hoogstens een kwartier. Op het moment dat het redelijk goed gaat, gewoon stoppen.

Suzan1 schreef:
En.......er zijn paarden die absoluut niet tegen stapmolen kunnen (zal wel zoiets als claustrofobie kunnen zijn) Knipoog

Volgens mij kan elk paard het wel leren (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik denk niet vaak).
Wij hebben één paard wat ook een behoorlijke stresser is, maar ze heeft het uiteindelijk wel heel goed geleerd. Een ander paard kan weleens een wat claustrofobisch gevoel krijgen, maar ook hij loopt er met plezier en ontspannen in.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:32

Wij hebben op stal een paard dat absoluut niet met andere paarden op de molen kan. Hij breekt dan gewoon door de schotten heen.
Zelfs als hij er alleen op staat issie redelijk gek.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:34

Heb net contact gehad met de staleigenaresse. Ze wil het stroom er niet af doen omdat ze denkt dat hij er dan dwars doorheen gaat en ik kan haar begrijpen, ik denk dat idd ook.
Stroom eraf halen is dus geen optie. Morgen gaat hij met mijn merrie in de molen. Met z'n 2-en dus.

Amanda_T
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:36

Ik zou het gewoon nog een paar keer proberen. Ik weet zeker dat die van mij ook bang zou wroden enz, die heeft de laatste 8 jaar geen molen gezien vanaf de binnenkant, daarvoor misschien ook niet eens. Maar als het na een keer of 5 nog niet beter gaat, dan misschien met zijn maatjes erin? En anders zit er niet veel op denk ik dan hem niet meer in de molen zetten. Maar geef het niet te snel op!! Succes Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:18

De meeste paarden gaan best makkelijk de stapmolen in maar als bij mij een paard het niet ziet zitten om er in te gaan, doe ik ze er echt niet meer in. Sommige gaan echt tot het uiterste, en dan ben je je paard kwijt. Ik zou het risico niet nemen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:29

Mijn vorige paard werd de eerste keer in de trainingsmolen ook panisch. We hadden er géén stroom op staan en er liep 1 ervaren paard aan de andere kant in de molen mee. Mijn paard beukte ook onder het hek door (bij sommige molens zijn dit spijlen), maar daarna was ze ook een stuk rustiger.
Alle keren daarna is het gewoon goed gegaan.
Ik zou dus gewoon zeggen, stroom eraf en nog even aankijken Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:05

omdat je paard zo druk is in de molen zouu ik hem wel in de gaten houden maar kun je niet op een plekje gaan staan waar jij hem wel kan zien
maar hij jou niet?

op stage op een dressuurstal hadden we ook een paard wat een drama van de molen maakte
er bleef altijd iemand in de buurt als hij er in ging

ik ben toen om het hoekje achter de schuur gaan staan
hij zag mij niet en was gelijk rustig

ik zeg niet dat dit hetzelfde is bij jouw paard
maar als jij met angst en beven erbij staat
zal dat ook niet bevordelijk zijn voor de reacties van je paard

misschien dat als je uit zicht bent hij wat rustiger word

maar dus wel dichtbij genoeg zodat je kunt ingrijpen mocht het nodig zijn

erbij in de molen
sorry zo een kleine bewegende ruimte , daar ga ik niet in met een paard

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:18

Zo'n kleine ruimte is dat bij ons niet echt. Net zo breed als bijvoorbeeld de stalgang en daar loop ik ook doorheen, de ruimte die je hebt bij ons op de vrachtwagen is zelfs kleiner, en daar zadel ik ook gewoon op.
De molen duw je gewoon zelf vooruit dus imo kan er niet veel gebeuren.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:12

De soort stapmolen is ook van belang denk ik, op mijn vorige pensionstalling hadden ze een superdegelijke stapmolen, met degelijk houtwerk ( geen waaibomenhout, zoals ze dat hier noemen, maar echte sterke balken ) en grote vierkante hekken met gaasmotief, dus kleine vierkantjes, waar geen hoef in kan, en geen hoofd doorheen kan etc.
De paarden waren na een aantal keer gewend, en geloof me dat waren ook niet altijd de makkelijksten.

Soms zie ik molens met van die losse pinnen, een soort vork op z'n kop, ( met iets meer spijlen natuurlijk ) en dan een afzetting met ijzeren paaltjes en een draad ertussen..... tja, dat vind ik nog eens vragen om problemen....

Het is dan misschien wel voordeliger om zo'n simpele molen te zetten, maar veiligheid gaat boven alles .
En als de molen naar mijn zin niet degelijk genoeg is gaat mijn paard er niet in...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:55

Inmiddels is mijn ruin na die beruchte avond al een aantal malen in de molen geweest, mét 5 andere paarden, dus vóór én achter hem 1 paard en het ging vanaf het begin goed.
Wat nu precies het verschil is, geen idee, maar feit is dat hij nu heel anders was dan de 1e keer dat hij erin liep.
Het was nu in het daglicht en hij liep met 5 anderen.
Hij is erna nog een keer erin geweest en het gaat nu super.
De donderdag liep hij nog wel wat 'argwanend' erin, maar wel ook met neus over de grond (lekkere luchtjes opsnuiven)....

Het gaat nu dus opeens heel goed.

Mijn instructrice zei me wel om mijn paarden er niet dagelijks in te zetten. Niets zo afstompend als een trainingsmolen (staat nu nog steeds alleen in stapprogramma om paarden goed eraan te laten wennen). Mijn paarden gaan dus zo'n 3 x per week in de molen en ik weet dat goed te combineren met de training aan de longe of onder het zadel.

De stapmolen is voor mij geen vervanging van de training, maar eerder een soort aanvulling hierop: als ik een dagje 'vrij wil' bv. dan kunnen ze toch even lekker, buiten de paddock, hun benen strekken.

Ik ben er dus nog niet uit, wát precies het verschil heeft uitgemaakt in de omstandigheden...(Maar mijn paard is ook wel een heel 'apart geval'. Knipoog )

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:12

Gelukkig dat het nu wel goed gaat!
Misschien dat toch ook het donker (naast dat het de eerste keer was) een grote rol speelde. Ik merk dat onze paarden dan toch ook wel wat anders zijn in de molen (lees: zien meer spoken Haha! ).

Ik vind een molen trouwens totaal niet afstompend voor paarden. Maar goed, daar zijn volgens mij de meningen erg verdeeld over Knipoog .

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:35

Wij hebben een 3-paards, met erg veel 'ruimte per paard' zeg maar.
Die van mij snapte het ook gelijk de eerste x, ze snoof wel wat, en showde een keer heen en weer, maar nix geen gekkigheid. De rest van de paarden deden ook niet moeilijk.
Ik denk wel dat je het op de goeie manier hebt aangepakt, en nu gewoon ff door moet pakken. Hij leert het wel!