modeverschijnsel......... scheren etc. ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:48

overigens vind ik dat bij paarden die buitenstaan het wel raadzaam is om benen en hals minimaal te scheren. deze worden meestal niet bedekt en beschermt door een deken.

en mijn pony's staan gewoon, ongeschoren in de wei, maar die hebben geen grote training Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:17

scheren doen wij al zeker 15 jaar, en bepaald niet uit mode overwegingen want zo leuk vind ik het niet. Het getrut met dekens is IMO wel meer mode geworden, je moet er niet zoveel over mauwen maar gewoon doen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:18

Bij ons op de manege werd vroeger (ook 20 jaar geleden) heel veel geschoren, zelfs mijn eerste pony, een Fjord, moest eraan geloven, ik heb ook niet het idee dat het iets "nieuws" is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:30

ik heb idd ook niet het idee dat het iets nieuws is, wel dat het meer gebeurd.
Zolang het nogsteeds niet nodig is bij sjaak zal het ook nooit gebeuren.

Wat me wel opvalt is dat er steeds meer paarden met een minimale wintervacht ook geschoren worden. En dat vind ik eerlijk gezegd een beetje overdone.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 08:39

Cassidy schreef:
Alle eigenaren van Shetten gaan nu collectief in het voorjaar aan de wormenspuit. *LOL*

Flink overdoseren, dan ben je zeker dat hij het overtollige haar kwijt raakt (en daar nog wat anders bij ook Lips are sealed)

*edit: antwoord duidelijker gemaakt

Kijk overdrijven kan natuurlijk ook Scheve mond
Ik bedoel eigenlijk dat je toch nog wel eens ziet dat wormenspuiten ook niet altijd gebruikt worden en dat op zijn tijd helpt ook mee in de vacht.

Ik hoop dat het zo duidelijker is, want volgens mij kom ik niet helemaal juist over

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:03

Ik heb nog nooit een paard of pony laten scheren, ook niet in de tijd dat ik nog fanatiek trainde en wedstrijden reed Bloos!
Na het rijden ging er een dekentje op (Joost mag weten wat voor dekentje *LOL*) en als ie droog was dan ging het dekentje er weer af.
Voor ons was de afweging dat onze paarden en ponies ook in de winter de hele dag buiten stonden.
Dan kun je kiezen: niet scheren en na het rijden een deken op doen, of wel scheren en overdag met dekens aan het klooien gaan.
Wij hebben altijd voor het eerste gekozen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:44

Ik heb ook nog nooit een pony of paard geschoren, en bij ons op de vereniging werd het ook nauwelijks of niet gedaan. Gewoon een kwestie van op tijd beginnen met dekens werd er dan gezegd.
Wat voor dekens hing dan af van de voorkeur van de eigenaar Cool

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:51

Oscar schreef:
Ik heb nog nooit een paard of pony laten scheren, ook niet in de tijd dat ik nog fanatiek trainde en wedstrijden reed Bloos!
Na het rijden ging er een dekentje op (Joost mag weten wat voor dekentje *LOL*) en als ie droog was dan ging het dekentje er weer af.
Voor ons was de afweging dat onze paarden en ponies ook in de winter de hele dag buiten stonden.
Dan kun je kiezen: niet scheren en na het rijden een deken op doen, of wel scheren en overdag met dekens aan het klooien gaan.
Wij hebben altijd voor het eerste gekozen.

kijk, het is natuurlijk heel mooi als je inderdaad hiervoor kan kiezen. inprincipe ben ik namelijk ook tegen scheren. Liever niet dan wel. Maar ik kan simpelweg niet met dekentjes gaan werken omdat ik altijd erg laat op de avond rijd. als ik half tien van me paard afstap ben ik blij als ik tien uur thuis ben, ik moet de volgende dag ook weer gewoon werken. Bovendien staat de mijne al te zweten zonder arbeid, zo dik is zijn vacht. dus dan is er in mijn ogen maar 1 optie en dat is toch echt scheren....

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:52

De springpaarden van de instructeur van een vriend van mij,worden om de vier weken geschoren en staan met 3 (dikke denk ik) dekens op....

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:06

als ik nie scheer ben ik een uur bezig mijn paard droog te krijgen vanwege zijn harde zweten.. ik begon in augustis al met deken en nog heeftie een dikke teddyberen vacht, hij heeft heel erg verhaard, maar houd nu zijn haren vast, ik heb hem in mei zelfs nog geschoren omdatie zijn haar niet losliet. dus als ik het niet doe heb ik dalijk een ziek paard op stal en met zijn 16 jaar wil ik dat liever niet.. hij heeft nooit wat gehad dus ik ga liever al die problemen voor zijn

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:18

Ik ben vorig jaar met protest aan dekens begonnen.. k heb haar liever gewoon zonder staan.. maar dan moet k wel rustig aan doen met rijden.. En dan doe k liever dekens op zodat k lekker door kan trainen. Maar scheren dat doe k niet.. en hoop k ook nooit te hoeven doen

Op stal scheert niemand zijn paard en t grootste deel krijgt ook geen dekenop. Wel zijn w allemaal recreatie ruiters.. dus dan is het ook niet zo snel nodig.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:27

Ik heb 3 dekens... zomerdeken, dunne canvas en een dikke winterdeken!
Vorig jaar had ik alleen die zomerdeken en die dunne canvas met het gevolg dat ze dus elke keer zeiknat was na het rijden!
Ik ben dus nu eerder begonnen met deken erop doen en heb er 1 bijgekocht en nu hopen dat ze minder nat wordt..
Ik moest elke keer aan andere mensen vragen of ze de deken erop wilde doen als ze droog was of zelf een uur ofzo wachten!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:28

ik ben ook recreatie ruiter, maar dan nog is het in het eval van mijn pony hard nodig. Lachen hij zweet zich suf en houdt het amper vol als ie moet lopen met een dikke vacht.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:37

ik ben ook een rectreatieruiter, maar mijn pony wordt nu al langzaam droog na het rijden. dus ik heb er nu al een dunne winterdeken omgedaan.
vorig jaar heb ik lang gewacht met deken, maar toen stond hij sochtends met zijn haren overeind van de kou. dus dan maar deken op.
en mijn shet is ook geschoren van de zomer, want ze kwam de haren niet uit en stond te zweten. en ze voelde zich kiplekker toen ze eenmaal geschoren was.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:42

Scheren is voor mij echt geen mode hoor!

Ik probeer het scheren zo lang mogelijk uit te stellen!, heb er een hekel aan Haha! , daarom probeer ik het met dikke dekens tegen te houden.
Maar die van mij zit nu al giga in de vacht dus volgende maand gaat de boel erweer af Haha!
Ik heb er op het moment 4 stuks lopen.
Waarvan 1 intesief in training is, en die scheer ik alleen.
Omdat het dier zo snel zweet, en omdat ik alleen buiten kan rijden, kan ze zo kou vatten, omdat het eeuwen lang duurt voordat die vacht droog is.
Maar de rest gaat niet kaal hoor die niet bereden worden

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:46

Sinds vorig jaar kunnen onze pony,s s nachts naar binnen en toen zijn we ook begonnen met scheren, fantastisch. Onze pony loopt veel beter, omdat ze haar warmte veel beter kwijt kan. Of het mode is of niet, maakt me niet zoveel uit. Het rijden gaat prettiger, en ik vind het ook mooier om te zien. Maar Marieke, jouw Katinka zit nog zooo mooi in haar vacht.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:48

Ik denk dat het nu juist opvalt want rond deze tijd krijgen de paarden hun wintervacht en beginnen de meesten met scheren. Daarom zijn er zoveel topics over.

In de zomer periode hoor je heel weinig vragen hierover.

(mijn paard wordt ook elk jaar geschoren, voor hem en mij een uitkomst)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:59

Ik snap het neit mijn paard zet ik een half uurtje met zweetdeken daarna is ie ook nog nat maar laat hem gewoon op stal zonder deken en hij is nog nooit ziek geweest mja...mijn paard is misschien bijzonder Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:23

Cool Als je op tijd met een dunne deken begint hoeft scheren helemaal niet nodig te zijn. Goed uitstappen en zweetdekentje erop. Als je je er de tijd voor neemt hem goed droog te rijden en ja dat duurt soms een hele tijd dat klopt. Cool

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:44

Taaclover schreef:
Denk je dat het lekker is als hij met een
lange vacht
heel lang nat blijft Verward
Dan zijn ze pas vatbaar.
Laat mij dus maar lekker mijn topper scheren.

En daar sla je de spijker op zijn kop. DE VACHT, ja NIET zijn huid zelf. Z'n vacht is nat, maar het oppervlakte van zijn huid is gewoon droog. Daarom zei ik dat paarden het heel goed kunnen regelen.

Als paarden in het wild snel moeten sprinten en daarna nat zijn, zouden ze dood gaan aan die natte vacht?? Dat zou wel heel dom zijn van moeder natuur.
Het vocht wordt naar de buitenste laag van de vacht gebracht, zodat de huid weer gauw droog is.
Je hoort mij niet zeggen dat je geen enkel paard moet scheren of nooit een deken op moet leggen, maar in september al gaan scheren, (of je paard onder een kilo aan dekens op gaan leggen) vind ik echt niet nodig.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:52

Scheren is niet per see een modeverschijnsel, soms is het gewoon ècht nodig. Maar om ieder paard nou te gaan scheren omdat ie anders een dikke vacht krijgt terwijl je zelf niet hard traint of fanatiek wedstrijden rijdt, mja, dan vind ik het onzinnig. Evenals al die dekens..

Als jij je paarden scheert, dan zijn ze die dekens wel nodig in de winter, maar anders..

Zo laat ik Amethyst lekker haar teddy-beren vacht krijgen, en dekens krijgt ze niet op (behalve da de vliegendeken in de zomer Clown ).

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:57

Arabesk schreef:
Weet je wanneer scheren handig is? Als een shet niet door zijn wintervacht heen komt in de lente en daardoor in de zomer staat te puffen.

Ik denk dat je het probleem "verharen" hier niet mee verhelpt.

Er zal een oorzaak zijn dat een pony niet uit zijn wintervacht komt, dit kan aan de voeding liggen (met name mineralen) maar ook kan het dier idd wormen hebben en daardoor slecht in zijn vacht zitten/ slecht verharen.

Mijn pony's hadden afgelopen voorjaar/zomer ook moeite om in de zomervacht te komen en heb op advies van de DA extra voedingssupplementen gevoerd.

Veel shetlanders/kleine pony's krijgen geen tot weinig biks en krijgen dus mss ook niet alle noodzakelijke stoffen binnen die ze wel binnen zouden moeten krijgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:05

Ik vind (vond) scheren onnodig, heb het nog nooit gedaan of hoeven doen, altijd zweetdeken op goed uitstappen en droogpoetsen met stro, daarna winterdeken op klaar!

Maar nu ik bezig ben met het mennen van onze shets ben ik bang dat ik mijn mening wat bij moet stellen, shets krijgen een ernorme bos winterhaar, geen probleem en ziet er nog lief uit ook, maar wat als die pluizige shets op les gaan en getraint wordt wordt voor wedstr, en dus na 1 uur les echt schuimt van het zweet (niet door een slechte conditie, maar door lang/dik haar)?, deze winter is het zeker nog niet nodig omdat er van wedstr nog geen sprake is, maar volgend jaar is het een afweging waardt.
Niet omdat het mooier is (want ik vind het kei lelijk) maar wel uit praktisch oogpunt en uiteindelijk denk ik dat voor de gezondheid ook beter is. (niet helemaal scheren bedoel ik dan alleen de onderkant).
Helemaal scheren zou ik denk ik niet snel doen!

Een vriendin van mij heeft Belsen die ze iedere winter scheert (alleen onderste lijn) deze paarden lopen zonder deken buiten en zodra er gewerkt moet worden, wordt de vacht niet zeikenat en het kleine beetje zweet is snel weer droog.
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-10-04 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:06

Ehm..ik scheer ook, niet omdat het mode is maar omdat mijn paard een soort shetlander vacht krijgt en ik er een ongelooflijke hekel aan heb dat ALLES onder de haren zit...Ik scheer voornamelijk dus omdat ik dan van dat haar af ben en omdat Miro er inderdaad wel veel mooier uitziet Bloos

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:45

Sammie schreef:
En daar sla je de spijker op zijn kop. DE VACHT, ja NIET zijn huid zelf. Z'n vacht is nat, maar het oppervlakte van zijn huid is gewoon droog. Daarom zei ik dat paarden het heel goed kunnen regelen.

Als paarden in het wild snel moeten sprinten en daarna nat zijn, zouden ze dood gaan aan die natte vacht?? Dat zou wel heel dom zijn van moeder natuur.
Het vocht wordt naar de buitenste laag van de vacht gebracht, zodat de huid weer gauw droog is.
Je hoort mij niet zeggen dat je geen enkel paard moet scheren of nooit een deken op moet leggen, maar in september al gaan scheren, (of je paard onder een kilo aan dekens op gaan leggen) vind ik echt niet nodig.

Ik lekker wel Tong uitsteken
Taco was al heel snel een teddybeer en hij voelt zich nu veel fijner zonder haar.
En trouwens is het jouw pony? Nee, dus waar maak je je in godsnaam druk om Verward