Deken en/of scheren bij ijslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:38

Ik heb mijn idee al gegeven.. maar ik vind scheren resoluut. Zeker in jouw positie. Beestje staat ook altijd buiten.
Ik zou dit jaar eerst een deken gebruiken, dus proberen.
De dekens zijn zeker niet weggegooid als je volgend jaar besluit te scheren. Dat kan nog altijd nl.
Als je recreatief rijd zou ik zeker niet scheren. Dat is zeker handig voor mensen die de sport met hun dier beoefenen.

sarajevotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:41

je kan een scheerapparaat op verschillende standjes zetten
dus je kan je pony scheren maar niet heel kort ofzo

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:48

De IJslander van mijn stalgenoot staat ook altijd 's nachts binnen (net als alle andere paarden bij ons), dat was ik er nog vergeten bij te zeggen. het voordeel van op tijd scheren is dat de haren dan altijd nog een klein beetje aangroeien, genoeg om de winter prima door te komen. Bij deze IJslander, tenminste Lachen .

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:10

Ik heb dus hetzelfde probleem...
Heb een fjord en ook hij begint al flink een vachtje te krijgen..
Hij staat dag en nacht buiten en ik rijd ongeveer twee keer per week. en dan vooral buiten, ik doe het wel nog rustig aan want hij is deze zomer net drie geworden maar zelfs dan komt hij nog vrij bezweet thuis aan.
Heb wel zoiets van als de "ondervacht" al droger wordt en hij voelt niet meer warm aan dan gaat hij naar buiten... Maarja, hoe het dadelijk in de winter moet...ik weet het nog niet...
Nog meer tips zijn welkom!!!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 21:28

Ik weet dat scheren wel resoluut is en dat als het eraf is ik het er niet meer aan kan plakken dus ik slaap er zowieso nog een nachtje over.
Wil ook in ieder geval een deken kopen dus stel dat ik scheer en het is te koud heb ik die ook achter de hand, maar ik heb net toch weer gemerkt hoe veel last hij nu al heeft van dat haar en het grootste gedeelte moet nog komen!
Het is echt een afweging voor mezelf, stel dat ik nu met een deken begin, in hoeverre ben ik er dan nog op tijd bij en vind ik de last die hij nu al van dat haar heeft nog aanvaardbaar.
Ik vind het gewoon echt lastig, wil graag het beste voor m'n paardje en ben dan ook erg blij met alle reacties en meningen (al is het nog steeds lastig)

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:48

Mijn vriendin haar paard is vorig jaar in het najaar verhuist naar een andere stalling, daar kon haar paard niet buiten blijven (geen schuilstallen e.a) en moest 's nachts op stal. Hij zat dus ook al lekker in zijn wintervacht, daar op stal stond hij dus vreselijk te zweten en kreeg daar ook weer jeuk van. Bij haar heeft het al geholpen door alleen op de hals een rand onder de manenkam te scheren. Hij stond niet meer te zweten op stal en zij had ook het idee dat hij na het rijden ook veel minder nat werd dan voorheen. Wie weet is dat om mee te beginnen voor je al een optie??? Ook de buik bijv. een rand, dan vallen de haren er van de zijkant nog als een "dakje" over om ook regen tegen te houden, maar hij kan dan wel iets makkelijker zijn warmte kwijt misschien.

Ik zelf doe het ook met een zweetdeken als het hard waait of echt heel slecht weer is (of wat later op de dag), anders probeer ik na het rijden en hij is flink nat (hij druipt overigens niet vaak) altijd te zorgen dat hij ergens kan rollen op een droge plek en dat hij tijdelijk wat meer uit de wind kan staan. Als zijn ondervacht droog is, dan is hij ook altijd goed op temperatuur, dus maak ik me dan ook eigenlijk geen zorgen meer.