bontje onder goed passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:35

Ik ben er tegen ! Als je zadel goed past uiteraard.
Waarom hebben zadels , zadelkamers?
Om de ruggewervel vrij te houden.
En waarom stoppen wij die kamer dan vol met allerlei bontjes ?
Voor de sier ? Commercie ? Omdat het een modeverschijnsel is ?

Een goed passend zadel heeft al dat gedoe niet nodig, de modebewuste ruiter wel.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:45

Ik vind een bontje echt geen overbodige luxe. Mijn paard heeft een heel dun velletje, en ik vind een bontje dan gewoon fijner om ertussen te doen. Het zadel raakt er echt niet van uit model hoor!
Niet alles wat "mooi" is, is bij voorbaat overbodig!!
Schapevacht is sowieso heel goed voor de warmteregeling en geschikt voor overgevoelige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:52

gomir schreef:
Zo'n bontje van Ooteman is idd wel een goede oplossing. Ik heb er laatst al eens mee in mijn handen gestaan. (van dat randje heb je trouwens geen last)
Ik heb het bontje trouwens niet gekocht, vond het toch wel zonde van mijn geld en zoveel geef ik er niet om Knipoog

ligt er niets van dat bont onder het zadel? zou je dat voor mij een keer willen kijken als je der toevallig bent,

als er niets onder ligt dan heb ik wel intresse, en ik zal eens bellen of ik het terug kan sturen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:23

Volgens mij ligt het randje er echt langs, maar ik heb er toen geen zadel bij gehad. Met een 'normaal' bontje ligt de verdikking ook langs je zadel en niet eronder en dit is hetzelfde model

Meestal is terugsturen wel te regelen bij Oot (ruilen ed is ook nooit een probleem )

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:14

Ik heb onder mijn zadel altijd een schapenvachtje. Vind het wel fijn voor het paard. Gewoon extra zacht. Ik doe trouwens niet aan die pads en andere dingen. Haal mijn dekjes bij Divoza, gewoon het huismerk dekje zeg maar. Daarop mijn schapenvachtje.... en klaar!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:11

Zo'n bontje met ook bont eronder is gewoon een hele goede drukverdeler zijn zijn zelf veel beter dan gelpads.
Er stond een keer hierover een onderzoek in BIT.
ECHT SUPER ONDERZOEK!!
Ik heb een heel gevoelig paard en ik merk met dat bontje eronder dat de druk beter verdeeld is.
En ja ze zijn echt super mooi!! Ik heb ook eentje met een bontrand, vind het alleen jammer dat iedereen ze heeft, maar ja dat krijg je toch!
Misschien is het een overwegen om met het bont eronder te kopen omdat dit ook goed voor je paardje is! OK dan!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:27

Ik vind het zelf erg mooi staan!
Zelf wil ik ook zo'n 1 aanschaffen voor mijn nrps merrie, ze blijft altijd wat gevoelig op de rug.
En ten 2de is het gewoon mooi!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:27

Citaat:
Een goed passend zadel heeft al dat gedoe niet nodig, de modebewuste ruiter wel.

OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:36

kiana schreef:

OK dan!
Commercie en mode.... en omdat 'echte' sportruiters het ook hebben! Die kunnen goed rijden, dus als je een bontje onder je zadel doet kan je ook goed rijden. Het staat sjiek!

10 jaar geleden hadden we nog gewone paardendekens onder zadels, misschien nog wel effectiever. Maar ja, daarmee kan je je ECHT niet meer vertonen op een manege Pling

Pure geldklopperij. En show! Kijk eens wat ik kan betalen! Die dingen zijn namelijk duur en alles wat duur is is in. Ankypads etc. Typisch een gevolg van ons apenrots gedrag. Aanzien en status.......

Ik vind Anky een hartstikke gave meid, maar die hele merchandising (schrijf je dat zo) om haar heen, deugt van geen kant. Er zitten mensen daar ontzettend veel geld aan te verdienen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:40

Oja en op ijslanders rijden ze zelfs zonder sjabrakjes. Een goed zadel van goed leer, ademt goed. En is veel minder warm voor een paard dan een dikke ankypad + bontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:08

ik koop dingen omdat ik ze mooi vind, niet omdat het intressant staat oid. ik had 10 jaar geleden een schattig C pony vosje met bruin tuig en dat vind iedereen echt stom, mijn vader vond dat mooi dus kocht hij dat.

merk oid maakt me echt niet uit

ik wil graag een bontje omdat ik het er mooi uit vind zien, en daarom denk ik dat ik het bontje neem waardat niets onder het zadel zit, heeft ie er ook geen last van!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:48

develsgirl schreef:
ik vindt ook dat een goed passend zadel ook wel een bondje kan gebruiken of gel pad zorgt toch meer voor schokopvang en verdeling druk

Mee eens!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:52

Nathalie84 schreef:
Zo'n bontje met ook bont eronder is gewoon een hele goede drukverdeler zijn zijn zelf veel beter dan gelpads.
Er stond een keer hierover een onderzoek in BIT.
ECHT SUPER ONDERZOEK!!
Ik heb een heel gevoelig paard en ik merk met dat bontje eronder dat de druk beter verdeeld is.
En ja ze zijn echt super mooi!! Ik heb ook eentje met een bontrand, vind het alleen jammer dat iedereen ze heeft, maar ja dat krijg je toch!
Misschien is het een overwegen om met het bont eronder te kopen omdat dit ook goed voor je paardje is! OK dan!

Mijn paard heeft ook en heel gevoelig rug, en ik geloof ook dat het bontje de druk beter verdeeld als ik bv. met haar aan het springen bent.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:58

Arabesk schreef:
+:)+
Commercie en mode.... en omdat 'echte' sportruiters het ook hebben! Die kunnen goed rijden, dus als je een bontje onder je zadel doet kan je ook goed rijden. Het staat sjiek!

10 jaar geleden hadden we nog gewone paardendekens onder zadels, misschien nog wel effectiever. Maar ja, daarmee kan je je ECHT niet meer vertonen op een manege Pling

Pure geldklopperij. En show! Kijk eens wat ik kan betalen! Die dingen zijn namelijk duur en alles wat duur is is in. Ankypads etc. Typisch een gevolg van ons apenrots gedrag. Aanzien en status.......

Ik vind Anky een hartstikke gave meid, maar die hele merchandising (schrijf je dat zo) om haar heen, deugt van geen kant. Er zitten mensen daar ontzettend veel geld aan te verdienen!

Helemaal met arabesk eens bunch off crap!

_marielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:28

een bontje is niet voor de show...hoewel sommige mensen het wel hebben voor de show, ik heb ook een bontje, omdat mijn paard een rugblessure heeft gehad, toen heb ik een bontje gekocht, en dat bevalt heel goed. ze heeft met rijden helemaal geen last meer van mij, het verdeelt de druk veel meer, en met springen vind ik het ook veel veiliger voor me pony. als ik dan eens heel hard neerkom voelt ze het veel minder, en over schabrakjes...je mag toch lekker zelf weten wat je koopt??! als jij het nou mooi vind staan...ik erger er me niet aan als iemand een anky pad of een duur schabrak met bijpassende bandages heeft, zij willen zo nodig een bak met geld uitgeven, ik heb het er niet voor over, maar als andere mensen dat wel hebben?! als je je dr aan ergert dan kijk je dr toch niet naar?!?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:51

helemaal mee eens marielle, een anky pad met bijpassende bandages, nee, dat is noodzakelijk.... Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:52

Mijn zadel past zo goed dat er in principe niet eens een zadeldekje onder hoeft! Bij mij ligt er dus alleen een dekje op voor de zweet.

Ik laat me niet meeslepen door de nieuwe hype/trends.... dus geen bontje, geen bandages

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:10

Ik heb voor bontje zitten kijken, omdat het opzadelen bij mijn pony zo'n ellende geeft, dat ik het idee had dat het in haar rug zat. bleek gelukkig niet zo te zijn, het was iets wat ze vroeger aangeleerd had, en nu gewoon als automatiek deed. Nauwelijks af te leren dus, er staat nu constant iemand met en zweep langs, en da heeft een goeje indruk op d'r gemaakt, hoeft haar nauwelijks aan te raken. Nu doet ze het ook goed zonder.
Maar ik heb altjd het idee gehad dat je je pony niet meer voelt onder een bontje. Heeft iemand daar ervaring mee? Gelpads ofzo zorgen er toch voor dat er zoveel tussen ligt da je niets meer voelt? Of is dat nu gewoon een verkeerd beeld?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:29

kiana schreef:

OK dan!

Ik heb van het voorjaar een goed passend zadel gekocht dat prima ligt en prima de druk verdeeld en heb dan ook geen bontje nodig.

Vonneke als je het mooi vind staan dan moet je het gewoon kopen (met alleen bontrand). Lekker doen wat jij wilt.

Ze zeggen dat die Anky dekjes zo goed vocht opnemen maar gaan ze ook juist niet veel meer zweten doordat ze zo dik zijn dus dat dit eigenlijk ook wel een vereiste is? Verward
En heeft het bontje niet het meeste nut als het metten op de rug ligt maar degen die ik ermee zie rijden ligt het bontje vaak nog op het dekje!!

En als je een goede zit hebt dan heb je helemaal geen bontonderlegger nodig........... Bloos! Cool

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:47

Als je paard een dikke wintervacht krijgt, dan kun je z'n rug ook maar beter scheren Anders past je zadel niet meer door al dat bont dat er tussen zit En als je paard in de zomer dik en rond wordt in de wei, dan kun je maar beter een liposuctie laten doen, want anders knelt je zadel daar weer door

Wat een klets zeg, als je zadel met een stukje schaap ertussen ineens vreselijk knelt, dan was het daarvoor ook al niet erg ruim. Ik zie nog zoveel zadels met veel te smalle tussenkanalen, maar daar hoor je nooit iemand over. Ik heb daar persoonlijk bij de aanschaf scherp op gelet. En iemand er ooit bij stil gestaan dat je een zadel ook kunt laten aanpassen rekening houdend met een bontje eronder?

De reactie van mijn paard op het zadel, het aansingelen en het opstijgen sinds ik een bontje gebruik zegt mij genoeg OK dan!

exprelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:13

develsgirl schreef:
ik vindt ook dat een goed passend zadel ook wel een bondje kan gebruiken of gel pad zorgt toch meer voor schokopvang en verdeling druk

ik ben het hier mee eens ik heb een paard van 15 en heb ook zo'n bontje het verdeeld de druk super en ze loop super maar ja het is maar wat je wilt je moet er natuurlijk geen mega dik dekje onder gooien en dan nog een bontje

groetjes hahaha *LOL*

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:37

Ieder zijn eigen mening ik rij met anky pad en bontje

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:44

ik gebruik meestal een bontje, oo onder een goed liggend zadel.
ik gebruik het zeg maar als gelpad. maar ik had het altijd op de huid van mn paard liggen, omdat zij niet tegen dekjes kon.
maar nu gebruik ik hem gewoon als gelpad.

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:31

Op mn ene paardje rijd ik met een hele schapenvacht, zij is erg gevoelig op dr rug, daarvoor reed ik met een gelpad en een normaal sjabrak, tja dat was niet afdoende, zodoende overgestapt op het schapevacht, binnenkort hoop ik alleen een schapevacht onder het zadel en een normaal sjabrak. Zelfs in de zomer, blijft de boel goed ademhalen en neemt goed zweet op. Is wel het beste bontje waar ik ooit geld aan besteed heb. Ook rijd ik met een anky sjabrak met datzelfde zadel op dr, gaat ook goed, geen klachten!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:44

Ieder zijn ding, de een vindt het mooi of functioneel de ander niet.
Ik hou van mooie dingen, ik heb zelf ook graag mooie kleding aan. Ik geef er geen bakken met geld aan uit, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het geld ervoor hebben en het wel doen. Dat is alleen maar goed voor de economie!