Hoe oud worden paarden gemiddeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Hoe oud worden paarden gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:49

Op mijn manege stond eens een merrie van 40 jaar oud!
Maar die had ook (haast) geen tanden meer, moest altijd vloeibaar voedsel krijgen...
En ze moest heel erg oppassen dat ze niet op de toch stond/verkouden werdt...
Maar ze had nog duidelijk plezier in het leven en kon nog lekker rennen met de andere paarden...

Groetjes, [***]

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:28

Bij arabische volbloeden zie je heel veel van oude leeftijden.
En dan zitren ze vaak nog boordevol energie

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:34

de mijne is 28 en nog steeds zo gek als een deur ,heb nu besloten om naar een andere stal te verhuizen waar hij overdag lekker buiten kan staan ipv de hele dag in een suffe box vindt dat hij dat wel heeft verdiend alleen is de stalhouder waar ik nu sta het er niet mee eens dit vindt dit zielig voor mijn paard heeft hij niet verdient vindt hij ik vind zelf van wel wat is er nou lekkerder als je de mogelijkheid hebt om je paard overdag de weide in te doen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:55

De meeste paarden halen de 3-jarige leeftijd niet.
Veel veulens verongelukken en heel veel (hengst)veulens (shets, fjorden ed) eindigen bij de slacht. Er zijn ook genoeg paarden die tussen de 20-30 worden, maar de meesten worden niet zo oud.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:50

Ik denk ook dat het echte gemiddelde een heel stuk lager ligt als de 30 waar sommige het over hebben.

Heel veel veulens halen idd de 3 jaar niet... en dan heb je nog heel erg veel paarden die wegens blessures of ziektes afgemaakt moeten worden.

Ik denk dat het echte gemiddelde ergens rond de 18 ligt. Maar dat je er best vanuit kunt gaan dat je paard 25 wordt, als je hem tussentijds niet vanwege een blessure moet laten inslapen.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:10

Leeftijd is ook wel rasgebonden.
Ik heb een schwarzwälder fuchs en die staan gekend om gemiddeld 30 jaar te worden, ze heeft dus nog 14 jaar te gaan.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:26

Ik heb altijd begrepen dat de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er op de 8 lag, maar dat wordt danook ernstig omlaag gehaald door alle jonge paarden die de 3 niet halen en paarden die door blessures e.d. vroegtijdig ingeslapen moeten worden. Zoals al gezegd werd, als je paard al te ernstige blesures en ziektes bespaart blijft kan hij best wel de 25 halen.

Twee vroegere verzorgpony's van me zijn inmiddels 31 en 32 en hebben het nog ontzettend naar hun zin met z'n 2-en. Ze hebben wel hun kwaaltjes, maar ik denk dat ze nog wel wat jaartjes voor de boeg hebben.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:03

Er wordt ook vaak gezegd dat fjorden best oud kunnen worden.
Ik heb er 2 gehad. De ene werd 'maar' 23 vanwege de ziekte van Cushing de ander 16. Die laatste was kerngezond. Kreeg toen compleet onverwachts een hersenbloeding gevolgd door 2 tia's.
Einde verhaal.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:12

over oude paarden op manege's:
Paarden die wat ouder zijn en netjes ingereden zijn zijn vaak wel duurder voor een manege. Al helemaal om niet iedereen wil dat zijn paard op een manege terecht komt. Veel hebben nog een plekje in de wei voor hem/haar of verkopen hem/haar aan een particulier.
Ik ken een manege/handelstal waar erg veel jonge paarden lopen die daar onbeleerd aankomen. De basis door de instructrice/stagaire en de voor rest ervaring opdoen met kids in de bak en buiten.
Worden verkocht als paarden die alles kunnen en mak als een lammetje zijn.
alleen de echte beginnersponys zijn een jaar of 20/25

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:15

ik dacht dat de gemiddelde leeftijd rond de 8 was. Hierbij zitten ook de veulensterftes

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:16

de gemiddelde leeftijd in NL schijnt op 7 jaar te liggen (ooit van arts uit Utrecht gehoord). Neemt natuurlijk niet weg dat ze niet ouder kunnen worden. Bij ons op stal is de gemiddelde leeftijd 15 jaar. Daar staan een boel oudjes van hun pensioen te genieten

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:28

Wat laag zeg 7/8 jaar... Mijn paard is ook 7 en ik hoop dat ze nog wel wat langer te leven heeft Bij mij op stal zijn er vrij veel oudere paarden, (tussen de 15 en de 30) maar dat zijn ijslanders, en die staan er om bekend lang mee te gaan...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:29

25- 30 jr.. pony's meestal wat ouder dan paarden..

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:37

Heb het toevallig aan de DA gevraagd. Hij vond 7/8 wel wat jong maar zie dit: omdat ze op 7/8 jarige leeftijd op een niveau komen wat ze niet aankunnen door hun problemen................ B / L is voor de meeste geen probleem, hierna komen de ''problemen'' vaak naar voren is zijn ervaring. En dat is ca. vanaf M en vaak op 7/8 jarige leeftijd maar hij zei ook dat die paarden vaak nog prima als recreatie paard kunnen dienen. Ik kwam daar dus met met 15 jarige en vroeg met dus idd af of ze niet te oud is voor al die behandelingen........... mede door de verhalen om je heen, volgens de gemiddelde mens (haha) heb je met een 10-jarig paard al bijna een bejaarde dat hoor ik tenminste om me heen. En dan lijkt 15 al heel oud. M'n Fjord is trouwens nu 29!!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:03

kwebbel schreef:
de mijne is 28 en nog steeds zo gek als een deur ,heb nu besloten om naar een andere stal te verhuizen waar hij overdag lekker buiten kan staan ipv de hele dag in een suffe box vindt dat hij dat wel heeft verdiend alleen is de stalhouder waar ik nu sta het er niet mee eens dit vindt dit zielig voor mijn paard heeft hij niet verdient vindt hij ik vind zelf van wel wat is er nou lekkerder als je de mogelijkheid hebt om je paard overdag de weide in te doen

idd ben ik helemaal met je eens !! niet alleen voor oudere paarden maar voor alle paarden (anders zouden ze zo ook niet in de natuur leven ).

Ik denk dat hoe oud je paard kan worden aan je paard zelf ligt, wat voor ras het is en wat voor werk hij in Zn leven heeft moeten doen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:25

Saba schreef:
Leeftijd is ook wel rasgebonden.
Ik heb een schwarzwälder fuchs en die staan gekend om gemiddeld 30 jaar te worden, ze heeft dus nog 14 jaar te gaan.

He, waar haal je die info dan vandaan? Ben wel benieuwd wat de gemiddelde leeftijd voor een welsh pony is dan
Mijn paardje is 15 jaar nu en nog helemaal gezond en vrolijk Als ik mensen vertel dat ze 15 is hoor ik vaak 'jah echt?? Goh zou je niet zeggen!' Das wel leuk om te horen
Hoop dat ze nog heel veel jaren gezond bij me blijft uiteraard

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:24

Volgens mij is de gemiddelde leeftijd maar iets van 10 jaar ofzo hoor.
Heel veel paarden worden vroegtijdig ingeslapen vanwege blesures en dergelijke, en idd, wat dacht je van al die veulens die nooit volwassen worden?
Gemiddelde is toch echt het gemiddeld van álle paarden, niet de vraag hoe oud paarden kúnnen worden.
Op de meeste maneges die ik hier ken worden de paarden niet ouder dan 17, de meeste zijn al 'op' met een jaar of 15. En dan heb ik het net zo hard over pension paarden.

In frankrijk ligt die leeftijd wel wat hoger, daar werden de paarden gemiddeld 25, maar dat is een hele andere situatie. (paarden altijd op de wei, alleen in de zomer gereden, geen ijzers.. scheelt een hoop)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:04

mijn pony is nu 29 ze loopt niet meer zo soepel maar ze is hartstikke gezond geef haar wel voer wat makkelijker te kauwen is enzo!
maar wat vind ik die leeftijd laag liggen joh!!! maar er gaan wel heel veel veulens of jonge paarden dood of naar de slacht

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:22

Ik denk dat de gemiddelde leeftijd echt niet hoger dan 15 is.
Als ik bedenk dat mijn paard met 14 al als oud wordt gezien. Om mij heen heeft ook (bijna) iedereen een jonger paard dan die van mij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:48

Klopt Fitz, dat zie ik om mij heen ook. Men vraagt dan: hoe oud is jouw paard? Hij is 15 en dan zie je ze al schrikken....

Gelukkig ziet hij er jong uit en voelt zich in zijn koppie ook pas 3, dus dat zit wel snor.

Enneh, van die veulensterfte wil ik niets weten... heb net zelf een veulen gekocht...

boukje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:14

dat manegepaarden niet ouder worden wil ik iets aan toevoegen hoor er loopt ene rond 41 en 37 dus hangt er gewoon vanaf!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:16

Dit topic is 8 jaar oud... ;)

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:22

mijn merrie is 23 en denk af en toe nog dat ze 3 is, leeftijd is slechts een getal, het is maar net hoe lekker dat ze zich in zijn vel voelen en lekker paard kunnen zijn

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:31

Kirsha schreef:
Dit topic is 8 jaar oud... ;)

En daarom hier een slotje. :)