ORUN-cursus: hoe vaak moet je je paard meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:20

Pipo schreef:
Het zijn die beesten die scheef zijn en vast zitten waar je snel aan de voorkant gaat plukken om iets te veranderen.

Mensen gaan vaak plukken en prikken als het paard niet fijn loopt- dat dit averechts werkt, daar zijn ze zich dan niet van bewust.
Maar zet je zo iemand een keer op een fijn gereden paard,
dan gaat zo'n dier vaak al uit zichzelf in een krulletje lopen, hoeft de ruiter weinig te doen om het er 'toonbaar' uit te laten zien, en blijven ze eraf...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:09

ik ben nu met mn 3e fase bezig. 2e & 3e fase is wel iedere week paard mee maar 1e fase niet perse ik had m wel vaak mee maar er waren er ook genoeg die om de week mee namen. Voor mij was t erg dicht bij en je krijgt lekker les dus ik wou m wel meenemen!

Wat betreft het rijden van andere paarden en dus ook andere ruiters op jouw paard. Het valt echt erg mee. 1e fase hebben we alleen de laatste weken gewisseld, er is instructie bij dus die houden je echt wel in de gaten en het is naar mijn idee niet zo dat iedere randdebiel die cursus ff gaat doen. je moet echt wel motivatie hebben en zo goedkoop is t ook niet dus k denk dat je toch echt wel alleen geintereseerde ruiters tegen komt en die zullen niet zo gauw gaan prutsen.
En ze zitten er misschien voor 20 of 30 minuten op, dan kunnen ze echt niet zoveel verpesten aan je paard hoor.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:15

ben ik heel stom als ik niet weet wat de orun cursus is ? Bloos

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:41

Pipo schreef:
:)* Inderdaad, zo denk ik er ook over. Als een ruiter binnen een uur een paard kan verrijden dan is er iets heel erg mis met mijn rijden.

Overigens.....hebben jullie weleens een hele slechte ruiter op een heel fijn gereden paard gezien? Die gaat niet trekken of iets.........want het voelt zo makkelijk aan het paardrijden, dat mensen vaak schrikken en juist niet gaan pielen aan de voorkant.

Het zijn die beesten die scheef zijn en vast zitten waar je snel aan de voorkant gaat plukken om iets te veranderen.

Nogmaals, ik denk ook niet dat een paard snel te verrijden is, maar alleen wil ik mijn paarden die ervaring niet op laten doen.
En ik ben het niet eens met de stelling dat mensen alleen aan de voorkant gaan plukken als paarden niet goed lopen. Zou trouwens ook wel erg apart zijn als je snel aan de voorkant gaat plukken als paarden niet goed lopen. Dan heb je helemaal een geweldige manier van rijden Scheve mond .

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 16:23

Bedankt voor alle reacties! Ik had nog niet echt nagedacht over het feit dat er anderen op mijn paard zouden moeten rijden, en als het maar een paar keer is is dat geen probleem. Als er een slechte ruiter op komt trekt ie zijn trukendoos open (het blijft een hengst) maar als dat niet week in week uit gebeurt dan heb je dat er ook zo weer uit (bij mijn paard tenminste, ik kan me voorstellen dat het bij een nerveus paard een probleem kan zijn). Ga me denk ik toch maar opgeven (op locatie Wamel waarschijnlijk, nog meer bokkers?) Hoe vergaat het eigenlijk iedereen die de eerste fase afgerond heeft? Geven jullie nu ook daadwerkelijk les? Heb je er veel van opgestoken of was het voornamelijk herhaling van wat je al weet? En hoe was de instructie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:27

Concorde schreef:
Mensen gaan vaak plukken en prikken als het paard niet fijn loopt- dat dit averechts werkt, daar zijn ze zich dan niet van bewust.
Maar zet je zo iemand een keer op een fijn gereden paard,
dan gaat zo'n dier vaak al uit zichzelf in een krulletje lopen, hoeft de ruiter weinig te doen om het er 'toonbaar' uit te laten zien, en blijven ze eraf...

Dat zeg ik toch Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:39

Er zijn zat mensen die nauwelijks in de buurt komen van een onafhankelijke zit,
mijn jonge paard is er eentje met redelijk veel beweging in het lijf en ik weet zeker dat er veel mensen zijn die daarop niet de handen en/of benen stil kunnen houden. Om nog maar niet te zwijgen over de zit.

Mag je niet 2 paarden meenemen?
Eentje voor jezelf, eentje voor je medecursisten? Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:05

Sjuimpje schreef:

De reden waarom anderen ook op jouw paard moeten, is dat je kan laten zien dat je meerdere/verschillende paarden kunt rijden.
Dus als we nou zelf meerdere paarden meenemen, dan is dat toch ook duidelijk Haha! ?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 17:29

Sjuimpje schreef:

Lijkt me een goed plan! Wie stelt zijn brave (stijf geen probleem) paard (minimaal L1) beschikbaar voor mijn mede-cursisten? Knipoog
(wel vervelend voor degenen die wel goed kunnen rijden..)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:32

Venetia schreef:
Lijkt me een goed plan! Wie stelt zijn brave (stijf geen probleem) paard (minimaal L1) beschikbaar voor mijn mede-cursisten? Knipoog
(wel vervelend voor degenen die wel goed kunnen rijden..)

Je mag Valar wel meenemen. Eens kijken wat híj nou eigenlijk in zijn trukendoos heeft zitten Knipoog (Misschien evenaart hij Ibadan wel)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:04

VValar schreef:
op de knhs site kun je een informatie boekje aanvragen over de ORUN cursussen. Daar staat van alles in; waar ze gegeven worden, informatie over de verschillende cursussen, minimale niveau + leeftijd, en ook hoe vaak je je paard moet meenemen naar de cursussen.

In dat boekje staat dus niet hoevaak je je paard mee moet nemen. Net wat hierboven allemaal gezegd is, is waarschijnlijk afhankelijk van je cursus leider.

Ik heb me ingeschreven voor de 1e fase... ben zeer benieuwd
Heb gelukkig eigen vervoer dus al zou ik elke week mijn paard mee moeten nemen, geen probleem Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:25

ik heb eerst basis cursus gedaan en ook dan neem je een aantal keren een paard mee.

Maar nu start ik in november met eerste fase en wordt het toch iets anders. Echt zorgen maak ik me niet of iemand mijn paard niet helemaal netjes rijdt. Er is altijd leiding van de cursus aanwezig, en ook bij basis werd iemand regelmatig gegrepen als hij of zij niet eerlijk was tenopzichte van het paard. Ik ga er van uit dat dit bij eerste fase ook het geval is.....

Mijn paard is wat simpel van geest, dus denk niet dat iemand snel indruk op hem maakt. Het is wel zo dat ik overweeg hem daar zelf zonder sporen te rijden, misschien kan ik dan voorkomen dat ie erg geprikt wordt????

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:40

Venetia schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik had nog niet echt nagedacht over het feit dat er anderen op mijn paard zouden moeten rijden, en als het maar een paar keer is is dat geen probleem. Als er een slechte ruiter op komt trekt ie zijn trukendoos open (het blijft een hengst) maar als dat niet week in week uit gebeurt dan heb je dat er ook zo weer uit (bij mijn paard tenminste, ik kan me voorstellen dat het bij een nerveus paard een probleem kan zijn)

Ik kan het mis hebben maar ik heb mijn twijfels of je een hengst mee mag nemen. Hij kan waarschijnlijk wel heel braaf zijn, en jij kan hem goed rijden, maar dat betekent niet dat anderen hem ook kunnen rijden als hij wat hengst wordt. Er staat mij vaag iets bij dat hengsten niet toegestaan hebben, maar zoals gezegd ik kan het mis hebben.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 21:50

Vajramani schreef:
Ik kan het mis hebben maar ik heb mijn twijfels of je een hengst mee mag nemen. Hij kan waarschijnlijk wel heel braaf zijn, en jij kan hem goed rijden, maar dat betekent niet dat anderen hem ook kunnen rijden als hij wat hengst wordt. Er staat mij vaag iets bij dat hengsten niet toegestaan hebben, maar zoals gezegd ik kan het mis hebben.

Daar was ik zelf ook bang voor, maar heb de KNHS een mailtje gestuurd en mits goed opgevoed was dat geen probleem kreeg ik als antwoord. Dus ik verwacht eigenlijk geen probleem... of heb jij van iemand gehoord dat die weggestuurd is vanwege het meebrengen van een hengst?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:09

Venetia schreef:
Daar was ik zelf ook bang voor, maar heb de KNHS een mailtje gestuurd en mits goed opgevoed was dat geen probleem kreeg ik als antwoord. Dus ik verwacht eigenlijk geen probleem... of heb jij van iemand gehoord dat die weggestuurd is vanwege het meebrengen van een hengst?

Ik heb het niet meegemaakt of gehoord dat iemand weggestuurd is omdat hij/zij een hengst bij zich had.
Ik heb dat geloof ik een keer gehoord of gelezen.
Je kan hem altijd meenemen, als hij niet braaf is dan zegt de cursusleidster er wel wat van. Ik las in je profiel dat hij al ouder was, veel concours ervaring heeft, je weet denk ik zelf wel hoe hij reageert op andere paarden.
Het is alleen heel vervelend als iemand een paard meeheeft waar anderen niets mee kunnen beginnen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 22:23

Vajramani schreef:
Ik heb het niet meegemaakt of gehoord dat iemand weggestuurd is omdat hij/zij een hengst bij zich had.
Ik heb dat geloof ik een keer gehoord of gelezen.
Je kan hem altijd meenemen, als hij niet braaf is dan zegt de cursusleidster er wel wat van. Ik las in je profiel dat hij al ouder was, veel concours ervaring heeft, je weet denk ik zelf wel hoe hij reageert op andere paarden.
Het is alleen heel vervelend als iemand een paard meeheeft waar anderen niets mee kunnen beginnen.

Daar heb je gelijk in, maar verwacht dat het meevalt. Als de frissigheid eraf is en hij heeft al even gewerkt dan gedraagt ie zich wel. Als het een ruiter betreft die hem niet aanpakt als ie niet voor het been reageert gaat ie alleen erg langzaam. Maar goed, dat kan je met ieder paard overkomen. Ik neem aan dat ik hem wel iedere keer zelf los kan rijden, dat bleek tenminste wel uit de verhalen van anderen..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:54

Ik kan op zich best begrip op brengen voor mense die niet zomaar iedereen op hun paard zetten. Toch ben ik er wel erg voor. Van jouzelf wordt namelijk ook verwacht dat je meerdere paarden rijd.
Mijn mening is dat je juist goed leert rijden als je ook regelmatig op andere paarden rijdt dan die van jezelf. Je moet je immers kunnen verplaatsen in de ruiter die je lesgeeft en desgewnst zelf ook een keer op een ander paard kunnen stappen.
Jan je wel zeggen ik wil geen kluns op mijn paard, maar misschien vinden je mede cursisten wel hetzelfde van jou.

Tijdens de cursus vond ik het juist interessant om te zien hoe anderen mijn paard vonden en of ze dezelfde dingen tegenkwamen als ik. En natuurlijk liep ik en halve dag naast mijn schoenen als mijn mede cursist mijn paard fijn te rijden vond.

Oke het kan voorkomen dat er een kluns op je paard stapt, ik heb een leuke groep gehad en van iemand die beter reed op mijn paard reed dan ik een paar hele nuttige tips gehad waar ik nog steeds profijt van heb. (dat paard leeft helaas niet meer maar dar terzijde).

Dus bekijk het ook eens van de positive kant, natuurlijk kan het zijn dat je mede cirsusten hebt die slechter dan jezelf rijden, maar juist ook die beter zijn. Ik ben iemand die lesgeven als een hobby ziet, en ik heb de cursus gedaan om in eerste instantie zelf beter en wijzer te worden en niet zo zeer voor het papietje om les te geven.

Het is soms zo jammer van de haat en nijd tussen ruiters (met name de meiden , sorry dames), sommige mensen gunnen elkaar het licht niet in de ogen lijkt het wel. Ik had gelukkig een leuke groep en het een hele leuke nuttige cursis gehad.

Ik heb mijn eigen paard gok ik een keer 12/13 meegehad denk ik.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:10

voor de 1e fase moet je elke week je paard meenemen. Dit is bij de 2e en 3e fase een groter probleem omdat deze maar in twee plekken in nl gegeven worden. Bovendien duurt de 1e fase maar een avond en de 2e en 3e fase is een cursus van 6 uur.
Alle fase duren 20 weken.

Wel superleuke cursus vooral de derde, ookal hangt het natuurlijk ook af van de groep.

Het ruilen van paard werd, vond ik, wat weinig gedaan. Aan het lesgeven zouden ze wat meer aandacht besteden, omdat veel mensen zich slecht voorbereid voelde op het examen. Je leert absoluut veel beter rijden. De laatste fase heb ik les gehad van Johan Hamminga en Bart Bax waar veel van te leren valt. En ook superveel mee te lachen!! Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:34

ik zit er ook al een tijdje over te denken om eraan te beginnen.

Maar ik denk dat de medecursisten niet zo blij met mijn paard zijn. Want zodra je in haar mond begint te trekken of haar dwingt. dan kan je beter vrijwillig afstappen anders lig je eraf. Ook wil ze bij andere niet gauw nageeflijk lopen. terwijl ze bij gewoon automatisch doet (zonder harde hand) Dus weet niet of ik er wel aan mee moet doen. vind het sneu voor d'r als ze in haar mond gan trekken.