marl schreef:De goedkoopste petrie laarzen hebben een schacht van een bepaald soort leer waarover ze een soort "verf"-laag doen (tenminste, zo lijkt het). (Cavallo heeft dit volgens mij ook bij het goedkoopste model)
De voet is van gewoon rundleer, maar die schacht heeft een "verf"laag. Dit merk je heel goed bij het schoonmaken, schoensmeer trekt er níet in! Ook is die schacht niet echt soepel. Na een paar jaar ging bij mij die "verf" bladderen en kwam er een lelijk grijze ondergrond onder vandaan.
Ik heb nu wat duurdere Petries (Elite of Perfect??), die blijven wel mooi. Ze zitten ook veel beter omdat het leer veel soepeler is.
Ik zou je aan willen raden voor de wat duurdere laarzen te gaan. Want in dit geval is goedkoop echt duurkoop!!
Ook zou ik naar een goede ruitersportzaak gaan waar ze al je maten opmeten en je niet het model wat toevallig in voorraad is, aan willen smeren. (Heb dit wel eens bij een hypo(d)rama-winkel meegemaakt.)
Succes!!
Jij bedoeld de coating laag maar die zit over de hele laars en niet alleen over de schacht. De modellen van Petrie, die een coatinglaag hebben zijn de Petrie Perfect en de Petrie Windsor (deze wordt ook niet meer gemaakt) Bel anders de Petrie fabriek zelf eens. Heb ik toen ook gedaan daar kunnen ze je precies vertellen hoe of wat.