vraagje over paard thuis in laten slapen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:28

Klopt, dat wel, maar het kan heel vervelend zijn als de rendac wagen er als is. Het inslapen opzich is al geen fijn moment, het word er al helemaal niet beter op zodra er een meneer met haast bij komt kijken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:30

Ik heb afgelopen tijd twee paarden in laten slapen. Gewoon thuis. 1 in de box (kon niet anders) en de andere in haar eigen wei. De buurman was zo vriendelijk beiden weg te halen en aan de weg te leggen, toen ik uiteindelijk weg was. Ze werden onder een zeil gelegd. En de plaats waar ze neer werden gelegd heb ik doorgegeven aan de Rendac (in het verleden reden ze het zomaar eens voorbij toen er een pony onder zeil lag - omdat ze de pony niet zagen liggen...). 1 van deze paarden lag er nog een dag, maar aangezien er een zeil overheen lag was het niet heel erg vervelend om er langs te rijden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:32

tegen een spuitje gaan ze niet vechten hor...ze weten ook wel dat jij het voor hen doet.je moet vooral zorgen dat je goed afscheid van haar neemt en daarna volkomen rustig bent en de dierenarts goed helpt dmv het paard rustig houden.
zeer waarschijnlijk zal het langs de weg gebeuren,maar daar merkt het paard vrij weinig van,zeker als ze in de wei een verdovend spuitje heeft gehad.dan zijn ze zo suf dat ze niet in de gaten hebben dat ze naar de weg lopen.ik weet niet of jullie een flinke strook gras of zand langs de weg hebben,dan kan ze daar zacht in gaan liggen.
hou ten alle tijden voor ogen dat je het voor haar doet,en ga jezelf iig niets verwijten!
heel veel succes,en als je een schouder nodig hebt,pb je maar.

het ophalen kun je door je veearts laten regelen,helaas kun je er nooit zeker van zijn dat ze direct opgehaald worden,of bijvoorbeeld de volgende dag vroeg in de ochtend...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:43

Bah het zijn toch dingen waar je liever niet aan denkt. Het lijkt mij ook het mooiste om ze gewoon thuis in te laten slapen. Veel sterkte mocht het er wel van komen!

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:18

petraaken schreef:
Als ik eerlijk mag zijn doe ik ze liever naar het slachthuis. Wij hebben dit ook gedaan toen de beslissing kwam om mijn oude te laten inslapen omdat genezing niet meer kon. Onze dierenarts raadde ons aan om haar naar het slachthuis te doen omdat we haar later niet uit de stal gingen kunnen sleuren naar de straat, het was heel erg warm + het feit dat nog eens een verlengd weekend was dus rendac kwam niet omdat ze niet werkten en dan maar 3 dagen een dode pony op je oprit te hebben dat kon ik niet aan. Dat beestje is puur op karakter in de trailer gestapt en uitgestapt in het slachthuis. was daar gelukkig niet zelf bij. Alleen mijn vader was niet echt te spreken over het personeel daar. Ze wachten niet eens met de dodelijke kogel totdat mijn vader weg was. Hij heeft haar dus zien vallen en hij was daar 3 dagen ziek van.

De Sonac(voorheen Rendac) laat dus geen dieren 3 dagen liggen en al helemaal niet bij warm weer.
Ze hebben de regel dat bij bepaalde temeraturen ook zaterdags wordt gereden.
Met bijvoorbeeld de feestdagen word er ook gewoon op oudjaarsdag gewerkt, in bijvoorbeeld een paasweekend wordt er ook de zaterdags gewerkt.
Ligt een dier wel langer dan is het waarschijnlijk niet goed doorgemeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:21

Mijn paard is een paar weken geleden ingeslapen in zijn wei. Omdat ik het beestonterend vond om met hem te gaan slepen, heb ik het destructie bedrijf opgebeld en het uitgelegd, en als wij zouden zorgen dat ze de wei konden bereiken zonder vast komen te zitten, dan zouden ze hem vanuit de wei oppikken

Dat hebben ze gedaan, dus geen gesleep OK dan!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:44

Ik heb mijn paard oktober vorig jaar in moeten laten slapen. Ik had op voorhand de Rendac gebeld en ze waren erg aardig. Het duurde ook echt máánden voor ik de rekening kreeg. Ze komen niet op het erf en je kunt ook geen afspraak v.w.b. de tijd maken. Ze komen gewoon de volgende dag. En wat Cayenne ook zegt, misschien kunnen ze haar vanuit de wei ophalen?

En, heel belangrijk, als je het thuis kunt laten doen dan hebben de andere paarden gelegenheid afscheid te nemen. Mijn paard lag in de paddock en ik ben er met mijn andere paard naar toe gelopen. Ze zag hem, liep nog een stukje door en draaide zich resoluut om. Ze heeft geen kik meer gegeven terwijl ze al een paar jaar de beste maatjes waren.

Hopelijk valt het mee met je paard en is het voorlopig nog niet zo ver.
Heel veel sterkte in ieder geval.

En jij trouwens ook Cayenne.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:31

Wij hebben 3 jaar terug ons paard moeten laten inslapen t.g.v. een darmtorsie. Gelukkig hebben we een weiland aan de straatkant, en mocht daar het laatste spuitje gegeven worden. Dit had de dierenarts overlegd met de kadaverdienst. Vaak mag het wel IN de wei, als ze met de grijper van de kadaverwagen maar erbij kunnen, over het hek heen.

Bij ons was het inderdaad erg kl... dat ons paardje op zaterdag ingeslapen werd, en pas op dinsdag opgehaald werd, en dat was in juni, dus echt koud was het niet Scheve mond .

Ik ben erbij geweest toen hij zijn spuitjes kreeg, inderdaad eerst een slaapmiddel, daarvan viel hij op de grond, en daarna de spuit in het hart. Het ergste moment is inderdaad het neervallen op de grond, daarna gaat het eigenlijk allemaal best rustig. Aan de halsslagader kun je zien dat zijn hart steeds langzamer klopt, en er op een gegeven moment mee ophoudt.

Ik heb alleen de grote fout gemaakt om - toen hij er al een dag of 2 lag - het zeil nog een keertje op te tillen omdat ik hem zo graag nog 1 keertje wilde zien .... dat had ik beter niet kunnen doen want dat was geen fijn gezicht ...

Toen de kadaverwagen kwam, ben ik thuis weggegaan omdat ik dit absoluut niet wilde zien.

Al met al heb ik er wel een goed gevoel aan over gehouden (voor zover mogelijk dan), behalve dan die laatste blik onder dat zeil. Ik ben blij dat ik bij hem gebleven ben, ik had zo lang plezier van hem gehad, nu moest ik er ook voor hem zijn vond ik.

Daarna meteen alles opruimen (zeil, stenen), anders blijf je daar ook nog tegen aan zitten hikken.

Heel veel succes, en ik hoop dat je er voorlopig nog niet mee te maken krijgt !!

Irene

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:45

Ten eerste wil ik je heel veel sterkte wensen........ hopenlijk is het niet iets ernstig!

Als je haar in laat slapen kan je kijken of je dat buiten kan doen, dicht bij de weg. Rendac komt onder geen enkele voorwaarden van de openbare weg af.

Wat je kan doen is het paard in laten slapen op een bed van stro op een grote houten deur ofzo. Ze zal toch verplaatst moeten worden en het is nou eenmaal fijner als je weet dat er een harde ondergrond onder het paard ligt en ze niet met haar blote lijf over de stenen gaat.

Wellicht is er een mogelijkheid om haar heel dicht bij de weg in te laten slapen.... hoe minder meters hoe beter.

Nogmaals veel sterkte en ik zal duimen voor een positief bericht

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:47

Wij hebben 2 jaar terug onze pony in laten slapen......en ik word nu zo weer verdrietig als ik eraan denk Huilen
Hij heeft dus wel gevochten......en het heeft heel lang geduurt voordat hij zich liet gaan.
Wij hebben hem dus midden op ons land moeten laten inslapen een andere mogelijkheid was er niet.
Hij stond met een gebroken achterbeen en kon echt niet meer lopen, de DA moest hem ter plekke een spuitje geven.
Ja en hij moest dus wel naar het hek toe vervoert worden, dat hebben we tegen de avond gedaan...op een stuk zeil gelegt en .....tja achter de auto, daar hebben we hem neergelegt en hebben we een stuk van zijn manen geknipt.
Toen hij de volgende dag werd opgehaalt was ik er niet bij...... Scheve mond

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen mocht het toch snel moeten gebeuren.

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:54

bij ons op stal is er vorige week ook een paard ingeslapen
we hebben haar van stal gehaald en nabij de buitendeur in het zand heeft ze van de da de spuiten gehad die is er ook bij gebleven totdat ze echt weg was. de rendac kwam de volgende dag en de chaufeur was erg vriendelijk ,dus ik heb zeker geen klagen over ze.
de rendac is op het terein en zelfs met de vrachtauto binnen geweest in de stal, nu is het wel een grote ruimte hoor dus kon dat ook goed maar eerder deze zomer hadden we ze ook helaas nodig en toen kwam hij ook gewoon het terein op dus ik denk dat het er vanafhangt of het voor de chaufeurs mogelijk is om makkelijk op en van het terein te komen
ik zou zeker als het zover is eerst contackt met ze opnemen of het mogelijk is het zijn geen boemannen ze hebben een rot beroep maar zijn mensen met gevoel hoor en als ze normaal en vriendelijk benaderd worden zal je veel meer begrip krijgen van ze
heel veel sterkte als het zover is
het is moeilijk maar wel vriendelijker voor je kameraad

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:00

Het laatste paard wat dood is gegaan is in zijn eigen stal dood gegaan. De volgende die ingeslapen moet worden en dat zal waarschijnlijk ook niet al te lang meer duren laten we ook in zijn eigen stal inslapen en daarna slepen we hem naar de schuur zolang tot dat de distructie komt. Het klinkt cru, is het ook maar wij hechten er veel waarde aan dat een dier op een rustige plek waar hij het kent komt te overleiden, mocht het even mogelijk zijn.
Normaal komt destructie niet op het erf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:07

Ik vind een stal altijd zo "lastig" omdat het paard maar net in liggende positie uit de stal moet kunnen.

Ik heb het een keer meegemaakt dat een paard vroeg in de nacht was overleden......... en ik gaf m s'ochtends nog een skup tegen de kont met voeren van "wakker worden joh luilak" en wakker worden deed hij niet meer. Tegen de tijd dat iedereen die daarmee kon helpen op stal was werd het iets moeilijk om het al deels verstijfde paard uit zn stal te krijgen.......... de rest is moeilijk te omschrijven.

Stal is in theorie een hele beste plek, maar in de praktijk levert dat nog wel eens wat problemen op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:23

mijn pony hebben ze gewoon van t erf gehaald

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:16

Keevagirl schreef:
Wij hebben 3 jaar terug ons paard moeten laten inslapen t.g.v. een darmtorsie. Gelukkig hebben we een weiland aan de straatkant, en mocht daar het laatste spuitje gegeven worden. Dit had de dierenarts overlegd met de kadaverdienst. Vaak mag het wel IN de wei, als ze met de grijper van de kadaverwagen maar erbij kunnen, over het hek heen.

Dit hebben ze bij ons ook zo gedaan ja! Ik ben blij dat dat gesleep niet hoefde, daar moet ik niet aan denken. De veearts had bij ons ook overlegt met de kadaverdienst en die hebben hem met de grijper uit het weiland gehaald terwijl de vrachtwagen gewoon op straat stond..

Heel erg veel sterkte! Ach gut

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:33

@merel1618 -> hebben ze daar geen speciaal 'contract' dan, want op alle stallen waar ik heb stage gelopen moesten de kadavers aan de weg en rendac kwam vast het terrein niet op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 00:22

timilon schreef:
tegen een spuitje gaan ze niet vechten hor...ze weten ook wel dat jij het voor hen doet.

Heb genoeg topics van Bokkers gelezen om te kunnen zeggen dat dit niet waar is. Dat kan dus wel voorkomen en dat is voor sommige mensen ook de reden om eerder voor de slacht te kiezen.

Ontopic:
Misschien is in een trailer in laten slapen ook een optie?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 06:53

Of zo dicht mogelijk aan de weg, of - als dit geen paniek oplevert tenminste - kijken of je een stevig dubbelgevouwen zeil onder haar kan krijgen op het moment dat ze gaat liggen. Ze mogen echt je erf niet op!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:18

Onze pensionstalling heeft een erf-abonnement.
Gelukkig pas weer van de week dat er gebruik van gemaakt is.
Het wil zeggen dat de kadaverdienst het erf op rijdt om je paard mee te nemen,dus geen gesleep ermee.

Achter op het erf,in de vertrouwde omgeving,komt de veearts je dier een prikje geven.Hiervan raakt ie in een behoorlijke roes en gaat liggen.
Niks geen stress,gedribbel of gesnuif.Wordt ie er niet suf genoeg van dan krijgt ie er nog een.
Daarna pas krijgt ie de dodelijke injectie en luistert de veearts of het hart ermee ophoudt.

Ondanks al ons verdriet is dit humaan.
Geen gesleep in een trailer met een ziek dier.
Geen stress voor je paard in een vreemde omgeving.

Nee,gewoon in de vertrouwde omgeving,rustig gaan.
En zo hoort het ook,tot het laatst heb je als eigenaar de verplichting goed voor je dier te zorgen,vooral als ie ziek wordt.

Heb al meerdere keren meegemaakt dat we een paard op het erf hebben laten inslapen.Wild-west verhalen met tegenstribbelende paarden heb ik nog nooit meegemaakt.
Een paard weet immers niet of ie een prikje krijgt voor een narcose of dat het zijn dood wordt.
Wel is het zo dat de een meer inspuitingen nodig heeft dan de ander maar het gebeurd in alle rust.
Voorwaarde is uiteraard dat ook de eigenaar of degene die het paard begeleidt rustig is want zoals jullie weten neemt het dier jouw ellende waar.

Ik ben er blij om dat het op deze manier kan en ben zeer tevreden met de ophaal dienst.
Zij spreken af wanneer ze komen zodat de eigenaar het onplezierige gezicht van het dier in de bak takelen niet hoeft te zien.

Groet Dagmach

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:30

@ iris82:is het het vechten tegen de spuit,of is het vechten tegen de dood?
ik denk dat als paarden gaan vechten,ze vechten tegen de spuit...een paard weet niet dat hij een dodelijke injectie krijgt.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:33

Mijn paardje heeft eerst gevochten tegen de spuit, maar daarna tegen de dood.....hij kreeg te weinig vloeistof binnen......de rest zal ik besparen, het was geen pretje namelijk. Verdrietig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:07

sommige dierenartsen willen idd besparen op de euthanasievloeistof, omdat het nogal duur is. Heb er ook weleens van gehoord. Als het mijn pony is boeit het me niet wat het kost als het maar geen gevecht is...

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:41

Polly schreef:
sommige dierenartsen willen idd besparen op de euthanasievloeistof, omdat het nogal duur is. Heb er ook weleens van gehoord. Als het mijn pony is boeit het me niet wat het kost als het maar geen gevecht is...

HIj wilde niet besparen maar de spuit vloog eruit waardoor een gedeelte van de vloeistof erlangs heen liep.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:04

ArwenLune schreef:
Ze mogen echt je erf niet op!

Bij mijn verzorgpony die overleden was, hebben ze haar tot aan het hek van de weide gesleept. Echter was dit nog steeds op het erf. Rendac is zo'n 50m het erf op gemoeten en dat deden ze ook!
Wel was het zo dat die pony daar 5 dagen heeft gelegen, ivm dagen dat Rendac niet rijdt. Ik weet niet meer of het feestdagen waren of weekend of allebei... Is namelijk al een tijd geleden Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 21:49

tnx voor alle antwoorden
ik weet inmiddels zeker dat ik haar op het grasveld naast ons hek laat inslapen, zodat ze vlakbij stal is, en ze haar over het hek heen op kunnen tillen met die grijper, en ook dat ik er op het moment van ophalen niet bij ben

mn DA vertrouw ik voor 200 en ik weet ook zeker dat hij meer dan genoeg narcose iddel etc zal gebruiken voordat ze het dodelijke spuitje krijgt maar iedere keer als ik er aan denk dan zit ik meteen weer half te huilen Verdrietig
ook omdat ik nogsteeds geen zekerheid heb, t ene moment is ze 100% goed, t andere moment is ze stokkreupel, om daarna weer zuiver te zijn
morgen de DA weer bellen en pijnstillers vragen voor het weekend, en na t weekend wil ik foto's laten maken, dan hoop ik zekerheid te hebben want ik wordt nu steeds gek van mn gedachten, ene moment dnek ik dta ik haar veel te snel kwijt raak, en t andere moment denk ik dat ze wel weer opknapt en heb ik dus weer hoop, t is ook zo moielijk omdat ze du steeds weer goed loopt, dan heb ik weer hoop, om later weer bijna huilend naast haar te staan als ze weer zo kreupel is.
en desje heeft dit zelf ook niet verdiend, heb haar bijna 8 jaar en ken geen enkel ander paard met zo'n geweldig karakter, wil haar echt niet kwijt, maar als het voor haar het beste is dan zal het toch moeten Verdrietig