iemand die veulen ook niet naar opfok heeft gedaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:30

Francis schreef:
:? En waarom niet?? Ik durf wel te zeggen dat ik persoonlijk geen fan van die grote opfokgroepen ben. Tig veulens in een wei, waar niet meer naar omgekeken wordt. Niet bijgevoerd (wat veel veulens best kunnen gebruiken), niet in de handen enz. enz.... En dan krijg je'm na twee jaar brood mager, onder de bijt en trap wonden en mensenschuw weer terug. Nee dank u...

Ok, ik beschrijf nu een uiterste, maar helaas wel een die érg veel voorkomt. Ik heb al té veel paardjes zo terug zien komen. En dan moet er even in 2 á 3 maanden geleerd worden om aan een halster te lopen, voetjes te geven voor de smid enz. enz.

Dan ligt de fout toch echt bij de eigenaar?. Bedoel je dumpt dat beest niet in een weiland en zwaait gedag voor een half jaar?. Ik verwacht toch wel dat je regelmatig gaat kijken. Dan kan je altijd ingrijpen maak goede afspraken met de eigenaar van het land of stal.. Pech kan je altijd hebben of het nu een grote groep of kleine is maar ook aan huis.
Ik zou hem lekker wegzetten je hebt er niets aan op stal vooral in de winter niet. Heb de nodige ellende al gezien bij ons op stal vorig jaar. nee lekker naar buiten met leeftijdsgenoten. Dan 3 jaar lopen kloten meteen veulen aan huis nee dank je.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 16:35

alvast bedankt voor al jullie reacties in ieder geval,groetjes eline Lachen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:36

Ik ga mn veulen afspenen met een leeftijdsgenootje,en daarna gaat hij samen met dat vriendje weer naar de twee merries,13 en 5 jaar ongeveer.tis geen opfok,maar tblijft een "kudde" waar paarden hun plaats moeten houden,dus wat mij betreft even goed! (en ze zijn elke dag gecontroleerd en opgevolgd Knipoog )

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:39

Mijn veulen is met 3,5 maand (ja eigenlijk te vroeg, maar door omstandigheden) afgespeend en toen samen met een ander veulen op de wei gezet. Ondanks dat ik haar bijvoerde kreeg ze toch niet genoeg binnen. En werd ze erg mager. Het veulen waar ze bij stond, stond te koop, dus ik heb niet afgewacht, maar heb haar bij mijn andere pony op de boerderij gezet. Daar staat ze nu in de wei met 9 andere paarden (+koe) in de wei en ze heeft het super naar haar zin. Ze heeft een nieuwe pleegmoeder die haar nog de bescherming geeft die ze af en toe nodig heeft, maar is toch erg nieuwschierig en speels naar de andere paardjes.
Ze is binnen 3 weken echt totaal veranderd en ik ben erg blij dat ik deze keus heb gemaakt. Bij het andere veulen was zij echt de baas, en beet hem helemaal onder. Ik had er geen zin in om zometeen een dominant kreng te hebben, die onhandelbaar zou zijn. Nu wordt ze tenminste op haar plaats gezet wanneer nodig.
Opfok was geen optie voor mij, want ik wil haar toch de aandacht geven die ze nodig heeft. Ze is erg aanhankelijk en vindt het heerlijk om aandacht te krijgen. En ik wil naar haar toe kunnen gaan als ik dat wil. Als ze dan in opfok zou staan, zou ik er niet vaak meer heen kunnen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:45

Mijn 1,5 jarige loopt ook gewoon hier thuis, met opvoeding van een 15 jarige KWPN merrie, een 8 jarige shet x arab en een 6 jarige shet.
Ik ben ook niet een voorstander van opfok.
Tuurlijk spelen met leeftijd genoten is leuk, maar in de natuur zijn er ook de oudere paarden die zich met de opvoeding bezig houden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:48

mijn 1.5 jarige staat in een lekker groot weiland.
op het moment staat er geen ander paard bij maar die zal vast wel weer komen.

ik wil er gewoon heen kunnen wanneer ik wil en hij staat er prima en groeit als kool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:19

Wij hebben al veel veulens gehad en nog nooit een naar opfok gedaan..gaat prima met ze...

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:01

ik heb zelf ook 2 veulentjes , die gaan ook niet naar de opfok ( wels en shetje) de veulens zijn bij mij geboren en blijfen.
ken trouwens ook geen opfok voor shetjes.... maar vind het leuk dat ze nu zo dicht bij staan , en ze staan met nog meer pony,s dus het lijkt me niet zo,n ramp dat ze niet naar een opfok gaan.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:16

Ik ben blij met dit topic; ik heb mijn veulen naar een stal gebracht bij mensen thuis, waar nog een veulen bij zou komen te staan. Nu dit achteraf toch niet doorgaat, zat ik al in dubio of ik dan zelf nog maar een veulen moest kopen, alle opfok-must-verhalen hebbende gelezen. Nu begrijp ik dat ze tussen de andere, wat oudere paarden ook prima kan opgroeien. Scheelt weer een zorg voor mij dus Pling

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:25

Ik heb Parouscha als veulen gekocht van 5 maanden en ik heb haar gewoon bij een 4 jarige merrie in het land gezet, en naast haar in de box.
Ging goed hoor.
Heb er niet een minder paard geloof ik door gekregen Tong uitsteken

In 2000 hebben we een merrieveulen gefokt, en die hebben we ook gewoon thuis laten opgroeien wel samen btw met een leeftijds genooit , (Als die er niet was, kwam ze gewoon bij een jonge shetlander)

En we hebben Summerfee gekocht bij een veulenopfok weg, en die heeft daar een ongeluk met het been gehad, daar heeft ze een schop tegen haar knie aangekregen waardoor ze gewoon een paar dagen niet kon lopen, en ze hebben er gewoon niets aan gedaan, en zo heeft ze nu een scheefbeen Scheve mond

Het shetlandveulentje loopt op het moment bij mams, maar als ze afgespeend word, komt ze ook bij een ouder paard te staan.
Dus geen veulen opfok voor ons Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 21:04

blij dit allemaal te horen,ik wou sunny ook niet naar een opfok doen,maar iedereen ook op mijn stal zei ja ze moet naar een opfok.dus ik begon heel erg te twijfelen

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:12

hier ook, een ruin, niet in de opfok, wel in een groepje van 4. Hij is wel vrij knuffelig en heeft nog weinig respect voor mijn ruimte maar of dat door zijn opfokloze jeugd komt, wie zal het zeggen
Laatst bijgewerkt door mekkera op 20-09-04 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:12

Ik vind alles prima zolang het dier maar dagelijks een langere tijd naar buiten kan met andere paarden.

Ik zie het vooral hier in de randstad gebeuren dat veulens op een manege staan zonder land of wat dan ook... mogen een half uur los in de bak, een beetje wandelen met het vrouwtje. Dat gaat dus niet goed!! Tegen de tijd dat deze dieren 2 zijn zijn ze zich zo bewust van hun krachten dan je de ergste paarden daaraan overhoud.

Ik ben altijd pro buiten, in de kudde of met leeftijdsgenootjes en zo min mogelijk bemoeienis van mensen. Van en naar het land brengen, smit en va is zat! mijn bescheiden mening

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 21:16

he gijsenkim.Bij ons staan de ponys in een kudde van 23 ponys.Ze staan in een inloopstal met een grote paddock,dus ze is altijd lekker buiten.Zomers met de kudde in de wei,prima lijkt me dan toch?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:18

Ik kan ook wel zeggen dat die van mij niet naar de opfok zijn gegaan. Beide staan lekker in een groepje oudere paarden thuis. Voice staat nu wel voor een half jaartje in de wei met leeftijdsgenoten, maar dat is meer omdat ik mijn enorme tweejarige klein kind zag zijn tussen paarden die niet wilden spelen en rennen met haar. Ik weet zeker dat het haar goed heeft gedaan als ik haar begin november weer ophaal. Wencke heeft een tijd met een driejarige ruin gestaan, de grootste schik hadden ze. Nu is hij Nimo een tweede jeigd aan het aanpraten en het lukt al aardig *LOL*. Ik heb ze lekker in handen zo en ze zijn reuze sociaal naar mensen en andere dieren.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:22

Als ik zo het verhaal van Jurga lees en ik zie onze eigen Whisper met zijn grote vrienden in de wei, dan denk ik: "En zo is 't maar net!"

Ook wij hebben hem thuis, het eerste seizoen met een shetlandvriendje om te dollen en nu met een maatje groter. En hij doet het prima!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:22

tyson20 schreef:
he gijsenkim.Bij ons staan de ponys in een kudde van 23 ponys.Ze staan in een inloopstal met een grote paddock,dus ze is altijd lekker buiten.Zomers met de kudde in de wei,prima lijkt me dan toch?

Helemaal goed Haha! Haha! Haha!

Pauline
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:48

Joris is als veulen bij een pensionstal gekomen waar hij in een groep op de wei stond, zolang het kon dag en nacht, anders 's avonds op stal. Kwam elke dag in handen.

Fenna staat nu nog in een kudde met tantes , mammie en zussen, nichten enz. Ze is nu 2,5. Zonadg komt ze naar huis en gaat dan samen met 2 anderen in de wei spelen.

Een combi is imo ideaal, regelmatig in de hand, maar wel veel buiten met anderen.

Burning_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:30

Hier bij ons in belgië bestaat dat nauwelijks, zo'n opfok. Ik heb mijn jaarling sinds ze 11maand was. Nu is ze 1,3jaar, staat hier alleen, maar ik ben een maatje voor haar aan het zoeken. Vind dat een paard niet alleen mag zijn. Maar anders is ze heel braaf, ik kan er vanalles mee doen. Maar wanneer ik soms de wei in kom, begint ze te steigeren, en dwaas te doen, volgens mij is dat omdat ze gewoon wil spelen. Daarom moet er zo snel mogelijk een vriendje voor haar komen.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:22

ik heb mijn 5 maanden oude veulen afgelopen zaterdag naar de opfok gebracht. Ik ben er toch wel een voorstander van dat ze met leeftijdsgenootjes opgroeien. Ik had dan ook zeer weinig keus ik kon hem wel thuis houden maar dan kwam ie naast mijn merrie te staan en ook alleen samen met haar het land op. Maar omdat mijn hengst veulen nu al zo veel hengst is was dit absoluut geen optie. ik denk dat het heel erg afhankelijk is van wat voor veulen je hebt. Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een goede opfok, kost je effe wat tijd maar je krijgt er heel wat voor terug.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:01

Ik denk niet dat een veulen perse naar een grootschalige opfok zou moeten, maar ik ben wel van mening dat het goed is als Sunny met meerdere leeftijdsgenootjes opgroeit, of dat nu in een grote of een kleine kudde is. Waar ik bang voor ben is dat die kleine meid straks tussen de kudde komt waar de rangorde al sterk bepaald is. Op de wei zou het misschien nog wel kunnen (alhoewel het met een ander veulen twee jaar geleden ook niet ging en dat veulen is na twee weken naar een andere stal gegaan), maar straks in de paddock en uitloopstal..ik houd echt mijn hard vast. Als je geen andere stal kan of wil vinden, dan zou ik haar nog eerder bij de kleine kudde paarden zetten denk ik. Het is denk ik een moeilijke situatie en het zal misschien ook niet zo makkelijk zijn op korte termijn een andere geschikte stal te vinden, maar ik zou het persoonlijk griezelig vinden om haar tussen de pony- of paardenkudde te zetten. Ik weet hoe het er aan toe gaat in de uitloopstal en ik ben al blij dat Kieran afgelopen winter uit de stal kwam als ik hem riep, zodat ik die stal tenminste niet in hoefde! Maar de kans is groter denk ik dat Sunny die stal niet eens in komt.

Afgezien daarvan denk ik ook dat het voor Sunny's ontwikkeling goed is om tussen leeftijdsgenootjes op te groeien. Nogmaals, dit hoeft geen grote kudde te zijn. Kieran is tot z'n tweede bij de fokker blijven staan en groeide op in een kleine kudde van eerst 5 veulens en later stonden ze met z'n drieen. Ik ben van mening dat dit hem erg goed heeft gedaan. Ik heb de indruk dat veel bokkers hun veulens aan huis hebben staan met een (paar) vriendjes. Dat is in ieder geval denk ik rustiger dan onze kudde van 23 ponies waarvan Sunny dan de jongste zal zijn.

Succes met je beslissing, wat deze ook mag zijn
Laatst bijgewerkt door MelanieS op 21-09-04 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:07

Ik zou het ook niet aan durven bij ons op stal, misschien kan hij wel bij Ruigrok staan (verder op aan de vogelenzangse weg). Ook ik hou mijn hart vast als ik aan die kleine pootjes denk en dan aan de gevechten binnen rond de ruif. Als het mijn veulen was zou ik het echt niet aan durven. (dan nog buiten beschouwing houdend of een opfok wel of niet goed zou zijn, waar ik overigens wel een voorstander van ben).

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:09

Mijn jaarlingen staan met zijn tweeen en ze missen echt geen andere veulens maar misschien wel opvoeding van oudere paarden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:25

ja ik heb een veulen op stal nu van 8 maanden oud. en die gaat ook niet in de opfok ze blijft lekker met ma en tante in de paddock staan. en het gaat prima met haar. dus het kan heel goed.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:21

Jitske staat nog steeds lekker thuis en hier blijft ze ook!!! Haha!

We hebben een oude ruin van 30 staan...die voedt haar netjes op samen met haar moeder van 12.
Verder hebben we sinds kort een shetlandmerrie van 8 die net van haar veulen af is en dat is echt d'r speelmaatje

Ze staan alle 4 elke dag buiten op het land en in de winter alle 4 in de bak met een grote berg hooi (bak is zo'n 30 bij 15 geloof ik).

Verder wordt er gewandelt met d'r, enge dingen geleert, hoefjes geven, vaststaan, gewassen onder de spuit enz. Ze komt ongeveer 3x per week in handen om alles speelsgewijs te leren!

Het is echt een lieverd en ze is erg sociaal. Niet verwend, maar gewoon een onwijs gezellig paard *LOL* Lovers