met een tuiger geen dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:06

timilon schreef:
ik heb een tuigpaard van renovo.
hij heeft reeds zn eerste L1 proefjes gelopen met een winstpunt.
iedereen was weg van hem.
hij loopt ontzettend mooi,hij doet werkelijk alles zoals dat gevraagd wordt:zelfhouding,oprichting,schwung,afdruk,elasticiteit en expressie.
menig dressuurpaard kan nog een puntje aan hem zuigen.
en dat voor een manege- en jan-plezier paard...

Renovo is een hackney.

Je heb ook verschillende soorten tuigeers.. met hackney bloed zijn ze luxe gefokt en niet zo grof als andere tuigers.. ik heb ook een tuiger gehad met hackney bloed.. je zag amper dat ze TP was..

dat ligt er ook aan... met een grof kort benige tuiger is het zwaar moeilijk om dat goed uit te brengen( ik heb zelf ook gestart met mijn tuiger)

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:31

ik heb een tuigpaard.... en idd ze is erg lomp.... maar ze wil graag leren en werken voor je... ik rijd endurance met haar omdat dressuur niet mijn ding is... maar ik ben van mening dat ieder paard een topper kan worden in een bepaalde tak van de sport het hangt van het beest af, wil het graag leren en werken? wat is dan het probleem??? pas stond er in het bit een artikel over een fjord die zz liep... das toch fantastisch... sorrie dat ik het zeg maar ik vind het zo'n onzin dat mensen zeggen dat tuigers geen dressuur kunnen lopen... oke ze lopen anders dan zo'n dressuurpaard maar wat maakt dat uit? ze kunnen het best leren!!

enne dan zouden er ook geen andere paarden dan tuigers voor de wagen moeten kunnen lopen...

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:14

Ik rijd ook een tuiger. Het is nog het 'oude' type, een stuk 'lomper' dan de tuigers die je tegenwoordig veel ziet. Hij loopt voor de wagen maar ik rijd er ook dressuur mee. Ik vind het moeilijker om een tuiger te rijden omdat die van mij moeilijker aan de teugel te rijden is, hij is heel oplettend en wil al snel gaan showen: kop erop en gaan.
Ook heeft die van mij veel knieactie waardoor doorzitten moeilijker is en de draf uitstrekken ook lastig is.

Ik denk dat je wel dressuur kunt rijden met een tuiger, het ligt dan wel aan het type tuiger, grovere tuigers zijn ook best wel te rijden alleen kost het vaak wat meer moeite.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:34

Mijn paard Imago heeft geen papier maar je kunt duidelijk zien dat hij veel tuigbloed voert. Hij is sinds een paar maanden weer bij mij terug (zie profiel) en hij was veel van zijn spiermassa kwijt en je kunt wel degelijk zien dat zijn rug iets langer is dan die van mijn KWPN merrie en zijn achterhand is veel steiler.

Toch rij ik zeer succesvol in het ZZ-licht met hem. Zijn uitgestrekte draf is súper (ook de galop hoor Knipoog ) en voor de uitgestrekte en middengangen haal ik altijd minimaal een 8.
Ik rij veel kur op muziek en heb al veel met hem gewonnen; gewoon omdat er een páárd de bak binnenkomt en omdat ik er goed passende muziek bij heb gevonden.

Verder is het lastig om hem idd rond te houden. Soepel is hij wel degelijk. Laag en diep rijden is meer een uitdaging dan de oprichting. OP concours is hij zó alert dat 'die kop er vanzelf op komt'.
Hij gooit heel hoog op en de uitgestrekte draf is zeer moeilijk uit te zitten. Hij heeft een súpergalop (hij zit héérlijk in galop) die mooi los en bergopwaarts is.

Springen doet hij trouwens ook super.

Ik denk wel als je een wat 'lompere' tuiger hebt die weinig verruiming toont (alleen dus de knie-actie) en écht de tuigerhals erop zet; je het idd niet ver zal schoppen in de dressuursport. Ik heb wel wat met tuigpaarden in de (dressuur)sport maar sommigen hebben 'het' gewoon niet voor de sport wat trouwens ook geldt voor KWPN-ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:00

Cayusejuhh schreef:
Renovo is een hackney.

Renovo was geen Hackney maar had een Hackney vader (Cambridge Cole).
Zelf vind ik juist de zuiver Gelderse tuigpaarden een stuk beter te rijden dan die halve Hackney's Haha!
Hier een foto van Handell een Zakerno x Maurits.
Afbeelding
Daar is dus niks lomps aan, het is gewoon een kwestie van consequent trainen/rijden.
In m'n profiel staan wel meer dressuurfoto's.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:06

ik denk dat het best kan, miss kost het wat meer moeite.. Maar dat ligt aan de bouw van het paard zelf, ook 'gewone' rijpaarden kunnen lomp zijn..

bijv foto hierboven.. vind k helemaal niks lomps aan

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:42

Een tuiger bij ons op de manege rijd ook mee met wedstrijden springen en dressuur zo zie je maar dat dat ook kan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:46

Heb zelf geen tuiger maar sta wel op een stal waar ze ze fokken en sinds kort ben ik helemaal weg van Talos en ook zijn afstammelingen. Ze zijn wat minder lomp zelfs luxe te noemen. Zijn mooi in de bewegingen en zijn ook niet meer zo lang in het lijf.

Denk dat ze nu een veel meer gebruiksvriendelijker paard fokken met de nieuwe hengsten misschien niet helemaal het idee van bepaalde mensen maar ja als de markt dat wil zien?. Ik zou een Talos veulen nog wel kopen maar zo'n oude vierkant type absoluut niet.

In de wedstrijden doen ze het prima hebben een goed achterbeen en vaak een super karakter en erg werkwillig dat zijn wel voordelen van het nederlandse tuigpaard.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:44

Ilindra schreef:
Renovo was geen Hackney maar had een Hackney vader (Cambridge Cole).Zelf vind ik juist de zuiver Gelderse tuigpaarden een stuk beter te rijden dan die halve Hackney's Haha!
Hier een foto van Handell een Zakerno x Maurits.
[image]
Daar is dus niks lomps aan, het is gewoon een kwestie van consequent trainen/rijden.
In m'n profiel staan wel meer dressuurfoto's.

dat bedoelde ik ook. Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:52

ik heb ook een tuiger Haha! ik start hem nu in de L1 maar alle knopjes tot de Z zitten er al op Knipoog

kijk maar eens in mijn profiel

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:08

Dan zou ik dus voor niets aan het trainen zijn met mijn tuiger Nagelbijten / Gniffelen
Nee hoor, mijn tuiger is ook helemaal niet lomp o.i.d..
Kan best Lachen