Is Santos drachtig? Jullie mening graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:52

Waarom geeft niemand me nou toch gelijk? Verdrietig

Na ja, dan is er maar 1 oplossing: da Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:20

Hippotha schreef:
Is er trouwens geen zwangerschapstest voor paarden Haha!

Ja die is er
Volgens mij niet in Nederland te koop maar mijn leverancier in Australie verkoopt ze.
Moet je alleen wel in de lip van je paard gaan prikken, het gaat nl. met bloed.........
Ik denk dat de DA laten komen verstandiger en een stuk makkelijker (denk ook goedkoper) is

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 10:29

In de tijd dat ik Santos heb is ze nog nooit hengstig geweest, iig niet dat ik het heb gemerkt.
Misschien kan ik wel een foto van haar uier maken?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:31

Misschien is dit al geopperd (ik heb niet alles doorgelezen) maar als de merrie leeg is, had je haar ondertussen toch wel een keer hengstig moeten zien (iedere 3 weken), temeer daar ze in de koppel loopt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:37

Kitten schreef:
Misschien is dit al geopperd (ik heb niet alles doorgelezen) maar als de merrie leeg is, had je haar ondertussen toch wel een keer hengstig moeten zien (iedere 3 weken), temeer daar ze in de koppel loopt.

Zoals ik al in mijn vorrige berichtje zei, mijn merrie is in 5 jaar 3/4 keer hengstig geweest, dit zegt dus niks want mijn merrie was toch echt niet drachtig

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:48

Breitling schreef:
Zoals ik al in mijn vorrige berichtje zei, mijn merrie is in 5 jaar 3/4 keer hengstig geweest, dit zegt dus niks want mijn merrie was toch echt niet drachtig

Mee eens, onze merrie zie je ook bijna nooit hengstig en drachtig is ze helaas ook niet.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:20

Toch even een DA idd of als ze echt al een eind op weg is kun je het voelen.
Wij hadden een andalusische merrie op stal, had wel wat een buikje maar daar zagen we eigenlijk niet zo veel kwaad in.
Totdat ik bedacht om eens te voelen (1 hand op de rug, 1 onder/tegen de buik) binnen een paar minuten had ik een paar heftige schoppen van het veulen te pakken!
Dierenarts maar gebeld en 1 1/5 maand later stond er een veulentje bij.

Verkopers zeggen trouwens lang niet altijd dat een merrie drachtig is hoor, is natuurlijk wel zo netjes. Sprak laatst nog een handelaar die een arabische merrie te koop heeft waarvan hij denkt dat ze drachtig is. Hij zei zelf dat hij dat er niet bij ging vertellen bij verkoop, als er dan een veulen kwam nam hij het veulen wel terug. Ben je mooi klaar mee dan!
Maar deze merrie bijvoorbeeld kwam uit spanje, weet jij veel wat daar allemaal is gebeurd.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 11:25

Hoe kun je dan het beste voelen? Zoals Bjarni zei? Met een hand op de rug en 1 op de buik?
En kan een foto van haar uier jullie ook helpen?

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:41

heeft de merie al eerder een veulen gehad? mijn vorige merrie had voor dat ik haar kocht 3 veulens gehad,toen ik haar kocht met 7 jaar was ze moddervet,heb het vet erafgereden,maar die buik bleef!!
ze had ongelogen de rest van haar leven een buik alsof ze 11 maanden drachtig was!!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 11:43

Ik weet niet of Santos al eens eerder een veulen heeft gehad.
Aan haar uier te zien we,, want die is wel iets groter (uitgerekter?) dan bij de meeste paarden .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:43

Dat wilt dus helemaal niets zeggen vind ik... Niet iedereen heeft dezelfde borsten... Niet elk paard heeft eenzelfde uier.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:23

Sylvia schreef:
Dat wilt dus helemaal niets zeggen vind ik... Niet iedereen heeft dezelfde borsten... Niet elk paard heeft eenzelfde uier.

Ja, maar wij hebben 2 merries thuis en Lady heeft 100% zeker nog nooit een veulen gehad en die heeft een helemaal slap uier. En Santos heeft een veel dikker uier dan haar dus vandaar Lachen .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:27

De uier wordt meestal nog niet groter na 5 maanden voorzover ik weet...

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:56

ja maar ze is in april GEKOCHT niet gedekt (als ze drachtig is is de dekdatum dus onbekend) Lachen .

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:54

Bij mijn merrie is het echt NIET te zien dat ze ooit hengstig wordt, en heb haar toch al anderhalf jaar...
Ze ziet er niet drachtig uit vind ik.. Misschien heeft ze wel zo veel vet dat je het ook niet kunt zien (sorry als ik je paardje nu beledig)

Als jij het echt denkt.. DA

maar ik denk van niet...

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:02

ze heeft wel een buije ja:j
bij mijn paard vroegen ook veel mensen het hoor of ze drachtig was. Maar het bleek dus dat ze schijnzwanger was.... omdat ze al 3 x een veulen heeft gehad, wou ze waarschijnlijk weer een veulen en ging ze heel veel vocht opslaan en daardoor kreeg ze een opgezwollen buik. ze is nu al 3 x schijnzwanger geweest. maar op het moment is ze heel hengstig, dus gelukkig niet schijnzwanger. Misschien is jou paard ook wel schijnzwanger......

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:05

Chestnut schreef:
Ja, maar wij hebben 2 merries thuis en Lady heeft 100% zeker nog nooit een veulen gehad en die heeft een helemaal slap uier. En Santos heeft een veel dikker uier dan haar dus vandaar Lachen .

Bij paarden kan je dat idd echt wel duidelijk zien of ze een x een veulen hebben gehad. paarden die nog geen veulen hebben gehad hebben vrij kleine uiers. paarden die al wel veulen hebben gehad hebben wat grotere uiers.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 22:02

eVeLyNtJuHhH schreef:
bij mijn paard vroegen ook veel mensen het hoor of ze drachtig was. Maar het bleek dus dat ze schijnzwanger was.... omdat ze al 3 x een veulen heeft gehad, wou ze waarschijnlijk weer een veulen en ging ze heel veel vocht opslaan en daardoor kreeg ze een opgezwollen buik. ze is nu al 3 x schijnzwanger geweest. maar op het moment is ze heel hengstig, dus gelukkig niet schijnzwanger. Misschien is jou paard ook wel schijnzwanger......

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht !
Misschien is dat het wel.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:19

Sammie schreef:
Ja,
Dat is een Da, afkorting voor Dierenarts. Soms ook wel te noemen als een VA; Veearts of veterinaire arts.

Deze DA/VA komt vaak in een auto of busje langs. Hij haalt uit dit voertuig een scan apparaat. Doet een handschoen aan met gel en haalt eerst de uitwerpselen uit het darmkanaal, daarna steekt hij zijn of haar hand, met een klein scannetje, in de poeperd van de merrie.
Een betere test is er niet.

Wordt wel lastig als de merrie zoals in dit geval te ver heen is, dan past het veulen niet meer op het schermpje en zal de VA met zijn gehele arm in de merrie gaan in de hoop een veulentje te voelen. Haha!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:27

ze ziet er wel drachtig uit, zo vol achter de ribben........
ben benieuwd, houd ons op de hoogte !

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 11:03

Dat zal ik doen .
Alleen ik zit nu steeds meer van: misschien is ze wél dreachtig. Eerst lachte ik altijd een beetje als ze het vroegen.
Ik heb zelfs al een hengstennaam en een merrienaam bedacht Bloos .
Maar ik denk eigenlijk nog steeds dat er niks in zit... dat gebeurt gewoon niet bij mij Bloos! .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:08

Bel dan een da!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:08

ikjuh schreef:
ja maar ze is in april GEKOCHT niet gedekt (als ze drachtig is is de dekdatum dus onbekend) Lachen .

Dat betekent dus dat ze voor april gedekt moet zijn en dus uiterlijk in maart zou moeten werpen, zoals ik al eerder zei.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:33

bel gewoon een dierenarts.
je kunt van een foto echt niet zien of een paard drachtig is of gewoon te dik.

ook dikke uiers wil nog niks zeggen.

een dierenarts kan wel de duidelijkheid geven die je wil.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:03

Ik denk dat wij moeten stoppen met speculeren en dat er eerst maar een DIERENARTS naar moet gaan kijken, dan horen wij het nog wel of er inderdaad iets in zit of niet.