Scheren, voor-nadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:46

ten eerste vind ik het heel normaal dat een fjord geschoren word, loulou staat bij de overburen van de stal, en die scheren we ook elk jaar . want hoe vroeg je ook met dekens begint, een fjord heeft binnen no time een onwijs dikke vacht!

voordelen :
-makkelijker schoon te houden ivm concoursen bijvoorbeeld
-minder zweten, dus minder lang nat , wat voor elk paard, ongeacht het ras, beter is id winter. sommige mensen denken dat hun paard een watje is, en leggen dan 4 dekens op Scheve mond . als het echt koud word, leg ik een zomerdeken/tussendeken, met daaroverheen een schapenwollen deken uit oma's tijd, en daaroverheen een winterdeken . daarmee hebben ze het echt never nooit niet koud,ook niet op de wei !
-nog een voordeel is dat het paard zich veel beter voelt zonder die dikke vacht , als je echt intensief rijd, is zo'n vacht veels te warm en zwaar!

nadelen
- dekens

en das mijn enigste nadeel, want kou vatten doen ze zelden als je gewoon een uitrijdekentje gebruikt
iemand zei dat je dan niet met zweep kon rijden??
onzin, ik heb gewoon twee dunne fleece dekentjes, fleece is heel warm, maar wel licht en dun, dus een zweepje voelen ze er wel doorheen

dus ik ben voor scheren, paard voelt zich veel beterder, is makkelijker schoon te houden, en hoeft niet in een wollen trui hard te gaan lopen .

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:03

Op de site van paardnatuurlijk en jantine, vind ik dat geen rekening houden met juist de 'sportpaarden'. Ja een recratie ruiter die af en toe zijn paard pakt om buiten te gaan rijden, of half uurtje in de bak draven, hoeft zijn paard idd niet te scheren, en het is dan ook beter voor het paard om niet geschoren te worden.
*MAAR*
(Top)Sportpaarden, die elke dag gereden worden, en dan ook niet gewoon een 'beetje' gereden worden, vind ik dat die geschoren moeten worden.

quote:GingerMorgan
Waarom de vacht van een paard eraf scheren en vervolgens de vacht van een schaap erop leggen?

Nou, simpel. Deze 'vacht' kun je af halen en er zo weer op leggen

quote:Koortje
misschien moet je eens bij je nagaan hoe het voor een paard voelt om in een natte vacht op stal kou te staan vatten, alleen omdat dat zogenaamd "natuurlijk" is...
Hier ben ik het erg mee eens. Het paard zweet zich helemaal kapot, en wordt ook niet zo snel weer droog. In de wild, lijkt het mij niet dat een paard uitzich zelf (tenminste onnodig) zich zo gaat inspannen dat ie helemaal kapot zweet, als hij zo'n dikke vacht heeft...

quote:Jantine2
Natte vacht????Als paardlief in de regen staat en er voldoende vet in de haren aanwezig is, zal het paard niet nat worden. (Test dit door zelf een week je haar niet te wassen en dan in een plensbui gaan lopen, wellicht dat je omgeving het niet prettig vindt wegens onwelriekend haar, ). De druppels lopen zo van het haar af. In de winter is het ook verstandig niet al te fanatiek je paard te borstelen, anders borstel je het vet uit zijn vacht en wordt hij alsnog nat en ziek in de regen.

Nogmals, geldt dit niet voor 'sport' paarden. Ik weet niet hoor, maar ik doe zowiezo mijn paard niet graag naar buiten als het regent, ja, ik heb een regendek (voor het geval dat) en tja, ze zal er best tegen kunnen, maar dit is geen wild paard. De meest zijn inmiddels wel domestic en denken volgens mij niet helemaal als die wild mustang's
Ja, een paard blijft wel een vlucht dier, maar ik vind dat ze inmiddels al heel lang op hun eigenarene rekenen, dat die ze warm houden. Mijn paard begint in paniek te raken als ze na 21.00 nog buiten staat!

Ik vind dat jullie te veel met koudbloed rassen en wild paarden vergelijken, terwijl dit helemaal niet kan.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:08

nog erger ik heb een koudbloed Knipoog
maar werken moet ie wel Knipoog
en dan niet 2 keer per week een half uurtje Nagelbijten / Gniffelen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:21

Ik heb zelf een Welsh Cob en een Haflinger.
2 jaar geleden de grote stap genomen om mijn Welsh Cob te scheren. Ik reed in de middag, en na 6 uur, dus 's avonds om 10 uur stond hij nog zeiknat van het zweet. En dan wisselde ik geregeld van zweetdeken.
Vorig jaar heb ik zelf een scheermachine gekocht. En toen de knoop doorgehakt om mijn Haflinger half te scheren, de benen niet, en boven op rug, achterhand ook niet. Ik was er tevreden mee. De pony wilde ook veel liever.
Dan vorig jaar ook mijne ene verzorgpony (ook Welsh Cob) gedaan. En ook daar niets dan positief. Die heeft een enkel dekentje op gehad de hele winter, en toch de hele winter lekker kunnen rijden, en niet meer zweten.

Ik houd de pony's wel onder een deken, al was het bij de Haflinger en mijn verzorgpony maar 1 deken. Bij mijn eigen Welsh Cob wel soms 2, dat is een koukleum, en een koude schuur.

Nooit geen zwetende pony's meer gehad. Met heel koud of slecht weer reed ik bij mijn eigen pony wel met een uitrijdeken. Soms alleen met instappen en uitstappen, als het regende haalde ik hem niet af. Mijn Haflinger nooit met deken. Mijjn verzorgpony alleen met slecht weer.

Mijn eigen pony krijgt gewoon 7 dagen per week beweging. En staat toch op stal, want weidegang is op deze grondsoort niet mogelijk in de winter. Als hij de bak in gaat krijgt hij een lekkere deken op.
Mijn verzorgpony is een wedstrijdpony, dus dan is trainen noodzakelijk.
En mijn Haflinger die wordt alleen voor de lol gereden, maar wel net even te fanatiek, zodat hij echt flink zweette na het rijden. Dat is over door het half scheren.

Dus als het jou beter lijkt gewoon doen. Ik moet zeggen dat nu ik de overstap heb gemaakt niet anders meer wil. Mocht ik niet fanatiek rijden zou ik niet scheren, want ik ben er geen voorstander van. Maar ja, een pony die 6 uur lang zeiknat staat van het zweet vind ik niets.
De eigenaar van mijn verzorgpony vond het ook een hele stap, maar wil het weer.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:29

Mee eens. JIJ moet de beslissing nemen. Als jij vindt dat gedaan moet worden, doe het dan. Nu weet je enkele voor en na delen, en meningen van anderen.

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:36

Ik ben niet helemaal anti dekens ofzo maar ze wou ook nadelen weten. de voordelen staan al genoeg op bokt.
en ik vind dat op paard natuurlijk hele goede dingen staan.
ik zeg niet dat ik ook alles zo doe.
mijn pony heeft ook weleens een zweetdeken om en als t extreem koud is ook wel eens een lichte staldeken maar dit komt zeer weinig voor! echt alleen met extreme vrieskou.
Maar ik vind gewoon dat je eerst paardnatuurlijk "moet" lezen en dan beslissen of je dekens om gaat doen. er staan veel dingen op die wel logisch zijn.
maar nogmaals ik ben echt niet antideken ofzo. ik snap ook wel dat mensen t makkelijker vinden maar dat moeten ze dan zelf wetenmaar ik ben gewoon niet zo. paarden kunnen echt wel ergens tegen hoor!! En de mensen hier zeuren wel meteen snel zeg.
Laatst bijgewerkt door GingerMorgan op 14-09-04 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:50

Ik scheer liever niet omdat bij ons de paarden ook in de winter dagelijks buiten komen. Je moet het dan wel erg goed in de gaten houden of het niet te koud is en je moet vaak dekens wisselen. Ook het in/uitstappen met een deken vind ik lastig.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 21:03

Skitter schreef:
Mee eens. JIJ moet de beslissing nemen. Als jij vindt dat gedaan moet worden, doe het dan. Nu weet je enkele voor en na delen, en meningen van anderen.

ik weet het meeste ook wel, maar was benieuwd of ik dingen over het hoofd zag ofzo Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:08

Citaat:
Dekens zijn er vooral om óns van dienst te zijn, de paardjes krijgen geen wintervacht en dat is makkelijk! Bovendien ziet het er mooier uit! Maar waarom zou je als recreatieruiter, die af en toe een wedstrijd rijd dekens gebruiken? Voor die 12 minuten dat je in de ring bent? Eens in de zoveel tijd?
Wanneer je een paard een deken op doet, warmt dit vooral de rug en de kont. De belangrijkste en kougevoeligste gedeeltes blijven JUIST onbedekt. Zoals de hals waar de luchtpijp inzit (verkoudheid, keelontsteking) en de buik (ingewanden!! en spijsverteringskanalen!! longen!!). De deken hangs lost, zodat de buik vrijwel onbedekt blijft. Wind en kou hebben vrij spel.

ik ben een recreatie ruiter en rijd af en toe wedstrijden. en ik heb een fjord.

wow wat ben ik fout bezig want ik scheer m'n paard Nagelbijten / Gniffelen

wat een ongeloofelijk onzin. het gaat helemaal niet om die 12 min in de ring! ik rijd mijn fjord 5-7 dagen per week. en dan niet een half uurtje rondjes sjokken, maar echt rijden.
na een uur is die knol zeiknat dat betekend meer dan een uur uitstappen. (en met een echte wintervacht is een uur echt niet genoeg!) denk je echt dat ik daar elke dag tijd voor heb ik moet ook nog naar school, werken, vrienden enz. enz..

als ik hem scheer is ze in binnen een kwartiertje droog. denk je dat het voor het paard fijn werken is. as jij die vacht met een jas wilt vergelijken: ga maar es een uur met een zeiknatte jas rondjes rennen, nee das lekker.

mijn paard word nou al twee jaar geschoren en staat 24/7 buiten. en is er nooit ziek door geworden.

en nee, dekens zijn zeker niet ideaal. maar as je de voor en nadelen tegen elkaar afweegt dan kies ik er toch zeker voor om hem te scheren!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:15

Ingele, in jouw geval zou ik het proberen zoals je nu doet, en anders gewoon scheren.
Ik heb geen zin om te reageren op meningen van anderen hier. Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:57

als je paard echt zo'n dikke vacht krijgt dat hij niet meer droog wordt na het rijden, zou ik hem lekker scheren! maakt niet uit of dat nou een fjord, haf of kwpn'er is Scheve mond ik vind dat altijd zoiets raars, mensen kijken je vaak zo raar aan als je een haf of fjord hebt die geschoren wordt in de winter Verward dat zijn toch ook paarden.. en juist deze rassen hebben meer problemen met zweten in hun dikke vacht.

mijn haflinger is de afgelopen 4 winters ook geschoren, en dat is me best goed bevallen.. als je het in november doet voor de eerste keer, hoef je vaak maar 1 keertje te scheren en komen ze weer mooi door de zomervacht in de lente.
Ik wil deze winter wel echt gaan proberen om niet te scheren, ook omdat ze naar een buitenbox gaat, daarom ga ik op tijd met dekens beginnen. maar als het echt niet gaat (dus als ik langer dan 2 uur moet gaan wachten tot ze droog is) wordt ze wel weer geschoren.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:40

Ik heb vorig jaar ook na lang wikken en wegen Marco laten scheren. Hij had het zo warm onder die vacht dat hij na een stapritje nog drie uur zeiknat op stal moest staan, en met intensief dressuurrijden was hij al helemaal sloom. Het verschil was dan ook duidelijk te zien.
Hij werd er wel wat lelijker op ( Knipoog ), maar jeetje wat had hij ineens energie (je weet niet hoe fijn dat is met rijden), plus hij werd niet meer nat van het zweet. Zeker weten dat hij dit jaar weer geschoren wordt Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:13

Ik scheer mijn merrie ook ieder jaar
Omdat het gewoon zo lang duurt voordat ze droog is.
Ik vind het makkelijk omdat je niet uren met die dekens hoeft lopen te leuren omdat je paard zweet.
Maar nadeel is dat je je paard zeer goed moet inpakken tegen de kou *LOL*

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:50

Jantine2 schreef:
Natte vacht????Als paardlief in de regen staat en er voldoende vet in de haren aanwezig is, zal het paard niet nat worden.

Misschien even uitleg: zweet komt vanuit de huid omhoog en regen valt op de haren die de huid afdekken Bloos! en door het huidvet dringt het regenwater niet de huid in.

Mijn Fjordje wordt ook geschoren dit jaar, vorig jaar was ze weer Teddybeer ook met deken, en wordt na het werk de komende uren niet meer droog, en tevens kost het enorm veel energie met zo'n dikke winterjas te sporten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:45

Sommige mensen hier laten het overkomen als of je alleen een wedstrijd paard mag scheren, ik heb een recreatie pony en ik scheer haar, waarom: als ik een (recreatie) rondje doe, dan is ze na 10 minuten draven al flink nat, doe ik een galopje over het strand dan druipt ze van haar oren tot het puntje van haar staart, opzich niet zo'n punt als ze binnen een uurtje droog is, maar als ik 's morgens heb gereden en ze is s'avonds nog niet voor 100% droog, vind ik dat iets te lang duren en zweten heeft weinig met conditie te maken, mijn pony (NRPS) word s'winters gewoon een teddy beer.
Laatst bijgewerkt door Letizia op 15-09-04 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:46

Ik heb mijn recreatiemerrie ook geschoren. Ik rij geen wedstrijden maar rij iedere dag toch minstens 1 uur flink door...Lips are sealed

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:15

Cassidy schreef:
Ik heb mijn recreatiemerrie ook geschoren. Ik rij geen wedstrijden maar rij iedere dag toch minstens 1 uur flink door...Lips are sealed

ach sommige mensen hebben een beetje beperkt beeld van de werkelijkheid Knipoog

ik kijk het aan, als ik het red met dekens dan ga ik daar natuurlijk voor, maar anders scheer ik hem Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:21

Nog even wat extra.
Idd, zweten heeft weinig met conditie te maken. Mijn pony heeft een goede conditie normaal, maar is gewoon wat drukker. Ik rijd trouwens ook geen wedstrijden.

Ik weet iemand, die echt principeel tegen scheren is, zelfs dit jaar de overstap heeft gemaakt. Die heeft ook een Fjord. En als hij op donderdagavond reed, stond de pony de volgende dag nog nat van het zweet. Doordat het allemaal in de vacht bleef zitten.

Wat ik trouwens met mijn pony had toen ik nog niet schoor, dat het zweet ervoor zorgde dat zijn vacht keihard werd, dus moest hem elke keer wassen, want anders ging het schuren als er een zadel of wat op moest.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:40

Waterkippie schreef:
nog erger ik heb een koudbloed Knipoog
maar werken moet ie wel Knipoog
en dan niet 2 keer per week een half uurtje Nagelbijten / Gniffelen

Mander is ook een koudbloed (Haflinger) en staat nu (nog) zonder deken. Hij zweet zich nu al het rambam en ook ik train meer dan 2x per week een halfuurtje Haha!

Ik ga proberen om het scheren uit te stellen tot half oktober en dan pas een deken op. Dan zal ik hem in de winter nog een keer moeten scheren, maar dat neem ik maar voor lief. Zoals ook al hier eerder gezegd, voor je paard is het ook niet super lang nat op stal te staan.

Gister en vandaag toevallig overdag gereden en ja, paard zeiknat. Dan kan ik hem dus niet meer op de wei zetten zonder deken, dat vind ik niet verantwoordelijk. Dus zweetdeken op en naar stal. Tegen de tijd dat ie droog is is het tijd om de andere paarden naar binnen te halen, dus blijft hij op stal.

maw Als hij geschoren is, is ie sneller droog en kan ie dus weer de wei op.
Kortom, ik zou je pony scheren, zeker als je fanatiek aan het trainen bent zoals je zelf schrijft.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:38

Jantine2 schreef:

Dan werk jij wel heel apart in de winter, dat de zweet dus van boven komt en zo van de vacht afrolt Verward

Persoonlijk zou ik liever niet scheren en geen dekens om doen. Maar aan de andere kant, als ik Pablo in de winter ook een uur lang flink aan het werk wil zetten zal ik wel moeten. En flink werk betekend in ons geval tot hij drijf nat van de zweet is, en bij mijn weten komt dat toch nog steeds vanuit het paard (en niet uit de hemel). Pablo heeft op zich een redelijke korte vacht, maar heel dik en ligt vrij plat. Met als gevolg dat ik na een uur stappen en diverse zweetdekens verder hem nog niet droog krijg. Alle leuke natuurlijke verhalen ten spijt, maar een paard nat wegzetten op stal is zeker niet gezond. En ik denk ook dat je het per paard moet bekijken. Als het bijvoorbeeld echt koud is in de winter heeft mijn paard het vreselijk koud. Zelfs zo erg dat hij er dagen lang stijf van kan zijn. Je moet het met jezelf vergelijken, als jij nat in de kou op stal gaat staan en je wordt dan heel koud, dan ga je verkrampt staan. Dat doet Pablo dus ook, met als gevolg dat door die verkramping hij dagen spierpijn heeft. Nou, dan maar niet natuurlijk en voor zijn eigen bestwil gaan er gewoon dekens op. En mocht ik het niet redden zonder scheren, dan gaat er gewoon een scheermachine op. Je moet je toch niet voorstellen dat ik na een uur flinke les hem drijfnat op de trailer moet zetten om een uur naar huis te rijden!!

Iedereen mag gewoon doen wat hij/zij het beste vindt voor zijn/haar paard. Voor mijn paard geld lekker inpakken!

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:39

chamayalover schreef:
voordelen:
-ziet er vaak mooier uit
- pony word minder gauw nat en vat dus ook minder snel kou

nadelen
- als je eenmaal een keer geschoren hebt dan zal je het elk jaar moeten doen.
- uitrijdekentje, staldeken enz.

Scheren is de gemakzucht van de ruiter. De meeste fouten die worden begaan na het scheren is ff je paardje losgooien zonder deken. Als je niet wil dat ze een dikke vacht krijgen moet je ze gewoon wat sneller onder een deken zetten dat scheelt al een heleboel. Het is ook altijd beter als ze wat nat zijn na het rijden om er een zweet deken op te gooien. Of ze nu geschoren zijn of niet dat maakt niet uit.
Als je paard is geschoren krijgen ze bijna geen kans om te zweten omdat de wind langs de huid gaat. Verward
Laatst bijgewerkt door Owens_hartje op 22-10-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:43

Pfff, ik blijf het ook lastig beslissen vinden. De afgelopen twee jaar schoor ik Pjelks onderkant (strengenpatroon) en dat beviel supergoed . Hij werd vrijwel niet meer nat met het rijden en als hij het wel werd, dan was hij met een kwartiertje droog.
Bovendien had ik door het scheren van het patroon nog wel gewoon rug en benen behaard gelaten zodat hij zich op buitenritjes en in de paddock ook nog zelf warm houden kon. Geen gedoe met uitrijdekens dus maar alleen daar haar weg waar hij het missen kon.
Toen stond hij op stal met heel de winter een 300 grams dek op en dat ging prima.

Nu staat hij echter in de open stal met uitloop en weet ik het ff niet meer. Ik heb hem tot nu toe alleen een deken op gedaan als het rond het vriespunt was maar toch heeft hij al weer veel haar. Ik ben telkens een uur bezig met uitstappen na de les en dan kan ie nog een uur een zweeetdeken op. Mijn les duurt tot half 10 s`avonds dus kan je wel nagaan dat ik hier niet echt gelukkig mee ben Scheve mond .
Bovendien is rijden ook niet leuk met al dat haar want Pjelk is na een halfuur echt op.

Ik denk er nu over alleen de onderkant van zijn hals en borst te scheren. Dan scheer ik minimaal en kan hij toch zijn warmte kwijt.
Een dek kan hem warm houden.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:14

Hey,

Scheren is héél makkelijk in het gebruik voor paard & ruiter.

Jullie zitten allemaal te zeuren over het meer natuurlijker doen (dus ook de vacht eraan laten). De mens rijdt, dit is onnatuurlijk, het paard draagt daar het gevolg van dus kan sneller kou vatten als hij nat, bezweet in de stal gaat met die wintervacht.

Dus je gaat eerst iets onnatuurlijk doen om vervolgens het met het natuurlijke te proberen oplossen (& de natuurlijke infecties, ziektekiemen die dus nu makkelijker aan je paardje aankunnen komen).

Dus de mens moet weeral z'n eigen 'fouten' eens oplossen, en het beste is je paard scheren als je hem echt steeds in het zweet werkt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:41

Buddy behoud zijn vachtje voorlopig nog lekker,
hij heeft nog een vrij dunne vacht Lachen
en niet eens een deken om dus me is happy Lachen

onze shet daarintegen gaat er dinsdag wel aan Knipoog

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:41

ik ben een voorstander van het scheren.

bekijk het eens van de gezondheid kant.

als ik mn paard niet zou scheren, zou hij steeds ziek zijn, gister een intensieve les gehad, om half 10 terug, als ik hem niet geschoren had, had hij de hele nacht nat onder zn deken gestaan, nu is hij onder de zweetdeken na een kwartiertje droog, en hup de gewone deken op.

het is misschien wel niet natuurlijk, je haalt haren van een paard af, ja ok? maar is het dan wel natuurlijk dat we op een paard rijden?
we hebben allemaal het beste met ons paard voor, en vind het een goede keus, dat als je intensief rijd, een paard te scheren, zodat hij niet ziek word

zo ik heb mn zegje gedaan Tong uitsteken