voordelen :
-makkelijker schoon te houden ivm concoursen bijvoorbeeld
-minder zweten, dus minder lang nat , wat voor elk paard, ongeacht het ras, beter is id winter. sommige mensen denken dat hun paard een watje is, en leggen dan 4 dekens op
. als het echt koud word, leg ik een zomerdeken/tussendeken, met daaroverheen een schapenwollen deken uit oma's tijd, en daaroverheen een winterdeken . daarmee hebben ze het echt never nooit niet koud,ook niet op de wei !-nog een voordeel is dat het paard zich veel beter voelt zonder die dikke vacht , als je echt intensief rijd, is zo'n vacht veels te warm en zwaar!
nadelen
- dekens
en das mijn enigste nadeel, want kou vatten doen ze zelden als je gewoon een uitrijdekentje gebruikt
iemand zei dat je dan niet met zweep kon rijden??
onzin, ik heb gewoon twee dunne fleece dekentjes, fleece is heel warm, maar wel licht en dun, dus een zweepje voelen ze er wel doorheen
dus ik ben voor scheren, paard voelt zich veel beterder, is makkelijker schoon te houden, en hoeft niet in een wollen trui hard te gaan lopen .

dat zijn toch ook paarden.. en juist deze rassen hebben meer problemen met zweten in hun dikke vacht.

en door het huidvet dringt het regenwater niet de huid in.