NAV "schone brok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:26

Van Soja en Lijnzaad-olie gaat Missy aan de dunne, Zonnebloem- en Mais-olie gaat goed.
Maisolie kan ik niet in grotere flessen vinden dan 1 ltr en die is idd een stuk duurder dan de Zonnebloem-olie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:22

Had ik net een heel verhaal over de lucerne test geschreven, is het verhaal verdwenen !

Hier de kortere versie.

In de lucerne van Vorgo ( =Alfa Bio ) zit geen melasse. Deze lucerne is niet gehakseld. En bevat het minste RC van de geteste lucernes ( test gedaan in 1999, dus al wel oud ). En heeft daardoor wel een hoger energieaandeel als b.v. Hartog ( 623 VEp. Hartog 550 VEP).

Verder in het ruwe eiwit gehalte in de Hartog lucerne het laagst (86 Vrep ) , in die van Vorgo het hoogst ( 136 Vrep ).
En de verhouding calcium - fosfor is bij Hertog het minst slecht.

Advies was verder om lucerne te voeren samen met zemelen, ivm fosforgehalte en zinkgehalte in zemelen.

Dit was het zo ongeveer.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:28

Over het gebruik van olie.
Als je olie bijvoert als alternatieve energiebron maakt het volgens mij niet uit welke olie je voert, als tie maar plantaardig is.

Voer je om de omega 3 en omega 6 , dan maakt het wel uit. De ene olie bevat omega 3 de andere omega 6.

Tarwekiemolie bevat veel vitamine E ( maiskiemolie ook ?). Dat is handig want als je olie voert wordt aangeraden om vit E en selenium bij te voeren ( als je meer onverzadigde vetzuren ( = olie ) voert moet je ook extra anti-oxidanten voeren ). Alleen kost tarwekiemolie behoorlijk duur, en is een suppl. waarschijnlijk goedkoper.

Voer je olie voor de darmen dan is lijnzaadolie of lijnzaad zelf het beste. Maar ook zonnebloemolie schijnt een laagje in de darmen ( =goed ) te leggen.

Sugarmiss, wel eens slaolie geprobeerd ? Of is dat hetzlefde als zonnebloemolie Verward

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:06

Nee nog nooit geprobeerd en dat wilde ik maar niet doen ook gezien Missy's gevoelige darmen Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:37

Pride (sunflowers Pride ) krijgt gewoon heel toepasselijk zonnebloemolie Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:41

de hartog balance structuur musli bevat trouwens volgens de analyse ook geen BHA, BHT of ethoxyquine

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:12

Is er ook een site over die Vorgo Luzerne? Of weet iemand de dealers in ZH?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:23

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:43

jeetje wat een enge verhalen zeg landbouwbestrijdingsgif, middelen voor fotoontwikkeling brr Misselijk Dat dit zomaar kan en mag. Dieren mogen het wel eten mensen niet. Ik ben nu zeker benieuwd naar een goed merk voer.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:15

Maris schreef:
Sugarmiss, wel eens slaolie geprobeerd ? Of is dat hetzlefde als zonnebloemolie Verward

Groetjes,

Maris
Slaolie bestaat volgens mij gewoon uit sojaolie.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:26

Francis schreef:
Ik wil geen brok meer voeren omdat er in brokken veel balaststoffen zitten. Dit zijn stoffen die nodig zijn om een brok te kunnen vormen, maar waar het dier niets aan heeft. Deze stoffen worden dus niet verteerd, maar gaan wel het lichaam door. Dit is slecht voor de darmen en nieren, en je hebt automatisch meer mest, doordat er meer onverteerd materiaal over blijft.

Wat een fabrikant aan ballaststoffen toevoegt verschilt nogal per merk.
Ik heb daar Pavo/Equiral en tijdje terug al over gemaild.
In Equiralbrok zitten absoluut geen restproducten verwerkt en in Pavo wel, maar alleen zemelen en havermout. Dus geen schroot bijvoorbeeld.

En brok wordt ook vaak met melasse geperst. Dat bindt nl ook.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:27

elibeest schreef:
En weet iemand hoe het zit met de E nummers in de Equiral Stud en de Pavo Sportmengeling?

Die vraag staat uit bij de fabrikant. Ik heb wel een leesbevestiging van vandaag, maar nog geen antwoord...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:30

Djilan schreef:
Die vraag staat uit bij de fabrikant. Ik heb wel een leesbevestiging van vandaag, maar nog geen antwoord...

Nou hou me op de hoogte zou ik zeggen
Ik wacht met spanning af...

Weet ook iemand of er een site is van de leverancier van die luzerne van Vorgo? Of waar ik dat kan krijgen? Verward
Heb al op internet gezocht maar daar ben ik nog niet wijzer van geworden... Frusty

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:09

Hoi,

Ik weet dus niet of Vorgo nog steeds bestaat hoor. Want die lucerne test was dus uit 1999 ! Misschien als je bij Alfa Bio zoekt op het internet ??

En Francis, weet jij toevallig hoeveel suikers en zetmeel er in Marstall Type E zitten ? Ben ik namelijk vergeten te vragen in mijn mailtje aan marstall. Zij gebruiken mais en gerst als granen, zijn net weer de granen die het meeste zetmeel bevatten.
Trouwens ze zeggen dat de granen 50% onsloten zijn. Houdt dat dan in dat de andere 50 % niet bewerkt is, of dat er voor 50% aan granen in de muesli zit Verward

Groetjes,

Maris

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:12

Hoi Maris,

Zal zeker even zoeken op Alfa Bio.

Wat ik op de site van Marstall begreep zou ik zeggen dat alle granen die er inzitten voor de helft ontsloten zijn.. dus zeg maar meer of minder "gestoomt" (zal ik t maar even noemen...)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:13

Gerrie schreef:
http://www.labjes.be/antioxydanten.html

deze gaat over de E324
kon em in mijn boek niet vinden.., blijkt ook niet geschikt voor menselijke consumptie

h

Hoi,

Klopt dat je deze anti-oxidant niet meer kan vinden. Hij is namelijk verboden voor MENSELIJKE consumptie. En in veel landen ook voor dieren. In Nederland mag E-324 echter nog wel in diervoeding worden gebruikt !!!
En ik heb dus jaren op een manege gestaan waar ze biks ( nog steeds ) voeren met E-324 erin ! Huilen
Inmiddels heeft mijn paard last van diverse allergieen,en dan ga je je toch afvragen of die biks daar een rol in heeft gespeeld !

Groetjes,

Maris

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:17

Staan die gevaarlijke E-nummers altijd op de verpakking of moet je er echt de fabrikant om vragen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:24

Ik weet niet of fabrikanten verplicht zijn deze E-nummers op de zak te vermelden. Sinds ik erop let, zie je ze bij veel merken wel op de zak vermeld staan ( b.v. Havens, Pavo, Cavalor ). Maar misschien mogen ze ook alleen vermelden dat ze chemische anti-oxidanten hebben gebruikt !?

En daarbij geven die voerfabrikanten zeer waarschijnlijk echt niet toe dat deze E-nummers nou niet zo gezond zijn voor je paard !

Groetjes,

Maris
Laatst bijgewerkt door Maris op 15-09-04 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:25

Ze staan helaas niet altijd op de verpakking heb ik gemerkt. Op de website ook niet bij iedereen. Dan moet je het dus gaan vragen.
Ik heb nu 13 fabrikanten benaderd met de vraag naar gebruikte anti-oxidanten. Ook bij de fabrikanten waar het wel op de site staat.
Van 6 heb ik nu een reactie gekregen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:29

Djilan schreef:
Ze staan helaas niet altijd op de verpakking heb ik gemerkt. Op de website ook niet bij iedereen. Dan moet je het dus gaan vragen.
Ik heb nu 13 fabrikanten benaderd met de vraag naar gebruikte anti-oxidanten. Ook bij de fabrikanten waar het wel op de site staat.
Van 6 heb ik nu een reactie gekregen.

He, een lijstje van voermerken en wel of geen E-nummers zou niet gek zijn !!

Ik weet het van de volgende merken

* Havens voer bevat vaak wel E-320 en E-321
* Cavalor voer bevat vaak E-324
* Garvo muesli's bevatten een klein deel BHT
* Tenminste 1 muesli van Equisanum bevat E-320 ( wel heel weinig )

Maar als je het zeker wilt weten mbt een bepaalde biks/muesli moet je het natuurlijk navragen bij de fabrikant.

Groetjes,

Maris

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:35

Mijn lijst bestaat uit:
vCooten
Marstall
Havens
Hartog
Pavo/Equiral
Equisanum
Hippostar
Subli
Dodson&Horrel
St Hippolyt
Fyto Horsecare
Cavalor
D'hoogh (België)

Maar een paar zijn idd al bekend. Als totaaloverzicht is het echterw el prettig.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:38

dus als ik t goed begrijp is dit de lijst van leveranciers wiens producten vrij zijn van BHA, BHT en Ethoxyquine?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:45

van deze levernaciers heeft ze het gevraagd en wacht ze nu op antwoord

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:46

van hartog is de balance, concept en lucerne vrij van BHA, BHT en ethoxiguine
de andere producten bevatten wel 1 of meerdere van deze stoffen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:50

draumpje schreef:
van deze levernaciers heeft ze het gevraagd en wacht ze nu op antwoord

Precies. En van 6 heb ik dus antwoord.