Deze pony te dik ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:46

Dan zou je de veulenbrokken achterwege kunnen laten, maar ik denk dat het probleem in het kuilgras zit.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 21:47

de dierenarts meot weer komen voor de laatste enting, ik bel wel of hij wat eerder kan komen. en de heofsmid kotm als het goed is volgende week. bel wel even of die snel kan komen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:52

Wel goed van je dat je actie onderneemt, er zijn zat mensen die het zich geeneens afvragen of hun pony te dik is. OK dan!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 21:58

bel morgenochtend de smid kijken of hij morgenavond wil komen dat zou top zijn

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:03

Van kuilgras kan je paard snel dik worden, meen ik ergens te hebben gelezen.

Hij lijkt wel heel erg overbouwd, maar op de onderste foto's is dat niet? Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:09

Hij staat er op de foto's bij alsof hij ontzettend hoefbevangen is... staat hij vaak zo? Ik zou wel even opletten als ik jou was.
En pas op met de veulenbrok, daar zit heel erg veel eiwit in.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:14

jeetje zeg wat staat die eng, hoe loopt hij??
het kijkt echt of die hoef bevangen is zo!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:15

Missouri schreef:
Hij staat er op de foto's bij alsof hij ontzettend hoefbevangen is... staat hij vaak zo? Ik zou wel even opletten als ik jou was.
En pas op met de veulenbrok, daar zit heel erg veel eiwit in.

Kan een veulen wel hoefbevangen raken??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:15

veulenz zijn meestal wel over bouwd dat trekt wel recht al ze zijn uitgegroeid de verhoudingen kloppen nu gewoon nog niet maar da's niet zo erg dat hij iets dik is geeft ook niet maar teveel gewicht is niet goed voor de groei en ontwikkeling van zijn botten en spieren.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:16

Mijn veulen had dit ook, maar schijn bedriegt. Dat hij zo sloom is kan ook komen door het rare weer van de laatste tijd, want mijn shet is al bezig met zijn wintervacht en staat zich rot te zweten nu en is ook sloom. Ook kan het komen doordat hij weer een groeispurt krijgt. En veulentjes hebben nouw eenmaal een veulenbuik Knipoog
Wel goed dat je de da er even naar laat kijken, want via de comp kunnen wij natuurlijk best moeilijk oordelen. Succes!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:16

Goed dat je actie onderneemt, de smid kan kijken naar de stand van de benen en de DA naar zijn gewicht. Dan moet het goedkomen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:28

youngster schreef:
Kan een veulen wel hoefbevangen raken??

het kan wel denk ik en deze houding heeft er ook wel iets van weg maar omdat hij nog zo groeit blijft dat gokken. Te zwaar zijn is voor een veulen in de groei even zo goed niet gezond.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:29

Laat even weten wat de smid en DA er van vonden!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:29

Hij staat niet vaak zo, als hij loopt loopt hij wel tja hoe meot ik het zeggen, sjokkent, maar dat heeft hij altijd al gedaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:30

Riant schreef:
het kan wel denk ik en deze houding heeft er ook wel iets van weg maar omdat hij nog zo groeit blijft dat gokken. Te zwaar zijn is voor een veulen in de groei even zo goed niet gezond.

Mijn dierenarts zei namelijk van niet. Omdat we dat bij die van mij ook eerst dachten, maar het bleek later een hoefzweer..beestje had zich keihard gehouden Lovers
Een veulen kan niet of nauwelijk hoefbevangen raken, omdat ze nog erg groeien volgens hem, maar ik weet dus niet of dit ook voor een shet geld.
Ik moet zeggen dat ik het dus ook wel op hoefbevangheid vond lijken..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:33

eerst even de smid bellen, of die kijkje wil nemen kan die gelijk even bijvijlen.

En als hij het neit vertrouwt vraag ik of de da wat eerder kan komen, dan over 2 weekjes met de enting

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:35

De hoefsmid moet ook kunnen zien of hij bevangen is, voor die diagnose heb je de dierenarts niet nodig, hoogtens voor pijnstillers..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:10

Ik denk dat het bij veulens inderdad niet heel snel gebeurd. Maar het zou wel kunnen dat de stand van de beentjes met het gewicht te maken heeft.
Juist omdat ze zo groeien worden ze ook niet erg snel te dik voor de groei hebben ze wel energie nodig. Een veulen buikje is ook niet echt en ramp maar als je de leeftijd er niet had bij gezet dan had ik niet meteen gezien dat hij pas 6 maanden is. Ik vind hem er best fors uitzien.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:39

valt echt reuze mee hoor

Jannekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:51

Mja, het deed mij ook erg denken aan bevangenheid, maar omdat je zei dat-ie op een schraal weiland stond.... Hoewel er in kuilgras ook best veel eiwitten zitten ja. Zéker niet te veel voeren, want dat maakt idd erg dik, kuilgras.
Kun je die 2 pony's niet apart kuil voeren? Dat ze even gescheiden staan bij t voeren?

Ennuh, dat-ie "sjokt" klinkt ook niet erg goed he..... Wat versta je onder sjokken? Heel voorzichtig lopen? ("op eieren"?) of meer onverschillig?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:20

Laat je even weten wat hoefsmid en DA hebben gezegd? Want ik vond hem op de foto's ook bevangen lijken, en dan nog ik combinatie met het sloom zijn...

Ik hoop voor je dat hij niet bevangen is, goed dat je er naar laat kijken!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:50

ik heb het zelfde gehad met mijn pony, ook shetje en ze bleef zo'n gekke ronde buik houden. Shetjes horen een beetje "bollig"te zijn, maar bij mijn jongste , als je er dan voor stond was het ECHT bol, (zo uitstekend) Nu is ze 2 jaar en 3 maanden en heeft ze het "normale "shetland figuur. Een mooi buikje, maar niet zo'n gekke ronde pens! Haha! Komt dus helemaal goed! OK dan!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 15:18

de smid komt morgen middaqg:)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:31

persoonlijk vind ik dat tie iets aan de dikke kant lijkt(vacht bedriegt ook wat) als je door de vacht de ribben niet kunt voelen is hij dus te dik!

hij ziet er (nog)niet baggervet uit , maar hou t wel in de gaten , en voor de winter een paar kilos meer geeft niet en daarbij zit hij in de groei
maar veel te zwaar is zeker ook niet goed , meestal doen shetten t ook beter op hooi dan op kuil , is dit een optie ? om over te stappen dus

veel mensen denken dat een shet dik hoort te zijn maar dat is niet zo
ze hebben wel een andere bouw als bv welsh en daardoor wel al een buikjes vorm , als de smid toch komt laat hem dan direct ff checken op hoefbevangenheid en zweertje in de hoef (zool)

een paardje hoeft trouwens niet te dik te zijn om bevangen te zijn !
vaak zie je dit wel samen maar dit hoeft dus niet
en ze kunnen ook over een langere termijn door te veel eiwitten
bevangen raken (hoeft dus niet accuut te zijn)

hoop dat t niks is en dat je m enigzins aan de slanke kant kunt houden

ps dat over bouwde komt wel goed dat is de leeftijd
maar op de foto staat hij inder daad "raar" als zijnde dat hij probeert
iets te ontlasten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 16:43

ik ko net bij hem vandaan. en ik weet echt zeker dath ij niet gevange is. meneer draafde naar me naar de bak. ook heb ik gebobeeerd om onder zijn vacht te komen, maa rdan voel je wel degelijk zijn ribbetjes ? die vacht bedekte gewoon heel hijn ahnd !