Pony aan huis, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:15

Je zou eens kunnen kijken of er iemand in de buurt woont waarvan je een weide kunt huren. Wij hebben onze paarden ook in de achtertuin staan, maar wij hebben alleen een stal, dus geen paddock oid.
In de winter, als ze op stal staan, nemen wij ze iedere dag mee naar buiten. De wei is dan ongeveer een kwartiertje lopen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:55

Of probeer iemand te vinden die een klein shetje heeft en die voor een zacht prijsje (of gratis) bij jullie wil stallen. Heeft jouw pony toch gezelschap zonder dat je gelijk de verantwoording en kosten van 2 pony's voor je kiezen krijgt.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 18:00

Een weitje hebben we inmiddels gevonden om af te huren.
Enne een shetje kost idd geld!

De uitrij mogelijkheden zijn echt gigantisch hier.
5 minuten van mijn huis ligt de kanaaldijk, daar sluit een heel natuur / landbouwgebied en een klein bos (met crosspaadjes Haha!) op aan.

Ik woon net aan de belgische grens (heb de maas in mijn tuin.)
Als ik ong. 5 minuten stap kom ik bij het veerpontje.
Als de pony daar overheen wil kan je in belgie wel een paar uurtjes door het veld / bos / weide rijden.

Voor de rest ligt er een kwartiertje stappen een buitenbak die van kenissen is en ik dus kan gebruiken.

Op het moment ben ik aan het denken over een Fell pony (of een haf).
Lijkt die jullie geschikt als recreatie pony?
Hij moet een beetje dressuur / springen kunnen, iets pittiger zijn en natuurlijk verkeersmak. Naast het natuur / landbouwgebied ligt een weg die niet voor auto's maar voor menners, fietsers en wandelaars is, en hier in het dorp wonen 3 mensen die menlessen geven dus dat lijkt me ook erg leuk om dat te doen.

Kortom het is gewoon heerlijk wonen hier voor een paardengek met een leuke pony Haha!
Bedankt voor jullie adviesen, en als jullie toevallig iemand tegenkomen op bokt met een fell pony zouden jullie dat even willen laten weten?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:09

ik heb zelf naast mijn 2 paarden een shet van 25 staan, die staat bij de 2 grote en daarnaast heb ik nog 2 minipaardjes 2 hengsten1 van 5 en 1 van 1 ze zijn volle broers en ze eten met zn 2en wat de 25jaar oude shet in zn eentje eet en drinken doen ze al helemaal niet

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:29

hafligers zijn hartstikke sociaal
want ik heb zelf een haflinger op een manege staan en die zou niet zonder haar maatje joke kunnen is ook een haflinger en die is van marloes die zijn verlieft op elkaar staan de hele dag te kroelen met elkaar als het aan hun ligt

en wat ik al zij haflingers zijn ook hartstikke sociaal het is niet zo dat hun zonder maatje door het leven kunnen Knipoog

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 16:57

Ja, ik weet hoe sociaal haflingers zijn want ik rijd er nu al 2 jaar een.
Natuurlijk ga ik kijken voor een maatje ik laat hem / haar niet helemaal alleen staan. Desnoods zet ik hem op het land bij de boer, daar zijn ook nog paarden.
Zijn er mssn nog mensen die een ander gezelschapsdier hebben??

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:22

Ik denk dat je best wel een ander dier erbij kan zetten, hoor. Voor het paard zal het wennen zijn in het begin maar dat is het inde kudde ook. Maar dat idee van iemand die een shet heeft bij je laten stallen vind ik nog de beste!

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 23:06

Ja, dat kan ook idd. Maar dan moet je wel een betrouwbaar iemand nemen. Ik vind het niet zo'n fijn ID dat als ik van school terugkom er steeds iemand bij ons in de tuin is. Bovendien wonen we best afgelegen.
Maar het is te proberen, eerst de paddock aan een grondige opknapbeurt onderwerpen Tong uitsteken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:37

Het zou geen probleem hoeven te zijn. Al zie ik paarden liever met wat soortgenoten dagelijks op de weide maar dat is in deze tijd nou eenmaal niet meer zo makkelijk te regelen. Ik denk dat het dus wel zou kunnen.

Ik heb ze ook altijd aan huis gehad, maar ik ben nu dus aan het twijfelen of ik haar deze winter op pension ga zetten, voor haar dat ze wat meer soortgenoten heeft dus wat socialer wordt (ze is nu namelijk verwend Tong uitsteken) De shet bij ons vind haar namelijk niet zo aardig dus staat ze de hele dag alleen. En voor mezelf lijkthet ook gezelliger zo'n pensionstal. S'zomers haal ik haar dan weer naar huis zodat ze de hele dag op de weide kan als dat daar niet zou kunnen. Maar denk daar dus ook eens aan, op denk duur wordt het saai in je uppie thuis, voor je paard én voor jezelf.

xito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:23

Hoi ik hoor allemaal dingen over eeen shetje erbij maar vergeet niet als je dan gaat rijden heb je ook kans dat de shet gek word want ze gaan heel erg hangen aan elkaar en als je hem elke keer mee op sleep touw moet nemen werkt ook niet echt.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:39

ik zie inderdaad ook dat er steeds over een shet erbij wordt gesproken, maar een shet heeft net zoveel beweging en aandacht nodig als een ander paardje!! Want voor een gemiddeld paard word het hier door de meesten wel erg gevonden als hij de hele dag op een stukje van 15 bij nog iets te staan en voor een shet blijkbaar niet.. sorry hoor, kan er bij mij niet in..
ik zou op zoek gaan naar een paardje dat goed alleen kan staan.. als je merkt dat je paardje wat vereenzaamt zeg maar, dan er een schaap of iets dergelijks bijzetten..
en wat voor ras? ik zou kijken bij verschillende paardjes van de juiste grootte en dan bekijken welke het best bij je past..
Het ras zegt wel iets over de mogelijkheden, maar de dingen die jij wilt doen is ongeveer elk ras wel geschikt voor. en de karakters van de paarden binnen 1 ras kunnen ook gigantisch uiteen lopen.
Ik heb zelf een haf waar ik ongeveer dezelfde dingen mee doe als jou. ideaal paardje hoor! Maar koop alsjeblieft nooit het eerste beste paardje dat je tegenkomt omdat je eindelijk een eigen paardje kan kopen!! wees kritisch!! vooral over hoe het karakter moet zijn!

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 20:19

Dat is juist het punt wat mieke noemt.
Ik heb geen tijd om ook nog een shetje erbij te rijden en verzorgen.
Ik vind het ook niet eerlijk om zo'n beestje de hele dag te laten staan.
Ik zou een verzorgstertje kunnen zoeken, mssn mijn lieve (ahum!) buurmeisje die mij pas nog vertelde dat mijn verzorghaffie ziek is omdat hij 'ff stond te suffen op het veld Tong uitsteken

Ik heb dit weekend kennis gemaakt met een voor mij nieuw ras: de welsh cob. Hele leuke paardjes ook erg veelzijdig.

Het duurt nog wel 'ff voordat alles in orde is maar de gezelschapskwestie is wel un probleem denk ik.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:38

Leuk hoor, je pony aan huis!
Waarom geen mini shet als gezelschap? Wat zijn de nadelen ervan t.o.v een schaap ofzo? ik zou dan eerder een shetje kiezen (wel een goed opgevoede shet Tong uitsteken )

Sorry lees net pas je bovenstaande reactie! Het beweging geven is dus een nadeel, al zie ik zat shetten staan die er alleen staan om het gras kort te houden, alleen jammer dus dat ze veel in een paddock moeten staan... tsjah.. denk dat een geit og schaap daar ook niet blij van wordt...

Als het je niet uitmaakt welk ras je zoekt, dan zou ik eerder voor de haflinger gaan, gezien de welshcob en fellpony 2 / 3 keer zo duur zijn Tong uitsteken

veel succes!

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:51

Ja daar geef ik je gelijk in, maar een schaap zal het minder erg vinden als een shet. Het zijn toch dieren die het niet nodig hebben om elke dag een uurtje beweging te hebben in de vorm van springen dressuur of buitenrijden Haha!. We hebben een tijd terug 2 schapen gehad en die hadden het hier prima naar hun zin. De prijzen van de Fell en welsh vallen me eigenlijk mee. Heb rondgevraagd maar je moet toch de juiste tegenkomen. Ik heb mijn ouders al verteld dat ze niet te erg moeten gaan bezuinigen bij de aankoop, want goedkoop kan ook duurkoop worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:21

schaapen zijn ook kuddedieren..vreeten de straat van je pony op , stinken en maken enorm lawaai, niet leuk voor de buuren dus...

imo kan een pony best alleen staan.. Mexx staat nu ook (tijdelijk) alleen en dat gaat echt heel goed.. hij is rustig en vermaakt zich prima...

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:17

Dat denk ik ook. Ik zou een pony zoeken die alleen kan staan.. blijkt die er later toch problemen mee te hebben, dan misschien iemand zoeken die zijn of haar pony erbij wil zetten.. scheelt je meteen in de kosten. Lachen