nadeel en voordeel hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:48

Citaat:
Nou ik vind die zite ook een beetje overdreven, maar denk wel dat er mensen zijn die er wat mee zouden kunnen doen. Ik hou het gewoon op het normale en niet dat vage als natuurlijk beslaan en dikke wintervacht kweken!

natuurlijk beslaan????? Misschien moet je die site toch nog maar eens goed doorlezen

ik heb mijn paard mét beenafwijking (toontredend) nu 4 maanden zonder ijzers staan, ik vijl zelf de rafels eraf en de smid komt om de 2 maanden.
Voor vóór heb ik nu hoefschoenen die Morrie alleen om hoeft als ie voor de wagen loopt, onder het zadel heeft ie ze niet nodig.

Ik ben erg blij dat ik van de afgetrapte ijzers af ben en van de kapotte hoefballen.

En als ik vind dat de hoeven te hard slijten, rid ik toch gewoon een poosje niet, dat vind ik geen enkel probleem als het in het belang van mijn paard is.

Dekens doe ik overigens niet aan wegens een nogal hoog sloopgehalte van de groep waarin hij staat en omdat ik vind dat een koudbloed geen dekens nodig heeft.

Wedstrijden doe ik overigens niet aan, dat vind ik geen meerwaarde hebben voor de kwaliteit van leven van mijn paard en ook niet voor mezelf Haha!

Ik doe wel aan boerendagen en activiteiten als boomslepen, ploegen, ringsteken e.d. omdat mijn paard dat erg leuk vindt en ik dus ook!

Zo kan je met verschillende doelen een paard hebben, ik krijg weer altijd een minderwaardig gevoel als ik wedstrijdruiters hoor praten.....

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:11

Pmarena heeft de nadelen al opgenoemd, en die zijn er genoeg.
Hoefijzers zijn eigenlijk een noodzakelijk kwaad, in veel gevallen nodig, maar het is en blijft slecht voor de hoeven. Als het niet echt nodig is zou ik dus niet beslaan, tijdens een buitenrit kun je ook veel op zachte ondergrond rijden. Ik heb een tijd terug hoefschoenen aangeschaft, bij Smit uit Rijssen. Lachen www.smit-rijssen.nl

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:20

Ook ik ben het eens met Pmarena. Als het niet hoeft waarom zou je het dan doen? En het 'hoeft' echt veel minder vaak dan mensen denken

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:26

smurf: ik wil je niet minderwaardig laten voelen hoor!!
maar zoals je zelf ook al zegt, jij hebt een koudbloed, en koudbloeden kunnen zoveel meer hebben als warmbloeden en dan zullen we nog niet over (franse)volbloedjes spreke!!ook gebruik jij je paard recreatief...iets wat veel minder van een paard vraagt....
maar als je kijkt naar een wedstrijdruiter......wij kunnen ons het niet veroorloven om een paar dagen niet te rijden omdat de hoeven te snel slijten, dit is niet eerlijk tegenover het paard als net in een druk wedstrijdseizoen zit.. ook scheren wij hun vacht...anders zweten ze te hard, waardoor ze het snel warm krijgen en dus minder kunnen presteren(ga zelf maar eens 3 truien aantrekken en hardlopen!) ook koelen ze dan te snel af en slaat het kou op de spieren, waardoor blessures ontstaan...

het is maar net wat voor soort paard je hebt en wat je gebruiksdoel is!en bij jou is dat bijvoorbeeld heel anders bij mij en je hoeft je daardoor egt niet minder te voelen hoor!!

wat ik jammer aan de site vind, is dat ze bepaalde dingen egt proberen te bewijzen en te zegge van het is gewoon zo...maar daar zijn de meningen over verdeeld!! als ik die site lees krijg je egt zo het idee van alsof wij alles fout doen en hun alles goed??en dat irriteerd me

Humphrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:35

ik vind het nogal onnozel om te zeggen dat een koudbloed zoveel meer kan hebben dan een warmbloed, op die site zijn het tenslotte ook dravers en arabieren. Op welk vlak bedoel je dat dan? En ik vind het in je eerste antwoord ook nogal onnozel dat je zegt dat een paard direct ziek wordt als je hem bezweet op de wei zet. Iedereen denkt dat ja, maar is dat ook wel zo? Als ik in de winter terugkom van een wandeling, zijn de paardjes gewoon nog niet droog, gewoon omdat dat niet kan met zo'n dikke wintervacht, en omdat ik geen zin heb om aan scheren en dekens ed te beginnen gaa ze ook gewoon bezweet de wei op, ff rollen en voila, er is er nog nooit één ziek van geworden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:43

in het thuisland van mijn paard laten ze de paarden na een rit voor de slee, waarbij ze flink bezweet raken, in de sneeuw rollen, dat kan je je hier niet voorstellen, maar ze overleven het allemaal hoor!

Scheren en dekens doen ze daar niet aan, ijzers helaas wel, met ondergelaste stollen tegen het uitglijden in de sneeuw, dat is even een minpuntje, want daar worden de pezen en benen niet beter van (hetzelfde effect als wanneer je je paard dag en nacht op kalkoenen zou laten staan)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:43

Princess schreef:
maar als je kijkt naar een wedstrijdruiter......wij kunnen ons het niet veroorloven om een paar dagen niet te rijden omdat de hoeven te snel slijten

Volgens mij rijden de meeste wedstrijdruiters in de bak, daar zijn ijzers al helemaal niet nodig.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:45

Of is jouw bak soms geasfalteerd? Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:49

even ter verduidelijking: als ik mijn paard een weekje laat staan, staat ie niet op stal, maar in het weiland Clown en hij wordt iedere dag verzorgd en krijgt zelfs eten, maar alleen het rijden doen we dan even niet en ik heb hem er nog nooit over horen klagen.....

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:24

Wat ik bij die site steeds vind/denk is dat alles moet zoals een paard in de natuur ook doet (dus zonder deken en snachts buiten o.a.) maar een paard is toch ook niet met een zadel en een ruiter op zijn rug geboren?? En ik vind dat teveel dingen op de site alleen maar van 1 kant worden belicht en dat er niet erg open wordt gestaan voor andere ideen. dat vind ik jammer.

wat ik een goed stukje vind is van dat links opstappen, want ja, waarom stappen we allemaal links op en niet om en om????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:30

omdat we een land zijn met een leger!
vroeger hingen de wapens links aan de uitrusting van de soldaat, als ie rechts zou opstappen, zou ie z'n paard doodsteken Haha!

In een land zonder leger-achtergrond (bv Ijsland) is het om het even aan welke kant je opstapt.

Ik ken hele volksstammen mensen die paardrijden die er nog nooit over nagedacht hebben dat ze hun paard eenzijdig belasten bij het altijd links opstappen vanaf de grond. Het komt niet bij ze op dat het b.v. ook rechts kan of dat het voor het paard prettiger is als je via een opstapje opstapt.

Ook het regelmatig omwisselen van de beugelriemen en dat soort simpele dingen denken veel mensen nooit aan.

Zo is het ook voor veel mensen vanzelfsprekend dat hun paard 4 ijzers onder heeft, en als je vraag waarom??? Dan hebben ze geen idee, omdat het zo hoort, al hebben ze een recreatie- of weidepaard........

Ik heb zo al 2 paarden op mijn pensionstal "van de ijzers af geholpen".
Die hebben paarden waar ze nooit iets meer mee doen, die alleen op de wei staan of waar alleen aan de hand mee gewandeld wordt. Er zaten ijzers onder "omdat het zo hoorde"

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:51

Ik dnek dat daar met die ijzers wel gelijk in hebt. Op veel stallen hoort het idd zo dat ie op ijzers staat!

Beugelriemen wissel ik ook vaak om!

en ik stap nu ook altijd met krukje op... Ik denk dus wel een beetje na! Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:37

Citaat:
Wat ik bij die site steeds vind/denk is dat alles moet zoals een paard in de natuur ook doet

Ik vind dat die site je juist tot denken zet.
Te denken over hoe een paard eigenlijk hoort te leven en dat wij mensen elkaar maar blindelings achterna lopen met dikke dekens etc etc.

Wie heeft er nou ooit eens bewust naar de vacht van zijn paard gekeken?
Dat zijn maar weinig mensen merk ik in mijn omgeving want om de minste geringste regenbui komen sommige paarden al binnen. Terwijl ze gewoon hun eigen regen deken hebben.

Geld ook voor de winter, paard heeft het niet koud als de haren omhoog staan..dan heeft ie het juist lekker warm.

Wat ik jammer vind is dat men alleen over ijzers spreekt terwijl er tegenwoordig ook veel kunstof beslag aangeboden wordt.
Ik denk dat kunstof een mooie tussenweg is tussen ijzers en blootvoets.
Verder hoort een ijzer altijd ruim aangelegd te worden zodat de hoef beter kan functioneren.

Verder galopeer ik liever op het natte met een paard zonder ijzers dan met ijzers.

Enne paard natuurlijk houden? Ik heb ze vorige week naar een natuurgebied gebracht waar ze de komende 8 maanden echt als paard kunnen leven Haha!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:47

Hukkie schreef:
En ik vind het in je eerste antwoord ook nogal onnozel dat je zegt dat een paard direct ziek wordt als je hem bezweet op de wei zet

kan je lezen?dat zeg ik niet......

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:48

ellenlouise schreef:
Of is jouw bak soms geasfalteerd? Haha!

lees alstjeblieft even alle berichten goed......

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 00:08

Mijn paardje loopt heel wat kilometers op verharde en onverharde weg en dit allemaal zonder ijzers!
Hij heeft geen brokkel hoeven, scheuren of weet ik veel wat, gewoon mooie gezonde hoeven.
Dus ik zou lekker zonder ijzers blijven rijden.
1 Groot nadeel van ijzers in de winter vind ik dat als er sneeuw ligt, dat dat in ballen aan het ijzers blijven plakken en dat ze dan bijna niet meer kunnen lopen.
En verder in de winter dat je bijna niet kan rijden omdat het dan dubbel zo glad word.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 00:09

O ja, en ik zet ook mijn paardje bezweet in de wei, zonder deken of wat dan ook en hij is nog steeds gezond! Als hij maar op adem is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:13

en zonder ijzers kan je in de winter weer niet rijden omdat de grond te hard is en je hoefkneuzingen krijgt.... en zo is er altijd wel weer iets

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:08

pmarena schreef:

Tussen *zijn mijn mening* Lisjuh87

en de rest van de tijd loopt het paard gewoon heerlijk natuurlijk op blote voeten zonder gehinderd te worden door dat ijzer. *Nee als je paard met brokkel hoeven hebt zou die fijn lopen!* tot ie amper geen hoeven meer heeft!*

Nadelen zijn er daarentegen zat :

- stuk ijzer onder de hoef waardoor die onbeweeglijk vastgezet wordt
- daardoor geen beweging in de hoef dmv. het uitzetten bij druk (hoefmechanisme)
- dus slechtere doorbloeding door geen beweging / hoefmechanisme
- door nagels in de hoef wellicht ook slechtere groei / doorbloeding *Slechtere groei daarom moet er 1x in de 6 weken zowat een hoefsmid komen omdat de hoeven over het ijzer groeien????????????????*
- daardoor dus weer slechtere kwaliteit van hoeven *Slechteren kwaliteit hoeven dat vind ik knap de hoeven van mijn paard brokkelen neit meer door de ijzers Haha! *
- daardoor kweek je hoeven die ijzers nodig hebben......*Ik zou ze er nu zelfs af kunen laten zo sterk zijn ze geworden door de ijzers!*
- geen contact van zool van de hoef met de bodem ....

- paard kan ijzer aftrappen met blessures tot gevolg Plingat kan inderdaad maar met veel meer dingen kunnen paarden blessures krijgen lees met dekens op in wei...in stal vast liggen of wat dan ook! Zelfs struikelen! Ijzer aftrappen en gevolg blessure komt echt maar heel zelden voor hoor!*
- ijzer eraf / los : paard onbruikbaar tot hoefsmid komt *Ijzer eraf is geen punt als je op zachtte ondergrond rijd en als ijzer los zit haal ik hem er altijd zelf af zo´n moeite is dat niet! Dus niks onbruikbaar!*
- hoefsmid kan nagel verkeerd slaan -> blessure *Als je nou een opgeleidde hoefsmid neemt Tong uitsteken *
- veel geld en afhankelijk van hoefsmid *Afhankelijk van hoefsmid?????????* 1x in de 2 maanden 45 euro voor bekappen en voor ijzers voor vind ik niet echt duur hoor...een paard houden is zowiezo al duur das dat zal echt neit aan de ijzers liggen!*
- als een paard een ijzer aftrapt , dat ligt in de wei /bak /stal -> blessure-risico * kan ook door¨plastic in de wei, spijkers, stenen en de omheining*
- daarom kun je weer een middag opofferen met het onding te zoeken Tong uitsteken *wat een ramp*
- ze ploegen er het weiland of de berm bvb. ontzettend mee om Boos! *als je het weiland goed onderhoud niet hoor! En voor de paarden maakt het niet uit ok als jij het niet mooi eruit vind zien is dat neit het probleem van de ijzers Tong uitsteken *
- grotere kans op ernstigere beschadigingen als er een trap uitgedeeld wordt *Ik denk dat een trap toch wel hard aan komt ook al is het met blote voet!* *Als een paard trapt dan maakt het niet uit met of zonder ijzer het is altijd hard!
- bovendien zijn ijzers erg glad om op te lopen , over het asvalt , sneeuw of nat gras bijvoorbeeld. *Paard in de hand hebben en goed opvagen dan is er geen probleem volgens mij*

Kortom : het zijn ondingen. Vind ik Knipoog
*En ik vind dat jij rare dingen verzint om jou mening te ondersteunen* *LOL*

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:16

Jongens we hebben het allemaal over natuurlijk en laat die paarden dan allemaal los! Maar paarden zijn zo mens afhankelijk gemaakt dat als je ze los zou laten ze toch wel weer terug koemn naar de mens en anders toch niet overleven. Tegen hoefijzers ben ik niet want paarden die brokkel hoeven hebben hebben dat gewoon nodig omdat ze anders geen hoeven overhouden. Dekens ben ik wel tegen want paarden krijgen van zichzelf een wintervacht! Tja dat je je paard dan minder snel droog krijgt is pech! Dan stap je maar wat langer, wrijf je hem wat langer droog of zet je hem wat langer onder het solarium. Deken is nog veel gevaarlijker als ijzers als je paard gaat rollen in een plas....en deken is niet goed water dicht....dat word je paard dus echt onderkoelt! En met deken blijf je eerder ergens aan hangen dan dat een ijzer eraf vliegt...

Mensen die vinden dat het allemaal natuurlijk moet moeten hun paarden maar lekker in het bos achter laten...natuurlijker kan niet Tong uitsteken Maar denk niet dat iemand van jullie dat ook maar zou doen Paarden zijn nu zo gemaakt en al die dingen die voor paarden op de handel zijn zijn er echt neit voor niks voor het ene paard is het een goed product voor de ander heeft het weer nadelen...zo is er altijd wat om over te discusseren maar denk dat de baasjes zelf wel weten wat goed voor hun paard is en wat niet!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:18

Citaat:
zet je hem wat langer onder het solarium.

zo zeg doe maar luxe en dan zet je hem weer in de wei, vanuit het solarium *LOL*

Humphrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:02

Princess schreef:
ze beweren zelfs dat als ik mijn paard na flink werk helemaal bezweet in de enorme kou en wind zet dat ie niet ziek word??iemand zin om te probere of dit egt zo is?nou ik niet!!!

en hieruit moet ik afleiden dat je er niet van uit gaat dat je paard ziek wordt?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:16

Hukkie schreef:
en hieruit moet ik afleiden dat je er niet van uit gaat dat je paard ziek wordt?

nee dat beweren hun, op die site weet je wel, ff goed lezen!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:41

Ik heb inderdaad niet helemaal goed gelezen Princess Knipoog
Maar jij voelt je wel erg aangevallen door de tekst op de site, misschien omdat er toch een kern van waarheid in zit??

Daarbij, omdat paardrijden tegennatuurlijk is, zou je dan alles maar zo onnatuurlijk mogelijk moeten doen? Er is ook nog zo iets als een middenweg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:49

Citaat:
Mensen die vinden dat het allemaal natuurlijk moet moeten hun paarden maar lekker in het bos achter laten...

Laat ik dat nou net van de week gedaan hebben OK dan!

Maar even terug waar we waren.

Natuurlijk houden betekent niet dat je je paard gewoon maar los moet laten. Dat kan gewoon niet.
Maar daarom kunnen we wel proberen het voor zo'n dier zo natuurlijk mogenlijk te maken.

Paarden met een goede wintervacht worden niet zo gauw ziek als ze nat buiten gezet worden.
(jullie moeten maar niet naar Ijsland Haha! )
Direct buiten zetten doe ik zelf ook niet...ik laat ze altijd even een uurtje drogen in de box. Ze zijn nooit verkouden.