Prefdemarkt=>slachthuis artikel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:36

ik ben echt helemaal tegen slachten wij hadden een oude manege pony die lekker in een wie land 2 jaar stond maar we hebben hem niet naar het slachthuis gebracht gewoon laten inslapen

stuur me een p.b.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:37

Citaat:
Jackdow,
zo kom je ook aan je berichten he,
met oneliners

zou ze dat begrijpen??

Ik denk ook dat de slager de meest humane en snelste manier is om een paard naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Mits ze niet te lang hoeven te wachten tot ze aan de beurt zijn....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:54

duidelijker dan:
jackdow,je mag best normale antwoorden geven,
en niet steeds 1 zinnetje en dan weer 1.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:21

Is niet handig nee, Danielle, wat ze doet. Berichten kun je nog wijzigen.. had ze kunnen doen.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:56

Danielle_1 schreef:
duidelijker dan:
jackdow,je mag best normale antwoorden geven,
en niet steeds 1 zinnetje en dan weer 1.

MSN-taal, MSN-berichtenstijl Knipoog Haha!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:55

Ik vind ook dat de topic starter behoorlijk overdrijft!

Ook een oneliner maar in ieder geval normaal Nederlands Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:09

Ik heb vorig jaar een paard naar de slacht gebracht en dat ging heel snel. Die was echt weg voordat ze erg in had.

Daar had ik ook wel hele enge foto's van kunnen maken en er dan een zielig verhaal bij kunnen schrijven, dus dat is maar net hoe je het brengt

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:16

Overdrijven is ook een vak.
Paarden worden gegeten. Dus moeten geslacht worden. Zo ook alle koeien, varkens en andere dieren die wij op ons bordje wensen.

Natuurlijk zijn de foto's niet leuk om te zien. Zoals de bekende zweeffoto's van het paard wat een kogel door zijn hoofd krijgt. Ik vond dat ook niet leuk om te zien. Maar je moet wel reel blijven, slachten is niet zielig. Beter dan een paard verwaarlozen toch (of ben ik nu heel kortzichtig)?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:42

Kreeg het idee dat het hier meer ging om manege paarden die dan naar de slacht gingen en dat dat zielig was.
Niet het slachten op zich.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:01

Nee oke, maar ze heeft er wel gelijk in.. Alleen omdat je paarden lief vindt en bijna nooit met koeien, varkens enz omgaat, is het zieliger. Verward Okee, tuurlijk, het is nooit leuk, maar het moet ook gebeuren. Klinkt misschien hard maar is wel zo.. (vind ik) En dat kunnen dan ook manegepaarden zijn..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:05

Ben het er mee eens hoor. (zie mijn post eerder in dit topic)
Maar dat is een andere discussie.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:36

lowara schreef:
wij hebben ons paard ook naar de slacht gedaan, en mochten er zelfs bijzijn toen het gebeurde, was niets ergs aan. natuurlijk., het ziet er niet leuk uit als hij valt, maar hij heeft er niets van gemerkt. nee, een spuitje geven (wat ook welleens misgaat) en dan 2 volle dagen onder een zijl langs de weg liggen om met de massa destructie mee te gaan, das lekker!

Ja, dan wordt ie verbrand, dat is een fijn idee

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:03

patos schreef:
Ja, dan wordt ie verbrand, dat is een fijn idee

Je zal er toch ergens mee naar toe moeten. We moeten natuurlijk wel reëel blijven. Wat moet er anders mee gebeuren?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:55

Ik heb het stuk in Pferdemarkt gelezen, en vond het geen prettig gezicht om het paard op de ene bladzijde levend te zien, sla je 'm om dan ligt ie dood op de grond. Vond ik niet leuk. En niet echt iets waarvan ik zou willen dat mn kleine nichtje het zou zien- die zou erover gaan dromen. Ik vond het stuk text opzich goed en helder, het is gewoon niet anders. Maar de foto's dus iets teveel van het goede.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:01

Maar als TS het er zo had gezet was er waarschijnlijk heel ander commentaar gekomen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:52

Idd, zoals Concorde het zegt klinkt het ineens heel anders en ik kan zeker begrijpen dat het geen prettig gezicht is om het zo met foto's in een blad te zetten, dat is wel erg confronterend en voor kinderen (en vele ouderen) niet echt een goed plan om te bekijken.
(ik denk dat de TS ook nog erg jong is)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:14

pienV schreef:
Je zal er toch ergens mee naar toe moeten. We moeten natuurlijk wel reëel blijven. Wat moet er anders mee gebeuren?

Dan kan ie toch net zo goed naar de slacht bedoelde ik te zeggen. Daar wordt het vlees verwerkt, dat is iig nuttiger dan het vlees verbranden.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:44

Wat dachten jullie dan van een crematorium voor mensen?
Zouden ook geen leuke foto's zijn als je eerst iemand in de kist ziet,
en daarna brandend in de oven! Schijnheilig

Komop zeg,het hoort bij het leven hoor!

Wij gaan zelf ook allemaal een keertje dood,als je dat gaat volgen wordt je ook niet blij

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:27

Patos schreef:
Dan kan ie toch net zo goed naar de slacht bedoelde ik te zeggen. Daar wordt het vlees verwerkt, dat is iig nuttiger dan het vlees verbranden.

Dat ben ik wel met je eens!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:01

Citaat:
Daar had ik ook wel hele enge foto's van kunnen maken en er dan een zielig verhaal bij kunnen schrijven, dus dat is maar net hoe je het brengt

Juist...en ik kan dan wel een verhaaltje schrijven over hoe het paard dan langs de weg ligt en opgehaald wordt door de detructie...

Dat is zeker een beter gezicht ..je paard aan die kraan te zien hangen en gelost worden boven de bak. Verward

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:18

Jackdow schreef:
k wee nie of dr meer zijn, maar mn moeder is verslaafd aan dat boekje, nu stond er een artikel hoe ene paard werd afgemaakt voor het slachthuis, k ben zowiesow al vegetarier sinds 2000/2001 maar al je dat ziet .. Huilen Verdrietig dr stond bij humane manier.. Verward yeah right een pin met ene kogel dr iin het hoofd slaan, t was een jong paardje met 4 witte voetjes..en volgende pagina..daar lag ie..voor consumtie, k weet t k moe me dr nix van aantrekke, maar k kan dat niet, ik bekommer me dr om..de meeste paarden redde het nie eens naar het slachthuis, door weinig water of voer, of dat ze ze half dood de trailer inslaan, hallow..die paarden weten tog ook wle dat ze neit op concours gaan..of manegepony's 4 uur per dag lopen met poete..en dan na 20 jaar trouwe dienst amper op wei, hup weg dr mee.. dat is tog niet normaal..als je dr over nadenkt.. Verward wat vinden jullie..srry nogmaals k kan me dr heeeel erg over oprichten..slachthuizen..humane manier, humaan is normaal gesproke tog een "lievere"manier..tog niet zo???

vertaling:
Ik weet niet of er meer zijn, maar mijn moeder is verslaafd aan dat boekje, nu stond er een artikel in hoe een paard word afgemaakt in een slachthuis, ik ben zowiezo al vegetarier sinds 2000/2001 maar als je dat ziet..er stond bij op een humane manier? yeah right een pin met een kogel erin in het hoofd schieten, het was een jong paardje met 4 witte voetjes, en de volgende pagina, daar lag ie dan, voor comsuptie, ik weet het ik moet mij er niets van aan trekken, maar ik kan dat niet, ik bekommer mij erom, de meeste paarden redden het niet eens tot het slachthuis door te weinig water of voer, of dat ze half dood de trailer inslaan, halo, die paarden weten ook wel dat ze niet gewoon op concours gaan, of manegponys die 4 uur per dag lopen, en dan na 20 jaar trouwe dienst, amper op wei, hup weg ermee. dat is toch niet normaal, als je erover nadenkt ? wat vinden jullie?

Wat ik vind? Dat jij duidelijk niets van slachten afweet. Ik ben een voorstander voor slachten. Een pin in het hoofd is een heel humane manier voor het paard. Het paard word zo in de hersens geraakt dat hij al dood is voordat hij pijn voelt, ik heb meer verhalen gehoord over paarden die vechten tegen hun spuit dan pinnen die verkeerd geschoten worden, bij een goede slachter gebeurd dat niet vlug.

Daarnaast is het dramatisch gedoensel van "geen eten en drinken" en "op de trailer geslaan" echt dikke onzin. Er zijn mensen die misschien zo handelen, maar dat is een extreem kleine groep, de meeste zijn gewoon paardenliefhebbers met een paard dat chronische pijn of een ongeneeselijke ziekte heeft, en die gaan gewoon heel rustig naar de slager en nemen ook op een persoonlijke manier afscheid van hun dier.

En met de foto's hebben de andere 100% gelijk. Ik kan ook foto's neerplaatsen over een paard dat ineenzakt na de spuit, op een vrachtwagen word gesmeten of als hij verbrand word, dat zijn ook geen prettige foto's, maar dat wil niet zeggen dat het daarom niet humaan is voor het dier

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:59

Danielle_1 schreef:
Wat dachten jullie dan van een crematorium voor mensen?
Zouden ook geen leuke foto's zijn als je eerst iemand in de kist ziet,
en daarna brandend in de oven! Schijnheilig

Komop zeg,het hoort bij het leven hoor!

Wij gaan zelf ook allemaal een keertje dood,als je dat gaat volgen wordt je ook niet blij

ben ik het mee eens tis toch echt de realiteit zou toch zelf ook kiezen voor de slager heb het 1 x meegemaakt met een spuitje en dat heb nog wel ff geduurt omdat het misging , ben er dagen van slag geweest

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:34

Katleentje bedankt voor de vertaling Haha!

En het is maar net wat voor ervaring jezelf hebt gehad met inslapen of laten slachten. Ik heb zelf op een DA praktijk gewerkt en het gaat niet altijd even mooi en netjes als jezelf zou willen. ( in laten slapen) En naar het slachthuis brengen daar moeten veel mensen zelf gevoelsmatig een aardige drempel over, wat niet altijd even makkelijk is.