Pol: wat doe jij aan hoefverzorging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak krijgen jou paard zijn hoeven extra aandacht?(met uitzondering van krabben)

iedere dag
18 (15%)
1 a 2 keer in de week
29 (25%)
enkele keren per maand
8 (6%)
1x per maand
4 (3%)
als ik zie dat het nodig is
52 (45%)
als ik er tijd voor heb
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 115

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:41

Ik doe er eigenlijk niets aan. Ik geloof dat mijn vader ze wel zo nu en dan uitkrabt Schijnheilig. Als het nodig zou zijn, zou ik er uiteraard extra aandacht aan besteden, maar allebei mijn paarden hebben gelukkig goede hoeven.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:20

ik doe nooit iets aan de hoeven, behalve uitkrabben en aan de zijkant schoonschrobben. de rest doet de smit (als die op komt dagen).

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:49

Behalve uitkrabben spuit ik verdunde waterstofperoxide (3% ) op de straal wanneer de straal zacht drijgt te worden, of blauwtinctuur. Daarbij maak ik ze elke dat grondig schoon en doe er hoeven olie op.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:29

Ik mis de optie Bijna nooit. Ik doe eigenlijk niets aan de hoeven. Tenzij ik op een kiezelweg ben geweest en er weleens een steentje in kon zitten, doe ik er niets aan. Zijn box is altijd schoon, dus er kan geen viezigheid in blijven hangen. Ik teer niet, ik vet niet, hij heeft mooie schone hoefjes zonder scheuren e.d. en mooie stralen. Hij heeft ijzers onder. Om de 6 tot 8 weken laat ik een smid komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:35

Ga met XoNo mee, doe zo weinig mogelijk aan de hoeven, controleer ze wel, maar ga niet met vetjes en teertjes en andere meuk in de weer als het niet nodig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:32

Toevallig heb ik het er woensdag met de hoefsmid over gehad! In principe doe ik er niks aan, maar toch ook wel weer elke dag. Onze pony's hebben allemaal supergoede hoeven. Reden daarvoor is omdat we iedere dag de stallen schoonmaken, zodat ze in een schone droge stal staan, en iedere dag de benen (en dus ook de hoeven) afspuiten. Er komt nooit vet op, en als ze een slechte straal hebben (is 1 keer de afgelopen 5 jaar gebeurd, en dat met 9 pony's, dus komt eigenlijk haast niet voor), dan teren we de stralen in. Verder vijlen we zelf de hoeven bij, kleine bijwerkingen doen we zelf, en regelmatig de hoefsmid.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:43

Nu Imker geopereerd is, besteed ik veel meer tijd aan zijn hoeven. Hij heeft nu aangepast beslag (eggbars en zooltjes) + geen gevoel (als het goed is) in de rechtervoorhoef, waardoor ik echt iedere dag naar zijn voeten kijk.
Zo'n 2x per week doe ik hoevenvocht op zijn voeten, van de Paardendrogist. Dat kun je ook gebruiken als je de hoeven niet nat hebt gemaakt, omdat het op waterbasis is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:50

Behalve uitkrabben de ik eigenlijk nooit wat aan dr hoeven, ja bekappen en ijzertjes....
Invetten is niet nodig, ze heeft superhoefjes en teren tegen rotstraal is ook nooit nodig.
Ben echt zo blij met dr voetjes..... *LOL*

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:23

iedere dag uitkrabben en 1 a 2 keer in de week doe ik er olie op. Natuurlijk regelmatig de hoefsmid laten komen. Het voordeel van olie vind ik dat naast het goed houden van de hoeven, er minder modder etc. aan blijft kleven en ze dus makkelijker schoon te houden zijn en daardoor dus weer minder kans op slechte hoeven...

Echt teren of zo heeft ze niet nodig en vet vind ik niet fijn werken. Olie wel.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:04

Ik krab dr hoeven voor en na het lopen, ik maak elke dag de hoeven schoon als ik dr benen aan het afspuiten ben en ik vet ze zeker 4a5 keer per week.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:53

24 /7 per dag buiten, dat werkt het beste! De mest er dagelijks uithalen, zand lekker laten zitten. Na een rit natuurlijk de steentjes eruit halen. Als het erg droog is, laat ik de waterbak overstromen. Vet en teer en WATERSTOFPEROXIDE??? is echt niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:14

PartTwo schreef:
ik vet ze zeker 4a5 keer per week.

Dat is dus echt veel te vaak.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:42

eigenlijk helemaal niks. Ik smeer er niks op, heb dat grij ook niet eens. Zijn voeten zijn in uitstekende conditie, ik krijg nog altijd een complimentje van de smid.

Tegen de droge hoeven in de zomer zorgen we dat er een plas voor de drinkbak staat. Dus als ze willen drinken halen ze altijd natte voetjes Haha!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:14

jij jouw mening daarover ik de mijne.
Bij ons werkt het goed en dr hoeven zijn supergoed.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:56

ik doe de hoeven van me knolliej elke dag.
ik vet ze in met een mengsel van zonnebloemolie en azijn, das het beste!! Haha!:D:D
1 keer per jaar teer ik ze in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:29

Ik spuit na het rijden altijd de benen af, dus uiteraard ook de hoeven.
Invetten doe ik alleen voor een wedstrijd.
Teren doe ik als ik zie dat de straal zachter begint te worden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:45

ik doe niets extra aan de hoefverzoring dan elke dag uitkrabben, en om de 8 weken de hoefsmid laten komen om te bekappen en beslaan.
invetten en teren vind ik alleen maar slecht, omdat je er dan juist voor zorgt dat er geen vocht meer bij de hoeven kan komen. Dan drogen ze juist uit. heel af en toe als het droog weer is spuit ik zijn hoeven af, maar dit gaat meestal tegelijk met het afspuiten na het rijden.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:04

Ik krab de hoeven altijd voor en na het rijden uit, verder was ik ze 1 keer ind e week en smeer ze dan ook in met hoevenolie. Dat heb ik als tip van de hoefsmid gekregen omdat de hoeven niet zo goed zijn, volgens hem is het voordeel van olie dat het in de gaatjes kan komen waar de nagels van het ijzer inzitten. Het klinkt vreemd, maar werkt wel goed! Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:49

Ik laat regelmatig de smid langskomen en krab zo'n 6x per week de hoeven uit. Door het lopen in de wei krijgt ze doorgaans al genoeg vocht op de hoeven. Maar in droge tijden wil ik ze nog wel eens goed natmaken en heel af en toe een beetje hoefvet erop.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:59

wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van invetten en teren??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:44

vet sluit de hoef af zodat deze geen vocht meer kan opnemen en teer droogt de hoef heel erg uit.

voordelen hebben deze middelen niet, behalve dat het er "mooi" uitziet

bartsegeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:18

Tegenover wat ik gelezen heb doe ik veel meer aan de hoeven van mijn paard, invetten, hipposol, teer, uitkrabben, en slechte stukken wegsnijden.

En dit allemaal vrij regelmatig OK dan!

Bart

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:28

vannie schreef:
uit krabben natuurlijk en om de dag vetten en teren

Misschien kun je ook even uitleggen waarom dit "natuurlijk" is ?

bartsegeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:37

lageveld schreef:
Misschien kun je ook even uitleggen waarom dit "natuurlijk" is ?

Niet iedereen doet het maar het is het beste als je elke dag de hoeven uitkrabt, vooral als hij in de wie heeft gestaan ofzo, dan kunnen er bijv. steentjes in de straal zitten Knipoog , heb ik ook wel eens bij een paard gehad.

Dus krab elke dag en zie de hoefsmid met een lach!

Bart

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:47

steentjes in de straal al sie in de wei staat???? op wat voor grond staat jouw paard dan???

Ik krab nooit hoeven uit, ik borstel ze uit met dat borsteltje dat op de hoevenkrabber zit, dat metalen haakje gebruik ik om een steentje los te peuteren als mijn paard op straat heeft gelopen.

Ik lach ook altijd vriendelijk naar de smid, en hij naar mij *LOL*