De slof als noodrem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:45

CGJ12 schreef:
Die kan dus niet rijden.

Dat probeert de hele buurt haar al jaren aan het verstand te krijgen.

Ik heb haar wel eens van het paard willen sleuren toen ze alleen maar met slof reed (tussen de benen door) en zelfs de normale teugels eraf had.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:02

Met een slof kan je niet remmen maar wel voorkomen dat ie zijn hoofd heel hoog gaat houden en dán een sprint neemt. Zelf rij ik er ook wel eens mee als ik aanvoel dat mijn paard een gekke bui heeft of als het heftig weer is. Als je er 1x in gelopen is weet ze meestal al dat ik ff sterker ben op dat moment. Dat werktwel.

Een thiedeman zou ik niet doen want die kun je dus niet loslaten tijdens het rijden.

Kun je je paard van te voren niet longeren of helpt dat niet?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:54

Ik denk dat de ECHTE oplossing is, dat jij je rug laat genezen en dan aan de slag gaat met oefeningen om je rug sterk te maken. Sportmedisch adviescentrum kan je daarbij helpen. Omdat jij een zwakke rug hebt, moet je paard met slof gereden(of een andere hulpteugel ) Laten we eerlijk zijn, niet echt een ideale situatie en je paard kan er weinig aan doen, hij moet waarschijnlijk nog leren dat hij je kan vertrouwen en dat hij niet voor vanalles hoeft te schrikken. Een instructrice die alle paarden met slof rijdt......sorry hoor, maar die moet dus niet op een paard gaan zitten als ze dat lichamelijk niet aankan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:02

Ik vind dat als je alleen maar met slof buiten kunt rijden dat je beter 'binnen' kan blijven. Je hebt je paard dan niet echt in de hand, hoeft niet jouw schuld te zijn, sommige paarden zijn nou eenmaal onbesuisd.
Rijden met martingaal buiten vind ik alleen maar belemmerend. Als ik mijn knol wil remmen, zet ik m op de volte en ik vind t lastiger sturen met martingaal en aanverwante artikelen.

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:24

Hoi, allemaal

Ga eerst eens met twee teugels rijden om het gevoel te krijgen van een dubbele teugel lijkt me slim Tong uitsteken
En een slof is geen rem maar en hulp om je paard nagevenlijk te rijden
en als je paard nagevenlijk is loopt hij beter en gebruik zijn rug dan zit je ook makkelijker.
het grote gevaar van een slof is dat je je paard van voor na achter gaat rijden hem in elkaar trekt .
maar je moet hem van achter na voor rijden dus bennen blijven geven dan kan een slof geen kwaat. groetjes

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:18

Als je dan een slof gebruikt, doe het dan onder strikte begeleiding van je instructeur M/V. Als je een slof nodig hebt, voor het geval dat..., dan heb je geen vertrouwensrelatie met je paard. Ga daar dan aan werken. Als je een slof gebruikt omdat je het nodig hebt voor tussen je oren...ga dan naar een hulpverlener om je te helpen je zelfvertrouwen op te bouwen. Een slof is niet bedoeld voor de twee genoemde problemen van de ruiter M/V.
Als je als instructreur M/V (bijna) altijd een slof gebruikt, ben je geen instructeurM/V. Een instructeur M/V is iemand die over kan brengen wat paard en ruiter nodig hebben om in rijkunstig opzicht vooruitgang te boeken, daarbij het vertrouwen van paard en ruiter niet in het gedrang laten komen. Hulpteugels kunnen daarbij een HULPMIDDEL zijn, om dat er paarden zijn die moeite hebben om bepaalde dingen te leren. Er zijn veel vriendelijkere hulpteugels op de markt verkrijgbaar dan de slofteugel. Een hulpteugel is altijd voor TIJDELIJK gebruik, zie hierboven.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:05

Jetta,
Nogmaals, met een vertrouwensrelatie heeft het niks te maken, hij gaat voor mij door het vuur, maar het is een heel speels paard. Normaal kan ik hier zeer makkelijk mee omgaan, maar omdat mijn rug het zich niet nog een keer kan veroorloven als hij een raar sprongetje maakt, dacht ik aan een slof.

Mijn instructrise is een ontzettend eerlijk en rechtvaardig mens, de reden waarom zij bij alle paarden een slof omheeft, is omdat zij een hele zwakke rug heeft, en met een eigen bedrijf, en eigen wedstrijdpaarden kan zij het al hélemaal niet veroorloven, als een paard zorgt dat ze 3 weken plat moet.
Ze heeft de slof áltijd loshangen, en gebruikt hem ook niet voor de zog. nageeflijkheid.

Een hulpteugel is ook voor tijdelijk, totdat mijn rug weer aangesterkt is. Kun je mischien een voorbeeld noemen voor een vriendelijkere hulpteugel in mijn situatie?

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:04

ik zou gewoon echt even een tijdje stoppen met rijden totdat je rug zo weer helemaal aangesterkt is.. Verknal je rug en je kunt nooit meer riijden Wees voorzichtig

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:46

tja ik denk dat dat nog wel het beste advies is... ik weet hoe het is, spit. maar zou hem voorlopig op een andere manier trainen.. zoals longeren.. ga naar de fysio..maak je rug sterk en over een maandje kun jij er weer tegen..voor buiten vind ik een slof niet zo ramp..je hebt dan toch wel iets meer te vertellen.. voor onverwachte bokkesprongen is het denk ik zinloos.. die heeft hij dan al gemaakt..en jou rug ligt dan al in puin
succes en sterkte ermee

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:10

Ik gebruik buiten wel een slof als noodrem.
Gewoon omdat ik mijn nek niet hoef te breken.
Mijn paard is namelijk echt gestoord in het bos, ze gaat rennen en je krijgt haar gewoon bijna niet terug.
En omdat ik last heb van mijn nek, rug en schouders is een slof dan toch wel fijn Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:25

Ik denk wel dat een slof een oplossing kan bieden. Zou het eerst een paar keer onder begeleiding doen, om ervaring op te doen, en je er van te verzekeren dat je er geen 'foute' dingen mee doet.

Misschien is het wel beter dat je je paardje totdat je rug is genezen een tijdje door iemand anders laat rijden. Iemand die 'gezond' is, en hem er gewoon lekker doorheen kan rijden. Ik zou geen risico's nemen met je rug als ik jou was (heb je namelijk nog heel lang nodig)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:09

ik heb ook last van mijn rug (oa hernia'tje ) en mijn paard is mijn fysio Haha! maar heb dan wel een heel braaf paard die braver loopt als ik veel au heb en temperamentvoller word naarmate ik me beter voel OK dan!

denk niet dat een slof werkt als zijnde een middel tegen het opzij springen (of een andere bijzet teugel) , zou persoonlijk voor het eerst los longeren gaan , ..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:23

Mits goed gebruik heb ik niets tegen de slofteugel, ik zou hem wel boven aan je zadel bevestigen en niet tussen de benen.

Echter als hij wegspringt lijkt me dit niet de oplossing, als hij weg rent kan het wel als extra hefboom dienen om een noodstop te maken.
Echter maak een noodstop kruislings, een hand over de schoft de andere schuin naar de andere kant van je borst toe met korte felle ruk.
Als je gaat hangen dan gaan ze alleen maar in de slof hangen vaak en vasthouden.

Als hij zijn hoofd omhoog doet of bit vastpakt vóórdat hij weg springt houdt hij je gewoon voor de gek. En dit zeg ik uit ervaring Haha!, zodra Skip de oortjes naar voren doet ipv opzij te laten hangen en te bewegen, weet ik dat ik erbij moet zijn anders ben ik te laat, dan ziet hij iets engs of iets om rottigheid uit te halen of weg te springen (en geloof me 9 van de 10 keer is het toch echt het laatste Haha!). Door dat te herkennen kan je hem voor zijn door bv schouderbinnenwaarts te rijden of hem met een schopje je aandacht bij jou te houden. Dan helpt geen hulpteugel om het wegspringen tegen te gaan.