Wie heeft ervaring met HARTOG (lucerne) produkten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:12

Op de zak staat volgens mij dat het als volledig voeder gegeven kan worden in combinatie met hooi. Het paard zou dan (max.) 1 kilo lucerne per 100 kilo lichaamsgewicht per dag mogen krijgen.

** Rashida: wel hooi bijvoeren dus!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:07

Nicolletje schreef:
Pelle:
Als ik het voor het zeggen had op stal: geen kuil!
Helaas heb ik niks te zeggen over wat hij inkoopt, ik heb al gezegd dat als het aan mij lag, hij liever hooi kreeg, maarja...
Vaak is het: " o, je wil wat anders dan de rest? Dan haal je het ook maar zelf" (maar wel het volle pond betalen Boos! en ik heb al "ander" voer dan anderen altijd...)
Ik bedoelde trouwens dat ik Havens muesli voer...Geen Hartog Musli
Hier staat trouwens heel veel info: (ook mijn hoef-vraag)
http://www.hartog-lucerne.nl/internatio ... dukt_1.htm

ja zo gaat dat meestal op een stal. eten wat de pot schaft. Lachen bij ons idem dito maar de gezondheid van mijn paard was even iets belangrijker (hij werd behoorlijk onhandelbaar onder het zadel van de kuil) en ben ik het zelf maar gaan aanschaffen. ik sta niet idioot duur dus kan het er wel bij doen.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 10:35

Klinkt toch interessant.

Maar hoeveel voer scheppen voeren jullie dan??

Ik Heb het vroeger ook gevoerd maar ben toen gestopt omdat het erg slecht was vanwege een grote hoeveelheid eiwitten wat er in zou zitten.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:09

Ik zet het voer klaar in kleine emmertjes, dus hoeveel voerscheppen het zijn weet ik eigenlijk niet.
Ik geloof dat ik 3 a 4 kilo per dag voer.

padababa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:19

Ik heb een paard wat altijd al moeilijk dik werd en daar nog een behoorlijke worminfectie overheen kreeg. In overleg met de dierenarts ben ik toen Hartog Lucerne gaan voeren. Het schijnt dat juist in Hartog Lucerne bouwstoffen zitten waar paarden dikker van worden. Het werkt inderdaad prima, mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Ze krijgt nu 3 voerscheppen vol per dag, behalve bij veel weidegang, dan krijgt ze meestal twee scheppen.
Het lijkt mij persoonlijk niet verstandig om lucerne als volledige vervanger van hooi te gebruiken, hooi zorgt er toch voor dat paarden iets te knabbelen hebben en dat heeft als voordeel dat ze wat te doen hebben, maar ook dat het voer langzaam wordt opgenomen i.p.v van dat de darmen in een korte periode alles moeten verwerken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:01

Ik voer 's winters 1,5 tot 2 volle emmers (10 liter) lucerne en 2,5 brokschep (ongeveer 1,5 kg) hartog granenmix classic (is met haver, ze hebben ook zonder) als knabbelvoer geef ik meestal 2 plakken stro (goeie kwaliteit), alles verdeeld over 3 voerbeurten. 's zomers geef ik ongeveer de helft. Paarden lopen ongeveer 5- 8 uur in de wei en iedere dag half uur lichte arbeid. Bij mij worden ze er niet dik van, eerder strak in het vel. Mijn merrie heeft tijdens de dracht en de eerste maanden tijdens het zogen een halve zak lucerne per dag gegeten, deed het er prima op.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:07

weet iemand waar het te koop is in dordrecht?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:20

{DE hartog man is bijna mijn buurman Tong uitsteken sorry kon het niet laten.}

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:13

Albany, onze bejaarde pony mte nog maar 4 kiezen krijgt 's morgens en 's avonds 3/4 emmer (zo'n frietsausemmer van ca 10 liter). Geen idee hoeveel voerscheppen dat zijn, of hoeveel kilo.
Dit is een pony van 32/33 jaar oud, van ongeveer 1.35 m denk ik.
Hij krijgt dit dus puur als ruwvoer, omdat hij gras, hooi en kuilgras helemaal niet meer kan kauwen.

kiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:31

rashida, op zwijndrecht (of heerjansdam geloof ik) aan de lindeweg bij plaizier daar verkopen ze lucerne

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:01

kiola schreef:
rashida, op zwijndrecht (of heerjansdam geloof ik) aan de lindeweg bij plaizier daar verkopen ze lucerne

oke dank je. maar misschien kan mijn voerboer het voor me bestellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:00

Hoi,

Dus in principe zou je Lucerne idd als krachtvoer kunnen geven als je daarnaast de vit en min aanvult.
Maarre somige van jullie geven echt kilo's lucerne per dag. Hoe doen jullie dat dan met de calcium - fosfor verhouding ??? Want die ligt super scheef bij lucerne ( teveel calcium of te weinig fosfor tis maar net hoe je het bekijkt ).

Groetjes,

Maris

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:46

Daarom voeren wij er ook de granenmix bij.
Ik ben het er ook niet mee eens dat het goed is om alleen luzerne te voeren.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:17

Ik voer aleen Hartog Lucerne mix en hooi en mn paardje ziet er geweldig uit. Ook mn shet krijgt dagelijks een schepje omdat het anders zo zielig is en die is nog nooit zo snel en zo mooi door haar wintervacht gekomen. Afgelopen voorjaar dan. Ik ben een zeer tevreden gebruiker!!!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:57

Unity schreef:
Ook is lucerne fijn voor paarden die dr brokken naar binnen schransen. Lucerne erbij en dat lukt niet meer.

Mijn paarden krijgen om die reden allemaal een flinke hand vol lucerne door hun müsli !
Voor mijn ruin is dit een groot voordeel, want hij wordt nogal snel dik en krijgt daarom per maaltijd maar ong. 1/4 schep müsli. Met de lucerne erdoor heeft hij ook nog een tijdje wat te kauwen Knipoog !
Ik ben wel overgegaan op een andere soort müsli dan Hartog. Ik was met Hartog opzich wel tevreden, alleen heb ik nu een merk gevonden, die een müsli-soort heeft speciaal voor paarden die makkelijk vet worden. Hij krijgt hiervan maar weinig, maar krijgt toch alle mogelijke vit. en mineralen binnen die hij nodig heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:00

Hoi Sterre,
Ik heb ook zo'n paard als de jouwe; welke musli voer jij nu?

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:23

Onze paarden krijgen dus ook allemaal lucerne door hun voer. Zo kunnen ze niet meer alles naar binnen schranzen. (1 pony heeft al 3x een slokdarmverstopping gehad door dat schranzen).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:27

mijn voerboer heeft het niet en wil het ook niet voor me bestellen.
hij gelooft er niet zo in. zegt dat kuilgras beter en goedkoper is. nu weet ik het ook ff niet meer hoor. heb info gevraagd aan hartog. ff afwachten dus.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:53

Wij voeren het al heel lang. Voorheen moest je kalk en mineralen bijvoeren en nu hebben ze de meusli erbij zodat je dat kan voeren.

Mijn ponies die niet of nauwelijk meer hoeven te werken krijgen 3x per dag een schep lucerne, 0,5 schep meusli en daarnaast gewoon een halve plak hooi.

Mijn paard krijgt 1,5 emmer lucere en ongeveer 3 kilo meusli op een dag. Daarnaast krijgt hij 3 plakken hooi.

Mijn paard werd wel iets dikker van de lucerne dus als hij wat minder hard werkt krijgt hij 1x per dag geen lucerne maar alleen een schep meusli.

Je hebt bij de meusli ook nog de keuze tussen met of zonder haver.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:52

rashida schreef:
mijn voerboer heeft het niet en wil het ook niet voor me bestellen.
hij gelooft er niet zo in. zegt dat kuilgras beter en goedkoper is. nu weet ik het ook ff niet meer hoor. heb info gevraagd aan hartog. ff afwachten dus.

och arme, kuilgras is in principe grote derrie voor je paard. Scheve mond maar zolang hij nergens last van lijkt te hebben en jij, om welke reden dan ook, je eigen voer niet kunt kopen, zou ik me er niet al te druk over maken.

bij ons op stal zijn alleen anna-jelly hier op bokt en ik die een beetje nadenken over wat onze paarden binnen krijgen. de rest krijgt allemaal kuilgras en mankeren 'niks'.

hartog lucerne haal ik bij een grotere dierenspeciaal zaak. anders moet je ze even bellen waar ze allemaal leveren in dordt, moet te vinden zijn!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:25

dus als ik het goed begrijp zijn het verteerbare eiwitten, en dus niet gevaarlijk.
Ik heb een koudbloed en mij is altijd verteld dat je moet oppassen met eiwitten Verward .
ik heb het Damian gegeven toen hij 1 jaar oud was en toen zag zijn vacht er perfect uit.
maar doordat er tegen mij gezegd werd dat er veel te veel eiwitten in zitten ben ik ermee gestopt.
zijn vacht was echt verschikkelijk dit jaar, nu hebben we ook wel raar weer gehad.
Wij gaan deze winter dus ook voor het eerst kuil voeren en heb hier geen ervaring mee.
zit er toch aan te denken om het weer te gaan voeren, al zal de boer wel zeggen : jij bent gek, het is precies het zelfde als Hooi.
ik las ook dat het goed is voor de botten, en dat kan Damian wel gebruiken met dat harde groeien .
Dus pellie Gam doet het er ook goed op??
Annick

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:33

Wisten jullie dat Hartog ook een beregoede slobber verkoopt? CARE PROMISE heet het. Paarden zijn er gek op en er zit vanalles in, kruiden, gedroogde appels en wortels, noem maar op! Kijk maar eens op hun website!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:37

Dat krijgen die van mij (in de winter) af-en-toe ook Knipoog !
Groot bijkomend voordeel vind ik, dat het spul niet lang hoeft te weken! Je kan het dus met heet water opgieten en na het afkoelen meteen voeren OK dan! !

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:39

ja hoor, gam doet het er lekker op. beter dan op de kuil. daar werd hij gedragsmatig erg fijn van not. zeg maar gerust onhandelbaar in het rijden. en hij had veel meer last van droge mok.

hij zit met het hooi, de lucerne én de haverprodukten lekker in zijn velletje Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:08

De eiwitten in lucerne schjnen goed verteerbaar te zijn en dus niet voor problemen te zorgen. Inmiddels is trouwens ontdekt dat niet (alleen ) de eiwitten maar de koolhydraten ( zetmeel en suikers ) voor problemen kunnen zorgen !!!

Groetjes,

Maris