Appels en peen=slokdarmverstopping......?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appel en peen slecht voor paard?

ja
1 (3%)
nee
28 (90%)
weet niet
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 31

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:23

Wat ik heb geleerd van de DA is alles raspen, nou ja, zoveel geduld heb ik niet...Dus ik geef het gewoon ongesneden, zodat ze zelf hun tanden moeten gebruiken. Uiteraard krijgen ze dat in hun eigen voerbak en af en toe uit de hand.

Appels snijd ik wel in 4 stukken.

Ik kende een veulen die heeft hetzelfde gehad, uiteindelijk is zijn slokdarm aan gort en ook gras kon ie niet meer hebben! Het is wel heel vreselijk, maar zoiets gebeurt gelukkig niet vaak!

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:29

anoukje schreef:
ik heb gehoord dat je juist de hele peen of appel aan je paard moet geven, dan kauwen ze goed door. als je ze bijv. in stukjes snijd kauwen ze niet en slikken ze het gewoon door daardoor kan je een verstopping krijgen.

Dat denk ik ook .

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:36

Wanneer je Appels/Wortelen fijn gaat snijden kunnen ze slokdarmverstopping veroorzaken omdat de kleine stukjes niet goed gekwauwd worden en kunnen blijven hangen in de slokdarm.

Wortels en Appels in grote hoeveelheid zorgen ook voor een laxerend effect.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:12

mijn oude pony heeft het 4 jaar achter elkaar gehad steeds op hetzelfde moment.Het was altijd als het veulen 4 maanden was de dierenarts zei dat dit waarschijnlijk kwam omdat ze opvulling in dr buik zocht (omdat daar eerst het veulen zat)ze ging dan veel te gulzig eten.Zelfs van hooi kon dr slokdarm al verstopt raken.En als ze het 1 x hebben gehad is de kans op nog een xtje groter omdat de vorige x de verstopping een littekenweefsel heeft gevormd en de slokdarm dus net ff iets smaller maakt.