Te vroeg of niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 14:21

Ja ik wil hem ook in de wei hebben,maar mijn instructrice heeft liever dat hij eerst een paar daagjes went ,zo net van zijn moeder af.
Ik heb zeker zoiets als een eigen mening,ik zie hem ook het liefste bij de rest en zie hem ook graag spelen,maar zie hem niet graag verrot geschopt te worden of door het draad zien vliegen...Maar goed ga morgen eens bespreken of hij niet naar de wei kan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:26

Juist door meteen in een kudde te komen zal hij zich beter voelen en meteen aan een kudde kunnen wennen.
Serieus, ik wil je niet afkatten o.i.d maar dat is echt het beste voor een veulen
Verrot schoppen kan ik inkomen, dat wil natuurlijk niemand, maar hoe langer je wacht des te moeilijker het voor het veulen zal worden geaccepteerd te worden in de groep.
Misschien kun je hem eerst met de leider van de groep samen zetten, en die 2 vervolgens in de groep te zetten

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:24

Sorry dat ik het zeg Leonie maar ik vind wel dat iedereen hier gelijk heeft...

Moet eerlijk zijn dat ik dit eigenlijk zielig vind.

Moet jeje eens indenken, eerst bij zn moeder weggehaald.... en dan opgesloten worden in een box, en wat maakt het uit of er andere paarden op stal staan of niet? hij kan er toch niet bij....

Als hij nu de wei opgezet word kan hij zich leren verdedigen, dan kan hij een lel krijgen ja.. maar hij leert snelgenoeg dat hij ze dan een lel terug moet verkopen!

Je wilt toch niet dat je pony straks het buitenbeentje van de groep word?

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 00:49

Ik heb nu al gezegd dat ik het met mijn instructrice ga overleggen om hem naar de wei te doen,morgen al.En zal dit alles wat jullie zeggen aan haar voorleggen zal alles uitprinten en kijken wat zij ervan zegt.
Hij moet zowieso zo snel mogelijk naar buiten.
Maar dan nog een vraag als je een veulen in de winter koopt als alle paarden op stal staan kan hij toch ook moeilijk in een groep worden geaccepteerd want dan staan ze bij ons ook niet op de wei en kunnen ze ook niet spelen.Dnek daar eens over na en hoor graaag jullie reakties.
Maar het is me nu wel allemaal duidelijk,dus hoop ik dat hier verder meningen over afgelopen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:59

Veulen_Kyra schreef:
Maar dan nog een vraag als je een veulen in de winter koopt als alle paarden op stal staan kan hij toch ook moeilijk in een groep worden geaccepteerd want dan staan ze bij ons ook niet op de wei en kunnen ze ook niet spelen.Dnek daar eens over na en hoor graaag jullie reakties.

Bij een opfok gaan de paarden in de winter allemaal bij elkaar in een grote loopstal of in een paddock...

Mijn jaarling staat ook in een paddock met vriendjes in de winter. Zij staat op een pensionstal waar de paarden in de winter ook binnen blijven. Alleen de veulens en jonge paarden mogen WEL de hele dag gezamelijk naar buiten, om te spelen en om zich te ontwikkelen.
In de zomer staat zij dag en nacht in een gemengde kudde op de wei. De eerste keer met de grote paarden naar buiten ging prima, en dat waren er wel een stuk of 7!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 01:06

Te jong is ie zeker niet. Gewoon morgen in een paddock zetten met een oudere ruin, na een paar dagen met de hele groep in de wei zetten. Elke dag naar buiten dat dier samen met andere paarden. Leeftijd maakt imo niet zoveel uit, een "wilde" kudde bestaat ook altijd uit verschillende leeftijden. Pas als jonge HENGSTEN echt hengstengedrag gaan vertonen worden ze uit de groep geknikkerd en vormen ze samen een hengstenkudde. Merries blijven gewoon in de kudde.

Het belangrijkste is gewoon dat ie zo snel mogelijk de wei in gaat.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 01:08

Idd in de winter lekker met zn allen in een grote loopstal.
Bij mijn laatste stagebedrijf kwamen de paarden niet eerder alleen in een eigen box dan dat ze 3 jaar zijn. Als er echt mee getraind gaat worden en het volwassen paarden aan het worden zijn.
Alles tot 3 jaar staat daar in groepen leeftijsgenootjes in loopstallen en gaan overdag in de paddock.
En zo zie ik het ook het liefst, zolang mogelijk met een groep, zoveel mogelijk in een groep, daar leren ze zo ongelovelijk veel meer van dan van alleen in een box.
Boxveulens zijn naar mijn mening op latere leeftijd vaak óf veel vervelender óf veel onzekerder

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 07:52

Veulen_Kyra schreef:
Maar het is me nu wel allemaal duidelijk,dus hoop ik dat hier verder meningen over afgelopen zijn

Daarom hoort een veulen ook niet op een manege thuis. Mijn jaarling is ook vrij vroeg gespeend en is daarna gelijk naar de opfok verhuist. Ze heeft het daar reuze naar haar zin en werd direkt geaccepteerd, dat gaat nl gemakkelijker bij veulentjes onderling!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:05

Waarom, waarom waarom.......... veulens horen niet in kinderhanden, zeker niet in kinderhanden die denken dat een veulen zich wel kan vinden op een manege in een box......... ooooo Luister naar wat er gezegd wordt en doe het dier op het land, met leeftijdsgenootjes of in een kudde of wat dan ook, zolang hij maar buiten is...... wil of kan je dat niet verkoop m dan! en koop een ouder paard terug waar je wel mee kan trutten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:09

in de opfok zetten en wel heel snel!

bij ons in de wei staat een Haflinger die niet in de opfok geweest is, nooit is opgevoed, onhandelbaar is en nu door een groep wordt opgevoed. Hij zit onder de littekens en reageert heel eigenaardig op de groep. Erg jammer.... en of het ooit nog goedkomt is de vraag

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:40

gijsenkim schreef:
Waarom, waarom waarom.......... veulens horen niet in kinderhanden, zeker niet in kinderhanden die denken dat een veulen zich wel kan vinden op een manege in een box......... ooooo
Volgens haar profiel is Veulen_Kyra 24 jaar, hoor Nagelbijten / Gniffelen Bloos *LOL*

Verder geen toevoegingen aan de rest, zet ze gewoon bij de kudde, die zijn over het algemeen niet zo agressief richting veulentjes, hoor, hooguit opvoedend en dat kan -zo te lezen- geen kwaad.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:29

idd zoek een opfok stal!!! die zijn er speciaal op gericht om al die jonge veulens lekker samen te kunnen laten opgroeien met veel land en grote loopstallen, veel leeftijdsgenoten enz.
laten wennen in een stal?????
heeft ie echt niks aan, je kan ook naar de opfokstal gaan paar peer per week als je wil om hem te peostsen ofzo om hem mak te maken, maar dat doe je niet door hem nu op stal te houden

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:45

Bij Veulens is er nog geen rangorde dus je veulen word zowiezo geaccepteerd! Bij ons op de pensionstal waar mijn paard staat zit ook een opfok de paarden staan 7 uur per dag buiten de veulens de tijden dat het ligt is daarna gaan ze per 2 tal in een box. Maar ze staan ondertussen al 2 jaar maar hebben nog steeds geen rangorde! Het is toch het beste en al helemaal voor een hengstveulen! Zo gaat ie alleen maar meer kattekwaad uithalen! En zo verstoor je de groei (ontwikkeling van de benen en rug) heel erg doordat hij niet lekker gek kan doen en bewegen! Sommige mensne zijn ook van mening dat opfok slecht is maar als je er gewoon bij kan en om de dag je veulen even eruit haalt en dingen leert zoals aan het halster lopen heb je later een sociaal en goed ontwikkeld paard!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:14

Oef, mijn nekharen gaan overeind staan Bloos!
Meid, zoek toch een goede opfok voor een paar jaar! Ik begrijp uit je berichten dat je hem bij je instructrice op stal hebt staan, daar hoort een veulen niet Een opfok is natuurlijk lang zo leuk niet als hem op stal hebben, je ziet hem dan niet vaak maar je veulen leert zo veel meer en is bij leeftijdsgenootjes.
Ook qua gezondheid is opfok veel beter (denk aan ontwikkeling van benen en rug e.d.)
Mijn eigen veulen is nog niet bij zijn moeder weg maar hij wordt 4 September pas 4 maanden, hij blijft bij zijn moeder zolang het nog gaat en daarna gaat hij bij de hengsten kudde, daar leert hij het meest en heeft hij de ruimte, staat dag en nacht buiten met een grote schuilstal en kan lekker spelen, dat kan een veulen in een box niet.
Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt hem op het land te zetten en mag het niet dan hoop ik dat je zo verstandig bent om je veulen toch in een opfok te plaatsen, succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:40

Ik denk dat je iig moet gaan nadenken wat JIJ met je veulen wil, en neit wat je instructrice of weet-ik-veel met jouw veulen wil. Jij bent de baas, en dus verantwoordelijk voor hem, dus ook voor zijn welbevinden.

Geen een paard staat graag alleen, dat is alleen omdat het voor ons mensen praktisch is.

Een jong paard alleen...zet een kleuter op zijn 1e schooldag maar eens alleen in een kamertje, en kijk wat een evenwichtig kind je er na een paar uur uithaalt...Herhaal die behandeling een paar keer en het kind zal nooit meer naar school willen. Laat hem bij zijn vriendjes en geef het aandacht en het kind went langzaam en krijgt het naar zijn zin. Zo zie ik het...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:47

Pauline schreef:
Een jong paard alleen...zet een kleuter op zijn 1e schooldag maar eens alleen in een kamertje, en kijk wat een evenwichtig kind je er na een paar uur uithaalt...Herhaal die behandeling een paar keer en het kind zal nooit meer naar school willen. Laat hem bij zijn vriendjes en geef het aandacht en het kind went langzaam en krijgt het naar zijn zin. Zo zie ik het...

Geweldige beschrijving OK dan! Zo is idd als ik in mn hoofd had, een klein kind zet je ook niet in een bijkeukentje de hele dag... maar kon het niet zo mooi opschrijven als jij.

Veulen_Kyla, inmiddels al met je instructrice gesproken ? Als zij niet accepteert dat hij naar buiten de groep in moet, zou ik per direct een andere stal zoeken, hoe tof je instructrice ook is, voor het veulen is het niet geschikt.
Dan kan je hem beter ergens anders in het land zetten en als hij 3 is en je ermee gaat trainen e.d weer bij je instructrice zetten

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:42

Hij gaat ook al snel naar buiten, een paard van haar instructrice heeft ook een veulen, en word snel afgespeend en dan gaan ze als het goed is samen de wei op!

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 12:50

Zoals ik al zei ga ik overleggen met haar,hebben We nu gedaan.
En voor degene die de nekharen overeind doen staan hij gaat naar de wei.
Alleen wilde mijn instructrice eerst haar jaarlingen afspenen zodat ze met zijn allen op de wei kunnen,anders had hij alleen in de wei gestaan.
En nog voor alle duidelijkheid HET IS GEEN MANEGE !!!Het is een super gezellige pensionstal,met aardig wat paarden die er rond lopen.Alle paarden staan bij ons gescheiden merrie's bij de merrie's en ruinen bij de ruinen en dus ook de hengsten bij de hengsten...Er lopen wel twee of drie oudere ruinen bij in de wei bij de hengsten.
Wij hebben geen loopstal of paddock dus dat alternatief hebben wij niet.
Ik ga er elke dag gewoon naar toe,hij moet ook nog gevoerd worden,hoe zouden jullie het vinden een dag niks te eten te krijgen???Het is me nu wel gewoon duidelijk wat jullie zeggen.

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 12:52

Heranda schreef:
Hij gaat ook al snel naar buiten, een paard van haar instructrice heeft ook een veulen, en word snel afgespeend en dan gaan ze als het goed is samen de wei op!

Ja heranda dat is zo,ik word er soms niet goed van,ze weten heus wel wat ze doen daar op stal,ze heeft zelf ook elk jaar minstens 3 veulens waaronder hengsten dus.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:55

Het is heel fijn dat het zo gezellig voor JULLIE is.. Vraag jezelf ook eens af of dat voor je veulen ook het geval is..

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:10

pienV schreef:
Ik vind dat je een veulen dat moet leren als hij nog bij de merrie staat. Dus voordat ze gespeend worden.
Het is een stukje basisopvoeding dat ze direct leren moeten.

Dat hebben ze ook gedaan die eigenaren.

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:12

youngster schreef:
Het is heel fijn dat het zo gezellig voor JULLIE is.. Vraag jezelf ook eens af of dat voor je veulen ook het geval is..

Hij vind het ook gezellig op stal nou goed.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:14

Een veulen in een stalletje is eigenlijk een klein kind in een eenzaam kamertje opsluiten. Mishandeling dus!! Veulens zijn zoveel beter af in een opfok, dan op een manege. Ik vind het echt ontzettend egoistisch van je.. sorry!

Veulen_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:19

Tulandro schreef:
Een veulen in een stalletje is eigenlijk een klein kind in een eenzaam kamertje opsluiten. Mishandeling dus!! Veulens zijn zoveel beter af in een opfok, dan op een manege. Ik vind het echt ontzettend egoistisch van je.. sorry!

NOGMAALS HIJ STAAT NIET OP EEN MANEGE.
Laat wat aan je ogen doen,dan kun je lezen wat ik geschreven heb

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:20

Een pensionstal.. bijna hetzelfde.. Ik vind dat je behoorlijk asociaal reageert. Het verschil tussen een pensionstal en een manege is voor het veulen niet van belang hoor!!