Staldilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:17

Tessebes schreef:
Waar Xara staat mag het wel, in het zomerseizoen doe ik het eigenlijk niet, omdat ze dan zo lekker in de wei staat. In de winter haal ik haar wel eens uit de paddock, die levert nooit problemen op, geen onrust, geen gevecht.

Volgens mij is het ook maar net waar ze aan gewend zijn.
Ik vind het wel fijn dat het kan!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:16

Tessebes schreef:
Waar Xara staat mag het wel, in het zomerseizoen doe ik het eigenlijk niet, omdat ze dan zo lekker in de wei staat. In de winter haal ik haar wel eens uit de paddock, die levert nooit problemen op, geen onrust, geen gevecht.

Sorry Tess, ik had er even over heen gelezen dat je het over een jaarling merrie had.
Vraag me niet waarom, maar merries gaan door de rit genomen wat gemakkelijker om met dit soort dingen (nog niet genoeg en andere hormoontjes op die leeftijd).

Ik had het specifiek over hengsten opfok en dan is het echt vrijwel ondoenlijk, om regelmatig een dier uit de groep te verwijderen en weer terug te doen.
Zolang het veulentjes zijn valt het allemaal nog wel mee, maar de oudere heren, vormen als het goed is een hechte groep en daar kun je niet ongestraft (zeker niet als buitenstaander) regelmatig de rangorde verstoren, zonder dat dat problemen gaat geven.

Wij hebben er zelfs de contracten op aan laten passen, waarbij het strikt verboden werd, om zelfs maar zonder begeleiding( van ons) in het weiland te komen, laat staan om er een dier uit te halen. Want dat gaf levensgevaarlijke toestanden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 11:10

Ik moet overigens wel even vermelden dat er idd 1 dominante twee jarige merrie is waarvoor je echt moet oppassen in de wei, dus ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt.