neem een instructrice!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:43

gijsenkim schreef:
Bezuinigen op les is echt de verkeerde manier van bezuinigen.........

Ik vraag 8,5 euro per half uur, kom ook eens in de maand als men dat wil........ nou vraag ik je, das toch niet teveel????

dat is zeker niet veel... Haha!

maarja besparen op les vind ik niet echt slim, een instructeur/trice ziet vaak problemen die je zelf nog niet had opgemaakt en de ruitertjes langs de kant ook niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:57

Als je het niet kan.... tja, wat als je paard naar de DA moet, kan je dat dan wel betalen?

Als je niet WIL lessen, moet je niet zeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:59

Citaat:
Als je niet WIL lessen, moet je niet zeuren

En je paard/pony kan helaas niet zeuren...

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 22:43

Dat is idd niet duur! Lachen
En ja met lessen wordt je paardje veel beter, ik ben het eens met jullie! Haha! Echt waar!!!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:00

Met de privelessen die ik nu heb, ben zo onwijs vooruit gegaan, ik zou niet eens zonder les willen!

Als je geen les kan betalen vraag ik me toch ernstig af wat sommigen dan doen als de DA moet komen...

Je hoeft niet iedere week les te nemen of zo maar 1x per maand is toch het minimale...

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 00:44

IK heb dus geen les, ik heb wel les gehad,maar dat was niet zo'n goede les,kreeg niet veel aandacht en het ging niet vooruit..

Het is hier voor mij heel moeilijk om ergens anders les te krijgen omdat ik afgelegen woon,en ik niet bij een ponyclub o.i.d. kan komen (heb geen trailer),sinds 2 weken moet ik ook de meeste dingen aan mijn paad zelf betalen,maar dan nog..als ik een goeie zou kunnen vinden zou ik dat er wel voor over hebben.

Verder rijd ik niet zo veel (paar keertjes per week) en ook niet wedstrijden maarja..

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 04:32

Geen les kunnen nemen omdat je het niet kunt betalen vindt ik idd grote onzin. Als je een paard neemt moet je er voo rzorgen en dat houdt ook in dat je moet weten hoe je moet rijden. Als je niet bereidt bent om dat te doen moet je ook niet op je paard gaan miepen als die je duidelijk maakt dat je verkeerd bezig bent.
De reden dat er contant wordt geroepen dat mensen les moeten nemen is omdat je niet kunt leren rijden via een computer. Of zoals tyrza laatst zei: je gaat toch ook geen parachutre springen als je het boek er over hebt gelezen. Verschil is dat in dat geval jij zelf een probleem hebt en als je geen les neemt is je paard degene met het probleem. En aangezien die niet kan praten laat hij het merken door in protest te komen, hoofd in de lucht te gooien, te bokken enz. en dan wordt er vervolgens de vraag gesteld wat ze nu moeten doen.

Dat soort dingen kun je geen advies bij geven omdat de hele manier van rijdeb veranderd zal moeten worden. En dat kan alleen met behulp van een intuctrice.

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:22

Ik kom hier nog niet zo lang, maar heb al vaak genoeg gezien dat er mensen gewoon tips geven als iemand daar om vraagt...

Maar zoals nu al 84x is gezegd: vanachter een beeldscherm kun je de echte problemen niet zien. Daarom vind ik het logisch dat er op een gegeven moment gezegd wordt: 'neem les'.

En wie koopt er nou een paard als 'ie geen lessen kan betalen Verward
Dan kun je beter gewoon ergens les gaan nemen op een manege-/verzorgpaard. Ik heb zelf ook geen paard, maar heb 1x per week les, dat is €15 of €18, ligt eraan of ik privéles heb of met z'n tweeen. Maar er zijn genoeg instructeurs/instructrices die je voor veel minder geld les willen geven... ik snap dus echt niet hoe iemand wel een paard met alle onkosten die daarbij komen kan betalen, maar niet (desnoods maar 1x in de week) de nodige les kan nemen Verward Dan koop je toch wat minder dingen voor jezelf, of neem een bijbaantje (ga de krant bezorgen of zo, doe ik ook Schijnheilig ) maar ga niet zelf zitten experimenteren op/met je paard, want daar is het paard de dupe van

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:34

runningkawa schreef:
Waarom kun je gen lessen nemen?
dat is iets wat ik niet kan begrijpen.
Je kunt een paard kopen, je kunt zijn stalgeld en hoefsmid en da betalen, je kunt tuig kopen.
Maar geen les betalen?

Mee eens, maar toch kan ik me voorstellen dat er veel verzorgstertjes zijn die er geen geld voor hebben of het van de eigenaar niet mogen.

Natuurlijk is les het beste, maar als dat niet mogelijk is, waarom kan de basis dan niet even uitgelegd worden? Er zijn tig boeken geschreven waarin de basis beschreven staat, dus het moet toch kunnen?

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:02

Guinevere schreef:
(...)
Natuurlijk is les het beste, maar als dat niet mogelijk is, waarom kan de basis dan niet even uitgelegd worden? Er zijn tig boeken geschreven waarin de basis beschreven staat, dus het moet toch kunnen?

Nu heb je het ook nog over de basis Verward
Paardrijden leer je niet uit boeken en van internet ! En al helemaal niet de basis, natuurlijk kun je erover lezen, zodat je er al iets over weet, maar je gaat als onervaren ruiter toch niet op een paard zitten met tips die je van Bokt af hebt gehaald (of in een boek hebt gelezen) .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:06

De basis is zo een breed begrip, en daarnaast zo belangrijk........ dat als het daar fout gaat je de rest ook niet voor elkaar krijgt!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:11

Hoewel goed les ongetwijfeld de beste tip is hier, en je inderdaad niet kan leren paardrijden uit een boek of via internet .. is een goede tip over eigen ergvaringen wel handig. Over het internet kan je iemand niet uit de problemen helpen maar misschien (behalve de tip neem les) een mening of een tip geven ..

Sommige antwoorden zijn wel gewoon Prima, maar in sommige topics staat 5 keer onderelkaar "neem les!" en verder helemaal geen commentaar.. Da's een lekkere dooddoener zeg, en een beetje overdreven naar mijn mening!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:21

Ik vind het vaak een beetje een dooddoener het antwoord 'neem een instructrice'. Want, nou ja ik dan, stel vaak een vraag om meningen van meerdere mensen te horen. Dat instructie belangrijk is weet ik ook wel maar soms heb je net iets meer aan de meningen van anderen, mensen die iets bekend voorkomt, die ervaring hebben nou ja noem maar op.

Daarom zal ik dus ook zelden een vraag stellen over rijtechniek Lachen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:22

Ah, ik ben het dus blijkbaar met Riant eens Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:53

maaykuhhh schreef:
en het is meestal wel zo dat: wil je een goede instructrice dan kost dat ook wel een paar centjes! Haha!

Ja maar een paard houden en rijden kost sowieso een hoop centjes. Wil je het echt goed doen, ontkom je niet aan goede instructie en daar moet je ook voor betalen. Wil je alleen boshobbelen en hecht je er verder geen waarde aan hoe je paard loopt, is prive instructie geen must.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:54

Fasel schreef:
Ik vind het vaak een beetje een dooddoener het antwoord 'neem een instructrice'. Want, nou ja ik dan, stel vaak een vraag om meningen van meerdere mensen te horen. Dat instructie belangrijk is weet ik ook wel maar soms heb je net iets meer aan de meningen van anderen, mensen die iets bekend voorkomt, die ervaring hebben nou ja noem maar op.

Daarom zal ik dus ook zelden een vraag stellen over rijtechniek Lachen.

Je kunt er ook alvast bijzetten in een topic dat je instructie hebt en dat je gewoon eens wat andere meningen wilt horen Knipoog.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:02

Anoukie schreef:
Je kunt er ook alvast bijzetten in een topic dat je instructie hebt en dat je gewoon eens wat andere meningen wilt horen Knipoog.

FOUT!, want dan is je instructie niet goed en moet je andere instructie zoeken Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:35

Fasel schreef:
FOUT!, want dan is je instructie niet goed en moet je andere instructie zoeken Haha!

Nee, ben ik niet met je eens. Iedereen kan wel eens een second opinion opvragen of een soort van case voorhouden, zonder dat je daardwerkelijk twijfelt aan je instructie.

Anders zou RT echt alleen nog maar vragen hebben als: Hoe rijd ik mijn pony aan de teugel etc.

Terwijl we het daar ook wel wat serieus willen houden geloof ik, met echte onderwerpen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:56

Het is voor sommige bokkers vermoeiend en zelfs ik als vrij nieuw bokertje word af en toe al moe van "hoe aan de teugel" maar ja als er 1 keer staat neem les.. is dat goed lijkt me en hoeft er niet nog 5 keer "idd les nemen" onder te staan..
En het is niet altijd zo maar soms staat er duidelijk bij dat mensen les hebben en dan wordt soms ook meerdere malen gezegd dat die instructie niet deugt.. (gelukkig niet altijd)

Moet ik er wel bij zetten dat de "wat jongere" bokkers elkaar onderling ook genadeloos kunnen afbekken hoor !!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:05

Maar iemand kan bvb zijn vraag stellen, bvb pony steigert, en verder weten wij toch niet? Het is moeilijk om een antwoordt te geven als je de daad niet in het echt ziet gebeuren...toch?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:13

Fasel schreef:

Wat is er fout aan actief (leren) meedenken in je instructie? Slim

Elke instructeur m/v heeft z'n stokpaardjes en blinde vlekken.
Een gezond kritische ( = niet een negatieve) houding ontwikkelen
t.a.v. die apecten kan ik niet verkeerd vinden.

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:07

Ik denk niet dat als er staat, mijn instructrice zegt dit en dat maar ik wil graag meer dingen erover weten, dat er dan geroepen word neem les.

Maar lees eens hoeveel problemen er genoemt worden en er geen instructrice aanwezig is, problemen die simpel voorkomen hadden kunnen worden.

Nu kunje hier wel zeggen, noem dat was basis dingen, maar als je bijv eens vraagt heb je je hand niet vast, krijg je keihard, nee ik ben zacht met de hand.
terwijl je er soms vergif op in kunt nemen dat het niet zo is.
maar dan ben je al klaar achter je schermpje...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:14

Er zullen best mensen zijn met een goede rede waarom ze zich geen les kunnen veroorloven. Dan moeten we maar hopen dat die niet vanalles gaan proberen om hun paarden te 'verbeteren' als ze zelf niet het flauwste idee hebben wat ze doen.
Veel mensen hebben wel instructie als ze met een vraag komen, maar niet alle instructie is in staat om voor GOEDE instructie door te gaan. Als die instructie groepsles/manegeles inhoud, is het heel moeilijk om de benodigde individuele probleemaanpak te volgen. Met tips van bokt los je het vast niet helemaal op en als mensen met aanleuning stoeien, dan is het probleem meestal te zoeken in verkeerde hulpgeving, gebrek aan controle over je lichaam etc. Zoiets is alleen met herhaalde instructie echt aan te pakken. De tips die gegeven worden kloppen vaak wel, maar effect heeft het pas als die op de juiste manier in praktijk worden gebracht. Dat gaat nou eenmaal beter met 'life' instructie.
Veel bokkers zijn ook best bereid om eens een keertje langs te komen om het betreffende probleem te bekijken/bespreken (als ze in de buurt zitten). En als dat dan erg goed gaat, kan je zo'n bokker toch altijd nog vragen om les te geven Verward
Maar goed: "neem goede les" hoort niet het ENIGE antwoord te zijn dat wordt gegeven

En dan nog, het advies luidt "neem GOEDE instructie" en niet "neem GOEDKOPE instructie". Ik zie bij ons op stal ook mensen voor de goedkoopste kiezen, maar sommige zouden beter af zijn ZONDER instructie (want dan overvragen deze mensen hun paard niet, bijv. )
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 25-08-04 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:17

Citaat:
neem goede les" hoort niet het ENIGE antwoord te zijn dat wordt gegeven

persoonlijk doe ik dat ook niet vaak.
Meestal zeg ik idd een of ander basis dingetje, met als laatste zin, neem les.

Maar dat mag blijkbaar ook al niet, want als je het woord les in je mond (uhh, vingers) neemt, dat is oh zo fout, voor de betweterige niet lessers.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:27

Nou ik heb ook geen les hoor. En ik verneuk m'n paard echt niet.
ieder keer als ik erop stap gaat het weer wat beter.
Pas als we allebei niet meer verder komen overweeg ik om wat lessen te nemen.
Zolang het goed gaat zie ik het nut er niet van in.
Als ik ergens geen oplossing voor weet, zal ik het vast wel op bokt vragen. Dan probeer ik dat en huppa "probleem" weg.
Zolang mn pony ideaal is buiten te rijden, en netjes een L/M proefje kan lopen zodra hij goed is ingereden ben ik tevreden hoor.

Bovendien moet ik op de stalling na alles zelf betalen.
Gaat prima, maar niet als ik Ook nog lessen moet betalen, trailer, bla bla.
begrijp mij niet verkeerd, als mn pony ziek is kan ik dat ook wel betalen hoor, juist doordat ik niet alles koop wat imo niet persé nodig is, heb ik toch een aardig bedragje bijeen gespaard.