Hoe knie aktie trainen bij Hackney?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:16

volgens mij kan je het best gewoon balkjes doen hoor!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:37

Maar als je het voor het aangespannen wilt doen is het alleen voor die concoursen. Bij de andere dingen van het aangespannen heb je niets aan de knieactie. Eerder moeilijkheden met het strekken in je dressuur.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 15:47

Eigenlijk wist ik niet dat het problemen met elkaar gaat geven Bloos!
Dus dat als je die knieactie traint je problemen met de dressuur kan krijgen.... Dus daarom ben ik eigenlijk in dubio op dit moment.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat mn zusje haar dressuurmatig gaat berijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:09

fsoudan schreef:
Eigenlijk wist ik niet dat het problemen met elkaar gaat geven Bloos!
Dus dat als je die knieactie traint je problemen met de dressuur kan krijgen.... Dus daarom ben ik eigenlijk in dubio op dit moment.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat mn zusje haar dressuurmatig gaat berijden.

Ik heb dit nooit ondervonden , had veel baat bij de knie actie die de hackneytjes hadden waar ik dressuurmatig mee gereden heb. Zo zijn ze overal net even wat sterker in de achterhand en wat spectaculairder. Dat probleem met strekken is meer een kwestie van hoe het beestje gereden wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:28

Dit topic zie ik nu pas voor het eerst. Zal maar eerst even zeggen wat ik doe, k rijd nu zo'n 15 jaar concoursen met hackney's, zowel op regionaal als op nationaal nivo.

Knie-actie kun je verbeteren met training, als een paard/pony geen knie-actie heeft (stekerige gangen) zul je ze er ook nooit in krijgen! Jouw pony heeft zo te zien wel knie-actie.
Wat je als eerste moet doen is je pony beslaan, dit bevorderd het lopen enorm! Waarschijnlijk weet je dan al niet meer wat je ziet. Sla er in het begin een zo licht mogelijk ijzer onder, en zeker geen stukken lood erin (blokjes zoals "Peruaanse Pas" het zei), dit is zeer zwaar voor de pezen.
Verder kun je een riempje maken met een stuk tuinslang eromheen, moet ietsjes gewicht hebben, dit kun je om de benen doen bij longeren en/of inspannen. Niet te lang, anders gaat het effect weg en is het ook weer een aanslag op de pezen. Ze tillen de benen dan net iets extra op.
Tja, en als laatste heb je dan de schoenen nog. Inderdaad, doe dit niet zomaar als leek maar altijd met een ervaren persoon erbij. Wij gebruiken het niet vaak. Als we het al gebruiken doen om 1 van de volgende 3 redenen:
1 Een betere balans in de beweging krijgen
2 Een pony een keer flink moe maken
3 (O jee, nu krijg ik commentaar Haha! ) Als een pony een tijd niet of zeer slecht luisterd en doorstiert, tegen het eruit peren aan, dan trekken wij hem ermee onderuit en leren we hem zo manieren.

Nog tot slot, een concourshackney heb je niet zomaar. Het zit erin of het zit er niet in, ik denk dat 80% van de hackney's niet geschikt is voor de wedstrijden. Ze moeten de gangen van nature al hebben, je kunt het er niet echt in trainen, je kunt het hooguit wat verbeteren door te zorgen dat de balans in orde is. Een hackney/tuiger die veel in de schoenen staat haal je er zo uit, omdat ze dan niet meer gewoon draven maar de benen diagonaal opnemen.

Meer info over de hackney's die ik rijd kun je vinden op mijn website.

O ja, nog een laatste opmerking over schoenen: ik ken zeer veel dressuurpaarden (junioren, young riders, grand prix) die ook in de schoenen gaan!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-08-04 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:30

Nog even iets: ik vind dat Zoe een geweldige achterhand heeft, en die is bij een hackney nog veel belangrijker als heel die knie-actie van de voorbenen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:33

Toch zie ik op nog veel parcoursen dat de achterhand van ong. de helft van de hackneys niet echt goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:46

je hebt van die leren dingen iets breder dan een neusriem met eizere ringen er aan. dah moe je is uit probere dah werkt meestal wel!!
suces,
groetjes janneke

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:54

Die ringen werken wel een beetje, maar je moet ze niet te vaak en te lang gebruiken. Overigens mogen we die niet meer op de voorterreinen gebruiken, dierenbescherming.......af en toe snap ik niet waar die mee bezig zijn!

En veel hackney's hebben een minder goede achterhand, helaas. Maar ja, het kunnen dan ook niet allemaal toppers zijn!

Ivanaaa

Re: Hoe knie aktie trainen bij Hackney?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:20

Hoi,

Ik loop zelf op een gerenommeerde hackney fokkerij.

Om de beenactie te verbeteren wordt inderdaad vaak ringen met lijnen aan de hoeven bevestigd.
Dit is niet alleen voor de actie, maar ook voor het balans en het vertrouwen in de man.
In het begin vond ik het er verschrikkelijk uitzien, maar zodra de paarden het "kunstje" kunnen vinden ze het fijn om te doen.

Je kan inderdaad om te beginnen iets zwaarder beslag er onder doen en hiermee veel actief trainen aan de dubbele longe.

De eigenaar van de stal, Teun Middelman kun je altijd opbellen of mailen voor zulk soort informatie!

Edit: Ik zie nu pas dat het topic uit 2004 stamt Haha!