Weten schimmels dat ze schimmel zijn???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:26

Schimmels weten idd wat ze schimmel zijn en worden in kuddes vaak sneller verstoten omdat ze wit zijn, maar wat Anky zijn over dat vies worden, dat een schimmel meer zijn best zal doen om vies te worden en dus vaker in de mest en zand zal rollen ben ik het niet mee eens.
OF mijn paard is een uitzondering want hij rolt veel minder snel dan de meeste paarden en het viesmaken is volgens mij netzo als bij andere paarden alleen valt het iets meer op bij een schimmel
(bij de mijne althans Haha!)

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:27

Eleonoor schreef:
Hmmm, ik weet het niet. Heb eens gereden op een bonte, die voornamelijk wit was. Als die zichzelf in de spiegelzag in de binnenmanege ging hij aan de kletter!! Tja, weet zo'n paard dan wel dat hij zo wit is? Er zijn genoeg andere donker gekleurde paarden die zich ook vreselijk vies maken, maar dat valt minder op.

is ook vaak omdat ze het eng vinden, ze denken dat ze een paard op zich af krijgen, wij hadden ook een keer een spiegel voor de bak gehouden, en lange passpiegel, en toen sloegen ze allemaal op hol, stonden ze met open neusgaten te kijken naar dat ding alsof ze er uit zouden springen haha Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:28

het zweet an een schimmel ruikt veel zoeter dan van een ander paard...
mss heeft het daar iets mee te maken?...

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:31

Toen ik een keer 's avonds in de winter wedstrijd had, was een zwart paard heel erg bang voor Sevin, hij zag er zeker nogal spooky uit doordat hij wit is Haha!

Geen idee of ie zich daarom zo vies maakt, volgens mij houdt hij gewoon van rollen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:48

_Romana_ schreef:
is ook vaak omdat ze het eng vinden, ze denken dat ze een paard op zich af krijgen, wij hadden ook een keer een spiegel voor de bak gehouden, en lange passpiegel, en toen sloegen ze allemaal op hol, stonden ze met open neusgaten te kijken naar dat ding alsof ze er uit zouden springen haha Haha!

Bij mijn oude rijverening was het regel dat je de paarden niet los in de bak voor de spiegels mocht laten staan. Er was dan te veel kans dat ze er zelf door zouden springen... Ik heb het nooit gezien of meegemaakt, maar dat schijnen paarden toch te doen. Dat heeft verder dus niets met het schimmel zijn te maken, dat doen alle kleuren.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:50

ik heb een hengst gereden die dat inderdaad zo zou doen. Zelfs onder het rijden keek hij zo nu en dan stiekem opzij naar de spiegel zo van "ik zal die patser zo eens even een lesje leren"

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:57

Dat paarden weten welke kleur een ander heeft, dat geloof ik wel. Kende een paardje wat alles wat lichter was dan hijzelf aanviel... dus was hij zich ook bewust van zijn eigen kleur.

Of rassen echt naar elkaar trekken, weet ik niet zo zeker.
Lars maakt graag vriendjes met paarden die groter en donkerder zijn dan hijzelf (ruinen) en is gek op lichtere merries, maar niet van dezelfde kleur of donkerder.... hij is gek op een schimmelmerrie bij ons op stal, maar maakt oorlog met onze fjordenmerrie en de merrie van Esther19 (die toch ook wat tintjes donkerder is). Hij staat met een merrie op het land die donkerder is en die tolereert hij ook, maar daar is het ook mee gezegd.
Hij zal nooit met haar staan knuffelen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:00

Ik heb ooit eens gehoord dat de kleur schimmel oorspronkelijk bij de arabieren vandaan komt en dat dat een natuurlijk overlevingsmechanisme is dat ze wit zijn. Ze leven in de woestijn en dan kan je voor de warmte beter wit dan zwart zijn en daarom hebben ze ook een zwarte onderhuid omdat een roze eerder verbrand.

Omdat de arabier in verschillende rassen is ingefokt (en er andersom ook wel eens ongelukjes gebeurden daarom zijn er ook andere kleuren arabieren) zijn er in alle rassen schimmels te vinden.

Waar ik dan wel weer vraagtekens bij zet is dat de Camarque paarden en Lippizaners ook bijna allemaal wit zijn en er ook schimmel ijslanders bestaan. dus hoe dat dan zit? Arabier ingefokt in de ijslander? nah denk het niet...

Maar of ze het weten dat ze schimmel zijn? weet ik niet, mijn vos is ook een vieskees soms maar dat zie je minder vanwege de haarkleur, ieder vlekje valt natuurlijk gelijk op bij een schimmel.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:02

Goeie vraag! Ik heb eigenlijk geen idee!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:04

Schimmel weten waarschijnlijk wel dat ze schimmel zijn (ze Zijn toch niet blind..?)
Maar dat verhaal dat Anky erbij had ging me veel te ver.
Lariekoek volgens mij.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:10

Ik denk dat ze het wel weten..
Mijn paard heeft echt een gigantische hekel aan bonte paarden Verward Als er eentje langskomt, oren in de nek enzo
En ik ken een paard die een keer in elkaar is getrapt door een schimmel en sindsdien is die helemaal bang voor schimmels

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:27

runningkawa schreef:
Mij is juist weer verteld dat ze dominant zijn, omdat ze juist niet geaccepteerd worden.

Ja, dat heb ik ook eens gehoord.
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in die verhalen. Schimmels verschillen van karakter, net als anders geklerude paarden. Er zijn schimmels die gelijk in de bagger gaan rollen, er zijn schimmels die zich aardig schoon weten te houden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:34

Paarden herkennen inderdaad ook rassen. Op stal staat een schimmel E-pony die een *gruwelijke* hekel aan fjorden heeft. Die gaat letterlijk door het draad om een fjord aan te vliegen. In onze eigen kudde is ze laagste in rang en ook gewoon een heel vriendelijk dier, maar naar fjorden... Ik had nog nooit zoiets gezien.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:35

Hahahahaahah.........wat een komisch topic!!!

Nou ik heb schimmels genoeg en ik kan jullie verzekeren dat ze zelf echt niet weten of ze schimmel of zwart zijn!! Dat ze meer in blub rollen om een "schutkleur" aan te meten is ook onzin. Hooguit rollen ze meer omdat hun huid gevoeliger is. Dat ze dominanter zouden zijn??? Heb er 1 die de baas is en 1 die helemaal onderin de rangorde staat, de rest zit er tussen in...dus dat gaat ook niet op. Paarden die bang zijn van schimmels??? Ja dat komt zeker voor, dan zullen ze ooit wel eens een flinke mep van een schimmel hebben gehad en dat niet snel zijn vergeten.

Voor de rest zijn schimmels gewone paarden net als de rest.........niets bijzonders aan! Alleen als ze mooi gewassen zijn ze toch wel iets aparts hebben Haha!

Tip: geef je schimmel een spiegel en vraag em......welke kleur heb jij??? Tegen de tijd dat ie je antwoord geeft heb je me overtuigd dat ze het ECHT weten Knipoog
Laatst bijgewerkt door pegassa op 19-08-04 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:36

Meagan (Tinker) heeft werkelijk helemaal niets met bonte paarden en ook koeien vindt ze niet boeiend.
Schimmels daarentegen vindt ze allemaal leuk (zelfs als ze ze niet kent). Waarom? Haar beste vriendje Lindo is schimmel.

Lindo daarentegen doet er weer alles aan om op een Tinker te lijken en smeert als het moet zelfs mest onder zijn deken om maar vlekken te krijgen. Ook in de wei is hij kampioen vies worden. Modderlagen van een centimeter of 2 zijn geen uitzondering...
Ik geloof zeker wel in de schutkleuren-theorie.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:09

Saskia is nu de schimmel wassen en morgenochtend nog een keer! En als ze heel veel mazzel heeft moet ze in Diever nog een keer flink poetsen over der billen en benen Haha!
Ik vond het wel een leuke verklaring, of het waar is, moet je eens vragen aan zo'n beest. *LOL*
Maar er zal wel heel veel onderzoek naar gedaan zijn en dat heeft heel veel geld gekost en het resultaat blijft hetzelfde, wassen, wassen, wassen.
En als ze gewassen is, ruikt ze niet naar paard en dus zoek ze de eerste berg mest op en gaat er weer in liggen.
En dinsdag moeten ze weer opdraven!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:39

Ik denk ook wel dat paarden heel goed weten wat voor'n kleur ze hebben. Ik zie wel eens dat 2 paarden die erg op elkaar lijken eerder vrienden met elkaar worden...als ze kunnen kiezen. Maar dan zie ik het vooral als het dezelfde rassen zijn...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:56

Ik heb geen schimmel, maar een bonte. Die doet er ook alles aan om maar 1 kleurtje te krijgen Haha!
Dat paarden zich bewust zijn van hun eigen kleur geloof ik wel, Jordy vindt andere bonte paarden geweldig interessant. Toen hij hier op stal kwam stond er verder 1 bonte, daar was hij gelijk dikke vriendjes mee.
Wat wel grappig is, is dat andere paarden vaak bang zijn van Jordy Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:10

Duvel herkend iig wel verschillende kleuren paarden. Aan alle schimmels heeft hij een hekel, sinds er bij ons een schimmel staat die een tijdje aan het puberen was en zich niet altijd luisterde naar zijn baasje en dan ineens een paar keer bovenop Duvel knalde.
Daarvoor had hij geen hekel aan schimmels, maar nu dus wel aan allemaal, niet alleen aan die ene die hem dus een paar keer dwars zat.
Estor had ook zoiets dergelijks, hij had een hekel aan tinkers (en andere bonte paarden) omdat er in de manegelessen een tinker liep die in de galop nogal moeilijk deed en dan op de een of andere manier altijd Estor in de hoefijzers liep. Sindsdien waren in zijn ogen alle bonte paarden fout.

Of schimmels echt weten of ze schimmels zijn, dat weet ik niet, ik weet wel dat je er veel poetswerk aan hebt, maar ik ken een pony die bruin is, maar als we die iedere week zouden wassen, komt daar iedere week geel water vanaf, dat is echt een vieslel, haar stal is altijd vies, ook al heb je een uur of wat daarvoor de hele box schoon gemaakt en er nieuw strooisel in hebt gelegd. Als die in de zomer na een lange buitenrit wordt afgespoten komt er altijd geel water vanaf, dus ben wel blij dat dat een donkerbruintje is, en geen schimmel, want dan zou het poetsen nooit ophouden bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:17

Tja..........hoe zit dat dan met Lippizaners en Andalusiers. Maken die zich in de kudde vies Verward

Tuurlijk is het zo dat ijslanders elkaar in een kudde opzoeken, of fjorden of weet ik wat. Net als bij mensen: Soort zoekt soort Haha!

Maar dat van die schimmel, aan de ene kant zou ik het graag willen geloven, maar aan de andere kant Verward

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:25

Ik weet niet of ze weten of ze schimmel zijn maar ik WEET WEL dat mijn paard heeeeeeeeeeel lang raar reageerde op schimmels.... Soms dat hij beetj bang van ze was of PERSE naar ze toe trok op wedstrijden enzo. Zeker toen hij jong was was ik NIET blij als er een schimmel aan het losrijden was hahaha. Dan was mijn paard niet bij de les enzo. Nu lijkt hij eraan te wennen of luistert gewoon beter Haha!.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:25

Paarden die veel vechten ... vechten voor een hogere rangorde. Dit doen ze omdat ze geen vrede hebben met de rang of....

Schimmels zullen wel weten dat ze schimmel zijn. Maar laten we eerlijk zijn... Guus en Zoe rollen ook.. zitten ook altijd onder de poep en zand... alleen bij hun zie je het minder. Dus die theorie van schutkleur geloof ik niet zo

Ook trekken paarden van dezelfde kleur naar elkaar toe. Zo staan de bruintjes bij ons bij elkaar, de friezen vormen een clubje....
De schimmel op onze stal staat juist weer bij de friezen ipv de andere schimmels.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:37

Overigens is Jordy bij ons op stal de enige met een afwijkend kleurtje, verder staan er alleen bruine paarden, 1 zwarte en een vos, maar Jordy staat altijd het hoogst in rang, ze hebben allemaal ontzag voor hem, hoewel hij toch de kleinste van het stel is.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:42

De ponykudde bij ons op de manege (+/- 20 pony's) tolereert geen witte pony's. Er staat er ééntje bij, maar die staat echt het laagst in rang en word bij alles weggepest. Een andere witte pony is uit de kudde gehaald, omdat ze helemaal tot bloedens toe werd tegetakeld door de andere pony's. Ook de bonte pony's vallen een beetje buiten boord bij ons.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:42

ik ben het zker met Anky eens.. ik heb ook een schimmel.,.. en zodra die in de wei staat met anderen.. gaat ie rollen... echt ALTIJD.. als ik hem gepoetst heb.. gaat ie rollen (in de modder Verward ) en dan is ie weer zwart.. terwijl de rest van de paarden dit eigenlijk niet veel doen.. dus jah.. hij doet het denk ik .. om niet op te vallen of zo