Chrystal-gek schreef:Haha, en dan bij jou of niet?
Mag, als we toevallig ergens in de buurt zijn. Anders zou ik het ergens anders doen.
Citaat:
10 Procent misgokken is inderdaad 10 procent misgokken, maar maakt wel heel veel verschil uit of dat bij een dier wat maar enkele kilo's weegt (of grammen) gebeurt of bij een dier wat heel wat meer kilo's weegt (heeft Kaj al uitgelegd).
10 % misgokken bij een paard is net zo erg als 10 % misgokken bij een muis !
Citaat:
......
Het enigste waar ik nu haar gewicht voor nodig zou hebben, is de wormspuit (en daar is schatten nog wel genoeg voor)
Dat is niet helemaal waar. Onderschatten is zo wie zo heel erg fout en daarom neemt menigeen de dosering ruim in de veronderstelling dat het geen kwaad kan. Inderdaad, de wormen gaan er van dood en het paard niet.
Wel zijn er inmiddels aanwijzingen dat er een relatie bestaat tussen overdosering met wormkuren en bepaalde allergiën.
[/quote]
Citaat:
en als het ergens anders nodig voor zou zijn, zou ik altijd nog actie kunnen ondernemen (oftewel, bij kliniek oid laten wegen, laten schatten door iemand die er meer en vaker mee te maken heeft, of ergens naartoe gaan met paard om te laten wegen of laten langskomen, en dan zal ik aan jullie denken hoor Bertus en Mirjam).
Dan hoop ik maar voor je paard dat die nooit met het een of ander in de wei of stal ligt en er accuut een narcose nodig is. Er zijn toch genoeg situaties denkbaar dat je niet eerst nog eens met je paard ergens een weegschaal op kunt gaan zoeken.
Natuurlijk preek ik gedeeltelijk voor eigen parochie, maar ik heb me er het laatste half jaar wel erg in verdiept. Een van de conclusies is de volgende:
"Er wordt heel veel uitgegeven aan een paard. Ook heel veel dingen die voor het welzijn van het paard absoluut niet nodig zijn. (Leuk ditje, mooi datje) We zijn het er denk ik wel over eens dat het gewicht op zijn minst in bepaalde situaties van belang is. Om hier een klein bedrag voor over te hebben zou dan logischerwijs wat hoger op de prioriteitenlijst kunnen staan.