Voor en nadelen jong paard kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:50

als je een jong dier koop zorg dan dat je de garantie hebt dat het geen flesseveulen is geweest. die heb ik een gehad en die worden meestal levensgevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:52

Bij ons op stal staat een 12 jarig flessenveulen
Braaf paard, niks mis mee.
Is wel op leeftijd dat andere veulens gespeent werden daarmee de groep ingeweest

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:52

Ik denk dat daar een verschilletje zal zitten kawa Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:55

Maar we gaan hier nu niet het opfokverhaal herhalen he! Tong uitsteken

mhazyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:56

Heb zelf ook een keer een 1 jarige gekocht en met 3 jaar zelf ingereden. Het bleek uiteindelijk toch niet het paard te zijn dat bij me paste qua rijden. Dat is dus een nadeel, je weet nooit of het later klikt....maar je bouwt wel een band samen op en je weet alles over je paard.
Met een al ingereden paard weet je of je bij elkaar past met rijden, aan de andere kant weet je niet precies wat het dier allemaal al heeft meegemaakt en waarom het zo op bepaalde situaties reageert.
Het heeft dus allebei voor en nadelen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:56

Nee hoor
maar vind het gewoon een rare opmerking om te vragen of het een flessenveulen is geweest

Net alsof er die zoveel zijn en net alsof die meteen lastig zijn.
Dat hangt wel van meer factoren af.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:58

Dat is een moeilijke keuze. Mijn ouders hebben 1 van mijn paarden gekocht toen ze nog niet eens geboren was. (ik wist van niks) Ik heb haar gekregen toen ze 2 dagen oud was. Ik weet nou precies hoe mijn merrie is en wat haar verleden is. Ik heb haar met hulp zadelmak gemaakt. Mijn andere paard van 5 jaar heb ik februari dit jaar gekocht. Hij was net zadelmak (ik kon er op zitten) en nou loopt hij al de oefeningen van de M en dat met 1x per week les! Maar voor dit paard geldt dat ik zijn verleden niet ken en daar door hebben we soms wat probleempjes. En mijn 3e paardje heb ik gekocht toen ze 2 jaar was. Inmiddels is ze dik 2,5 en ben ik bezig haar het longeren te leren. Het is ook de bedoeling dat ik haar helemaal zelf ga inrijden. Ook haar verleden ken ik niet helemaal maar ik weet straks wel hoe ze zadelmak gemaakt is.

Er zijn dus heel wat voor en nadelen. Denk hier eens rustig over na.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:01

runningkawa schreef:
Net alsof er die zoveel zijn en net alsof die meteen lastig zijn.
Dat hangt wel van meer factoren af.

Ja, dat is waar. Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:59

Ik heb iets meer dan 2,5 jaar geleden zelf een bijna 2 jarige gekocht. Ik was gelijk verliefd...zijn karakter (zover je dat kunt beoordelen) beviel mij erg goed. Hij was erg cool in zijn koppie, erg vriendelijk en sociaal naar mensen en dieren.

Inmiddels is hij 3 maanden onder het zadel en het gaat hardstikke goed Haha! Ben trots op mijn 'kleine' vent Lovers

Het was mijn eerste eigen pony...heeft mij wel wat tranen gekost en ik weet niet of ik het weer zou doen, maar ik heb er verder geen spijt van

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:09

Judith wat een leuk nieuws OK dan!
Ik weet zeker dat jij prima een jong paard kan hebben.
Persoonlijk zou ik me niet wagen aan het zadelmak maken. Koop een paardje dat weet wat een zadel is maar verder nog groen.
Je kan dan samen met je paard beginnen en hem/haar naar je eigen hand zetten. Als je een ouder paard komt dan heb je meer kans op gebreken en je zal vast wat oude dingen af moeten leren en dat is niet makkelijk. Kijk maar naar Mable Lachen

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:59

Lydiia schreef:
"Kijk mama, hij kan steigeren op commando" Haha!

ja idd dat kan je hem leren

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:28

Ik heb een pony gekocht van 8 jaar.
Simpelweg omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard in te rijden.
Bij mijn stal heb ik ook geen bak om in te rijden en gelijk de weg op met een jong paard is geen slim plan.
En met dit brave goed ingereden ponytje heb ik al voor genoeg problemen gestaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:35

Ik wilde altijd een 6 jarige bucksinks quarter horse hengst, zodat ik van
hem kon leren. (Toen ik begon met western rijden)

Nu heb ik een 4 jarige connemara ruin gekregen. Ben er heel er blij mee
maar als ik zelf had kunnen kiezen was ik toch voor de oudere quarter
gegaan.

Mijn motivatie: Ik wil graag wedstrijden rijden en omdat ik er nog niet
echt bekend mee ben wilde ik graag een wat ouder paard dat al wedstrijden
gelopen had.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:46

Het ligt er echt aan wat jij graag wilt en of het klikt met het paardje wat je op dat moment op het oog hebt.

Als je veel wilt leren van een paardje waar zeg maar alle knopjes al op staan dan zou ik voor een leerpaard gaan.

gr

LadySmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:48

Ik heb gekozen voor een jong paardje, hij is 2 jaar, en in die tijd heb ik lekker de tijd om hem te leren kennen en opvoeden voordat ik er op stap...

Een veulentje waarbij ik nog 3 jaar moest wachten vond ik eigenlijk te lang, maar eentje die al 2 is kan al lekker beginnen met wat oefeningetjes...

Ik heb 1 pony ingereden,en dat vond ik geweldig, dus mijn eigen pony wil ik ook zelf inrijden...

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:24

De meeste geven het al aan er zit aan beide opties voor en nadelen.
De meeste paarden die ik heb gekocht waren al aangereden varieerend in de leeftid van 5 tot 10 . heb tussendoor 1 jaarling gekocht (ging eigenlijk kijken voor de moeder) en dat vond ik een super ervaring en tegelijkertijd ook een gok . heb nu weer een ouder paard gekocht maar zag het hier al eerder staan probeer oude gewoontes er maar uit te krijgen ben ik nu al 2 jaar mee bezig. Dus het is denk ik maar net hoeveel tijd je er in wil stoppen en vaak is het makkelijker om een jong paard iets te leren dan een ouder paard iets af te leren .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:33

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het zien opgroeien van paarden?
Als ik jouw posts lees denk ik dat je het aanrijden goed zelf kunt doen, zeker als je goede instructie hebt, ik denk echter dat de aankoop nog het meest tricky stukje is.
Het kopen van een 2 - 3 jarige vergt wel wat ervaring en gevoel.
De ene tweejarige is de ander niet, er is geen boekje die kan voorspellen hoe een tweejarige opgroeit.
Dat is het voordeel van een 4 jarige of ouder paard, je weet tenminste wat je hebt en krijgt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:39

Hallo, ik raad altijd aan om een jong paard te beleren samen met een ervaren persoon. Jonge paarden zijn net zoals kinderen: je moet consequent zijn, ze proberen grenzen te rekken, je moet inzicht in het gedrag hebben dat van jaar tot jaar anders kan zijn en je moet weten hoe je een paard begrijpelijk iets kunt leren ipv overvallen zoals veel gebeurd: denk aan zadelmak maken, trailerladen etc. Als de opvoeding goed gebeurd geeft dat wel een hele fijne vertrouwensbasis, maar de ervaring leert dat heel veel mensen zich overschatten en er grote problemen ontstaan (onbedoeld). Oudere paarden kunnen net zo goed problemen geven maar zijn vaker al wel meer ervaren: weg, bos, wedstrijd etc. Het heeft allemaal voor en nadelen.

Wat ik belangrijk vind is de tijd die je neemt om een relatie aan te gaan met je paard (jong of oud) en je probeert met gezond verstand en met aandacht en inzicht in je paard samen te werken!

Groetjes,

Monya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:59

Weet je wat het probleem is Judith, vind maar eens een fijn te rijden paard wat ouder is en betaalbaar!! Ouder is te vinden, maar zo tot de 8 a 9 duizend euro kan je amper een dier vinden waar je makkelijk en fijn op wegrijd. Voornamelijk verreden dieren.

Fijn te rijden is ook te vinden, maar dan mag je een dikke portomonnee mee nemen als deze ook nog mooi zijn en goed moeten bewegen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:41

Ik heb mijn beide paarden ook jong gekocht. Mijn pony heb ik gekocht toen ze 5 was, ik had namelijk al wat rijervaring en ik wou gewoon een leuke pony die wat kon springen en dressuuren. Toevallig viel ze nogal goed uit en nu spring ik Z en L1 dressuur met haar. Ik ben dus eigenlijk er wel een beetje trots op dat ik haar nu zo ''hoog'' heb, ik heb alles dus zelf gedaan. Mijn paard heb ik daarom ook jong gekocht: ik wist dat ik haar waarschijnljk wel zelf door kon rijden. Ook had ik tussendoor veel pony's beleerd, dus dat zag ik helemaal zitten. Mijn paard doet het nu ook super, ik mag al dubbel L met haar starten.
Het voordeel van het kopen van een jong paard is dus dat je alles zelf gedaan hebt. Je hebt dus echt iets om trots op te zijn(als het goed gaat..), maar je moet wel weten hoe je met jonge paarden om moet gaan en je moet het geduld hebben om ze dingen te leren. Het lijkt mij nu dus helemaal niks om een ervaren ouder paard te kopen, bijvoorbeeld een Z springpaard. Als je daar dan Z mee springt, dan vind ik dat geen prestatie(het is natuurlijk wel goed als leerpaard, als je nog nooit hebt gesprongen). Mijn pony staat nu te koop en hierna wil ik weer een jong paard. Die zijn trouwens meestal ook goedkoper! Dan rij ik haar/hem zelf door, start m op wedstrijden en verkoop ik haar weer.
Succes met kiezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

marije1987 schreef:
Het lijkt mij nu dus helemaal niks om een ervaren ouder paard te kopen, bijvoorbeeld een Z springpaard. Als je daar dan Z mee springt, dan vind ik dat geen prestatie(het is natuurlijk wel goed als leerpaard, als je nog nooit hebt gesprongen).

Het is geen kunst om een paard te kopen dat Z is. Het is een kunst om het paard daar te houden....Het kan dan voor je gevoel wel niet leuk zijn, maar heb je het al eens gedaan?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:06

Cassidy schreef:
Het is geen kunst om een paard te kopen dat Z is. Het is een kunst om het paard daar te houden....Het kan dan voor je gevoel wel niet leuk zijn, maar heb je het al eens gedaan?

Ik heb geen wedstrijden gereden met paarden die al geklasseerd waren, maar ik vind het rijden van die paarden al weinig aan. Dat is misschien wel heel persoonlijk, maar dat vind ik gewoon. Ik leer ze het liever zelf en rijd ze dan omhoog!(en ze daar houden..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:28

Tja, en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn paard (de eerste die ik hen gekocht om 33 jarige leeftijd) te verkopen. Wedstrijden rijden hoeft van mijn niet, (geen tijd voor) laat mij maar lekker hard werken op recreatieve basis.
Toch zou ik weleens willen voelen hoe een goed en makkelijk changement werkt, hoe het voelt om een paar meters te sliden, hoe een makkelijk ingezette spin voelt...omdat dit een niveau is dat ik waarschijnlijk toch nooit ga bereiken.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:01

Er is toch laatst een topic geweest van iemand die twijfelde tussen een 2 jarige tuiger en een wat ouder (11) paard??

Ik denk dat je er tegenaan moet lopen, zo ging dat bij mij ook.
Succes!!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:04

Cassidy schreef:
Tja, en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn paard (de eerste die ik hen gekocht om 33 jarige leeftijd) te verkopen. Wedstrijden rijden hoeft van mijn niet, (geen tijd voor) laat mij maar lekker hard werken op recreatieve basis.
Toch zou ik weleens willen voelen hoe een goed en makkelijk changement werkt, hoe het voelt om een paar meters te sliden, hoe een makkelijk ingezette spin voelt...omdat dit een niveau is dat ik waarschijnlijk toch nooit ga bereiken.

Ja het is maar net wat je er mee wilt: ik wil het paard zo hoog mogelijk in de wedstrijden rijden en jij wilt mooi recreatief rijden. Dan snap ik jouw punt heel goed, maar ik ben ook niet zo'n dressuurder, dus dat gevoel hoef ik ook niet per se mee te maken. Maar het is natuurlijk wel eens leuk, maar tohc hoef ik zo'n paard niet als eigen paard. Maar net wat je er mee wilt dus! Lachen