Bandages?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:06

Maar waar worden de benen nou niet zo warm onder? Want ik moet die van mij beschermen, omdat hij nogal eens lomp doet met rijden.
Waarschijnlijk waren die foto's net na het rijden genomen, omdat ze de bandages nog om hadden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:13

De benen worden onder bandages niets warmer dan onder gewone beenbeschermers en wanneer je goede onderlappen gebruikt blijven de benen zelfs koeler dan onder de gangbare peesbeschermer gevoerd met neopreen.

Wanneer je bandages correct aanlegt komt er juist helemaal geen zand tussen itt wanneer je peesbeschermers of pijpkousen gebruikt.
Ook zal een goed aangelegde bandage nooit losraken, en al zal die dat wel is er nog niets aan de hand. Ik ken geen bandages materiaal wat een paard niet met de minste inspanning kapot getrokken krijgt. Paarden krijgen zonder problemen halstertouwen overmidden, dekens in hapklare brokken maar een strookje stof zou gevaarlijk zijn?

Ik zet mijn paarden nooit met beenbeschermers buiten, simpel weg omdat ik geen beenbeschermers ken die zonder te zweten, draaien en irriteren zonder problemen 10 tot 12 uur kunnen blijven zitten. Maar dat bandages in de wei slechter zou zijn dan peesbeschermers is gewoon klinklare onzin. Een echt klok/klepel verhaal.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:15

Ja, want echt bewijs is er niet. Ik rijd altijd met peesjes, maar van de week bleef mijn paard tijdens het bokken achter het hek hangen, gevolg: Verdikking op de pees. Dit was met bandages niet gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:15

Sjuimpje schreef:
De benen worden onder bandages niets warmer dan onder gewone beenbeschermers en wanneer je goede onderlappen gebruikt blijven de benen zelfs koeler dan onder de gangbare peesbeschermer gevoerd met neopreen.

Wanneer je bandages correct aanlegt komt er juist helemaal geen zand tussen itt wanneer je peesbeschermers of pijpkousen gebruikt.
Ook zal een goed aangelegde bandage nooit losraken, en al zal die dat wel is er nog niets aan de hand. Ik ken geen bandages materiaal wat een paard niet met de minste inspanning kapot getrokken krijgt. Paarden krijgen zonder problemen halstertouwen overmidden, dekens in hapklare brokken maar een strookje stof zou gevaarlijk zijn?

Ik zet mijn paarden nooit met beenbeschermers buiten, simpel weg omdat ik geen beenbeschermers ken die zonder te zweten, draaien en irriteren zonder problemen 10 tot 12 uur kunnen blijven zitten. Maar dat bandages in de wei slechter zou zijn dan peesbeschermers is gewoon klinklare onzin. Een echt klok/klepel verhaal.

Een beetje Fysio die bevestigd jou verhaal niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:18

De fysio's die ik ken wel,
daarbij heb ik het in de praktijk ervaren.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:43

ik heb een bloedhekel aan bandages, vind het leuk voor d foto maar verder niet.... on-dingen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:58

Een beetje fysio wel. Er is ook een onderzoek geweest waaruit bleek dat neopreen warmer wordt dan bandages met een goede onderlap.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:08

Bandages vind ik geen probleem. En het ligt er maar net aan hoe lang die dieren in de wei staan. 1 of 2 uur ermee om laten staan kan echt geen kwaad.

Bij Tol doe ik bv al VOOR hij op de trailer gaat bandages om, die dus gebruikt worden tijdens training en/of wedstrijden. Komt er op neer dat hij inclusief reis tussen de 2 á 4 uur bandages om heeft. Tot nu toe heeft ie in die 10 jaar dus NOOIT peesproblemen gehad....

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:48

Tyrza schreef:
Komt er op neer dat hij inclusief reis tussen de 2 á 4 uur bandages om heeft. Tot nu toe heeft ie in die 10 jaar dus NOOIT peesproblemen gehad....

Wij kregen bij ons op de praktijk gerelgeld mensen die na het werken met hun paard nog even de bandages hadden omgelaten en toen eenmaal de bandages na 2 uur eraf mochten hadden ze een probleem.....

1 van de paarden die ik me nog herinner had hard gewerkt, daarna mocht ie rollen in de paddock en heeft nog een tijdje voor zijn box gestaan, daarna hebben ze de bandages eraf gehaald en het gevolg was rondom hartstikke dik, te lang bandages om gehad en niet snel genoeg gekjoeld na het werken! (was overigens een warme zomerdag) 3 weken stappen en niets doen, dat was het gevolg van te lang bandages om hebben.

Het heeft er uiteraard ook me te maken hoe je bandageerd! Los, strak of achterlijk strak dat maakt ook verschil en wat voor onderlappen je gebruikt.

En ja Sjuimpje, een lapje stof in de wei kan levensgevaarlijk zijn! Wees maar blij dat je nooit een paard hebt gezien die in zijn eigen bandages verstrikt raakte en verschrikkelijk hard in galop over de kop klapte.......

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:54

Moet je ze goed vast maken!! Even serieus, ik denk dat het zelf lekkerder voor de paarden is om zonder die warme dingen in de wei te lopen! De meningen zijn er nog zo over verdeeld of het nou wel of niet goed is, ik zou wel eens feiten willen zien!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:10

Ik heb ze bij arzu alleen om omdat ik het leuk vind staan, verder heeft het ook geen nut, in de wei is ze vrij, dus hoeft ze geen bandages om.Vind ik mee ronzin, want als je het doet tegen bescherming dan kan je hem beter helemaal goed inpakken, met over zijn hele lichaam bandages, heeft mishcien nog meer efeect dan alleen om z`n benen

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:20

Ik denk dat er sowieso een verschil zit tussen werkbandages (lees die elastische die je gebruikt met werken en die je "heel" strak omdoet met een dun lapje eronder) en reis/stalbandages (lees de bandages die men omdoet tijdens de reis en 's nachts op stal) De werkbandages zou ik niet in de wei omdoen. ze geven te weinig steun en bescherming en omdat ze zo strak zitten mogen ze niet te lang om blijven.

De stalbandages (het woord zegt het al) zitten minder strak en zouden in de wei ook kunnen. Er zit een hele dikke lap onder waardoor ze meer bescherming geven. Ik heb een aantal jaar bij internationale ruiters gewerkt waar men het gewoon was om de paarden een paar uur in de wei met stalbandages en springschoenen te zetten. Geen probleem als je er maar voor zorgt dat de sluiting niet snel los kan. (even plakbandje erom)

Verder eerst werken, dan werkbandages af, benen afspuiten, laten drogen en voor de nacht weer stalbandages om. Dat is als je dan toch bandages wil het beste. Voor de nacht mogen ze best wat losser dan voor de reis.

Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van omdat ze niet meer bescherming tijdens het rijden geven dan peesbeschermers en omdat de pezen onder de bandages te warm worden omdat de warmte dan niet goed weg kan. Om dezelfde reden ben ik geen voorstander van die neopreen pijpkousen. Gewoon simpele (bijv. eskadron) harde peesbeschermers voldoen prima.

Uiteraard is het best mooi als je op concours met van die mooie witte bandages rijdt. Haha!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:40

Vond nog een stukje over peesbeschermers:

Peesbeschermers:
Peesbeschermers kunnen het van een paard beschermen tegen eventuele klappen, maar bieden de pezen geen enkele steun tijdens draf en galop. Tenminsten, dat is het besluit van een studie die werd uigevoerd aan de universiteit van San Diego (USA). TIjdens het onderzoek werden vier verschillende modellen peesbeschermers gebruikt. Op een lopendeband werden de schokgolven die ontstaan in het onderbeen tijdens draf en galop in beeld gebracht en bestudeerd. De peesbeschermers waren niet in staat om de schokgolven te absorberen. Integendeel, de frequenties werden door de peesbeschermers versterkt. Als steun hebben peesbeschermers geen, of zelfs een negatief effect.

Lauren Marie Luhmann, Evaluation of Shock Attention in the Forelimb of Horses Wearing Boots and Wreaps, Master of Arts Degree, 1998, San Diego State University.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:58

Ik rijd nu ook sinds kort dagelijks met bandages achter, voor heb ik peesbeschermers. Waarom? Omdat ik het gewoon mooi vind staan, zelfde kleur bandages en dekje. En zeg nou zelf, bandages werken niet voor het gene waar ze uitgevonden voor werden, maar ze werken prima voor het oog Knipoog

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:43

Ilse schreef:
Ik rijd nu ook sinds kort dagelijks met bandages achter, voor heb ik peesbeschermers. Waarom? Omdat ik het gewoon mooi vind staan, zelfde kleur bandages en dekje. En zeg nou zelf, bandages werken niet voor het gene waar ze uitgevonden voor werden, maar ze werken prima voor het oog Knipoog

Men je dit echt Wow!
Wat nu als het wel tegenwerkt? (negatieve invloed heeft?)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:19

NienkeMulder schreef:
Men je dit echt Wow!
Wat nu als het wel tegenwerkt? (negatieve invloed heeft?)

Toon maar aan Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:06

En bij een paard wat zichzelf aantikt tijdens het bokken, of zoals die van mij, blijft hangen achter het hek met een been. Dan zijn bandages super, want die voorkomen wondjes!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:45

Ik heb hier nog nooit een foto gezien van paarden in de wei met bandages om erlijk gezegt.

Los in de bak heel zelden, ik ga er maar vanuit dat het na het rijden is of het paard gewoon ingepakt is voor wat rare sprongen, no harm done.

Ga me niet de hele tijd druk maken om dat soort dingen, ik rij ook weleens met bandages *ja voor de foto ik geef het toe*

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:47

Misschien een hele blonde vraag, maar waarom zou je een paard in godsnaam stalbandages omdoen? Voor de steun Verward Ik kan me niet voorstellen dat een paard zich prettiger voelt met die dingen...!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:22

Eleonoor schreef:
Toon maar aan Verward

Zie eerdere post Lachen

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:07

daphne, De paarden die internationale wedstrijden lopen hebben bijna allemaal 's nachts stalbandages om. Volgens de ruiters krijgen de benen dan meer rust omdat de paarden daar wat extra steun in krijgen. Ik ben geen wetenschapper en heb daar zelf geen mening over. Kijk maar eens om je heen op wedstrijden dan zie je vooral in de dressuur veel van die paarden met van die geribbelde benen van het veel dragen van bandages.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:19

ivar schreef:
daphne, De paarden die internationale wedstrijden lopen hebben bijna allemaal 's nachts stalbandages om. Volgens de ruiters krijgen de benen dan meer rust omdat de paarden daar wat extra steun in krijgen. Ik ben geen wetenschapper en heb daar zelf geen mening over. Kijk maar eens om je heen op wedstrijden dan zie je vooral in de dressuur veel van die paarden met van die geribbelde benen van het veel dragen van bandages.

Let maar eens op Salinero. En bij Bonfire viel het mij toendertijd ook op.