Vetten en teren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:36

vet en teer nooit. Paard heeft schitterende hoeven geen scheuren of brokken. Nooit rotstraal (heeft hij wel gehad, maar mijn vorokeur gaat dan uit naar egyptische zalf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:39

Vroeger hoorde vetten zowat bij de dagelijkse verzorging, tegenwoordig gelukkig niet meer. De meeste hoefsmeden raden het invetten af, en teer alleen bij hele zachte voeten. Ik vet zelf ook nooit, en beide paarden hebben prima hoeven.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:14

Danc ze hoeven teer en vet ik.
Teer 1 keer in de week als het nodig is(ivm anders te veel vochtverlies uit de hoef)
En vetten doe ik 5 keer in de week. Ze hoeven worden en wel degelijk beter van!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 00:02

Ik week elke dag de hoeven in een emmer water. En één keer per week smeer ik na het weken alleen de kroonrand in met vet. Als ze op stal staan doe ik één keer per week teer erop. Het sluit welliswaar af, maar er kan geen bacterie inkomen! In de wei doe ik het niet, dan is het niet nodig. Maar op stal is het wel aan te raden omdat ze altijd wel in een drol gaan staan. Desnoods teer je alleen de straal (doe ik ook meestal) en dan met name die 'goten' goed erin teren.

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 00:13

Als het warm is is het heel goed om de hoeven nat te maken en dan wat hoevenvet aan te brengen omdat de hoef dan niet zo uitdroogd. Verder heb je die vetpot inderdaad niet nodig Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 08:35

van vet drogen de hoeven alleen maar verder uit, omdat het afsluit en er geen vocht meer bij kan komen.

Teren droog nog veel meer uit, teren bij rotstraal is heel slecht, omdat je dan de bacterie opsluit en die kan dan naar binnen lekker verder woekeren.
Teren is eigenlijk alleen goed als de smid net de stralen heeft uitgesneden en je paard is gevoelig voor rotstraal.

Ik gebruik alleen Hoefvocht van de Paardendrogist en een smeerseltje met laurier van de smid voor de kroonrand om de hoefgroei te stimuleren, verder voer ik biotine. Ik heb mijn paard zonder ijzers staan, dus als ik af en toe wil rijden, zullen de hoeven goed meoten groeien!